Drodzy Rodzice
W obecnym tygodniu poświęcamy czas na treści przyrodnicze, z uwagi na zmieniającą się porę roku. W czasie wolnym od zajęć w przedszkolu proponujemy następujące aktywności z dzieckiem:
1. Rozmowa kierowana z dzieckiem na podstawie wiersza „Nadeszła wiosna” Jadwiga Daniek- Salawa.
Proponuje na początku przeczytać dziecku wiersz
„Nadeszła wiosna”
„Nadeszła wiosna”- zawołał Kuba.
„Skąd wiesz?”- spytała Ania.
„Bo już przebiśnieg białą główką
wszystkim się wokół kłania.
Bo już krokusy kolorowe
dywanem ścielą się wokoło.
A zaś pierwiosnki i sasanki
dźwięczą piosenkę wesołą.
Bo klekotają głośno bociany,
które wróciły z daleka
i krążą wokół nad domami,
gdzie gniazdo na nie czeka.
Mały skowronek nad oziminą
lata, radośnie śpiewając.
A biało- czarna jaskółeczka
lepi gniazdo ćwierkając.
Bo kolorowe owady nad łąką
brzęczą, wesoło fruwając.
Bo wszystkie ptaki i zwierzęta
obudziły się już, ziewając.
Bo nagle drzewa już się zbudziły
i zaczynają się zielenić.
A wypuszczając pierwsze listki
będą w słońcu się mienić.
Bo wszystko wokół o wiośnie śpiewa
i ciepły wietrzyk dmucha radośnie.
Bo wiosną już pachnie dookoła
i wszyscy mówią o wiośnie.
Po przeczytaniu proponuje porozmawiać z dzieckiem o treści wiersza:
– Skąd wiedział Kuba, że nadeszła wiosna? O jakich zwiastunach wiosny była mowa w wierszu?
– Jakie (podanie konkretnych nazw) kwiaty i ptaki zwiastowały wiosnę?
– Co działo się z drzewami na wiosnę?
– Co robiły jaskółki?
2. Obudziły się biedronki.
Drodzy rodzice, zadaniem dziecka jest doprowadzenie biedronki do liścia za pomocą strzałek.
Zabawę rozpoczynamy od pkt. 1.
Rodzic może wydawać następujące komunikaty: jeden krok w górę; 2 kroki w lew,… kształtując w ten sposób kierunki (lewo,prawo, góra, dół, górny lewy róg, dolny prawy róg)
załacznik nr 4 Poziomki
Miłej zabawy 🙂
3. Zabawa ruchowa „Przylatują ptaki”.
Proponuję zabawę ruchową z dzieckiem:
Dziecko biega, machając rękami i naśladuje ptaki.
Na hasło : Bocian! staje na jednej nodze i woła: kle-kle. Na hasło: Jaskółki! – staje na jednej nodze i pochyla się do przodu ,rozkładając ręce. Na hasło: Kukułki! Zatrzymuje się i woła: ku-ku.
4. Osłuchanie z piosenką „Promyk słońca”
Proponuje wysłuchać z dzieckiem piosenkę, a następnie porozmawiać czego dotyczy tekst utworu jaki ma nastrój.
https://www.youtube.com/watch?v=KK8dHGsQ5fk
5. A jak skacze żaba?- zabawa muzyczno- ruchowa
https://www.youtube.com/watch?v=LNouuY9zrKQ
6. Wysłuchanie audycji dla dzieci- „W marcu jak w garncu”- przysłowia o pogodzie i miesiącach. Proponuje rozmowę z dzieckiem dotycząca zjawisk atmosferycznych wczesna wiosną.
https://www.youtube.com/watch?v=6AyCJ2smnmw
7. Widząc za oknem piękną, wiosenną pogodę proponuje,aby dzieci pomogły rodzicom wywiesić na balkon lub na taras pranie…- wykonajmy w ten sposób proste doświadczenie:
Będziemy do wykonania zabawy potrzebować kilka ściereczek kuchennych.
Kolejne etapy pracy:
- Zmocz ściereczki.
- Powieś je na zewnątrz tak, jakbyś wywieszał pranie na lince do wyschnięcia.
- Sprawdź, jak wilgotne są ściereczki po kilku następnych godzinach. Sprawdź ponownie następnego dnia.
Wyjaśnienie( sugerowane dla rodziców): Ściereczka staje się coraz bardziej sucha na skutek parowania wody. Jak już dowiedzieliśmy się, pogoda wpływa na szybkość wysychania. Jest to powód, dlaczego w słoneczny, upalny dzień, twój kawałek materiału wysycha bardzo szybko, w ciągu zaledwie kilku godzin. Ale jeśli jest zimno, to suszenie aż do całkowitego wyschnięcia może potrwać nawet dłużej niż jeden dzień.
8. W obecnym tygodniu proponuje do wykonania prace plastyczną „Wiosenne drzewo”
Do jej wykonania potrzebujemy: białą i brązową kartkę A4, nożyczki, farby, patyczki do uszu/palce ręki/bibuła
lub prace plastyczną „Bociany są już z nami”
do jej wykonania potrzebujemy: biała kartkę A4, jednorazowe łyżeczki i talerzyki jeśli są dostępne w domu (można całkowicie wykonać pracę z kartek papieru). Proponuje aby tło dzieci pomalowały farbą; pień drzewa mogą wspomóc rodzice rysując,a dzieci samodzielnie je wycinając
Są to tylko propozycje, wybieramy jedną. jeśli ktoś jest chętny może wykonać obie 🙂
załacznik nr 3 Poziomki
9. Zabawa usprawniająca aparat mowy dziecka
Pan Języczek postanawia zrobić pranie (robimy „pralkę” — mocno wydymamy policzki).
Otwiera pralkę (otwieramy szeroko usta)
i wkłada do niej brudne ubrania (dotykamy językiem na przemian górnej wargi i górnych dziąseł).
Zamyka pralkę (zaciskamy mocno wargi),
wsypuje proszek (ułożony na górnej wardze język wsuwamy do buzi, przesuwając nim po wardze, zębach i dziąsłach).
I już brudne rzeczy się piorą („pierzemy” —wykonujemy językiem kółka w szeroko otwartej buzi).
Pan Języczek czeka, aż pralka odwiruje pranie („odwirowujemy” — wielokrotnie przyklejamy język do podniebienia i odrywamy z głośnym mlaśnięciem).
Pan Języczek rozwiesza w ogrodzie linkę („rozwieszamy linkę” — kilkakrotnie przesuwamy czubek języka od jednego kącika ust do drugiego).
Strzepuje wyprane rzeczy („strzepujemy” — wykonując szybkie ruchy, próbujemy sięgnąć językiem do brody i do nosa)
i wiesza je („wieszamy pranie” — otwierając szeroko buzię, dotykamy czubkiem języka wszystkich zębów po kolei).
Dobrze, że wieje wiatr — osuszy mokre ubrania (naśladujemy szum wiatru: „szu, szu, szu”).
Pranie już wyschło i czas je zdjąć („zdejmujemy pranie” — otwierając szeroko buzię, dotykamy czubkiem języka wszystkich zębów po kolei).
Na koniec pan Języczek prasuje czystą garderobę („prasujemy” — przesuwamy językiem po podniebieniu, górnych i dolnych zębach).
10. Zabawy matematyczne dla dzieci:
https://www.gry-matematyczne.pl/znam-cyfry.html
https://www.gry-matematyczne.pl/matematyczne-domino-dodawanie.html
https://www.gry-matematyczne.pl/mala-bee-do-dwudziestu.html
11. Mój kwiat wiosną- hodowla
Butelkę należy przeciąć w połowie jej wysokości, aby ułatwić sadzenie roślin. Wsypać ziemi, posadzić kwiaty lub zasiać, obficie podlać, a następnie skleić butelkę taśmą klejącą. Butelka powinna być zakręcona i tylko raz na tydzień odkręcamy na chwilę, by umożliwić dopływ powietrza. Nie podlewamy roślin. Dzieci powinny obserwować swój butelkowy ogród kwiatowy codziennie. Do zapamiętania zachodzących zmian proponuje wykonywać zdjęcia, w ten sposób powstanie album wzrostu roślin.
12. Propozycje kart pracy do wykonania w domu:
Załacznik nr 1 Poziomki
13. Zabawy muzyczno-ruchowe:
14. Zabawy usprawniające motorykę małą
Załacznik nr 2 Poziomki
15.Język angielski
Miłej zabawy 🙂