Propozycje aktywności- tydzień 3

Wróć do głównej galerii

Witam serdecznie
Drogich Rodziców i Kochanych przedszkolaków!

W ubiegłym tygodniu rozpoczęliśmy tematykę Wielkanocy. Zapewne dużo już wiecie na ten temat,ale ten tydzień będzie szczególny dla każdego chrześcijanina, gdyż skupimy się na modlitwie i rozważaniach Wielkiego Tygodnia oraz radości w niedzielny poranek ze Zmartwychwstania Pana Jezusa. W serach wszystkich wierzących zagościł smutek z powodu braku możliwości pójścia do Kościoła na Mszę Św i Nabożeństwo. Zachęcam jednak by czas Triduum Paschalnego spędzić w modlitwie, blisko pana Jezusa i tym samym w domowym zaciszu z rodziną.
Życzę miłej zabawy dla dzieci i chęci poznawania świata poprzez zamieszczone na ten tydzień, Wielki Tydzień propozycje aktywności 🙂
Owoce prac dzieci zachęcam zamieszczać na e-mailu grupowym 🙂

1. Dzieńdoberek- zabawa muzyczno- ruchowa
Proponuję aby każdy dzień dzieci rozpoczęły miło piosenką, zapraszając do powitalnego tańca rodziców lub rodzeństwo.

Proszę,aby dzieci każdego dnia pamiętały o zwrotach grzecznościowych „Dzień dobry”, „Dziękuje”, „Proszę”, „Przepraszam” i „Do widzenia”.

Pomocą w Miłym rozpoczęciu dnia będzie piosenka (link poniżej):
https://www.youtube.com/watch?v=8G0Il3QplWE&feature=youtu.be

DZIEŃDOBEREK (DAJANA DIANA)

Dzieńdoberek

witam cię

czy choć trochę lubisz mnie

dzieńdoberek zgadzac się

bardzo bardzo lubię cię

ja i ty lubimy się

więc przytulmy teraz swe kolananananana

2. Czyste ręce mam…- czynności higieniczne

Drodzy rodzice proszę przypomnieć dzieciom o „7 krokach mycia dłoni” przed i po posiłku, po zabawie. Dla umilenia czasu mycia dłoni proponuję filmik „Myszka w paski”
https://www.youtube.com/watch?v=fxxx2myt_eI

„7 etapów mycia rąk” załacznik 8- W. Tydzień

3. „Jestem dziś wesoły/ smutny bo….”-zabawa słowna

Po muzycznym powitaniu proponuję pięciolatkom wycięcie poniższych symboli emocji: uśmiech/radość, smutek, zdziwienie, złość, zaniepokojenie.

Proponuję, by po porannym powitaniu za każdym razem dziecko wybrało symbol emocji, który odzwierciedla jego nastrój i uzasadniło swój wybór. Dziecko może również są pomocą symboli, określić jaki nastrój ma: mama, tata, brat, siostra. Na początku proszę,aby dzieci starannie i samodzielnie wycięły ikony emocji. Proszę zachować je na dłuższy czas.

Symbole emocji znajdują się w poniższym załączniku: Załacznik 1-W.Tydzień

4 Proszę przeczytać dzieciom fragment opowiadania „Rodzinne Świętowanie” B. Kołodziej o poszczególnych dniach Wielkiego Tygodnia. Informacje o Niedzieli Palmowej były zamieszczone w ubiegłym tygodniu,ale warto je przypomnieć.
Tekst zamieszczony jest w załączniku- Załacznik 2-W. Tydzień

Ilustracje do tekstu Załacznik 3- W. Tydzień

Po zapoznaniu dzieci z opowiadaniem oraz z ilustracjami, które pogoją je zrozumieć proponuję porozmawiać z dzieckiem, zadać kilka pytań do treści:

1. Gdzie wjeżdżał Pan Jezus?

2. jakie okrzyki wydawała ludność?

3. Co rzucano Mu do stóp?

1. Z Kim i kiedy spożywał Pan Jezus Ostatnią Wieczerzę?

2. Czym dzielił się Pan Jezus z uczniami?

3 Jak nazywamy uczniów Pana Jezusa?

1a. Podaj imiona arcykapłanów.

2a. Kto skazał Pana Jezusa na śmierć?

3a. Pan Jezus dźwigał krzyż na górę, jak się ona nazywała?

1b. Gdzie zostało złożone Ciało Pana Jezusa?

2b. Kto zgromadził się w Wieczerniku?

3b. Kiedy Zmartwychwstał Pan Jezus?

5. Poziomki maja dużo energii,ale żeby były zdrowe i miały dużo sił pomagać rodzicom proponuje wykonajcie ćwiczenia znajdujące się w linku poniżej:

https://www.youtube.com/watch?v=2BQCcIjudZ8

6. Wielkanocny koszyczek-praca plastyczno -techniczna
W okresie przed zbliżającymi się świętami Wielkanocnymi zawsze przygotowywaliśmy koszyczki wykonywane przez Wasze zwinne ręce. W tym roku również proponuje Wam wykonanie koszyczka, który będzie najpiękniejszy. Zdjęcia koszyczków proponuję prześlijcie na e-mail grupowy.

Co będzie nam potrzebne do wykonania:

Na początku wycinamy z tektury falistej/ kartonu/ brystolu (można pomalować farbami) kwadrat ok 17 cm (zależy jak duży chcemy mieć koszyczek, może być większy/mniejszy), a także 2 paski – jeden o szerokości 2 cm a drugi o szerokości 1 cm. Od wierzchołków kwadratów po przekątne zaznaczamy linie o długości 6 cm. Wykonujemy nacięcia wzdłuż narysowanych linii. Boki zaginamy do środka a wszystkie 8 wierzchołków zaginamy prostopadle do baków i zszywamy zszywaczem. Nakładamy węższy pasek na szerszy i przymocowujemy je do koszyczka za pomocą zszywacza. Jeśli mamy (nie jest to konieczne) w domu to jedną z trzech okrągłych serwetek przecinamy na pół i przyklejamy do koszyczka po tych stronach gdzie zamocowany jest uchwyt. Pozostałe 2 koła docinamy do szerokości koszyczka i przyklejamy je w taki sposób, aby część serwetki znajdowała się wewnątrz koszyczka. Na koniec koszyczek obwiązujemy kolorową wstążką wiążąc kokardkę. Ozdabianie koszyczka pozostawiam dzieciom by wykazały się swoją kreatywnością. Koszyczek wielkanocny gotowy:)

Film instruktażowy: https://www.youtube.com/watch?v=7yj1y4z06H8

7. Śpiewam Tobie Panie Jezu- nauka pieśni
Przed Wielkanocą proszę powtórzyć słowa pieśni, które osłuchiwaliście w ubiegłym tygodniu. Podczas Triduum Paschalnego oraz Świąt Wielkiej Nocy, modląc się zaproście rodziców do wspólnego śpiewu. Pamiętajcie śpiew również jest modlitwą,ale wymaga ciszy i skupienia.

https://www.youtube.com/watch?v=eyd5DV5ulxc
https://www.youtube.com/watch?v=433dArByLss

https://www.youtube.com/watch?v=aJl7iYKkbnQ
https://www.youtube.com/watch?v=yfemDKwbT4A

Słowa pieśni- załącznik 4- W. Tydzień

8. „Po dwóch stronach lustra”- symetria.

Bardzo prosta zabawa zarówno dla dzieci, bo w łatwy sposób możesz modyfikować stopień trudności bawiąc się z dzieckiem. Na każdym etapie możesz dostosować zabawę do jego potrzeb. Do zabawy wystarczy kartka przedzielona na pół oraz różne przedmioty, które macie w domu w parach (po 2 szt np. łyżeczki, klocki, autka, pisanki, kraszanki, zające itp.). Zabawa polega na układaniu przedmiotów wzdłuż osi symetrii lub inaczej w odbiciu lustrzanym. Warto dziecku przy okazji takiej zabawy pokazać jak ułożone przedmioty wyglądają w lustrzanym odbiciu (lusterko opieramy o linię). Do zabawy kolorowe figury geometryczne: kwadrat, prostokąt, trójkąt i koło. Proponuję wskazywać palcem dziecku figury, a ono by je nazywało. Figury można wyciąć z papieru czy gazet.

Zdjęcia poglądowe w załączniku- załacznik 5- W. Tydzień.

9. Zabawa oddechowa „Baranek”

Do tej zabawy proszę wykorzystać piosenkę https://www.youtube.com/watch?v=9pCJGz1jOzk
SA TAKIE ŚWIĘTA WIELKANOCNE, którą myślę że już znacie na pamięć (słychać piosenkę w tle)

Do wykonania ćwiczenia będziemy potrzebować:
-szablon baranka- załącznik 6, jeśli nie ma możliwsi druku proszę wykorzystać talerz,tacę

-słomkę

– skrawki podartego wcześniej białego niepotrzebnego papieru

Przed dzieckiem znajduje się szablon baranka,obok natomiast skrawki papieru. Dziecko za pomocą słomki przenosi skrawki papieru na szablon baranka. Nie pomagamy sobie rękoma.

10. „Śniadanie wielkanocne w moim domu”- wspieranie rodziców w przygotowaniach do posiłku

Przygotowując najważniejsze śniadanie w roku Drodzy rodzice poproście o pomoc swoje dzieci, proponuje aby nastawiły na stół : talerze, sztućce, szklanki,… Ćwicząc spostrzegawczość wzrokową swych pociech możecie zapytać czego jeszcze brakuje, jakich potraw z koszyczka brakuje na stole.

11. „Składamy życzenia”- zabawa słowna

Tę zabawę również proponuję na Niedziele Wielkiej Nocy.

Zadaniem Rodzica jest rozpocząć składanie życzeń, np. Z okazji Świąt Zmartwychwstania Pańskiego życzymy sobie….. zakończenie pozostawmy dla dziecka. Być może dziecko samo zechce złożyć życzenia, jeśli tak dajmy mu taka możliwość. Przypominam o głośnym i dokładnym wymawianiu przez dzieci słów życzeń tak by członkowie rodziny usłyszeli intencje.

12. Dla usprawnienia dłoni i wzroku proszę dzieci o wykonanie grafomotoryki i kart pracy. załacznik 6-W. Tydzień

13. „Ogromna pisanka”- zabawa dydaktyczna

Do tej zabawy dziecko wykorzystuje swoje zabawki, mogą to być klocki, sznurek, skakanka, lalki, samochody itd.

Zadanie polega na ułożeniu pisanki, na podłodze (zdjęcie poglądowe załącznik 7- W.Tydzień)

W tej zabawie rodzic może zadawać pytania: gdzie znajduje się samochód, gdzie znajduje się lalka, …; układając wzór z klocków proponuje ułożyć według rytmu (czerwony-zielony-żółty-brązowy- czerwony-zielony-żółty-brązowy i tak dalej dobrowolnie wybierając kolory).

14. Na ten tydzień proponuję dzieciom do wykonania Pisanki techniką frotażu.

Do zabawy potrzebujecie: białe i kolorowe kartki, nożyczki, pastele suche lub olejne, ale może też być węgiel lub kredki świecowe. Do odrysowywania przydadzą się różne serwetki, papierowe wycinanki, szablony malarskie, koronki i struktury, obrus, które nadadzą naszej pisance wyjątkowy wygląd i charakter.

Białą kartę kładziemy na serwetkę lub wycinankę. Przejeżdżamy po kartce kilkukrotnie poziomo położonym węglem lub kredka świecową. Pod naciskiem kredki odbija się struktura serwetki tworząc piękne wzory na naszej białej kartce. Teraz wystarczy wyciąć z kartki kształt jaja i nakleić na kolorowe tło. W ten sposób każdy może stworzyć wyjątkowe pisanki:)

Link instruktażowy: https://www.youtube.com/watch?v=ynuxYPVemzU&feature=emb_logo

15. Pisanki, kraszanki, jajka malowane…- doświadczenie.
Wielkanocny stół pięknie ozdabiają kolorowe jaka, pisanki i kraszanki.
Inspiracją do przygotowania barwnych jajek mogą być poniżej podane linki, Państwa doświadczanie i nieograniczona kreatywność dzieci 🙂 🙂 życzę miłych wrażeń

https://www.youtube.com/watch?v=zo6FWbsXI5U
https://www.youtube.com/watch?v=zo6FWbsXI5U

16. Proponuje wykonanie karty pracy str. 13, książka Rysuje po śladzie wzory i szlaczki. 

Język angielski

1. W tym tygodniu zachęcam dzieci i rodziców do zabawy ruchowej przy znanej dzieciom piosence ,,Walking walking”(link do piosenki poniżej) Podczas zabawy poruszamy się w dowolną stronę po całym pokoju chodząc, podskakując i biegając. Poniżej instrukcja.

Walking walking 2x – chodzimy
hop hop hop 2x – podskakujemy
running running running 2x – biegamy
now we stop 2x – stajemy bez ruchu

Tiptoe tiptoe 2x – chodzimy po cichu na palcach
hop hop hop 2x – podskakujemy
running running running 2x – biegamy
now we stop 2x – stajemy bez ruchu

Jumping jumping 2x – skaczemy
hop hop hop 2x – podskakujemy
running running running 2x – biegamy
now we stop 2x – stajemy bez ruchu

Skipping skipping 2x – przeskakujemy z nogi na nogę
hop hop hop 2x – podskakujemy
running running running 2x – biegamy
now we stop 3x – stajemy bez ruchu

2. Zapraszam do wysłuchania piosenki o pięciu małych zajączkach, które psociły skacząc po łóżku ,,Five Little Bunnies”(link poniżej).
Dziecko obserwuje bohaterów w piosence i opowiada rodzicowi co się wydarzyło.
Następnie wskazuje na palcach liczbę zajączków i liczy w języku angielskim (five, four, three, two, one). Przy następnym odtwarzaniu piosenki dziecko zamienia się w zajączka i wykonuje odpowiednie ruchy – takie jak bohaterowie piosenki (podskakuje, udaje, że upada, udaje, że rozmawia przez telefon jak mama i grozi palcem jak pan doktor).

 

 Miłej zabawy 🙂 🙂