Propozycje aktywności-tydzień 5

Wróć do głównej galerii

Dzień dobry:)

Witam ciepło wszystkie Poziomki w nowym tygodniu zabawy. W ubiegłym tygodniu poznaliśmy jak dbać o środowisko i całą nasza planetę oraz jakie złoża mineralne skrywa Ziemia. Piękną porą roku jest wiosna, a wiosną wszyscy wychodzimy na dwór czerpiąc radość ze słońca i robimy porządki w ogrodzie. Tak i my również o pracy w ogrodzie dowiemy się dużo wiadomości.
Nie zwlekajmy, do zabawy w poznawanie najbliższego środowiskowa  wyruszajmy!!

 

  1. „Czyste ręce mam gdy do posiłku siadam”- czynności higieniczne przy piosence .

Przed każdym posiłkiem, po posiłku i zabawie pamiętajcie proszę o dokładnym myciu dłoni  stosując 7 kroków. Umileniem czasu będzie mycie rąk podczas słuchania lub śpiewu piosenki:

https://www.youtube.com/watch?v=yScgTrTRiKU

 

  1. „Najpierw skłon”- ćwiczenia gimnastyczne

Na miły początek każdego dnia i rozbudzenie ze snu proponuje dzieciom gimnastykę z piosenką.
Linki do ćwiczeń: https://www.youtube.com/watch?v=FZ3pj_ZkldQ

https://www.youtube.com/watch?v=OZTYeTEZ2wA

 

  1. „Narzędzia ogrodnika”- rozmowa kierowana na podstawie filmu.

Wprowadzeniem do tematyki tygodnia będzie film znajdujący się pod poniższym linkiem:

https://www.youtube.com/watch?v=twtb3QHloNA

 

Rozmowa z dzieckiem na podstawie poniższych pytań
(Proszę o kształtowanie u dzieci wypowiedzi całymi zdaniami):

– Jakie miejsce było ukazane na filmie? (ogród, otoczenie wokół domu)

– Jakimi narzędziami posługiwał się pan/pani na filmie, wymień kilka? (grabie, łopata, sekator,…)

– Do czego służą te narzędzie?

– Podczas której pory roku wykonuje się takie prace w ogrodzie?

– Czy wiesz jak nazywa się osoba, która wykonuje prace w ogrodzie i jest to jej zawód? (pan ogrodnik/pani ogrodniczka)

W załączniku znajdują się ilustracje wspomagające rozmowę z dzieckiem- załącznik 2-poziomki

Proszę by dzieci głośno powtarzały po rodzicu nazwę narzędzi ogrodniczych, podzieliły na sylaby nazwy klaszcząc w dłonie.
Kolejna zabawa ze słowami- proponują by rodzic wymawiał nazwy narzędzi, a dziecko podawało na jaka głoskę się zaczyna i kończy wyraz.

Ilustracje: ogród, ogrodnik, co potrzebuje roślina do wzrostu- załącznik 1-poziomki

4) „Praca w ogrodzie”-układanie historyjki obrazkowej.

Wiecie już czym zajmuje się ogrodnik i jakich narzędzi potrzebuje do swojej pracy.

Waszym zadaniem jest teraz wycięcie wszystkich kwadratów z historyjką obrazkową i ułożenie     ich zgodnie z kolejnością zdarzeń. Po ułożeniu przyklejcie historyjkę na kartkę papieru i opowiedzcie rodzicom co dzieje się na ilustracjach stosując określenia: na początku, później, dalej, na końcu, na trzeciej ilustracji, itd.

Historyjka znajduje się w załącznik 3-poziomki

5) „W naszym ogródeczku”-zabawa ruchowo-naśladowcza.
Link do utworu: https://www.youtube.com/watch?v=08_S0RA3mac

 

W naszym ogródeczku                  dz. rysują rękoma koła przed sobą

zrobimy porządki                         dz. „grożą” palcem wskazującym, na zmianę jedną i drugą ręką

Wygrabimy ścieżki                       dz. naśladują grabienie

przekopiemy grządki                    dz. naśladują kopanie łopatą

Raz dwa trzy.                                dz. klaszczą 3 razy

 

Potem w miękką ziemię                dz. naśladują wrzucanie nasionek do ziemi

wsiejemy nasionka

Będą się wygrzewać                     dz. „wkręcają żaróweczki”

na wiosennym słonku

Raz dwa trzy.                                dz. klaszczą 3 razy

 

Spadnie ciepły deszczyk                dz. poruszają paluszkami i ponad głowami i powoli

i wszystko odmieni                         opuszczają je wzdłuż całego ciała aż do podłogi.

W naszym ogródeczku                  dz. rysują rękoma koła przed sobą.

grządki zazieleni

Raz dwa trzy.                                dz. klaszczą 3 razy

 

6) „Co ogrodnik robi w ogrodzie”- praca z obrazkiem.
Proszę o nazwanie z dzieckiem czynności jakie wykonuje ogrodnik: kopie, grabi, sieje nasiona lub sadzi cebule/bulwy, podlewa, można dodać że pieli grządki, przycina krzewy, kosi trawę a kiedy warzywa już urosną to zbiera plony (jesień).

Ilustracja do powyższej treści: załącznik 4- poziomki

7) „ Moje warzywa i kwiaty w ogrodzie”- hodowla, działania praktyczne z rodzicem.

Poziomki, które wokół swojego domu mają ogród proszę by wyszły z rodzicami do niego i z pomocą osoby dorosłej przygotowały ziemię, a następnie zasiały wybrane warzywo i zasadziły kwiat cebulowy. Dzieci, które nie maja ogrodu proponuję by własny mały ogród założyły w doniczce, pojemniku plastikowym lub skrzynce na kwiaty. Od momenty założenia ogrodu pamiętajcie Poziomki to Wy o niego dbacie, czyli podlewacie i pielicie chwast. Zdjęcia Waszych ogródków, tego jak w nich pracujecie zachęcam prześlijcie na e-mail grupowy 🙂

 

8) „Kwiatki budzą się – kwiatki zasypiają”- zabawa ruchowa kształtująca postawę ciała

Dzieci-kwiatki przykucają w rozsypce na dywanie/podłodze, z główkami schowanymi w ramionach. Budzą je promienie wiosennego słońca (rodzic/rodzeństwo podchodzi od dziecka i dotyka dłonią główek) i kropelki ciepłego deszczyku (rodzic/rodzeństwo zwilża opuszki palców w miseczce z wodą) i dotyka nosa dziecka.

Kwiatki powolutku budzą się, podnoszą, wyciągają swoje listki i główki kwiatowe, obracają się dookoła własnej osi. Kiedy słońce zachodzi, kwiatki powoli chowają swoje główki, zwijają listki – przykucają i zasypiają.

Link do utworu, który może być wykorzystany do zabawy:  https://www.youtube.com/watch?v=_E1f4imOJcA

 

9). „Budowa tulipana”- praca z obrazkiem.

– zapoznanie z budowa kwiatu na przykładzie tulipana- załącznik 5-poziomki

10) „Od nasiona do fasoli”- poznanie etapów rozwoju fasoli na podstawie historyjki obrazkowej

Historyjka znajduje się w załączniku- załacznik 6- poziomki

Proszę by dziecko wycięło samodzielne każda cegiełkę z ilustracją, a następnie ułożyło i przykleiło na kartę w kolejności jakiej powinna wzrastać fasola. Ilustracje można także pokolorować 😉 Na końcowej ilustracji proszę w odpowiednich miejscach nakleić wyrazy:korzenie, łodyga, liść, kwiat

 

11) „Wiosna w ogródku” Fasolki- osłuchanie i nauka piosenki.

Proszę byście do końca tygodnia nauczyli się śpiewać piosenkę
Link do utworu: https://www.youtube.com/watch?v=_uJ4HB68w18

„Wiosna w ogródku”-słowa piosenki

  1. Grabie i łopaty zimą spały w szopie

Wiadomo , że wtedy grządek nikt nie kopie.

Nagle przyszła wiosna na dwór je wygnała,

Kiedy pracowały ,ona planowała .

 

Ref: Tu i tam zieleń dam .Szaro-bure zniknie .

Ani się obejrzysz jak wszystko rozkwitnie .

W zielonym ogrodzie będą rosły drzewa ,

Kwiaty będą kwitnąć , ptaki będą śpiewać.

 

  1. Słońce grzać zaczęło z coraz większą mocą .

Grabie i łopaty męczą się i pocą.

Taczki i konewki także się zwijają

Wszyscy pani wiośnie dzielnie pomagają.

 

Ref: Tu i tam zieleń dam .Szaro-bure zniknie .

Ani się obejrzysz jak wszystko rozkwitnie .

W zielonym ogrodzie będą rosły drzewa ,

Kwiaty będą kwitnąć , ptaki będą śpiewać. (x2)

 

12) „Wiosenny kwiat w ogrodzie mam”-praca plastyczna.
Proponuję by dziecko wybrało sobie jedną z proponowanych prac plastycznych.
Do jej wykonania będzie potrzebna: rolka po papierze toaletowym, kartki papieru białe/ kolorowe, bibuła, klej, farby i pędzle.

Jeśli nie mamy kolorowych kartek proszę pomalować biały papier farbą.

Propozycje prac do wyboru załacznik 7-poziomki

 

13) „Wiosna tu i tam”- porównywanie liczebności, liczenie w dowolnym zakresie.

Kart pracy w załączniku- załacznik 9- poziomki

 

14) „Kolorowe kwadraty”- karta pracy strona 31, Nowe przygody Olka i Ady (książka różowa), str. 37 Zabawy matematyczne wyd. PWN

 

15) „Dobry uczynek”- nawiązywanie kontaktów i poszerzanie ich w gronie rodzinnym.

Proponuje by dziecko w tym tygodniu postarało się każdemu z domowników powiedzieć po 2 miłe słowa/ wykonać 2 miłe uczynki. Po całkowitym wykonaniu zadania proszę wykonać kartę pracy- załacznik 10-poziomki

16) „Wesoły czy smutny dzień?”- określenie emocji.

Na koniec każdego dnia proszę by dzieci wraz z rodzicami określiły za pomocą buziek, określili swoje emocje uzasadnili krótką wypowiedzią. Symbole buziek były podane w poprzednich tygodniach.

 

17) „Praca w ogrodzie”- praca plastyczna.

Proponuję by dziecko pomalowało za pomocą farb pracę – załacznik 11- poziomki
By ilustracja stała się pięknym obrazem każdego z Was, wyklejcie wokół ramkę stosując rytmy (np. rysując wokół serce-liść-kwiatek-serce-liść-kwiatek itd. lub wykleić dostępnymi w domu materiałami).

 

18) Grafomotoryka- karty pracy strona: 23, 26 34 Nowe przygody Olka i Ady (książka różowa).

 

19) Ćwiczenia gimnastyczne do wykonania w domu:

https://www.youtube.com/watch?v=OhhjWolQkj4 – slalom
https://www.youtube.com/watch?v=mL4qoRQN3NE – „deska”

 

20) „Gospodarstwo ogrodnicze. Na czym polega praca ogrodnika?”- rozmowa inspirowana prezentacją.

Na podsumowanie całego tygodnia proszę zobaczcie prezentację,a po jej zakończeniu krótko opowiedzcie najbliższym co zapamiętaliście- kształtowania wypowiedzi pełnymi zdaniami. Prezentacja z zasobów „Przedszkolne pomysły”Gospodarstwo

 

21) „Trudna sprawa” Agnieszka Borowiecka wyd. Bliżej przedszkola- słuchowisko terapeutyczne

Bajka jest słuchowiskiem ułatwiającym dziecku zrozumienie przegranej podczas zawodów czy    gier. Link do słuchowiska: https://www.youtube.com/watch?v=B74tx2_aYG4

22) „Bystre oko, sprawna dłoń”- łamigłówek i szlaczków nigdy za wiele…- karty pracy i gry dydaktyczne

https://view.genial.ly/5e811776aafed90da9b955b4

https://view.genial.ly/5e7f451b50a0310d8c25d343

załącznik 13-poziomki

Język angielski

Na powitanie zapraszam do zaśpiewania znanej już dzieciom piosenki pt. ,,Hello, Hello” –

 

W tym tygodniu poznajemy nowe słownictwo związane ze zwierzętami mieszkającymi na farmie – farm animals.

Słowniczek:

farm – farma
animals – zwierzęta
cow – krowa
horse – koń
sheep – owca
hen – kura
rabbit – królik
donkey – osioł
goat – koza
dog – pies
duck – kaczka
cat – kot

Aby sprawdzić prawidłową wymowę słówek można skorzystać z internetowego słownika:
www.diki.pl

 

Zapraszam teraz do obejrzenia filmiku, dzięki któremu dzieci poznają i utrwalą nazwy zwierząt w języku angielskim. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie jakie zwierzę prezentuje każda z sylwet, a następnie powtarzanie ich nazw w języku angielskim za chłopcem.

Link do filmu: https://www.youtube.com/watch?v=hewioIU4a64

 

Na koniec polecam wesołą piosenkę – koncert zwierzątek na farmie J