Propozycje aktywności dla grupy Aniołki
Wraz z nadejściem wiosny oczekujemy świąt Wielkiej Nocy, są to najstarsze i najważniejsze święta chrześcijańskie upamiętniające Zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa. Święta Wielkanocne to wyjątkowy czas, w którym symboliczne obrzędy religijne, tradycja ludowa i świat przyrody splatają się w jedno. I tym samy zaczynamy tematykę związaną z Wielkanocą, aby poznać zwyczaje i tradycje z nią związane. Poniżej przedstawiamy kilka aktywności, które można wykorzystać przebywając z dziećmi w domu. Życzymy miłych i wspaniałych chwil podczas wspólnej zabawy ze swoimi pociechami. 🙂
-
Wzbogacając wiadomości na temat Wielkanocy proponujemy wiersz do wysłuchania pt. „Wielkanoc” A. Widzowskiej.
-Kurko, proszę, znieś jajeczka,
Śnieżnobiałe lub brązowe,
Ja z nich zrobię na Wielkanoc
Cud-pisanki kolorowe.
Do koszyczka je powkładam,
Z chlebkiem, babką lukrowaną,
Potem pójdę je poświęcić
Z bratem, siostrą, tatą, mamą.
Przy śniadaniu wielkanocnym
podzielimy się święconką
i buziaka dam mamusi,
zajączkowi i kurczątkom.
„Śmigus-dyngus!” – ktoś zawoła,
Tatę wodą popryskamy,
Mama będzie zmokłą kurą,
bo to poniedziałek lany!
Rodzic zadaje dziecku pytania do tekstu:
-
Z czego robi się pisanki?
-
Co wkładamy do koszyczka wielkanocnego?
-
Kiedy idziemy ze święconką do kościoła?
-
Co robimy w lany poniedziałek?
- „Wielkanocny koszyczek” – rodzic odczytuje zagadki dla dziecka.
- Gdy go weźmiesz za uszy, zaraz wszystko nosi,
Ma wiklinowy brzuszek, i nazywa się ……….. (koszyk)
- Oby dzięki ludzkiej pracy i opiece nieba
nigdy na twym stole nie zabrakło … (chleba)
- Azorek radośnie przy koszyku hasa,
Lecz nic z tego nie będzie. Nie dla pas…. (kiełbasa)
- Sypka jak piasek, jak śnieżek biała,
Smaku dodaje już szczypta mała. (sól)
- Długie uszy, szare futro, trochę jest nieśmiały,
i z ogonkiem jak pomponik, cały dzień po lesie goni. (zajączek)
- Co to jest? Kolorowe, malowane, i kraszone i pisane,
Na Wielkanoc darowane. (pisanki)
- Żółciutkie, puchate, w koszu siedzą same,
głośno krzyczą: pi, pi, czekając na mamę. (kurczak)
- Może być z cukru, z gipsu lub ciasta,
Lecz najważniejszy jest i basta!!! (baranek)
-
Eksperyment: „Jak sprawdzić, czy jajko jest świeże?”
Potrzebne: dwie szklanki z wodą i dwa jajka: świeże i stare
Rodzic nalewa do obu szklanek wodę (po pół szklanki). Prezentuje dziecku dwa jajka i pyta: Czy wiesz, po czym poznać, że jajko jest świeże? Prosi dziecko, aby włożyło do każdej szklanki po jednym jajku i obserwowało, co się z nim dzieje. Czy w obu szklankach jajka zachowują się tak samo? Jajko, które jest świeże, opada na dno, a to, które jest stare, unosi się do góry.
-
„Wielkanocne rytmy” – trzeba wyciąć prostokąty z kurczakiem i jajkiem, dziecko układa rytmy z obrazków, np.
-
kurczak, jajko, kurczak, jajko…….
-
jajko, jajko, kurczak, jajko, jajko, kurczak…. itp.
-
„Gdzie jest…?” – powiedz, gdzie na każdym obrazku znajduje się auto, a gdzie miś.
-
„Masażyk relaksacyjny” (z rodzicami): dziecko siada na dywanie w siadzie skrzyżnym (kokardka), rodzic siada za nim, w siadzie rozkrocznym i na plecach dziecka rysuje wzory zgodnie z wierszem:
Stary niedźwiedź mocno śpi i o wiośnie śni:
Śniła mu się pisaneczka ta co cała jest w kropeczkach (uderzenia paluszkami- kropki)
Była też w paseczki (rysujemy paseczki)
I w wesołe krateczki (rysujemy krateczkę)
Ta w malutkie ślimaczki (rysujemy ślimaczki)
I żółciutkie kurczaczki (rysujemy kurczaczki- kółko, kółko, nóżki, dzióbek)
Cii… wiosna, wiosna ach to ty! (całymi dłońmi)
- „Pisanka” – praca plastyczna. Szablon pisanki do wyklejania plasteliną.
- Pisanki, kraszanki – czym się różnią?
- „Jajka z masy solnej”
-
Wykonanie masy solnej – (potrzebne: mąka, sól, woda, miska, szklanka) rodzic odmierza do miski tyle samo mąki i soli w proporcjach np.: 1 szklanka mąki i 1 szklanka soli, stopniowo dodaje ½ szklanki wody i miesza.
-
Dziecko lepi z powstałej masy jajka różnej wielkości. Następnie wskazuje największe i najmniejsze jajko. Odstawia jajka w pobliżu kaloryfera lub w nasłonecznione miejsce w domu, aby wyschły.
-
Dziecko maluje farbami jajka wykonane z masy solnej
-
„Jajka na łyżce” – ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Potrzebne: duża łyżka, jajko ugotowane na twardo, 2 skakanki (sznurki).
Rodzic za pomocą skakanek (sznurków) wyznacza miejsce startu i mety. Zadaniem dziecka polega na przeniesieniu jajka na łyżce od startu do mety tak, aby nie spadło ono z łyżki.
-
„Zajączki wielkanocne” – zabawa ruchowa z elementem skoku. Wykorzystujemy skakanki lub sznurki z poprzedniej zabawy. Wyznaczamy linię start i meta. Dziecko na sygnał rodzica skacze obunóż do linii mety. Zabawę powtarzamy kilka razy. Można bawić się z dzieckiem w wyścigi.
- Przykładowe zabawy logopedyczne.
https://www.youtube.com/watch?v=zA85oayoC2Q
- Zachęcamy do rodzinnego posłuchania „Wielkanocnej piosenki”
Język angielski