Witajcie kochane Aniołki, przesyłamy propozycje aktywności na ten tydzień, której tematem są wiosenne prace w ogrodzie.
- Proponujemy przeczytać dziecku opowiadanie „O żółtym tulipanie” M. Różyckiej z ilustracjami w załączniku. Następnie porozmawiajmy na temat jego treści.
W ciemnym domku pod ziemią mieszkał mały Tulipanek. Maleńki Tulipan, jak wszystkie małe dzieci, spał całymi dniami. Wokoło było bowiem bardzo cicho i ciemno. Pewnego dnia obudziło go lekkie pukanie do drzwi.
– Kto tam? –zapytał obudzony ze snu Tulipanek.
– To ja. Deszczyk. Chcę wejść do ciebie. Nie bój się maleńki. Otwórz.
– Nie, nie chcę. Nie otworzę. –powiedział Tulipanek i odwróciwszy się na drugą stronę, znów smacznie zasnął.
– Po chwili mały Tulipanek znów usłyszał pukanie.
– Puk! Puk! Puk!
– Kto tam?
– To ja. Deszcz. Pozwól mi wejść do swego domku.
– Nie, nie chcę, abyś mnie zamoczył. Pozwól mi spać spokojnie.
Po pewnym czasie Tulipanek usłyszał znów pukanie i cieniutki, miły głosik wyszeptał:
– Tulipanku, puść mnie!
– Ktoś ty?
– Promyk słoneczny –odpowiedział cieniutki głosik.
– O, nie potrzebuję cię. Idź sobie.
Ale promyk słoneczny nie chciał odejść. Po chwili zajrzał do domu tulipanowego przez dziurkę od klucza i zapukał.
– Kto tam puka? –zapytał zżółkły ze złości Tulipanek.
– To my Deszcz i Słońce. My chcemy wejść do ciebie!
Wtedy Tulipanek pomyślał:
„Ha, muszę jednak otworzyć, bo dwojgu nie dam rady”. I otworzył.
Wtedy Deszcz i Promyk wpadli do domu tulipanowego. Deszcz chwycił przestraszonego Tulipanka za jedną rękę, Promyk słońca za drugą i unieśli go wysoko, aż pod sam sufit.
Mały żółty Tulipanek uderzył główką o sufit swego domku i przebił go …
I, o dziwo znalazł się w śród pięknego ogrodu, na zielonej trawce. Była wczesna wiosna.
Promyki Słońca padały na żółtą główkę Tulipanka. A rano przyszły dzieci i zawołały:
– Patrzcie! Pierwszy żółty tulipan zakwitł dzisiaj z rana!
– Teraz już na pewno będzie wiosna!
Rozmowa na temat opowiadania:
- O jakiej cebulce jest mowa w tym opowiadaniu? (o tulipanie)
- Gdzie mieszkała ta cebulka? (w ziemi)
- Kiedy została wsadzona do ziemi? (jesienią)
- Co zrobiła ta cebulka kiedy przyszła zima? (zasnęła)
- Jak długo spała? (do wiosny)
- Kto go obudził? (słońce i deszcz), Co jest potrzebne roślinie do życia?
- Co się wydarzyło potem? (cebulka zaczęła kiełkować, pojawił się pączek a później kwiat)
- Zabawa dydaktyczna „Budowa Kwiatu”.
- Rodzic prezentuje dziecku ilustracje z budową tulipana i omawia z dzieckiem z jakich części się składa (łodyga, liście, kwiat, korzenie, cebula).
- Dziecko koloruje kwiatka kredkami. Następnie dziecko z pomocą rodzic rozcina obrazek wzdłuż linii, tworząc w ten sposób puzzle. Zadaniem dziecka jest ułożenie puzzli, aby powstał kwiatek, zwracając uwagę na budowę kwiatu. Puzzle można nakleić na drugą kartkę.
Prosimy o zwracanie uwagi na prawidłowy chwyt kredki. Poprawny chwyt
- Zabawa dydaktyczna „Ogrodnik i ogrodniczka”- opis postaci na podstawie ilustracji (rozwijanie umiejętności poprawnego pod względem fleksyjnym stosowania rzeczowników). Rodzic prezentuje ilustracje chłopca i dziewczynki. Prosi dziecko, by nazwało osoby znajdujące się na obrazkach i opowiedziało o wszystkich elementach ich ubioru.
Pyt. pomocnicze:
– Pan, który pracuje w ogrodzie to?(ogrodnik)
– Pani, która pracuje w ogrodzie to? (ogrodniczka)
– Spodnie do pracy w ogrodzie nazywają się? (ogrodniczkami)
- Zabawa dydaktyczna „Co ogrodnik robi w ogrodzie”- praca z obrazkiem. Rodzic prezentuje dziecku ilustracje i omawia z nim prace wykonywane w ogrodzie.
- Zabawa dramowa „Prace w ogrodzie” – dziecko naśladuje wybraną czynność, np. podlewanie a rodzic zgaduje, co to za czynność, następnie role się zmieniają.
Prosimy zachęcać dzieci do pomocy przy wspólnych pracach w ogrodzie.
- Zabawa „Narzędzia ogrodnika”- zabawy słownikowe. Rodzic prezentuje obrazki wybranych narzędzi ogrodowych i nazywa je. Dziecko wypowiada się na temat: „Jakie prace ogrodowe można wykonać przy pomocy prezentowanych narzędzi?”. W razie problemów, można zaprezentować obrazek „Co ogrodnik robi w ogrodzie”. Zał.4-A
Rodzic zwraca uwagę dziecka, że metalowymi narzędziami ogrodniczymi mogą posługiwać się tylko dorośli.
7. Zabawa dydaktyczna „Zgaduj-zgadula” -rozwiąż poniższe zagadki. Ciekawa jestem czy będziesz mistrzem zgaduj-zgaduli?
Następnie naśladuj ruchem czynności wykonywane w ogrodzie.
„Choć nie gryzą, zęby mają,
Ziemię w ogródku wygładzają”. (grabie)
„Mały prysznic w ogrodzie
Dla roślinki i drzewka.
Wiesz na pewno, to…”(konewka)
„Tym dziwnym pojazdem na jednym kole
Wozi ogrodnik narzędzia na pole.(taczka)
„Ta mała na plaży babki uklepuje,
Ta większa w ogrodzie najlepiej się czuje.
Nie lubi być sama, więc przyjaźnie zerka
W kierunku konewki, grabek i wiaderka. (łopatka)
- Ćwiczenie syntezy słuchowej „Co powiedziałam?”- rodzic podaje słowa związane z wiosną, a zadaniem dziecka jest ich podział na sylaby, najlepiej za pomocą klaskania, jedna sylaba – jedno klaśnięcie. (np. wio-sna, kwia-ty, Wiel-ka-noc, itp.). Dziecko może również przeliczyć i podać ilość sylab w wyrazie.
- Zabawy dydaktyczne „Poznajemy koło”.
- „Kółko małe, kółko duże”- zabawa naśladowcza.
Recytacja wiersza i ilustracja ruchowa za rodzicem:
Kółko małe, kółko duże, rysuje w powietrzu małe i duże koło
Głowa prosto ręce w górze, unosi ramiona do góry
skłoń się w prawo, skłoń się w lewo wykonuje skłon do prawej i lewej stopy
Tak się w lesie chwieje drzewo. wymachy ramion nad głową
Kółko małe, kółko duże, j.w.
Głowa prosto ręce w górze,
Takie skrzydła ptaki mają
Pokażemy jak fruwają. wymachuje ramionami – „skrzydłami”
- Wysłuchanie zagadki o kole – rodzic czyta zagadkę dla dziecka.
Mogą być cztery,
mogą być dwa.
Ma je samochód
i rower ma. (koła) - „Gdzie schowały się koła? – rodzic pokazuje dziecku obrazek, a zadaniem dziecka jest odgadnięcie, gdzie ukryły się koła. Zabawę można kontynuować – dziecko odszukuje w domu przedmiotów lub zabawek w kształcie koła.
- „Rysunek koła” – odrysowywanie kół z talerzy, pokrywek od garnków itp. Dziecko wykonuje z odrysowanych kół obrazek np. słońce.
- „Wór” – rodzic umieszcza w worku (np. na śmieci) klocki różnego kształtu, dziecko przy pomocy zmysłu dotyku musi wybrać ten klocek, który ma kształt koła.
- Zabawa ruchowa „Kółko graniaste” – https://www.youtube.com/watch?v=K6xLVQslAA8
- Zabawa ruchowo – naśladowcza do piosenka „W naszym ogródeczku” – link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=08_S0RA3mac . Rodzic wraz z dzieckiem wysłuchuje piosenki, rozmawiają o treści utworu, następnie dziecko ilustruje ruchem treść piosenki.
W naszym ogródeczku dz. rysuje rękoma koła przed sobą
zrobimy porządki dz. „grozi” palcem wskazującym, na zmianę jedną i drugą ręką
Wygrabimy ścieżki dz. naśladuje grabienie
przekopiemy grządki dz. naśladuje kopanie łopatą
Raz dwa trzy. dz. klaszcze 3 razy
Potem w miękką ziemię dz. naśladuje wrzucanie nasionek do ziemi
wsiejemy nasionka
Będą się wygrzewać dz. „wkręca żaróweczki”
na wiosennym słonku
Raz dwa trzy. dz. klaszcze 3 razy
Przyjdzie ciepły deszczyk dz. porusza paluszkami ponad głową i powoli
i wszystko odmieni opuszcza je wzdłuż całego ciała aż do podłogi.
W naszym ogródeczku dz. rysuje rękoma koła przed sobą.
grządki zazieleni
Raz dwa trzy. dz. klaszcze 3 razy
- Praca plastyczna „Tulipany z ziemniaków” – (kartka z bloku, farby plakatowe, ziemniaki), rodzic wycina z ziemniaków kształt tulipana, a zadaniem dziecka jest maczanie ziemniaka w farbie i odciskanie (stemplowanie) na kartce papieru. Należy domalować łodygę i liście. Ilustracje poglądowe w załączniku.
- Zabawa dydaktyczna „Znajdź różnice” – dziecko porównuje obrazki i zaznacza różnice, nazywa elementy na obrazku.
14. Zachęcamy do wykonania kart pracy i pokolorowania obrazków.
- Proponujemy do wykonania listę zadań dla dzieci i rodziców – „Ćwiczenia buzi i języka”.
- „Sensoryczne zabawy i zadania dla całej rodziny” – zachęcamy do wspólnej zabawy całą rodzinę.
17. Drogie Aniołki, dziś proponujemy Wam zabawy muzyczno -ruchowe z panem Miłoszem. Mamy nadzieję, że zajęcia Wam się spodobają. Miłej zabawy
https://www.youtube.com/watch?v=_cht9rDfYXg
18. Proponujemy do obejrzenia doświadczenie – „Dlaczego mydło myje?” – dokładne mycie rąk w czasie pandemii jest szczególnie ważne. Aby zachęcić do tego dzieci, warto pokazać im takie doświadczenie:
https://www.youtube.com/watch?v=QGRGYhfnpDo
- Prosimy o zachęcanie dziecka do stosowania zwrotów grzecznościowych w różnych sytuacjach w ciągu dnia: proszę, dziękuję.
- Zachęcajmy dziecko, aby w dowolnym momencie dnia (np. po zakończonej zabawie) – określało swoje emocje oraz emocje pozostałych członków rodziny, np. wybierając odpowiedni symbol – słoneczka, chmurki, burzy.
Język angielski
W tym tygodniu zapoznamy się z sześcioma zwierzątkami, które żyją na farmie i podwórku.
Słowniczek:
cat – kot
dog – pies
chicken – kura
cow – krowa
duck – kaczka
pig – świnia
Aby sprawdzić prawidłową wymowę słówek można skorzystać z internetowego słownika:
www.diki.pl
Teraz czas na krótki filmik edukacyjny – utrwalający powyższe słownictwo, zachęćmy dziecko, by powtarzało nazwy zwierząt za lektorem.
link do filmu: https://www.youtube.com/watch?v=v8WiW-lIhjg
Na koniec proponuję zabawę w ,,Sprytne oko” – zadaniem dziecka jest rozpoznanie zwierzątka jedynie po jego fragmencie i nazwanie go w języku angielskim.