Propozycje aktywności- tydzień 2

Wróć do głównej galerii

Propozycje aktywności dla grupy Aniołki

Wraz z nadejściem wiosny oczekujemy świąt Wielkiej Nocy, są to najstarsze i najważniejsze święta chrześcijańskie upamiętniające Zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa. Święta Wielkanocne to wyjątkowy czas, w którym symboliczne obrzędy religijne, tradycja ludowa i świat przyrody splatają się w jedno. I tym samy zaczynamy tematykę związaną z Wielkanocą, aby poznać zwyczaje i tradycje z nią związane. Poniżej przedstawiamy kilka aktywności, które można wykorzystać przebywając z dziećmi w domu. Życzymy miłych i wspaniałych chwil podczas wspólnej zabawy ze swoimi pociechami. 🙂

  1. Wzbogacając wiadomości na temat Wielkanocy proponujemy wiersz do wysłuchania pt. „Wielkanoc” A. Widzowskiej.

-Kurko, proszę, znieś jajeczka,

Śnieżnobiałe lub brązowe,

Ja z nich zrobię na Wielkanoc

Cud-pisanki kolorowe.

Do koszyczka je powkładam,

Z chlebkiem, babką lukrowaną,

Potem pójdę je poświęcić

Z bratem, siostrą, tatą, mamą.

Przy śniadaniu wielkanocnym

podzielimy się święconką

i buziaka dam mamusi,

zajączkowi i kurczątkom.

„Śmigus-dyngus!” – ktoś zawoła,

Tatę wodą popryskamy,

Mama będzie zmokłą kurą,

bo to poniedziałek lany!

Rodzic zadaje dziecku pytania do tekstu:

  • Z czego robi się pisanki?

  • Co wkładamy do koszyczka wielkanocnego?

  • Kiedy idziemy ze święconką do kościoła?

  • Co robimy w lany poniedziałek?

Załacznik 1 ()

  1. Wielkanocny koszyczek” – rodzic odczytuje zagadki dla dziecka.
  • Gdy go weźmiesz za uszy, zaraz wszystko nosi,

Ma wiklinowy brzuszek, i nazywa się ……….. (koszyk)

  • Oby dzięki ludzkiej pracy i opiece nieba

nigdy na twym stole nie zabrakło … (chleba)

  • Azorek radośnie przy koszyku hasa,

Lecz nic z tego nie będzie. Nie dla pas…. (kiełbasa)

  • Sypka jak piasek, jak śnieżek biała,

Smaku dodaje już szczypta mała. (sól)

  • Długie uszy, szare futro, trochę jest nieśmiały,

i z ogonkiem jak pomponik, cały dzień po lesie goni. (zajączek)

  • Co to jest? Kolorowe, malowane, i kraszone i pisane,

Na Wielkanoc darowane. (pisanki)

  • Żółciutkie, puchate, w koszu siedzą same,

głośno krzyczą: pi, pi, czekając na mamę. (kurczak)

  • Może być z cukru, z gipsu lub ciasta,

Lecz najważniejszy jest i basta!!! (baranek)

 

  1. Eksperyment: „Jak sprawdzić, czy jajko jest świeże?”

Potrzebne: dwie szklanki z wodą i dwa jajka: świeże i stare

Rodzic nalewa do obu szklanek wodę (po pół szklanki). Prezentuje dziecku dwa jajka i pyta: Czy wiesz, po czym poznać, że jajko jest świeże? Prosi dziecko, aby włożyło do każdej szklanki po jednym jajku i obserwowało, co się z nim dzieje. Czy w obu szklankach jajka zachowują się tak samo? Jajko, które jest świeże, opada na dno, a to, które jest stare, unosi się do góry.

  1. Wielkanocne rytmy” – trzeba wyciąć prostokąty z kurczakiem i jajkiem, dziecko układa rytmy z obrazków, np.

  • kurczak, jajko, kurczak, jajko…….

  • jajko, jajko, kurczak, jajko, jajko, kurczak…. itp.

Załącznik 2 ()

  1. Gdzie jest…?” – powiedz, gdzie na każdym obrazku znajduje się auto, a gdzie miś.

Załacznik 3 ()

  1.  „Masażyk relaksacyjny” (z rodzicami): dziecko siada na dywanie w siadzie skrzyżnym (kokardka), rodzic siada za nim, w siadzie rozkrocznym i na plecach dziecka rysuje wzory zgodnie z wierszem:

Stary niedźwiedź mocno śpi i o wiośnie śni:

Śniła mu się pisaneczka ta co cała jest w kropeczkach (uderzenia paluszkami- kropki)

Była też w paseczki (rysujemy paseczki)

I w wesołe krateczki (rysujemy krateczkę)

Ta w malutkie ślimaczki (rysujemy ślimaczki)

I żółciutkie kurczaczki (rysujemy kurczaczki- kółko, kółko, nóżki, dzióbek)

Cii… wiosna, wiosna ach to ty! (całymi dłońmi)

  1. Pisanka” – praca plastyczna. Szablon pisanki do wyklejania plasteliną.

Załacznik 4 ()

  1. Pisanki, kraszanki – czym się różnią?

Załącznik 5 ()

  1. Jajka z masy solnej”
  • Wykonanie masy solnej – (potrzebne: mąka, sól, woda, miska, szklanka) rodzic odmierza do miski tyle samo mąki i soli w proporcjach np.: 1 szklanka mąki i 1 szklanka soli, stopniowo dodaje ½ szklanki wody i miesza.

  • Dziecko lepi z powstałej masy jajka różnej wielkości. Następnie wskazuje największe i najmniejsze jajko. Odstawia jajka w pobliżu kaloryfera lub w nasłonecznione miejsce w domu, aby wyschły.

  • Dziecko maluje farbami jajka wykonane z masy solnej

  1. Jajka na łyżce” – ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej.

Potrzebne: duża łyżka, jajko ugotowane na twardo, 2 skakanki (sznurki).

Rodzic za pomocą skakanek (sznurków) wyznacza miejsce startu i mety. Zadaniem dziecka polega na przeniesieniu jajka na łyżce od startu do mety tak, aby nie spadło ono z łyżki.

  1. Zajączki wielkanocne” – zabawa ruchowa z elementem skoku. Wykorzystujemy skakanki lub sznurki z poprzedniej zabawy. Wyznaczamy linię start i meta. Dziecko na sygnał rodzica skacze obunóż do linii mety. Zabawę powtarzamy kilka razy. Można bawić się z dzieckiem w wyścigi.

  2. Przykładowe zabawy logopedyczne.

https://www.youtube.com/watch?v=zA85oayoC2Q

  1. Zachęcamy do rodzinnego posłuchania „Wielkanocnej piosenki”

 

Język angielski