Propozycje aktywności- tydzień 2

Wróć do głównej galerii

Przygotowania do Wielkanocy

Dzień dobry Poziomki. W tym tygodniu będziemy przygotowywać się do świąt Wielkiej Nocy. Nie wiem czy wiecie ale Wielkanoc to najstarsza uroczystość chrześcijańska. W tym czasie będziemy celebrować mękę, śmierć i zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa. Możemy być dumni z tego, że wiele polskich zwyczajów wielkanocnych, przetrwało do dnia dzisiejszego. Myślę, że każde z Was będzie malowało pisanki, czy robiło wielkanocny koszyczek zwany „święconką”. Mam nadzieję, że materiały, które dla Was przygotowałyśmy, będą bardzo pomocne. Myślę, że każda Poziomka znajdzie dla siebie coś interesującego. Zapoznajcie się z przedstawionymi materiałami 😉 nie wszystko musicie robić, są to tylko propozycje jak spędzić wolny czas w domu, w ciekawy sposób.

1. Proszę przeczytać dziecku opowiadanie pt. „W Kurniku” Teresy Błaszczyk, a następnie zadać pytania nawiązujące do treści. Treść w załączniku. Załącznik 1

Pytania:
– Jacy bohaterowie wyst
ąpili w opowiadaniu?
– Ile jaj znios
ła kura Złotopióra, a ile Czubatka?
– Ile jajek wzi
ęła Zosia na pisanki od Złotopiórki, a ile od Czubatki?
– Ile razem Zosia wymalowa
ła pisanek?
– Po ile kurcz
ąt wyprowadziły kury na pierwszy wiosenny spacer?

Po zakończonej rozmowie proponuje pokazać dziecku kury na ilustracji. Zadaniem dziecka jest zapamiętanie ich nazw. Załacznik 2

Proponuje obejrzeć film: https://www.youtube.com/watch?v=eRXhIPlBwuI
je
śli macie w domu kury, możecie z rodzicami pójść zebrać jajka do kurnika.tylko pamiętajcie nie wolno ich mocno ściskać bo pękną 🙂

2. Abyście byli zdrowi i radośni każdego dnia zapraszam Was do zabaw ruchowych.
https://www.youtube.com/watch?v=5kazHO5C84c

3. Posłuchajcie piosenkę i do czasu Wielkiego Czwartku nauczcie się jej śpiewać na pamięć:

https://www.youtube.com/watch?v=9pCJGz1jOzk

Słowa piosenki SĄ TAKIE ŚWIĘTA WIELKANOCNE :

Są takie święta raz do roku,
co budzą życie, budzą czas.
Wszystko rozkwita w słońca blasku
i wielka miłość rośnie w nas.

Miłość do ludzi, do przyrody
w zielone każdy z wiosną gra.
Już zima poszła spać za morza
a w naszych sercach radość trwa.

Ref. Kolorowe pisanki przez dzieci malowane,
pierwsze bazie, pierwiosnki, bratki wiosna nam śle.
Białe z cukru baranki jak zaczarowane,
małe, żółte kurczątka, zniknął cały już śnieg.

W piecu rosną sękacze, baby wielkanocne
I mazurek „filutek”, spójrzcie tam pierwszy liść.
Według starej recepty babcia barszcz ugotuje,
przyjdzie cała rodzina na te święta już dziś.

Czas ciepłe kurtki w szafie schować
i w naftaliny ukryć świat.
W szufladzie zaśnie czapka zimowa,
narty i sanki pójdą spać.

Bocian powrócił na swe gniazdo,
już leśnych kwiatów czujesz woń.
A słońce świeci mocno, jasno
i żabi rechot słychać z łąk.

Ref. Kolorowe pisanki przez dzieci malowane…

4. Proszę przypomnijcie sobie pieśni związane ze Zmartwychwstaniem Pana Jezusa.

Obecnie nie możemy uczestniczyć fizycznie we Mszy Św., w Kościele, ale jestem przekonana iż uczestniczycie duchowo w każdą niedzielę przed odbiornikami we Mszy i zapewne będzie tak w Wielkim Tygodniu oraz w Wielkanoc. Modląc się wspólnie z rodzicami możecie zaśpiewać znane pieśni:

https://www.youtube.com/watch?v=eyd5DV5ulxc
https://www.youtube.com/watch?v=433dArByLss

https://www.youtube.com/watch?v=aJl7iYKkbnQ
https://www.youtube.com/watch?v=yfemDKwbT4A

5. Jeśli nie wiecie co wkładamy do wielkanocnego koszyczka oto kilka propozycji.

chleb – podstawowy pokarm, który dla chrześcijan jest najważniejszym symbolem, przedstawiającym ciało Chrystusa (dawniej jego miejsce zajmowała pascha). Gwarantuje pomyślność i dobrobyt. Do święcenia odkrawamy kawałek z chleba, który będziemy jeść podczas wielkanocnego śniadania.
pieprz i sól – wykorzystuje się je do przyprawienia jajek oraz innych potraw, które jemy podczas wielkanocnego śniadania. Czarny zmielony pieprz w święconce nawiązuje do gorzkich ziół, które dawniej Żydzi dodawali do charosetu (rodzaj sosu). Robili to na pamiątkę ciężkiej, niewolniczej pracy przy produkcji cegieł w Egipcie. Natomiast sól dodaje potrawom smaku, chroni przed zepsuciem i ma właściwości oczyszczające. Dla chrześcijan symbolizuje sedno życia i prawdy, stąd też mówimy o „soli ziemi” – tak Jezus nazwał swoich uczniów, wybrańców.
jajkozapewnia płodność, symbolizuje życie i choć weszło do święconki najpóźniej, najbardziej kojarzy się ze Świętami Wielkanocnymi. Do koszyczka wkładamy jajka ugotowane na twardo. Dla ozdoby można dodać także wydmuszki i kolorowe pisanki.
chrzan – korzeń chrzanu symbolizuje krzepę i siłę. Ma przynieść nam dobre zdrowie. Wzmacnia właściwości pozostałych potraw, które są w wielkanocnej święconce. Najlepiej, gdy korzeń chrzanu święcimy w kawałku. Później kroimy go na cienkie plasterki i częstujemy nim biesiadników. Jednak współcześnie najczęściej święcimy starty chrzan. 
wędlina – najczęściej szynka albo kiełbasa, czyli głównie wyroby z wieprzowiny. Przynosi zdrowie, płodność i dostatek.
babka wielkanocnasymbol doskonałości (według tradycji powinna być pieczona, a nie ze sklepu).
baranek wielkanocny – symbol Chrystusa Odkupiciela.
zajączek – obwieszcza wiosenna odnowę.
woda symbol Ducha Świętego.

6. Zapoznajcie się również ze zwyczajami i tradycjami Wielkanocnymi.

Niedziela Palmowa

Świętowanie Wielkiej Nocy rozpoczynamy już tydzień przed Wielką Niedzielą. Tak samo jak dawniej, obchodzimy Niedzielę Palmową – zwaną kiedyś wierzbną lub kwietną. Dawniej i dziś robimy palemki samodzielnie – z wierzbowych gałązek, bukszpanu, porzeczek, malin, suszonych ziół, piórek i kwiatów. Poświęconej palemce przypisywano magiczne właściwości, dlatego zanoszono ją do domów, by zapewniała rodzinie szczęście. Wykonany z niej krzyżyk wtykano w pierwszą zaoraną skibę, by chroniła przed gradobiciem, gałązki wkładano także pod próg, by strzegły domowników przed chorobami, a te zatknięte pod strzechą chroniły dom przed piorunami. A wierzbowe kotki z palemki… połykano! Miało to ustrzec od bólu gardła i zapewnić zdrowie. Taka palemką delikatnie bijano nie tylko domowników, ale również zwierzęta i dobytek, by przekazać w ten sposób magiczne siły.

Święcenie pokarmów.
Zwyczaj święcenia pokarmów w Wielką Sobotę uchował się, aż po dziś dzień. Ma on korzenie pogańskie, ale został uświęcony przez Kościół. Dzisiaj święcimy w Kościele tylko symboliczne pokarmy, które mieszczą się w niewielkim, zazwyczaj wiklinowym koszyku. Zawartość takiej święconki może być też różna, w zależności od danego regionu. Nie może jednak zabraknąć: jajek, chleba, kiełbasy lub wędlin, soli, baranka (z masła lub cukru), chrzanu oraz kawałka domowego ciasta. Dawniej święcono wszystkie pokarmy, które miały zostać spożyte w czasie wielkanocnego śniadania! Układano je w większych koszach i zanoszono do kościoła lub święcono przy kapliczce, a nawet przed domostwem. Rozkładano dania na białych płachtach lub obrusach, by zostały poświęcone przez księdza, który przyjeżdżał specjalnie w tym celu do wsi. Wierzono, że taka biała płachta ma moc ochrony przed piorunami, dlatego rozkładano ją przed domem, gdy nadchodziła burza.

Malowanie jajek – barwne zwyczaje Świąt Wielkanocnych.
Wielkanocne tradycje w Polsce to również zwyczaj malowania jajek na Święta. Jeden z tych, którego za dziecka wyczekiwało się z wielką niecierpliwością. Wywodzi się jeszcze ze starosłowiańskich wierzeń, gdzie jajko miało bardzo ważne znaczenie. Symbolizowało siły witalne i podobnie jak dzisiaj – początek nowego życia. Pośredniczyło między światem ludzkim, a duchów i bogów. Obecnie wszystkie kolorowe jajka zwiemy pisankami, ale powinniśmy rozróżnić wśród nich:

  • Kraszanki – występują w północnej części Polski, zwane malowankami i byczkami. Nazwa pochodzi od słówka „krasić”, czyli „barwić”, bo kraszanki to jajka gotowane w barwnym wywarze – dawniej uzyskiwanym tylko z naturalnych składników, takich jak łupiny cebuli, kora dębu, łupiny włoskiego orzecha, sok z buraka czy pędy młodego żyta. Często wydrapuje się na nich przeróżne wzory.
  • Nalepianki – popularne w Krakowskiem i Łowickiem, to jaja zdobione kolorowymi wycinankami z papieru.
  • Oklejanki – spotykane w części mazowieckiej, to wydmuszki oklejone rdzeniem sitowia i kolorową włóczką, co tworzy piękne ornamenty. Dawnej to wyłącznie kobiety zdobiły jajka na Wielkanoc, a mężczyznom nie wolno było nawet wchodzić do pokoju, gdzie je malowano! Kiedyś barwiono je tylko na kolor czerwony, bo według legendy Maria Magdalena, po zmartwychwstaniu Chrystusa, radośnie spostrzegła, że wszystkie zakupione przez nią jajka zabarwiły się na czerwono. Dzisiaj, zwyczaj malowania jajek na Wielkanoc wciąż jest żywy, ale barwi się je na różne kolory.

Pisanki były również przedmiotem zabawy! Do dzisiaj w niektórych domach bawimy się w tak zwaną „walatkę”, która polega na stukaniu się czubkami jajek lub toczeniu pisanek po stole, tak by się zderzyły. Wygrywa ten, którego jajko rozbiło pisankę przeciwnika.

Poniedziałek Wielkanocny – dawne i obecne zwyczaje wielkanocne

Poniedziałek Wielkanocny kojarzy nam się przede wszystkim z oblewaniem wodą innych osób. Zwyczaj wiąże się z dawnymi praktykami pogańskimi, gdzie ma symbolizować oczyszczenie z zimowego brudu i budzenie się przyrody na wiosnę. Dawniej wierzono, że im mocniej została oblana panna, tym ma ona większe szanse na rychłe zamążpójście. Dzisiaj znany jako śmigus-dyngus, a dawniej były to dwa odrębne zwyczaje. Śmigusem zwano symboliczne smaganie witkami wierzbowymi po nogach i oblewanie zimną wodą, co miało związek z wiosennych oczyszczeniem. Dyngus z kolei polegał na wykupieniu się od oblewania wodą. Gdy panna nie chciała być ani smagana gałązkami, ani oblewana, mogła wykupić się przez podarek tradycyjnej pisanki lub innego przysmaku ze świątecznego stołu.

Kurek dyngusowy to kolejny ludowy zwyczaj, obchodzony w Poniedziałek Wielkanocny. Na początku wykorzystywano do tego żywego koguta, a z czasem jego miejsce zastąpił sztuczny ptak, wykonany z gliny lub upieczony z ciasta, obklejony pierzem. Młodzieńcy wozili na wózku przystrojonego koguta i tak obchodzili domy w całej wsi. Młodzi chłopcy śpiewali, zbierali datki, polewali panny wodą, a wszystko miało charakter „zalotów” do panien na wydaniu.

7. A teraz się trochę poruszamy. Mamy dla Was kilka propozycji wielkanocnych zabaw.
Do zabawy zaproście mamę, tatę, brata, siostrę lub dziadków. Miłej zabawy 😉

  • Zabawa orientacyjno-porządkowa „Pokaż pisankę”. Biegamy po pokoju. Na hasło: Pokaż pisankę! zatrzymujemy się i pokazujemy piłeczki trzymane w dłoniach symbolizujące pisanki. Zabawę powtórzcie kilka razy.
  • Swobodny marsz po obwodzie koła – „Spacer baranków”. Waszym zadaniem będzie maszerowanie po kole i rytmizowanie tekstu: Bielutki baranek sobie spaceruje i na Wielkanoc wyczekuje, rozgląda się na boki i cicho pobekuje: bee, bee, bee.
  • Zabawa: ciepło, zimno, pod hasłem: „Szukamy jajka”. Chowamy jajka w pokoju. Waszym zadaniem będzie ich odnalezienie. Naprowadzamy was stosując określenia: ciepło, cieplej, gorąco, zimno, zimniej, najzimniej.
  • Zabawa ruchowa, pokazywanie z tekstem: „Ręce w przód …”

Ręce w przód,
ręce w górę,
i podskokiem aż pod chmurę.
Ręce w dół,
ręce w bok,
nogi wykonują zajączkowy skok.
Wszyscy ćwiczą bez wyjątku,
zaczynamy od początku.

  • Teraz proponuje Wam zakręcić kołem i poćwiczyć aparat mowy:

https://wordwall.net/pl/resource/962246/logopedia/%c4%87wiczenia-artykulacyjne

  • Zabawa ruchowa „Przenoszę jajka”

Przygotuj: gotowane jajka na twardo i 1 łyżka do zupy, 1 koszyczek na jajka. Postaw koszyczek na końcu pokoju lub korytarza. Zadanie polega na tym, aby przenieść każde jajko na łyżeczce do pustego koszyczka. Zatem zawodnik po odniesieniu jajka do pustego koszyka musi szybko wrócić na miejsce i zabrać kolejne jajko. Czas na przenoszenie jajek wyznacza piosenka wielkanocna, którą dziecko uczy się na pamięć. Po zakończeniu przenoszenia dziecko liczy jajka zaniesione do koszyka i podaje ich liczbę rodzicowi.

  • Wędrujące piłeczki” ćwiczenia dłoni Załacznik 3
  • Wierszyk z pokazywaniem „Pobudka”

Pobudka

Budzą się listeczki, (dziecko się przeciąga)

szemrzą warto rzeczki, (pokazuje ręką wijącą się rzekę jak wąż i szumi)

śniegi roztopione, (dziecko powoli kuca i kładzie się płasko na dywanie)

w kałuże zmienione. (dziecko imituje skakanie w kałuży)

Jaskółeczka czarna (dziecko rozpościera ręce niczym skrzydła)

strzałą niebo szyje, (dziecko lata z rozłożonymi skrzydłami)

śpiewem wita wiosnę (dziecko nuci kiri kiri kiri)

gniazdko młodym wije. (dziecko rękami imituje wicie gniazda)

Motylek cytrynek (dziecko się kłania)

dziarską przybrał minę, (robi zawadiacką minę)

i w moje okienko (dziecko pokazuje w powietrzu kwadrat jako okno)

puka leciuteńko. (dziecko puka w okno).

8. Zachęcam dzieci w tym tygodniu do wykonania pracy Palemka wielkanocna.
Przypominam, że 05.04 przypada Niedziela Palmowa. Palemka wykonana przez Was, we współpracy z rodzicami będzie najpiękniejszą…nie sugeruje sposobu wykonania, ani materiałów. Przesyłam tylko kilka podpowiedzi. Załacznik 4

9. Grafomotoryka i karty pracy do druku. załacznik 5

10. Proponuję abyście przed Świętami Wielkanocy, może pod koniec obecnego tygodnia zasiali rzeżuchę lub owies. Spędzając czas w domu z bliskimi będzie przypominała wam wiosnę i pięknie ozdobi wnętrze. Kto zasieje rzeżuchę można zjeść z kanapka bo jest pyszna i ma mnóstwo witamin.
Załacznik 6

11. Jeśli dziecko ma książkę różową Nowe przygody Olek i Ada wyd. MAC w domu to proszę wykonać w niej str: 65, 69.
Mo
żna dokończyć również rozpoczęte karty pracy,a niedoprowadzone do końca.

12. A to są strony dla ciekawskich przedszkolaków. Zapraszamy do zapoznania się z nimi 😉

1. Na rozgrzewkę polecam znaną już dzieciom piosenkę.

2. Zachęcam do obejrzenia krótkiego filmiku, który pomoże dzieciom utrwalić słownictwo związane ze świętami wielkanocnymi. Dzieci mogą powtarzać słowa za lektorem. Link do filmiku znajduje się poniżej:

https://www.youtube.com/watch?v=ANyXUJ3esWE

Lista słówek:

1. basket – koszyczek
2. candy – słodycze
3. chick – kurczaczek
4. church – kościół
5. eggs – jajka
6. flower – kwiat
7. grass – trawa
8. Jesus – Jezus
9. lamb – baranek
10. rabbit – królik

3. Na koniec polecam piosenkę o wielkanocnym zajączku. Przy tej piosence dzieci naśladują zajączka i robią wszystko to, co on (kicają, poruszają noskiem, klapią uszkami, potrząsają ogonkami).