Propozycje aktywności dla dzieci- tydzień 1

Wróć do głównej galerii

Znalezione obrazy dla zapytania: poziomki

Drodzy Rodzice

W obecnym tygodniu poświęcamy czas na treści przyrodnicze, z uwagi na zmieniającą się porę roku. W czasie wolnym od zajęć w przedszkolu proponujemy następujące aktywności z dzieckiem:

1. Rozmowa kierowana z dzieckiem na podstawie wiersza „Nadeszła wiosna” Jadwiga Daniek- Salawa.

Proponuje na początku przeczytać dziecku wiersz

Nadeszła wiosna”

„Nadeszła wiosna”- zawołał Kuba.

„Skąd wiesz?”- spytała Ania.

„Bo już przebiśnieg białą główką
wszystkim się wokół kłania.

Bo już krokusy kolorowe

dywanem ścielą się wokoło.

A zaś pierwiosnki i sasanki
dźwięczą piosenkę wesołą.

Bo klekotają głośno bociany,
które wróciły z daleka
i krążą wokół nad domami,
gdzie gniazdo na nie czeka.

Mały skowronek nad oziminą
lata, radośnie śpiewając.
A biało- czarna jaskółeczka
lepi gniazdo ćwierkając.

Bo kolorowe owady nad łąką
brzęczą, wesoło fruwając.
Bo wszystkie ptaki i zwierzęta
obudziły się już, ziewając.

Bo nagle drzewa już się zbudziły
i zaczynają się zielenić.
A wypuszczając pierwsze listki
będą w słońcu się mienić.

Bo wszystko wokół o wiośnie śpiewa

i ciepły wietrzyk dmucha radośnie.
Bo wiosną już pachnie dookoła
i wszyscy mówią o wiośnie.

Po przeczytaniu proponuje porozmawiać z dzieckiem o treści wiersza:
– Skąd wiedział Kuba, że nadeszła wiosna? O jakich zwiastunach wiosny była mowa w wierszu?
– Jakie (podanie konkretnych nazw) kwiaty i ptaki zwiastowały wiosnę?
– Co działo się z drzewami na wiosnę?
– Co robiły jaskółki?

2. Obudziły się biedronki.
Drodzy rodzice, zadaniem dziecka jest doprowadzenie biedronki do liścia za pomocą strzałek.
Zabawę rozpoczynamy od pkt. 1.

Rodzic może wydawać następujące komunikaty: jeden krok w górę; 2 kroki w lew,… kształtując w ten sposób kierunki (lewo,prawo, góra, dół, górny lewy róg, dolny prawy róg)
załacznik nr 4 Poziomki

Miłej zabawy 🙂

3. Zabawa ruchowa „Przylatują ptaki”.
Proponuję zabawę ruchową z dzieckiem:

Dziecko biega, machając rękami i naśladuje ptaki.

Na hasło : Bocian! staje na jednej nodze i woła: kle-kle. Na hasło: Jaskółki! – staje na jednej nodze i pochyla się do przodu ,rozkładając ręce. Na hasło: Kukułki! Zatrzymuje się i woła: ku-ku.

4. Osłuchanie z piosenką „Promyk słońca”

Proponuje wysłuchać z dzieckiem piosenkę, a następnie porozmawiać czego dotyczy tekst utworu jaki ma nastrój.

https://www.youtube.com/watch?v=KK8dHGsQ5fk

5. A jak skacze żaba?- zabawa muzyczno- ruchowa

https://www.youtube.com/watch?v=LNouuY9zrKQ

6. Wysłuchanie audycji dla dzieci- „W marcu jak w garncu”- przysłowia o pogodzie i miesiącach. Proponuje rozmowę z dzieckiem dotycząca zjawisk atmosferycznych wczesna wiosną.

https://www.youtube.com/watch?v=6AyCJ2smnmw

7.  Widząc za oknem piękną, wiosenną  pogodę proponuje,aby dzieci pomogły rodzicom wywiesić  na balkon lub na taras pranie…- wykonajmy w ten sposób proste doświadczenie:

Będziemy do wykonania zabawy potrzebować kilka ściereczek kuchennych.
Kolejne etapy pracy:

  1. Zmocz ściereczki.
  2. Powieś je na zewnątrz tak, jakbyś wywieszał pranie na lince do wyschnięcia.
  3. Sprawdź, jak wilgotne są ściereczki po kilku następnych godzinach. Sprawdź ponownie następnego dnia.

Wyjaśnienie( sugerowane dla rodziców): Ściereczka staje się coraz bardziej sucha na skutek parowania wody. Jak już dowiedzieliśmy się, pogoda wpływa na szybkość wysychania. Jest to powód, dlaczego w słoneczny, upalny dzień, twój kawałek materiału wysycha bardzo szybko, w ciągu zaledwie kilku godzin. Ale jeśli jest zimno, to suszenie aż do całkowitego wyschnięcia może potrwać nawet dłużej niż jeden dzień.

8. W obecnym tygodniu proponuje do wykonania prace plastyczną „Wiosenne drzewo”
Do jej wykonania potrzebujemy: białą i brązową kartkę A4, nożyczki, farby, patyczki      do uszu/palce ręki/bibuła
lub prace plastyczną „Bociany są już z nami”
do jej wykonania potrzebujemy: biała kartkę A4, jednorazowe łyżeczki i talerzyki       jeśli   są dostępne w domu (można całkowicie wykonać pracę z kartek papieru). Proponuje aby tło dzieci pomalowały farbą; pień drzewa mogą wspomóc rodzice rysując,a dzieci samodzielnie je wycinając
Są to tylko propozycje, wybieramy jedną. jeśli ktoś jest chętny może wykonać obie 🙂
załacznik nr 3 Poziomki

9. Zabawa usprawniająca aparat mowy dziecka
Pan Języczek postanawia zrobić pranie (robimy „pralkę” — mocno wydymamy policzki).
Otwiera pralkę (
otwieramy szeroko usta)
i wkłada do niej brudne ubrania (
dotykamy językiem na przemian górnej wargi i górnych dziąseł).
Zamyka pralkę (
zaciskamy mocno wargi),
wsypuje proszek (
ułożony na górnej wardze język wsuwamy do buzi, przesuwając nim po wardze, zębach i dziąsłach).
I już brudne rzeczy się piorą (
„pierzemy” —wykonujemy językiem kółka w szeroko otwartej buzi).
Pan Języczek czeka, aż pralka odwiruje pranie (
„odwirowujemy” — wielokrotnie przyklejamy język do podniebienia i odrywamy z głośnym mlaśnięciem).
Pan Języczek rozwiesza w ogrodzie linkę (
„rozwieszamy linkę” — kilkakrotnie przesuwamy czubek języka od jednego kącika ust do drugiego).
Strzepuje wyprane rzeczy (
„strzepujemy” — wykonując szybkie ruchy, próbujemy sięgnąć językiem do brody i do nosa)
i wiesza je (
„wieszamy pranie” — otwierając szeroko buzię, dotykamy czubkiem języka wszystkich zębów po kolei).
Dobrze, że wieje wiatr — osuszy mokre ubrania (naśladujemy szum wiatru: „szu, szu, szu”).
Pranie już wyschło i czas je zdjąć (
„zdejmujemy pranie” — otwierając szeroko buzię, dotykamy czubkiem języka wszystkich zębów po kolei).
Na koniec pan Języczek prasuje czystą garderobę (
„prasujemy” — przesuwamy językiem po podniebieniu, górnych i dolnych zębach).

10. Zabawy matematyczne dla dzieci:
https://www.gry-matematyczne.pl/znam-cyfry.html

https://www.gry-matematyczne.pl/matematyczne-domino-dodawanie.html

https://www.gry-matematyczne.pl/mala-bee-do-dwudziestu.html

11. Mój kwiat wiosną- hodowla
Butelkę należy przeciąć w połowie jej wysokości, aby ułatwić sadzenie roślin. Wsypać ziemi, posadzić kwiaty lub zasiać, obficie podlać, a następnie skleić butelkę taśmą klejącą. Butelka powinna być zakręcona i tylko raz na tydzień odkręcamy na chwilę, by umożliwić dopływ powietrza. Nie podlewamy roślin. Dzieci powinny obserwować swój butelkowy ogród kwiatowy codziennie. Do zapamiętania zachodzących zmian proponuje wykonywać zdjęcia, w ten sposób powstanie album wzrostu roślin.

12. Propozycje kart pracy do wykonania w domu:
Załacznik nr 1 Poziomki
13. Zabawy muzyczno-ruchowe:

14. Zabawy usprawniające motorykę małą
Załacznik nr 2 Poziomki

15.Język angielski

Miłej zabawy 🙂