Propozycje aktywności- tydzień 7

Wróć do głównej galerii

Propozycje aktywności dla Stokrotek – tydzień VII
Temat kompleksowy: W gospodarstwie

W obecnym tygodniu zajmujemy się tematyką związaną z pracami w gospodarstwie oraz poznajemy zwierzęta hodowlane. Zapraszamy do skorzystania z poniższych propozycji aktywności. Życzymy wspaniałych chwil podczas wspólnej zabawy

W czasie trwania całego tygodnia, zachęcamy do codziennych, wspólnych rozmów o emocjach dziecka i innych członków rodziny. Pytajmy dziecko każdego dnia o jego samopoczucie i próbujmy skłaniać je do wyrażania swoich uczuć w dowolnych momentach dnia.

W związku z aktualnym tematem tygodnia można organizować z dzieckiem wspólną pracę związaną z dbaniem o zwierzęta. Np. jeśli mamy psa lub kota – dziecko nalewa wody do miski, podaje pokarm, pomaga w sprzątaniu po swoim pupilu – ucząc się przy tym odpowiedzialności za zwierzęta.
Pamiętajmy też, aby pozwalać dziecku na samodzielne ubieranie się, a także w miarę możliwości decydowanie o garderobie np. wybór koloru bluzeczki czy spodni. Po skończonym dniu zachęćmy dziecko do złożenia swoich ubrań w przeznaczonym do tego miejscu np. w koszu na pranie.

Propozycje zabaw ruchowych:

  • ,,Kaczki na spacerze” – dziecko jest kaczką, spaceruje po pokoju lub podwórku w charakterystyczny dla tych zwierząt sposób (w przysiadzie, trzymając się rękami za kostki nóg). Na hasło rodzica ,,Kaczka!” lub np. na umówiony sygnał – klaśnięcie – kaczka zatrzymuje się i porusza skrzydłami (dziecko wyciąga ręce, zgięte w łokciach na boki i w szybkim tempie porusza nimi w górę i w dół ).

  • ,,Kim jestem?” – ruchowe kalambury. Zadaniem dziecka jest naśladowanie ruchem wybranego przez siebie zwierzęcia np. konia, świnki, kaczki, kury, krowy, psa, kota. W tej zabawie nie wypowiadamy słów, ale możemy poprosić dziecko, aby w celu ułatwienia odgadnięcia zagadki, wydawało z siebie odgłosy danego zwierzątka. Następnie następuje zamiana ról – dziecko odgaduje zwierzę, które pokazuje rodzic.

  • ,,Biegają koniki” – zabawa przy piosence dostępnej w

Tekst piosenki:

Noga goni nogę
biegają koniki,
stukają kopytka
w rytm muzyki.

Jedna noga tupie: tup, tup, tup
druga noga stuka: stuk, stuk, stuk,
konik skacze sobie: hop, hop, hop
koniku w drogę! Wiooooooo!

Podczas piosenki dzieci poruszają się po wyznaczonym terenie, bokiem, poskakują – dostawiają jedną nogę do drugiej (,,Noga goni nogę”). Dziecko tupie raz lewą, raz prawą nogą, poskakuje, a na słowo wioooo unosi ręce nad głowę.

1. Na początek, aby wprowadzić dziecko w tematykę, proponujemy przeczytanie wiersza pt. ,,W zagrodzie” Bożeny Formy.

W zagrodzie

Wstawać wszyscy wstawać,
dzionek się zaczyna.
Słoneczko już świeci
to dobra nowina.

Gospodyni Magda
z łóżka wyskakuje.
Krząta się po domu,
czasu nie marnuje.

Już czekają kury,
kaczki i perliczki.
Kogut, kilka gęsi,
indor i indyczki.

Gospodyni w wiadrach,
czystą wodę niesie.
Ptactwu sypie karmę,
głodne wszystkie przecież.

Wypuszcza z obory
krowę i barana,
niech na łące trawę
skubią już od rana.

Jak to gospodyni
dba o swą zagrodę,
zawsze bardzo chętnie
pokazać wam mogę
.

Po wierszu, zapoznajemy się z prezentacją dostępną w załączniku poniżej, która pomoże dzieciom utrwalić i zapamiętać nazwy zwierząt i ich dzieci oraz domów.

Załącznik nr 2

2. Zapraszamy do obejrzenia filmu edukacyjnego dostępnego w linku poniżej:

https://www.youtube.com/watch?v=xrgowwp1V-U

Po filmie można zadać dziecku następujące pytania:

– Jakie zwierzęta mieszkają w gospodarstwie?

– Jak nazywają się małe krówki?

– Gdzie mieszkają krowy?

– Jak nazywa się samiec kury?

– Gdzie kury znoszą jajka?

– Jak nazywamy małe świnki?

– Jakie odgłosy wydają owce?

– Jak nazywa się samiec owcy?

– Jak nazywamy małe koniki?

– Gdzie mieszkają konie?

– Jakie owady mieszkają w ulu?

– Co produkują pszczoły?

3. Praca plastyczna ,,Świnka”.

Do wykonania pracy potrzebujemy: mały talerzyk jednorazowy lub koło wycięte z bloku technicznego, kartkę i bibułę – w kolorze różowym, klej, nożyczki, kredkę.

Wykonanie:

Dziecko wycina małe kwadraciki z bibuły i przykleja je na talerzyku, następnie wycina uszy i nos świnki (z pomocą rodzica lub korzystając z szablonu do druku dostępnego w Załącznik nr 4, przykleja je w odpowiednich miejscach, na koniec dorysowuje (lub wycina) oczy.

4. Zabawa z elementami kodowania ,,Zaprowadź zwierzątka”.

Zadaniem dziecka jest doprowadzić zwierzątka do farmy, w taki sposób, aby zjadły po drodze całą trawkę. Poruszając się w kwadracikach po planszy, dziecko wskazuje palcem kierunek poruszania się z zastosowaniem takich wyrażeń jak: w górę/w dół; w prawo/w lewo. Załącznik nr 5 (2)

Można także wydrukować i uzupełnić kartę pracy: Załącznik nr 6 (4)

5. Praca plastyczna ,,Kogucik”.

Do wykonania pracy potrzebujemy jedynie białą kartkę i kolorowe pisaki lub kredki. Dziecko z pomocą rodzica odrysowuje swoją dłoń na kartce. Kciuk i dłoń koloruje na żółto, a pozostałe cztery palce na inne kolory – będą to wielokolorowe pióra. Na koniec dorysowujemy grzebień, dziób, oko oraz nóżki. Poniżej znajduje się propozycja wykonania:

6. „Co nam dają zwierzęta?” – wysłuchanie piosenki i rozmowa inspirowana jej treścią. Zachęcam do nauczenia się jednej zwrotki na pamięć.

Odtwarzamy piosenkę „Co nam dają zwierzęta?” (sł. Magdalena Ledwoń, muz. Jerzy Zając).

Po jej wysłuchaniu dziecko:

-określa tempo piosenki (wolne, szybkie);

-wymienia nazwy zwierząt, które pojawiły się w tekście oraz naśladuje ich odgłosy;

-próbuje sobie przypomnieć, jakie korzyści daje hodowla każdego z nich (kura- jajka; gęś- pierze; owce, barany- wełna; krowa- mleko).

-Co możemy zrobić z jajek, wełny, mleka, pierza? (omlety, swetry, jogurty, masło, poduszki).

Link do piosenki:

https://www.youtube.com/watch?v=8E5JeRPT4E4

Tekst piosenki:

Co nam dają zwierzęta? (sł. Magdalena Ledwoń, muz. Jerzy Zając)

Na wsi wiele zwierząt mieszka,

pieją, gdaczą i gęgają.

Jajka, masło, miękkie pierze

gospodarzom swoim dają.

Kurka chodzi po podwórzu,

jajek zniosła sześć na grzędzie.

Gospodyni już się krząta,

wyśmienity omlet będzie.

Ko-ko-ko-ko-ko-ko-ko-ko, ko!

Ko-ko-ko-ko-ko-ko, ko!

A owieczki i baranki

dają nam swe kamizelki.

Z takiej białej, grubej wełny

bardzo ciepłe są sweterki.

Be-be-be-be-be-be-be-be, be!

Be-be-be-be-be-be, be!

Jogurt, masło i śmietanę

można zrobić z mleka krowy.

Często jedz produkty mleczne,

to na pewno będziesz zdrowy!

Mu-mu-mu-mu-mu-mu-mu-mu, mu!

Mu-mu-mu-mu-mu-mu, mu!

Do poduszki głowę przytul,

w niej zamknięto puszek biały.

A te miękkie, lekkie piórka

gąski nam podarowały.

Gę-gę-gę-gę-gę-gę-gę-gę, gę!

Gę-gę-gę-gę-gę-gę, gę!

Na wsi wiele zwierząt mieszka,

pieją, gdaczą i gęgają.

Jajka, masło, miękkie pierze

gospodarzom swoim dają.

Źródło: miesięcznik Bliżej Przedszkola, marzec 2019.

7. ,,Rodziny zwierząt – zabawa dydaktyczna”. Każdy człowiek ma rodzinę. Tak samo mają ją zwierzęta. Zapraszamy Was do obejrzenia krótkiej prezentacji o rodzinie zwierząt, dowiecie się jak nazywają się ich poszczególni członkowie.

Załącznik nr 8

Wspólnie przyglądamy się zwierzętom przedstawionym na slajdach prezentacji, nazywamy je oraz ustalamy, gdzie mogą mieszkać (obora, stajnia, zagroda, kurnik, itp.)

Naszym zadaniem będzie teraz znalezienie par(takie same zwierzęta). Link do zabawy:

https://learningapps.org/display?v=p364a9fic20&fbclid=IwAR0eDq05m_WEtivOGKPh4XN54j1shA6VoIeFf-3-kydBn2J3zajGYdIknR0

Źródło: miesięcznik Bliżej Przedszkola, marzec 2019.

8. ,,W gospodarstwie”- zabawa dydaktyczna. Wybierzemy się teraz do gospodarstwa. Czeka tam na nas kilka zadań do wykonania. Znajdują się one w prezentacji.

Załącznik nr 9

-Na pastwisku pojawiły się różne zwierzęta. Nazwij je i wskaż, które z nich jest większe, mniejsze, małe, duże.

-Na pastwisku zrobiło się straszne zamieszanie. Jest tu mnóstwo zwierząt. Czy można je podzielić na dwie grupy? Zastanów się, policz wszystkie zwierzęta i wskaż ich odpowiednią liczbę na palcach.(Oczywiście, że można je podzielić na dwie grupy. W pierwszej grupie pojawią się zwierzęta, które mają 2 nogi, a w drugiej 4.)

-Policz łatki na ciele krów i wskaż, która z nich ma ich więcej, mniej lub tyle samo.

9. ,,Krowa na pastwisku”- praca plastyczna.

Do wykonania tej pracy potrzebna nam będzie zielona i niebieska farba oraz koła w różnych rozmiarach, pisaki, ołówek, klej, nożyczki.

Malujemy jedną część kartki zieloną farbą, a drugą niebieską. Wycinamy pyszczek krowy, koła, które później składamy na pół. Przyklejamy pyszczek krowy oraz dwa białe złożone na pół koła(uszy), rysujemy szyję. Do szyi przyklejamy największe ze złożonych kół. Pisakiem rysujemy 4 kreski (będą to nogi krowy), przyklejamy do nich cztery złożone na pół czarne koła (kopytka). Na koniec rysujemy ogon, dziurki w nosie, język, łatki i krówka gotowa.

Można skorzystać z szablonu Załącznik nr 10 (1)

10. „Gospodarz” – zabawa naśladowcza.

Do słów wiersza wykonujemy określone ruchy. Dzięki tej zabawie dzieci, dowiedzą się na czym polega praca gospodarza oraz, co należy do jego obowiązków każdego dnia.

Zabawę można powtórzyć kilka razy, zachęcając dziecko do włączenia się w recytację.

Gospodarz

(Agata Giełczyńska)

W gospodarstwie pracy wiele

(dziecko łapie się za głowę)

w dzień powszedni i w niedzielę.

Pan gospodarz już od rana

(wstaje)

przerzuca duży stóg siana.

(wykonuje gest przerzucania siana widłami z wnętrza koła na zewnątrz)

Karmi kury, owce, krowę,

(wyciąga ręce przed siebie – raz jedną, raz drugą)

w wiadrach dla nich nosi wodę.

(idzie po obwodzie koła, kiwając się na boki i naśladując noszenie ciężkich wiader)

Traktorem wyjeżdża w pole,

(trzyma kierownicę, poruszając się po obwodzie koła)

słomę układa w stodole.

(wykonuje gest układania dużych kloców)

A gdy już skończona praca,

(ociera pot z czoła)

zmęczony do domu wraca.

(maszeruje w miejscu, po czym siadają)

Pytania do wiersza:

-Czy w gospodarstwie jest dużo pracy?

-Co należy do obowiązków pana gospodarza?

Następnie wspólnie oglądamy, znajdujące się w załączniku ilustracje i nazywamy poszczególne czynności (przerzucanie siana, karmienie zwierząt, prace w polu ).

Załącznik nr 12

Spójrz na ilustrację Załącznik nr 13 Zastanów się, kto będzie karmił krowę, kto kury, a kto kota. Narysuj trasę do każdego zwierzęcia.

Źródło: miesięcznik Bliżej Przedszkola , marzec 2019.

Dodatkowe aktywności (linki):

https://www.youtube.com/watch?v=30nw6AtuGiQ

Język angielski

W tym tygodniu realizujemy temat związany z gospodarstwem i zwierzętami tam zamieszkującymi. Dlatego zachęcam do przypomnienia słownictwa i piosenki dotyczącej tej tematyki (wprowadzone w tygodniu V).

Przypominamy następujące słownictwo:

pig – świnia
duck – kaczka
horse – koń
sheep – owca
cow – krowa
turkey – indyk

Przypominamy piosenkę z załącznika poniżej.

 

Na koniec możemy poprosić, aby dziecko narysowało dla nas wybrane zwierzęta. Mówimy np. Let’s draw a pig (Narysuj świnię); Let’s draw a sheep.

Aby urozmaicić zabawę, to rodzic może rysować, a zadaniem dziecka jest odgadnąć jakie to zwierzę i wypowiedzieć jego nazwę w języku angielskim i polskim.