Szanowni rodzice, drogie przedszkolaki
Pragnę powitać Was serdecznie w nowym tygodniu. Wiecie już jakie zmiany zachodzą w przyrodzie wiosną niezależnie od miejsca gdzie przebywamy. Wszędzie jest pięknie, tyle kwiatów i słońca…,ale najpiękniej jest na wsi. W te pierwsze majowe dni będziemy realizować temat kompleksowy: Gospodarstwo domowe. Zachęcamy do zapoznania się z propozycjami aktywności 🙂
1. „Przegoń wirusa- myj dokładnie swoje dłonie”
Zachęcam do mycia dłoni z zastosowaniem 7 etapów mycia rąk przy piosence „Przegon wirusa”
Link: https://www.youtube.com/watch?time_continue=20&v=QT-2bnINDx4&feature=emb_title
2. Drogie poziomki by zdrowym i wesołym być należy ćwiczyć 🙂
Proponuję Wam ćwiczenia gimnastyczne „Ćwicz z Luisią”, które możecie powtarzać kilka razy w tygodniu. Link do filmu z ćwiczeniami: https://www.youtube.com/watch?time_continue=439&v=Tc82wV1jV-4&feature=emb_title
3. „W wiejskiej zagrodzie”- rozmowa z dzieckiem na podstawie wiersza „Zwierzęta wiejskie” Agnieszki Bator.
„Zwierzęta wiejskie” A. Bator
Stoi krowa na pastwisku,
szuka świeżych, smacznych listów.
Skubnie, z pszczołą się przywita,
wkrótce naje się do syta.
Gdy usłyszysz jego pianie,
wiedz, że czas już na wstawanie.
Rankiem kogut ciut się nudzi,
zatem z nudów budzi ludzi.
Gdy się indyk rozindyczy,
nikt indyka nie przekrzyczy.
Nie poradzą tutaj słowa,
gdy się indyk zdenerwował.
W dni powszednie i niedziele,
gęś uwielbia brać kąpiele.
I tak mówić między nami,
gęś tkwi w wodzie godzinami.
Niebem wolno płynie chmura,
gęś w kałuży moczy pióra.
– Droga gąsko- kaczor kwacze.
– Kąpać chcą się dzieci kwacze.
Koń rozmowę wiedzie z kretem,
kto z nich jaką ma zaletę.
– Ja przeskoczyć płoty mogę!
– A ja w mroku znajdę drogę!
Baran ma kręcone rogi
i na drogę dobre nogi.
Piesek kopyt mu zazdrości,
gdy przez rzekę idzie w gości.
Po kolacji przy sobocie
świnia się zanurza w błocie.
Ale niech jej nikt nie wini
– takie są zwyczaje świni.
Po przeczytaniu proponuję porozmawiać z dzieckiem na temat treści utworu:
1. O jakich zwierzętach jest mowa w wierszu?
2. Co robiły: krowa, kogut, indyk, gęś, kaczor, koń, baran, pies, świnia?
3. Gdzie możemy spotkać te zwierzęta?
Proponuje podzielić zwierzęta na dwa zbiory: ptaków i ssaków. Proszę wyjaśnić dziecku, że ssaki to zwierzęta, które piją mleko swojej mamy. Określenie, cech charakterystycznych ptaków, np. mają ciało pokryte piórami, wykluwają się z jajek, mają dzioby i skrzydła.
Ilustracje gospodarstwa wiejskiego oraz zwierząt je zamieszkujących-
1-Zwierzęta wiejskie
Załacznik 2
Nazwy zwierząt dzielimy na sylaby, na głoski. Podczas podziału na głoski zwracamy uwagę by dziecko określiło nam pierwszą i ostatnią głoskę, w ten sposób ćwiczymy słuch fonematyczny.
2. „Lis i kury”- zabawa orientacyjno- porządkowa.
W rogu pokoju rodzic wyznacza „kurnik”. Dziecko porusza się po dywanie, machając ugiętymi w łokciach ramionami. Rodzic/rodzeństwo wciela się w rolę lisa. Na hasło: „Lis się zbliża!”- „kura” ucieka do kurnika. A opiekun czy rodzeństwo próbuje ją złapać. Jeśli mu się nie uda, złapane dziecko zostaje lisem i zamieniamy się rolami.
3. „Dbam o zwierzątko”- czynności opiekuńcze zwierząt.
Mając w domu małe zwierzę wiejskie, np. kota, psa, królika proponuje by dziecko miało swój zakres obowiązków. Proponuję by dokarmiało zwierzę, początkowo możemy przypominać dziecku o obowiązku dbania o zwierzę, w kolejnych dniach natomiast dziecko samo stara się pamiętać i wykonywać powierzone ( jeśli dziecko wyraża chęć, nie zmuszamy) zadanie.
4. „Tyle zwierząt mam”- przeliczanie w dowolnym zakresie.
Na podstawie ilustracji Załacznik 3- praca rolnika dziecko liczy ile jest danych zwierząt, np. kóz, koni, psów itd.
Następnie wyszukuje na tej samej ilustracji przedmioty o kształcie: koła, kwadratu, trójkąta i prostokąta.
5. „Cierpliwsci mi brak”- opowiadanie edukacyjne „Cierpliwość” ze zbioru „Słowniczek emocji i postaw dla dzieci” A. Mikulska, ill. A. Święcki
Proszę przeczytać dziecku opowiadanie oraz na jego podstawie obejrzeć ilustracje, wytłumaczyć czym jest cierpliwość. Załacznik 4 Załacznik 5
6. „Koniki”- zabawa muzyczno-ruchowa
Link do muzyki: https://www.youtube.com/watch?v=r8qvgiG0GXA
Noga goni nogę…..biegają koniki-dziecko porusza się krokiem dostawnym np. wokół pokoju, ręce na biodrach
stukają kopytka w rytm muzyki- uderzanie pieta w podłogę
w dalszej częsci wykonujemy ruch podany w słowach piosenki.
7. „Co nam dają zwierzęta?”- w tym celu proponuję obejrzeć film „Zwierzęta w gospodarstwie rolnym na wsi”:https://www.youtube.com/watch?v=xrgowwp1V-U
Po obejrzeniu proponuje by rodzić podał nazwę zwierzęcia natomiast dziecko by za pomocą aparatu mowy naśladowały odgłos jaki wydaje oraz co dzięki nim otrzymujemy, np. mleko.
8. „Puszek okruszek”- posłuchaj piosenkę kilkakrotnie w różnych sytuacjach dnia, następnie naucz się jej na pamięć i pośpiewaj w gronie rodzinnym.
Link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=_j6DwFwmV98
„Puszek okruszek”N. Kukulska
Mój dziadek dał mi pasa
Pies 4 łapy ma
Normalny mówią pies
Nieprawa, coś w nim jest
Ma delikatny włos
I bardzo czujny nos
I kilka śmiesznych łap
Niewiele liczy łap
Puszek okruszek
Puszek kłębuszek
Bardzo go lubię
Przyznać to muszę
Puszek okruszek
kłębuszek
jest między na mi sympatii nić
Wystarczy tylko ze się poruszę
Zaraz przybiega by za mną być /2x
Na spacer poszłam raz
Do domu wracać czas
Przychodzę
Cóż to, ach
Przyjaciel mój we łzach
Jak mogłaś mówi mi
Przez ciebie moje łzy
TO widok przykry dość
Dostanie smaczną kość
Puszek okruszek
Puszek kłębuszek
Bardzo go lubię
Przyznać to muszę
Puszek okruszek
kłębuszek
jest między na mi sympatii nić
Wystarczy tylko ze się poruszę
Zaraz przybiega by za mną być /2x
9. Na ten tydzień bardzo nam bliski o wiejskim gospodarstwie proponuje Wam wykonanie następującej pracy plastycznej:
„Kukuryku kogut pieje”- praca techniką origami.
Sposób wykonania oraz potrzebne materiały:
Potrzebujemy kół, kleju i kartki na którą wszystko przykleimy
– jedno koło duże,
– 6 średnich (mogą być: 2 żółte, 2 czerwone, 1 brązowe i 1 pomarańczowe),
– 6 kółek małych czerwonych
– 1 malutkie czarne
Wykonanie:
1. Największe koło zginamy na pół – przyklejamy jako korpus.
2. Z takiego samego koloru robimy głowę (uwaga, na początek smarujemy klejem tylko środek koła, chyba, że dziecko nieco starsze samo dopasuje układ grzebienia i dzióbka).
3. Czerwone kółeczka zginamy na pół – podklejamy „pod głowę” jako grzebień, ‚korale’, i dziób – i teraz możemy posmarować też klejem całą głowę.
4. Pozostałe złożone koła stworzą skrzydła i ogon.
5. Z czarnego powstanie oczko.
Na koniec można dorysować trawę lub płot jak na załączonych ilustracjach w Załącznik 6
10. „Skąd się bierze mleko”- układanie historyjki obrazkowej.
W Załacznik 7 zamieszczona jest historyjka obrazkowa proszę by dziecko wycięło ja, ułożyło w odpowiedniej kolejności i przykleiło odpowiednią cyfrę przed obrazkiem, w dolnym lewym roku. Oczywiście można pokolorować wszystkie elementy historyjki 🙂
11. „Poidełko dla wróbelka”- zachęcam do udziału w akcji „Daj się napić…bądź człowiek”
Wystarczy mała, niepotrzebna miseczka, stare opakowanie po lodach lub inny, koniecznie płytki pojemnik. Można przymocować go na balkonie, postawić na parapecie lub na trawniku przed domem albo w ogrodzie. Po co to wszystko? W ten sposób pomożesz ptakom, które z powodu panującej w naszym kraju suszy mają utrudniony dostęp do wody.
Coraz więcej osób wie o akcji, więc wystawione pojemniki z wodą w ogrodzie, na balkonie czy przyblokowym trawniku przestają dziwić.
Można wykorzystać płaską podstawkę po doniczce, którą umieścimy na naszym parapecie.
Należy pamiętać by codziennie uzupełniać wodę. Dla Poziomek pomoc także ptakom sadzę że bardzo się spodoba, zachowując spokój i cisze oglądajcie ptaki, które przyfruwają na Wasze podwórko może będziecie potrafili je nazwać. Zdjęcia poidełek można przesyłać na e-mail grupowy.
Inspiracja do wykonania poidełka Załacznik 8
12. Po wykonaniu pracy plastycznej oraz poidełka zapraszam do zabawy z muzyką
„Ptaszki fruwają”- link do utworu https://www.youtube.com/watch?v=zn2ihUfMV_M
„Zatańcz ze mną”- link do utworu https://www.youtube.com/watch?v=S9xKmJqsvyA
13. „Wirujące mleko”- doświadczenie
Już jestem ciekawa jak przeprowadzacie doświadczenie i jakie barwy uzyskacie na mleku…
co one Wam przypominają…
Sposób wykonania:
Na duży talerz wlewamy mleko, a następnie dodajemy stopniowo rozpuszczone barwniki spożywcze, lub wodę zabarwioną bibułą czy też ewentualnie farbką.
Samo wkrapianie barwników na powierzchnię białego mleka jest dla dzieci dużą atrakcją. Obserwujemy jak kolory rozpływają się mieszając ze sobą.
Gdy na mleku zbierze się już tęczowa tafla kolorów, namaczamy patyczki w płynie do mycia naczyń i delikatnie dotykamy powierzchni mleka. Jeśli eksperyment się uda barwniki pod wpływem płynu i zmiany napięcia powierzchniowego zaczną samoistnie wirować i mieszać się tworzą wspaniałe, barwne widowisko.
Przygotujcie dużo mleka, powtarzając eksperymentalne malowanie barwnikami…
Link z doświadczeniem: https://www.youtube.com/watch?v=Zgs1aH-tmcM
14. „Każdy swoją mamę ma”- rozmowa z dzieckiem na podstawie ilustracji.
Dziecko wraz z rodzicem ogląda ilustracje z Załącznik 9. Nazywa najpierw samodzielnie, a w razie trudności z pomocą rodzica zwierzęta dorosłe i przyporządkowuje im zwierzęta małe-ich potomstwa.
15. „Duże i małe zwierzęta”- zabawa orientacyjno- porządkowa
Dziecko biega po pokoju lup podwórku w tempie podanym przez rodzica. Może być to, np. hasło wolno/szybko. Dziecko zatrzymuje się, gdy rodzić poda hasło: Duże zwierzęta!- wtedy dziecko chodzi we wspięciu na palcach. Na hasło: Małe zwierzęta!- porusza się nisko czworakując.
16. „Na wiejskim podwórku”- rymowanki. Kończenie zdań,np.
Wlazł kotek na płotek i……………(mruga).
Przyszła koza do………(woza).
Polna dróżką gąski trzy , gęsiego sobie …………….(szły).
Kogut stoi na kurniku, głośno pieje……………(ku-ku-ryku).
Piesek pełną miskę miał, szczekał sobie ……………….(hau, hau, hau)
Prosiak trącił ryjkiem drzwi, świnka na to…………….(kwi, kwi,kwi).
17. Grafomororyka
Proszę o wykonanie kart pracy: str. 58, 74, 86, 89, 90 z książki Rysuj po śladzie wzory i szlaczki wyd. Notes.
18. Karty pracy strona: 48, 70 Nowe przygody Olka i Ady wyd. MAC; str. 35 Zabawy matematyczne.
19. „Mój dzień był…”- wyrażanie własnych emocji.
Na zakończenie każdego dnia, po kolacji czy przed snem proszę porozmawiajcie z rodzicami jaki ten dzień był dla Was, miły czy smutny wykorzystajcie przy tym symbole emocji z wcześniejszych zajęć. Proszę rodziców by także ocenili swój mijający dzień.
Język angielski
W związku z aktualnym tematem tygodnia, proponuję utrwalenie nazw zwierząt zamieszkujących w gospodarstwie oraz piosenki (wprowadzonych w tygodniu V).
Przypominamy następujące słownictwo:
cow – krowa
horse – koń
sheep – owca
hen – kura
rabbit – królik
donkey – osioł
goat – koza
dog – pies
duck – kaczka
cat – kot
Przypominamy piosenkę z załącznika.
Na koniec polecam krótki filmik prezentujący zwierzęta oraz dźwięki wydawane przez nie w naturalnym środowisku. Zachęćmy dziecko, aby powtarzało słowa za lektorem.
link do filmiku: https://www.youtube.com/watch?v=RrS0prSV8kc