Propozycje aktywności- tydzień 13

Wróć do głównej galerii

Drodzy Rodzice! Kochane Stokrotki!

Temat, którym zajmiemy się w obecnym tygodniu będzie związany z nadchodzącą porą roku – latem. Chyba wszyscy uwielbiamy ciepłe i słoneczne dni, pełne beztroskiej zabawy na świeżym powietrzu? Serdecznie zapraszamy do skorzystania z poniższych propozycji aktywności. Miłej zabawy!

  • Zapytajmy dziecko jak możemy okazywać różne emocje np. radość, złość, smutek, strach. Zadaniem dziecka jest dopasowanie mimiki twarzy i gestów do danego nastroju np. radość – szeroki uśmiech i podskoki itd. Pobawmy się w kalambury i odgadywanie poszczególnych emocji.
    Zapraszamy też do wysłuchania piosenki, która mówi o tym jak okazywać emocje.

link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=WeRYx4rZRSc

 

  • W ciągu całego tygodnia starajmy się wyznaczać dziecku drobne obowiązki, które ma wykonywać np. poranne ścielenie łóżka, zanoszenie ubrań do kosza na pranie, sprzątanie po sobie zabawek, dbanie o rośliny, zwierzęta itp. Starajmy się egzekwować te zachowania i chwalmy, doceniajmy zaangażowanie dziecka.

Zabawy ruchowe:

 

  • ,,Berek – tunel” – zabawa bieżna, która świetnie sprawdzi się na świeżym powietrzu. Dziecko (mogą także przyłączyć się inni członkowie rodziny) ucieka przed rodzicem. Gdy zostanie złapane – rodzic staje w rozkroku, a dziecko musi przejść na czworakach przez „tunel”, czyli pod nogami rodzica. Dopiero wtedy można kontynuować zabawę i dalej uciekać.
  • ,,Slalom na różne sposoby” ustawiamy slalom, układając na podłodze lub trawie w linii prostej np. papierowe lub plastikowe kubeczki albo butelki (mogą to być też zgniecione w kule kartki papieru). Dziecko, pokonuje slalomem przeszkody w różny sposób: tyłem, na czworakach, na czworakach tyłem, na jednej nodze, idąc jak kaczka, skacząc jak kangur czy pełzając jak wąż.
  • ,,Jak najszybciej” – za pomocą sznurka wyznaczamy linię startu i mety, na łyżce stołowej umieszczamy piłeczkę ping-pongową lub kulę z papieru lub okrągły kamień. Zadaniem dziecka jest jak najszybciej dojść do linii mety nie upuszczając piłeczki. Jako urozmaicenie możemy użyć stopera i zmierzyć czas pokonywania toru. Następnie zamienimy się z dzieckiem rolami – będzie to dla niego ogromna radość móc obserwować rodzica mierzącego się z tym zadaniem.

 

1. ,,Tęcza” praca plastyczna inspirowana wierszem.

Na początek przeczytajmy wiersz pt. ,,Kraina tęczy” autorstwa A. Karcz.

Kraina tęczy

Gdy na niebie słońce świeci,
Ziemia moknie w ciepłym deszczu.
To pojawia się nad światem
Droga do krainy tęczy.

Wielki pas wstęg kolorowych,
Które w kształcie są półkola.
Jeden koniec się wyłania,
drugi kończy tuż na ziemią.

Barwy widoczne tej drogi są,
Każda ze wstęg ma barwę swą.
Aż w siedmiu kolorach mienią się,
I swoim pięknem dzielą się.

Kolor czerwony to znak gorąca.
Kolor pomarańczowy to cytrusów barwa.
Kolor żółty to słońca promień.
Kolor zielony to traw i lasów barwa.
Kolor niebieski to symbol nieba.
Kolor granatowy to głębia morza.
Kolor fioletowy to lawendy zapach.

Spójrz na niebo i policz sama.

Pytania do wiersza:

1. Kiedy powstaje tęcza?
2. Jakie kolory ma tęcza?

Do wykonania pracy plastycznej potrzebujemy: biały blok techniczny lub talerzyk papierowy, blok z kolorowymi kartkami, klej, nożyczki, linijkę, ołówek, ewentualnie: watę lub płatki kosmetyczne.

Pracę rozpoczynamy od wycięcia kolorowych pasków na szerokość około 2 cm – będą to paski do naszej tęczy. Następnie tworzymy chmurkę z połowy papierowego talerzyka lub wycinamy jej kształt z bloku technicznego. Następnie odwracamy chmurkę na drugą stronę i przyklejamy paski, możemy ułożyć kolory w kolejności w jakiej występują one na tęczy (fioletowy, granatowy, niebieski, zielony, żółty, pomarańczowy, czerwony). Możemy zakończyć pracę na tym etapie lub ozdobić chmurkę. Wystarczy przykleić kawałki waty lub płatki kosmetyczne. W załączniku znajdują się poglądowe prace.

 – poglądowe prace plastyczne

 

2. ,,Przygoda niedźwiadka” – rozmowa kierowana na temat nadchodzącej pory roku na podstawie bajki relaksacyjnej.

Zachęcamy do przeczytania lub wysłuchania bajki relaksacyjnej pt. ,,Przygoda niedźwiadka”
Poprośmy dziecko, aby usiadło wygodnie lub położyło się i zamknęło oczy – pobudzamy wyobraźnię.

Załącznik nr 2  – bajka – wersja do czytania

 – bajka – wersja do słuchania

Kiedy dziecko wysłucha bajki zapytajmy:

O jakiej porze roku mowa w bajce?
Z czym kojarzy nam się lato? (dziecko dzieli się własnymi spostrzeżeniami)
Czy lubisz tę porę roku?
Jakie znasz inne pory roku?
Co można robić latem?
Co Ty najbardziej lubisz robić latem?

Garść informacji:
Lato to jedna z czterech pór roku występujących w przyrodzie. Pierwszy dzień kalendarzowego lata to 22 czerwca. Lato astronomiczne rozpoczyna się w momencie przesilenia letniego (21 czerwca) – wówczas mamy najdłuższy dzień oraz najkrótszą noc w roku. Lato charakteryzuje się wysokimi temperaturami powietrza. W świecie roślin jest to okres dojrzewania nasion i owoców. Pojawiają się pierwsze letnie owoce takie jak
poziomkiczereśniewiśnie. W świecie zwierząt lato to czas wydawania na świat potomstwa i przygotowywania go do samodzielnego życia.

3. ,,Sporty i zabawy letnie” – doskonalenie procesów poznawczych.

Na początek zapytajmy dziecko czy zna jakieś sporty lub zabawy, które można wykonywać latem.

W prezentacji, w poniższym załączniku znajdują się ilustracje przedstawiające różne zabawy i sporty. Zadaniem dziecka jest rozpoznanie jak największej ilości sportów. Część z nich może być dla dziecka nowa – spróbujmy wspólnie z dzieckiem dopasować niżej zamieszczone nazwy do obrazków.
Załącznik nr 4 – sporty i zabawy letnie

gra w koszykówkę, pływanie, gra w gumę, jazda na deskorolce, jazda na hulajnodze, gra w tenisa, gra w piłkę nożną, gra w siatkówkę, gra w klasy, rzucanie frisbee, gimnastyka, skakanie na skakance, windsurfing, nurkowanie, jazda na łyżworolkach, bieganie, hula-hop, pływanie kajakiem, badminton, jazda konna, żeglarstwo, jazda na rowerze.

Ilustracje można także wykorzystać do rozwijania umiejętności językowych dziecka. Poprośmy je, by opisało, co widzi na obrazku (dopytujmy dziecko np. ile dzieci jest na obrazku, ile dziewczynek, ilu chłopców, co robią, jakich rekwizytów używają, w co są ubrani, w jakim są nastroju).

4. ,,Gdzie jest lód?” ­– karta pracy, doskonalenie umiejętności określania położenia przedmiotów w przestrzeni.

Latem, dla ochłody, uwielbiamy jeść lody!

Zadaniem dziecka jest wycięcie obrazków z lodami i umieszczenie (przyklejenie) ich w odpowiednim miejscu, względem obrazka budki z lodami wg. poniższych instrukcji.

Załącznik nr 5 – karta pracy (źródło: www.boberkowy-world.blogspot.com)

1. Z lewej strony budki znajduje się lód truskawkowy.
2. Nad budką znajduje się lód czekoladowy.
3. Z prawej strony budki znajduje się lód śmietankowy.
4. W budce znajduje się lód cytrynowy z kawałkami czekolady.
5. Pod budką znajduje się rozpuszczony już lód śmietankowy.

Pytania dodatkowe:
1. Ile lodów rozmieściliśmy?
2. Ile lodów pozostało?
3. Gdzie możemy umieścić ostatniego loda? (dziecko wybiera: z prawej strony, z lewej strony, nad, pod).
4. Jak myślisz o jakim smaku jest ten lód? (dziecko wymyśla smak zgodnie z kolorem np. orzechowy, kawowy, gruszkowy).

Ala je lody – odnajdźmy pięć różnic na obrazkach.
Załącznik nr 6 – znajdź 5 różnic

5. ,,Lato” – wyklejanka.

Teraz czas na pracę plastyczną, której tematyką będą… lody . Potrzebujemy kolorowy papier i klej – wyklejamy swoje ulubione smaki.
Obrazki można też kolorować farbkami (pędzlem lub palcem).
Załącznik nr 7– wyklejanka

6.„Idzie burza!” – osłuchanie z piosenką.

Latem często pojawiają się burze. W chmurach burzowych występują bardzo silne prądy. Unoszące się krople oddają ciepło kryształkom lodu (zamarzniętym kropelkom wody, które są już w chmurze). Kryształki lodu, otrzymując to ciepło (energię cieplną) w wyniku zderzenia, wytwarzają ładunek elektryczny, który kumuluje się w chmurze. Kiedy napięcie elektryczne jest bardzo duże, powstaje gigantyczna iskra-błyskawica (kanał przewodzący prąd elektryczny).

Na początek słuchamy piosenki, a następnie realizujemy gestem jej słowa. Zachęcamy do nauczenia się jej na pamięć.

Link do piosenki:

https://www.youtube.com/watch?v=TgE5hETcqwk

Idzie burza!

(sł. i muz. Maria Broda-Bajak)

Hop, hop, hop – po kałużach!

(trzy rytmiczne podskoki w miejscu)

Grzmot, grzmot – idzie burza!

(dwa rytmiczne uderzenia w dłonie)

Tupu, tupu, tup – nie zwlekamy,

(bieg w miejscu )

tylko przed nią się chowamy!

(przysiad, objęcie nóg rękami i oparcie głowy na kolanach).

 

Po wysłuchaniu piosenki możemy zadać dziecku pytania:

-Po czym poznamy, że idzie burza?

-Co należy zrobić, gdy idzie burza?

Źródło: miesięcznik ,,Bliżej Przedszkola” kwiecień 2018.

7.,,Z burzą nie ma żartów!” – wdrażanie zasad bezpieczeństwa.

W prezentacji znajdują się fotografie przedstawiające różne sposoby zachowania się podczas burzy. Przyglądamy się, co znajduje się na zdjęciu i zastanawiamy, które ilustruje właściwe zachowania (np. schronienie w budynku, zamknięcie okien, wyłączenie urządzeń elektrycznych) lub niewłaściwe zachowania (np. schronienie pod drzewem, przebywanie w wodzie, korzystanie ze sprzętów elektronicznych).

Załącznik nr 8 prezentacja

Źródło: miesięcznik ,,Bliżej Przedszkola”, kwiecień 2018.

 

8.,,Lody dla ochłody”– zabawa matematyczna.

Latem temperatura powietrza jest bardzo wysoka. Aby było nam chłodniej często jemy lody, mają one różne smaki. Zapraszamy do zabawy!

Dziecko otrzymuje zestaw obrazków ilustrujących rodzinę (mama, tata, synek, córka) i sylwety do manipulacji wycięte z kolorowego papieru (cztery trójkąty jako rożki – dwa małe i dwa duże; lodowe kulki w różnych kolorach: brązowe, białe, zielone, czerwone, pomarańczowe – duże i małe). Dziecko układa obok sylwet postaci właściwe sylwety rożków i lodów, zgodnie z treścią zadania, które czyta rodzic.

Z nieba lał się żar. Słonce świeciło bardzo mocno, a na horyzoncie nie było widać żadnej, choćby najmniejszej chmurki. Dzisiaj cała rodzina: mama, tata, Kasia i Adaś wybrała się na lody. W ich ulubionej lodziarni zawsze był ogromny wybór. Lody miały tyle smaków i kolorów, że mały Adaś nie mógł ich zliczyć. Jednak i tym razem każdy poprosił o ulubione smaki: Kasia – w małym rożku trzy małe kulki: dwie czekoladowe i jedna pomarańczowa; Adaś – w małym rożku dwie małe kulki: jedna truskawkowa, a druga śmietankowa; mama – w dużym rożku dwie duże kulki: jedna o smaku kiwi i druga truskawkowa; tata – w dużym rożku trzy duże kulki: jedna czekoladowa i dwie śmietankowe.

Na koniec rodzic sprawdza, czy dziecko wykonało zadanie prawidłowo. Prosi o podanie przez liczby i kolorów kulek dla wybranej postaci.

Załącznik nr 9– ilustracje do zabawy matematycznej

Źródło: miesięcznik ,,Bliżej Przedszkola”, lipiec-sierpień 2017.

 

9.,,Lody”– smakowita praca plastyczna.

Potrzebne będą:

  • płatki kosmetyczne,
  • farby,
  • woda,
  • kolorowy papier techniczny,
  • nożyczki,
  • brokat/posypka do dekoracji;
  • klej.

Praca składa się z kilku etapów. Najpierw trzeba zabarwić waciki, które będą naszymi kulkami lodów. Wystarczy odrobinę farby rozcieńczyć wodą, a następnie taką miksturą polewać waciki. Tak przygotowane waciki trzeba wysuszyć. Najlepiej jest to zrobić na słońcu. W międzyczasie można przygotować pozostałe elementy. Z papieru wycinamy rożki (wafelki) i naklejamy na kolorowe kartki. Potem nakładamy już tylko lody i dekorujemy.

– praca plastyczna krok po kroku.

10.Jaki smak mają lody? – rozwijanie umiejętności logicznego myślenia.

Zadaniem dziecka jest dopasowanie zdjęć lodów do owoców lub produktów, z których zostały zrobione.

Dziecko nazywa owoc, produkt oraz podaje smak lodów (jaki smak mają te lody?).

Jagody- smak jagodowy.

Pomarańcza- smak pomarańczowy.

Czekolada- smak czekoladowy.

Truskawka- smak truskawkowy.

Mięta- smak miętowy.

Załącznik nr 11– fotografie lodów

Język angielski

Zbliża się lato, wraz z latem podróże…. A czym można podróżować?

W tym tygodniu poznamy nowe słownictwo związane ze środkami transportu.

Słowniczek:

bicycle – rower
car – samochód
boat – łódź
helicopter – helikopter
airplane – samolot

Aby sprawdzić prawidłową wymowę słówek można skorzystać z internetowego słownika:
www.diki.pl

W załączniku znajdują się ilustracje, które ułatwią nam naukę nowych słówek.
Nazywajmy wspólnie pojazdy, określmy ich kolor oraz policzmy je w języku angielskim.

Załącznik nr 1

Zapraszam do zapoznania się z piosenką, w której występują poznane pojazdy. Nauczmy się naśladować gesty zgodnie z teledyskiem.

Link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=FVYYCWLq0pM