Propozycje aktywności- tydzień 4

Wróć do głównej galerii

Propozycje aktywności dla grupy Aniołki

W związku ze zbliżającym się Światowym Dniem Ziemi, który obchodzimy 22 kwietnia, tematyka proponowanych aktywności w tym tygodniu brzmi
„Dbamy o naszą planetę Ziemię”.

  1. Dbamy o higienę rąk” – panująca obecnie sytuacja skłania nas wszystkich do zachowania szczególnych środków ochrony, w tym higieny. Jej głównym elementem jest regularne mycie dłoni. Bardzo ważna jest technika mycia rąk i czas jaki powinniśmy przeznaczyć na te czynność. W załączniku znajduje się ilustracja przedstawiająca etapy mycia rąk. (Link: https://www.youtube.com/watch?v=IhHUMTQ5kOc)

zał. 1-aniołki

  1. Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę. Do wykonania ćwiczenia potrzebne będzie lusterko. Rodzic daje dziecku lusterko i demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczenia, powtarzając je kilkakrotnie.

  • Rzeka – dziecko naśladuje łódkę płynącą po rzece od brzegu do brzegu – porusza językiem pomiędzy otwartymi kącikami ust. Następnie naśladują odgłos rzeki: plum, plum, plum.

  • Rybki dziecko naśladuje rybki, które wyskakują z wody – unosi czubek języka w stronę nosa, a po chwili opierają go o górne zęby, kilkakrotnie powtarzając ten ruch.

  • Pszczółki – dziecko naśladuje ruchy latających pszczół – opiera język o wewnętrzną stronę górnych zębów, a następnie język opada do wewnętrznej strony dolnych zębów.

  • Miód – dziecko naśladuje misia, który zjadł baryłkę miodu i oblizuje się po jego zjedzeniu – prowadzi język ruchem okrężnym po górnej i po dolnej wardze.

  • Czyste powietrze – dziecko wdycha świeże powietrze – wciąga powietrze nosem i wypuszcza ustami.

  • Wąż – wśród trawy sunie wąż, dziecko naśladuje odgłos syczenia węża na głosce ssssss – opiera język o dolne zęby, rozciąga wargi szeroko – jak do uśmiechu. Kontroluje w lusterku czy język nie wychodzi przed zęby.

  1. Rozwiązywanie zagadki B. Szelągowskiej „Śmieci” – rodzic recytuje zagadkę i prosi dziecko o podanie rozwiązania.

O porządek trzeba dbać,

Wiedzą o tym także dzieci.

Do odpowiednich worków

każdy wrzuca ….. (śmieci)

  1. Słuchanie opowiadania E. Stadmuller „Smok Segregiusz”.

Smok Segregiusz był niezwykle sympatycznym bajkowym smokiem. Uwielbiał bawić się tym, co inni uważali za śmieci. Kartonowe pudełka zamieniał w domki dla lalek albo rycerskie zamki. Plastikowe butelki oklejał błyszczącą folią i wykorzystywał jako wieże albo robił z nich rakiety. Kolorowe zakrętki z radością ustawiał jako pionki w grach planszowych, które sam wymyślał. Z puszek robił grzechotki, ze starych rękawiczek – maskotki… Nigdy się nie nudził. Zazwyczaj chodził uśmiechnięty, a gdy wpadał na jakiś kolejny zwariowany pomysł – podskakiwał z radości. Jednego Segregiusz nie mógł zrozumieć. Gdy widział powyrzucane byle gdzie papierowe torebki, puszki czy reklamówki, w jego oczach pojawiał się smutek.

– Czemu ludzie wyrzucają takie wspaniałe zabawki? –rozmyślał. – Jeśli już nie chcą się nimi bawić, to przecież są pojemniki na papier, metal, czy szkło. Na pewno ktoś wie, jak takie skarby wykorzystać… O, znów ktoś pomylił trawnik ze śmietnikiem i park nie jest już taki ładny jak był. Czy naprawdę tak trudno trafić papierkiem do kosza?

Czy myślisz o tym samym co ja? – spytała senna wróżka Gwiazduszka, która pojawiła się nie wiadomo skąd i przysiadła obok smoka, na parkowej ławeczce.

Segregiusz spojrzał na porozrzucane wszędzie śmieci i westchnął ciężko.

Wymyśl jakąś zabawę, która nauczy wrzucania śmieci do kosza – zaproponowała Gwiazduszka – a ja postaram się , aby ten pomysł przyśnił się jakiemuś dziecku.

Spróbujmy – zgodził się smok.

Tato, tato! – zawołał Olek, gdy tylko otworzył oczy. – Śniło mi się, że wygrałem wielki turniej.

Rycerski? – zainteresował się tato.

Jasne, że rycerski – kiwnął głową Olek. – Miałem na sobie srebrną zbroję, hełm z pióropuszem i walczyłem… ze śmieciami.

Z czym?- oczy taty zrobiły się okrągłe ze zdumienia.

Te śmieci chciały zasypać cały świat, a ja im na to nie pozwoliłem – oświadczył dumnie rycerz z przedszkolnej grupy Tygrysków.

Jestem z ciebie dumny – oświadczył tato i uścisnął Olkowi prawicę.

– Ten bałagan na trawniku to rzeczywiście problem – rozmyślał tato, jadą do pracy. – Akurat projektował nową szkołę, a jego kolega – architekt krajobrazu – głowił się nad tym, jak urządzić plac zabaw dla przedszkolaków i park pełen atrakcji sportowych dla starszych dzieci.

Tylko pamiętaj o koszach na śmieci – przypomniał mu tato, kiedy tylko wszedł do biura.

Pan Zbyszek kiwnął głową i po paru godzinach przyniósł gotowe szkice. Kosze w kształcie smoków, rakiet, wież fantastycznie pasowały do sportowych boisk i huśtawek.

Niech dorosłych uczą dzieci, gdzie wyrzucać trzeba śmieci – podsumował jego pracę tato.

Rodzic zadaje dziecku pytania do opowiadania:

  • Co lubił robić smok Segregiusz?

  • Co smuciło smoka?

  • Jaki sen miął Olek?

  • Dlaczego należy wyrzucać śmieci do kosza?

  • W jaki sposób możemy chronić przyrodę?

Prosimy, aby dzieci włączyły się w segregacje odpadów w domu.

  1. Ćwiczenia językowe „Trudne słowa”. Rodzic prezentuje obrazki związane ze sposobami ochrony przyrody i tłumaczy trudne dla dziecka pojęcia. (bajka edukacyjna link: https://www.youtube.com/watch?v=RV5IBJGAypY)

zał. 2-aniołki

  1. Zabawa „Segregujemy zakrętki” – potrzebne będą zakrętki np. w pięciu kolorach, rodzic rozkłada przed dzieckiem zakrętki plastikowe w pięciu kolorach. Zadaniem dziecka jest posegregować zakrętki według kolorów. Dziecko podejmuje próbę określenia których zakrętek jest więcej, a których mniej. Rodzic uświadamia dziecko, że zakrętki można wyrzucić, zbierać dla chorych dzieci albo, tak jak smok Segregiusz, zrobić z nich coś nowego, np. ładny obrazek lub jakąś zabawkę.

  1. Praca plastyczna „Kolorowe obrazki z zakrętek” – (potrzebne będą kartka z bloku technicznego, klej magic, kredki, plastelina, zakrętki) – z zakrętek dziecko układa obrazek według własnego pomysłu, następnie przykleja klejem do kartki. Na koniec dorysowuje lub dolepia z plasteliny brakujące elementy. Dziecko nadaje tytuł swojej pracy.

zał.3- aniołki

  1. Praca plastyczna „Kolorowy kosz” – dziecko maluje farbami wybrany kolor kosza na śmieci. Określa jaki to kolor i jakie odpady można do niego wrzucić.

    zał.4- aniołki

  1. Zabawa dydaktyczna „Który kosz…?” – rodzic pokazuje dziecku obrazek, a zadaniem dziecka jest określić, który kosz jest duży, mały, większy, mniejszy. Dziecko określa również kolor kosza.

Przykładowe pytania: Który kosz jest mały?; Jaki kolor ma kosz duży?; Czy kosz zielony jest większy od czerwonego?; itp.

Dziecko określa i wskazuje kosze od najmniejszego do największego.

zał.5- aniołki

  1. Zabawa „Zatkany nos” – rodzic prosi dziecko o zatkanie nosa i buzi na kilka/kilkanaście sekund. Następnie rodzic zadaje pytania: Czego nie możemy robić kiedy mamy zatkany nos? (Oddychać); Czym oddychamy? (Powietrzem.); Co by się stało gdybyśmy dłużej trzymali zatkany nos? (Udusilibyśmy się).

Wniosek: Nie można żyć bez powietrza.

  1. Zabawa „Dmuchanie balonu” – rodzic nadmuchuje balon i pyta: Dlaczego ten balon rośnie? Następnie puszcza nadmuchany balon i zadaje kolejne pytania: Co się stało z balonem?; Gdzie znajduje się powietrze?; Czy widzimy powietrze?; Jeżeli go nie widzimy, to skąd wiemy, że jest?; Czy możemy je złapać?; Czy powietrze ma smak?

Wniosek: Powietrze jest wszechobecne, bezbarwne, bezwonne, nie ma smaku.

Rodzic zadaje kolejne pytania:

Komu jest potrzebne powietrze? (Ludzie, zwierzęta, rośliny).

Czy powietrze zawsze jest bezbarwne/czyste? (Nie).

Dlaczego czasami powietrze jest brudne/zanieczyszczone?

Co jest powodem zanieczyszczeń powietrza? (Dymy)

Jakie dymy spotykamy na co dzień? W jaki sposób powstają dymy? (Dziecko wymienia źródła dymu: dymy z kominów domów, fabryk, ognisk, pożaru lasu, dym z samochodu, motocyklu, papierosa)

Wniosek: Przebywanie w dymie nie zapewni nam zdrowia. Dym zanieczyszcza powietrze i ma niebezpieczny wpływ na nasze zdrowie, na ludzi, przyrodę, rośliny i zwierzęta. Aby zapobiegać powstaniu szarego, niebezpiecznego dymu, które nam szkodzi, nie wolno spalać w piecach, kominkach domowych, na ogniskach: plastików, butelek plastikowych, foliowych toreb, siatek, drukowanego kolorowego papieru, leków, kosmetyków, chemii domowej, starych opon, dętek, przewodów, kabli, baterii, żarówek, mokrego drewna, liści.

zał.6- aniołki

  1. Zabawa „Oszczędzanie i marnowanie” – zwrócenie uwagi dziecka na sposoby oszczędzania wody, która jest nam niezbędna do życia. Rodzic prezentuje dziecku obrazki, na których widoczne jest oszczędzanie wody i obrazki na, których widoczne jest marnowanie wody. (Film edukacyjny link: https://www.youtube.com/watch?v=0Ku1GpAO3RM).

zał.7- aniołki

13. Osłuchanie ze słowami i melodią piosenki Świat w naszych rękach”.

Link: https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE

14. Zabawa „Co można robić w lesie a czego nie można?”- rodzic prezentuje zasady zachowania się w lesie i omawia je z dzieckiem.

zał.9- aniołki

15.Zestaw ćwiczeń gimnastycznych „Zabawy z piłką”

  • dziecko, trzyma piłkę oburącz, unosi ją nad głowę, trzyma przed sobą, pochyla się do podłogi;

  • dziecko, w siadzie prostym, przetacza piłkę dookoła wyprostowanych nóg w jedną i drugą stronę;

  • dziecko, w siadzie prostym turla piłkę po swoich kolanach w stronę stóp i z powrotem;

  • dziecko, w leżeniu na plecach, unosi niewysoko nad podłogą nogi, trzymając piłkę stopami;

  • dziecko, w pozycji leżącej na brzuchu, wyciąga ręce do przodu, unosząc przed sobą piłkę, z jednoczesnym uniesieniem stóp nad podłogą;

  • dziecko kładzie się na podłodze, rodzic, siedząc w klęku, wykonuje masaż piłką na plecach dziecka, potem zamieniają się rolami.

    16.Zapraszamy dzieci do zabawy muzyczno – ruchowej „Koza”, którą świetnie znają.

Język angielski

W tym tygodniu proponuję poznanie kilku słówek w języku angielskim związanych z otaczającą nas naturą. Każdego dnia można wprowadzać po jednym słowie i utrwalać je z dzieckiem w różnych momentach dnia.

Słowniczek:

sun – słońce

grass – trawa

tree – drzewo

flower – kwiat

Aby sprawdzić prawidłową wymowę słówek można skorzystać z internetowego słownika:
www.diki.pl

Zachęcam do wykorzystania słownictwa w praktyce tzn. wyjście na podwórko, poszukiwanie i nazywanie obiektów w języku angielskim. Rodzic może zorganizować na podwórku zabawę ruchową bez żadnych rekwizytów. Zadaniem dziecka jest bieganie i jak najszybsze dotykanie/wskazywanie danego obiektu na komendę rodzica. Np. mówimy tree – dziecko dotyka drzewa, grass – dziecko dotyka trawy itd.

W załączniku znajdą państwo kolorowankę. Zadaniem dziecka jest pokolorowanie i nazwanie przez dziecko obiektów z ilustracji.
Załącznik