Propozycje aktywności- tydzień 5

Wróć do głównej galerii

Witajcie kochane Aniołki, przesyłamy propozycje aktywności na ten tydzień, której tematem są wiosenne prace w ogrodzie.

 

  1. Proponujemy przeczytać dziecku opowiadanie „O żółtym tulipanie” M. Różyckiej z ilustracjami w załączniku. Następnie porozmawiajmy na temat jego treści.

W ciemnym domku pod ziemią mieszkał mały Tulipanek. Maleńki Tulipan, jak wszystkie małe dzieci, spał całymi dniami. Wokoło było bowiem bardzo cicho i ciemno. Pewnego dnia obudziło go lekkie pukanie do drzwi.

– Kto tam? –zapytał obudzony ze snu Tulipanek.
– To ja. Deszczyk. Chcę wejść do ciebie. Nie bój się maleńki. Otwórz.
– Nie, nie chcę. Nie otworzę. –powiedział Tulipanek i odwróciwszy się na drugą stronę, znów smacznie zasnął.
– Po chwili mały Tulipanek znów usłyszał pukanie.
– Puk! Puk! Puk!
– Kto tam?
– To ja. Deszcz. Pozwól mi wejść do swego domku.
– Nie, nie chcę, abyś mnie zamoczył. Pozwól mi spać spokojnie.

Po pewnym czasie Tulipanek usłyszał znów pukanie i cieniutki, miły głosik wyszeptał:

– Tulipanku, puść mnie!
– Ktoś ty?
– Promyk słoneczny –odpowiedział cieniutki głosik.
– O, nie potrzebuję cię. Idź sobie.

Ale promyk słoneczny nie chciał odejść. Po chwili zajrzał do domu tulipanowego przez dziurkę od klucza i zapukał.

– Kto tam puka? –zapytał zżółkły ze złości Tulipanek.
– To my Deszcz i Słońce. My chcemy wejść do ciebie!

Wtedy Tulipanek pomyślał:

„Ha, muszę jednak otworzyć, bo dwojgu nie dam rady”. I otworzył.
Wtedy Deszcz i Promyk wpadli do domu tulipanowego. Deszcz chwycił przestraszonego Tulipanka za jedną rękę, Promyk słońca za drugą i unieśli go wysoko, aż pod sam sufit.
Mały żółty Tulipanek uderzył główką o sufit swego domku i przebił go …
I, o dziwo znalazł się w śród pięknego ogrodu, na zielonej trawce. Była wczesna wiosna.
Promyki Słońca padały na żółtą główkę Tulipanka. A rano przyszły dzieci i zawołały:

– Patrzcie! Pierwszy żółty tulipan zakwitł dzisiaj z rana!
– Teraz już na pewno będzie wiosna!

Zał.1-A

Rozmowa na temat opowiadania:

  • O jakiej cebulce jest mowa w tym opowiadaniu? (o tulipanie)
  • Gdzie mieszkała ta cebulka? (w ziemi)
  • Kiedy została wsadzona do ziemi? (jesienią)
  • Co zrobiła ta cebulka kiedy przyszła zima? (zasnęła)
  • Jak długo spała? (do wiosny)
  • Kto go obudził? (słońce i deszcz), Co jest potrzebne roślinie do życia?
  • Co się wydarzyło potem? (cebulka zaczęła kiełkować, pojawił się pączek a później kwiat)

 

  1. Zabawa dydaktyczna „Budowa Kwiatu”.
  • Rodzic prezentuje dziecku ilustracje z budową tulipana i omawia z dzieckiem z jakich części się składa (łodyga, liście, kwiat, korzenie, cebula).
  • Dziecko koloruje kwiatka kredkami. Następnie dziecko z pomocą rodzic rozcina obrazek wzdłuż linii, tworząc w ten sposób puzzle. Zadaniem dziecka jest ułożenie puzzli, aby powstał kwiatek, zwracając uwagę na budowę kwiatu. Puzzle można nakleić na drugą kartkę.

Prosimy o zwracanie uwagi na prawidłowy chwyt kredki. Poprawny chwyt

Zał.2-A.

 

  1. Zabawa dydaktyczna „Ogrodnik i ogrodniczka”- opis postaci na podstawie ilustracji (rozwijanie umiejętności poprawnego pod względem fleksyjnym stosowania rzeczowników). Rodzic prezentuje ilustracje chłopca i dziewczynki. Prosi dziecko, by nazwało osoby znajdujące się na obrazkach i opowiedziało o wszystkich elementach ich ubioru.

Pyt. pomocnicze:

– Pan, który pracuje w ogrodzie to?(ogrodnik)

– Pani, która pracuje w ogrodzie to? (ogrodniczka)

– Spodnie do pracy w ogrodzie nazywają się? (ogrodniczkami)

Zał.3-A

 

  1. Zabawa dydaktyczna „Co ogrodnik robi w ogrodzie”- praca z obrazkiem. Rodzic prezentuje dziecku ilustracje i omawia z nim prace wykonywane w ogrodzie.

Zał.4-A

 

  1. Zabawa dramowa „Prace w ogrodzie” – dziecko naśladuje wybraną czynność, np. podlewanie a rodzic zgaduje, co to za czynność, następnie role się zmieniają.

Prosimy zachęcać dzieci do pomocy przy wspólnych pracach w ogrodzie.

 

  1. Zabawa „Narzędzia ogrodnika”- zabawy słownikowe. Rodzic prezentuje obrazki wybranych narzędzi ogrodowych i nazywa je. Dziecko wypowiada się na temat: „Jakie prace ogrodowe można wykonać przy pomocy prezentowanych narzędzi?”. W razie problemów, można zaprezentować obrazek „Co ogrodnik robi w ogrodzie”. Zał.4-A

Rodzic zwraca uwagę dziecka, że metalowymi narzędziami ogrodniczymi mogą posługiwać się tylko dorośli.

 Załącznik nr 5

7.     Zabawa dydaktyczna „Zgaduj-zgadula” -rozwiąż poniższe zagadki. Ciekawa jestem czy będziesz mistrzem zgaduj-zgaduli?

Następnie naśladuj ruchem czynności wykonywane w ogrodzie.

 

„Choć nie gryzą, zęby mają,
Ziemię w ogródku wygładzają”.
(grabie)

„Mały prysznic w ogrodzie
Dla roślinki i drzewka.
Wiesz na pewno, to…”
(konewka)

„Tym dziwnym pojazdem na jednym kole
Wozi ogrodnik narzędzia na pole
.(taczka)

„Ta mała na plaży babki uklepuje,
Ta większa w ogrodzie najlepiej się czuje.
Nie lubi być sama, więc przyjaźnie zerka
W kierunku konewki, grabek i wiaderka
. (łopatka)

 

  1. Ćwiczenie syntezy słuchowej „Co powiedziałam?”- rodzic podaje słowa związane z wiosną, a zadaniem dziecka jest ich podział na sylaby, najlepiej za pomocą klaskania, jedna sylaba – jedno klaśnięcie. (np. wio-sna, kwia-ty, Wiel-ka-noc, itp.). Dziecko może również przeliczyć i podać ilość sylab w wyrazie.

 

  1. Zabawy dydaktyczne „Poznajemy koło”.

 

  • „Kółko małe, kółko duże”- zabawa naśladowcza.

Recytacja wiersza i ilustracja ruchowa za rodzicem:

 

Kółko małe, kółko duże,                               rysuje w powietrzu małe i duże koło

Głowa prosto ręce  w górze,                         unosi ramiona do góry

skłoń się w prawo, skłoń się w lewo             wykonuje skłon do prawej i lewej stopy

Tak się w lesie chwieje drzewo.                   wymachy ramion nad głową

 

Kółko małe, kółko duże,                               j.w.

Głowa prosto ręce w górze,

Takie skrzydła ptaki mają

Pokażemy jak fruwają.                                  wymachuje ramionami – „skrzydłami”        

 

  • Wysłuchanie zagadki o kole – rodzic czyta zagadkę dla dziecka.
    Mogą być cztery,
    mogą być dwa.
    Ma je samochód
    i rower ma. (koła)
  • „Gdzie schowały się koła? – rodzic pokazuje dziecku obrazek, a zadaniem dziecka jest odgadnięcie, gdzie ukryły się koła. Zabawę można kontynuować – dziecko odszukuje w domu przedmiotów lub zabawek w kształcie koła.

Zał.6-A

  • „Rysunek koła” – odrysowywanie kół z talerzy, pokrywek od garnków itp. Dziecko wykonuje z odrysowanych kół obrazek np. słońce.
  • „Wór” – rodzic umieszcza w worku (np. na śmieci) klocki różnego kształtu, dziecko przy pomocy zmysłu dotyku musi wybrać ten klocek, który ma kształt koła.

 

  1. Zabawa ruchowa „Kółko graniaste” – https://www.youtube.com/watch?v=K6xLVQslAA8

 

  1. Zabawa ruchowo – naśladowcza do piosenka „W naszym ogródeczku” – link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=08_S0RA3mac . Rodzic wraz z dzieckiem wysłuchuje piosenki, rozmawiają o treści utworu, następnie dziecko ilustruje ruchem treść piosenki.

W naszym ogródeczku                  dz. rysuje rękoma koła przed sobą       

zrobimy porządki                         dz. „grozi” palcem wskazującym, na zmianę jedną i drugą ręką

Wygrabimy ścieżki                      dz. naśladuje grabienie
przekopiemy grządki                   
dz. naśladuje kopanie łopatą

Raz dwa trzy.                                dz. klaszcze 3 razy

 

Potem w miękką ziemię                dz. naśladuje wrzucanie nasionek do ziemi

wsiejemy nasionka

Będą się wygrzewać                     dz. „wkręca żaróweczki”

na wiosennym słonku

Raz dwa trzy.                                dz. klaszcze 3 razy

 

Przyjdzie ciepły deszczyk              dz. porusza paluszkami ponad głową i powoli      

i wszystko odmieni                        opuszcza je wzdłuż całego ciała aż do podłogi.

W naszym ogródeczku                  dz. rysuje rękoma koła przed sobą.

grządki zazieleni

Raz dwa trzy.                              dz. klaszcze 3 razy

 

  1. Praca plastyczna „Tulipany z ziemniaków” – (kartka z bloku, farby plakatowe, ziemniaki), rodzic wycina z ziemniaków kształt tulipana, a zadaniem dziecka jest maczanie ziemniaka w farbie i odciskanie (stemplowanie) na kartce papieru. Należy domalować łodygę i liście. Ilustracje poglądowe w załączniku.

Zał.7-A

  1. Zabawa dydaktyczna „Znajdź różnice” – dziecko porównuje obrazki i zaznacza różnice, nazywa elementy na obrazku.

Zał.8-A

14.  Zachęcamy do wykonania kart pracy i pokolorowania obrazków.

Zał.9-A

  1. Proponujemy do wykonania listę zadań dla dzieci i rodziców – „Ćwiczenia buzi i języka”.

Zał.10-A                   

  1. „Sensoryczne zabawy i zadania dla całej rodziny” – zachęcamy do wspólnej zabawy całą rodzinę.

Zał.11-A

17.  Drogie Aniołki, dziś proponujemy Wam zabawy muzyczno -ruchowe z panem Miłoszem. Mamy nadzieję, że zajęcia Wam się spodobają. Miłej zabawy

https://www.youtube.com/watch?v=_cht9rDfYXg

18.  Proponujemy do obejrzenia doświadczenie – „Dlaczego mydło myje?” – dokładne mycie rąk w czasie pandemii jest szczególnie ważne. Aby zachęcić do tego dzieci, warto pokazać im takie doświadczenie:

https://www.youtube.com/watch?v=QGRGYhfnpDo

  1. Prosimy o zachęcanie dziecka do stosowania zwrotów grzecznościowych w różnych sytuacjach w ciągu dnia: proszę, dziękuję.
  1. Zachęcajmy dziecko, aby w dowolnym momencie dnia (np. po zakończonej zabawie) – określało swoje emocje oraz emocje pozostałych członków rodziny, np. wybierając odpowiedni symbol – słoneczka, chmurki, burzy.

Załącznik nr 12

Język angielski

W tym tygodniu zapoznamy się z sześcioma zwierzątkami, które żyją na farmie i podwórku.

Słowniczek:

cat – kot
dog – pies
chicken – kura
cow – krowa
duck – kaczka
pig – świnia

 

Aby sprawdzić prawidłową wymowę słówek można skorzystać z internetowego słownika:
www.diki.pl

Teraz czas na krótki filmik edukacyjny – utrwalający powyższe słownictwo, zachęćmy dziecko, by powtarzało nazwy zwierząt za lektorem.

link do filmu: https://www.youtube.com/watch?v=v8WiW-lIhjg

Na koniec proponuję zabawę w ,,Sprytne oko” – zadaniem dziecka jest rozpoznanie zwierzątka jedynie po jego fragmencie i nazwanie go w języku angielskim.

Załącznik – sprytne oko