Propozycje aktywności- tydzień 10

Wróć do głównej galerii

Nasza Rodzina.

Witam Was Kochane Przedszkolaki. Pomimo tego, że to już ostatni tydzień maja, to u nas wiele będzie się działo. Maj to piękny i bardzo ważny miesiąc, ponieważ wtedy obchodzimy wyjątkowe święto. Pamiętacie jakie? Z pewnością tak. To właśnie 26 maja przypada Dzień Mamy i z tej okazji składamy naszym mamom najserdeczniejsze życzenia. W związku z tak ważnym dniem, przygotowałyśmy dla Was kolejne, majowe propozycje aktywności. Mam nadzieję, że skorzystacie ze wszystkich.
Serdecznie Was pozdrawiamy. Wszystkiego dobrego dla Was, Waszych Rodziców, Rodzeństwa, Dziadków i caaaaałej Rodziny.

 

  1. Zapraszamy całą rodzinę do wspólnej zabawy – Powitanka paluszkowa.

 

Gdy się rączki spotykają,
To od razu się witają (podanie dłoni)
Gdy się kciuki spotykają,
To od razu się witają (kciuk dotyka kciuk)
Gdy się palce spotykają,
To od razu się witają (palce jednej dłoni dotykają palce drugiej dłoni)

  1. Zachęcam Was Kochane Przedszkolaki, abyście w tym ostatnim tygodniu maja, nauczyli się wiersza dla swoich Rodziców pt., „Mama i tata” autorstwa Jadwigi Koczanowskiej.

Mama i Tata to nasz świat cały,
ciepły bezpieczny, barwny, wspaniały,
to dobre, czułe, pomocne ręce,
i kochające najmocniej serce.

To są wyprawy do kraju baśni,
wakacje w górach, nad morzem, na wsi,
loty huśtawką, prawie do słońca
oraz cierpliwość co nie ma końca.

Kochana Mamo, Kochany Tato
dzisiaj dziękować chcemy Wam za to,
że nas kochacie, że o nas dbacie,
i wszystkie psoty nam wybaczacie

 

Po zapoznaniu się z wierszem, proponuję abyście porozmawiali na jego temat. Pomóc w tym Wam mogą przykładowe pytania:

  • O kim jest ten wiersz?
  • Kim dla dzieci jest mama i tata?
  • Jak wygląda świat z rodzicami?
  • Za co w wierszu dzieci dziękują rodzicom?

 

  1. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Wysoko-nisko”. Zaproście do wspólnej zabawy moi mili całą rodzinkę. Na hasło „wysoko” stajecie na palcach, wyciągacie w górę ręce i klaszczecie nad swoimi głowami. Na hasło „nisko” wykonujecie przysiad i uderzacie dłońmi o podłogę. Za każdym razem komendę „wysoko”, „nisko” może wydawać inny członek rodziny.

 

  1. Kwiaty dla mamy, kwiaty dla taty”. W (Zalacznik 1) znajdziesz kartę pracy, proszę wykonaj ją. Policz kwiaty i zastanów się, które z nich najbardziej lubi mama, a które tata? Może uda ci się je znaleźć w przydomowym ogródku lub na łące. Zerwij je i zrób bukiety dla swoich kochanych rodziców. Jeśli to możliwe poproście rodziców aby zrobili zdjęcia świeżo zebranych kwiatów. Z pewnością bukiety zrobione przez Was będą okazałe, a co najważniejsze z głębi waszego serduszka. Fotografie możecie przesłać na naszego grupowego e-maila.
  2. DJ Miki Gra – „Ręce do góry” – zabawa ruchowa z pokazywaniem. Pewna małpka Miki zaprasza Was i całą Waszą rodzinę do wspólnej zabawy, która z pewnością będzie przednia Oto link: https://www.youtube.com/watch?v=R7i8g59NI5I
  3. Błyszczący kwiatek dla mamy” – praca plastyczna z okazji Dnia Mamy. Moi Kochani… już w najbliższy wtorek 26 maja jest święto naszych Kochanych Mam. Wykonajcie proszę pracę plastyczną wg zaleceń z (Załącznik 2) i podarujcie prace swoim mamom.

 

  1. Dla Ciebie Mamo…” to wiersz, którego możecie się nauczyć i wyrecytować swoim mamom w dniu ich święta. Będzie to z pewnością najlepszy prezent, jaki możecie im podarować.

 

Dziś dla Ciebie Mamo, świeci słońce złote,

Dla Ciebie na oknie usiadł barwny motyl.

Dziś dla Ciebie Mamo, płyną barwne chmurki,

A wiatr je układa w świąteczne laurki.

Dziś dla Ciebie Mamo, śpiewa ptak na klonie

I dla Ciebie kwiaty dziś pachną w wazonie.

Dzisiaj droga Mamo, masz twarz uśmiechniętą,

Niech przez rok cały, trwa to Twoje Wielkie Święto.

  1. Zabawa ruchowo-naśladowcza „Jak nasi rodzice”. Zachęcam do zabawy wszystkich domowników. Na hasło: „Jak mama” naśladujcie czynności, które wykonuje mama np. prasuje, kręci loki itp.,, na hasło: „Jak tata” pokazujcie czynności, które wykonuje tata np., podnosi ciężary, pływa itp. Udanej zabawy!!!

 

  1. Kto należy do naszej rodziny?” – pogadanka. Spędźcie razem wspólny, popołudniowy czas ze swoja rodziną i porozmawiajcie na jej temat. Mama, tata, babcia, dziadzia, siostra, brat, ciocia, wujek… czy jeszcze ktoś należy do naszej rodziny? Zastanówmy się czym jest rodzina? Kto do niej należy? Możecie skorzystać z fotografii, które posiadacie i które posiadają wasi Dziadkowie, a przekonacie się, że wasza rodzina może być naprawdę duuuuuuża.
    Czy dużą rodzinę ma również Pani Monia? Obejrzycie prezentacje multimedialną „Moja Rodzina-Pani Monia” otwierając poniższy link, a wszystko stanie się jasne:
    https://www.youtube.com/watch?v=LAKgnWNLMlg

 

  1. Rodzinne kroki”- zabawa w parach. Poproście rodziców lub starsze rodzeństwo aby poćwiczyli wspólnie z Wami. Zabawa polega na tym, że opieracie się stopami na stopach dorosłego lub starszego rodzeństwa i próbujecie utrzymać równowagę, gdy dorośli poruszają się z Wami po całym domu. Gwarantuję świetną zabawę i uśmiechu co niemiara 😉

 

  1. W tym tygodniu nauczcie się proszę piosenki pod tytułem: „Moja wesoła rodzinka”. Oto link https://www.youtube.com/watch?v=9CAEhPUDlA4
1. My rodzinę dobrą mamy,
zawsze razem się trzymamy!
I choć czasem czas nas goni,
my – jak palce jednej dłoni!

Ref. Mama, tata, siostra, brat
i ja – to mój cały świat!
Dużo słońca, czasem wiatr –
to wesoły jest mój świat!

2. Mama zawsze kocha czule,
ja do mamy się przytulę.
Tata kocha lecz inaczej,
uspokaja, kiedy płaczę.

Ref. Mama, tata, siostra, brat
i ja – to mój cały świat!
Dużo słońca, czasem wiatr –
to wesoły jest mój świat!

3. Gdy napsocę i nabroję,
siedzę w kącie, bo się boję!
Tata skarci, pożałuje,
a mamusia pocałuje!

Ref. Mama, tata, siostra, brat
i ja – to mój cały świat!
Dużo słońca, czasem wiatr –
to wesoły jest mój świat!

4. Kiedy nie ma taty, mamy,
wszyscy sobie pomagamy!
I choć sprzątać nie ma komu,
jest wesoło w naszym domu!

 

  1. Zabawa w auta” – usiądźcie w parach (rodzic-dziecko) na podłodze, pod ścianą naprzeciwko siebie. Następnie na hasło klaksonu odpychajcie się nogami, „jadąc” do przodu. Wygrywa ta para, która jako pierwsza dotrze do ściany naprzeciwko. Możecie również robić takie wyścigi np., z pokoju do kuchni, z kuchni do pokoju itd. Wszystko zależy od Waszej kreatywności. Tylko proszę o ostrożność, żeby nie było jakiś stłuczek 😉

 

  1. Moja rodzina” – praca plastyczna. Na kartce w formacie A4 namalujcie swoją rodzinę. Praca może być wykonana farbami, kredkami lub mazakami. Swoje prace przesyłajcie na grupowego e-maila.

 

  1. Zmienne nastroje” – to świetna zabawa na naśladowanie, do której musimy użyć tylko swojej twarzy. Każda z osób w Waszej rodzinie pokazuje różne minki (zadowoloną, smutną, kwaśną, zdziwioną, zaskoczoną, przerażoną itp.), a wy staracie się zrobić taką samą minkę. Jestem pewna, że uśmiejecie się przy tym po pachy. Udanej zabawy ;-))))))))))))))

 

  1. Zabawa ruchowa „Kto jest wyższy? Kto jest niższy?” Zaproście do zabawy całą rodzinę, im was więcej tym lepiej. Zabawa ta polega na tym, że dobieracie się w pary i tańczycie w rytm muzyki. Jeden z domowników ścisza melodię, a wy mówicie kto w waszej parze jest wyższy, kto niższy, a może jesteście równi. Następnie zmieniacie partnera do tańca i zabawa zaczyna się od nowa. Sekwencje te możecie powtórzyć tyle razy ile chcecie. Oto link do melodii https://www.youtube.com/watch?v=4cNbggnMMpo

 

  1. Gimnastyka buzi i języka”. Możemy ją wykonać z wykorzystaniem rymowanki.

    Ja się wcale nie chwalę, będę mówić doskonale!
    Buzię, język co dzień ćwiczę, żeby mówić należycie.
    Buzia sama się otwiera – aaa… Gimnastyka będzie teraz.
    Język skacze jak piłeczka
    (dotykamy językiem dolny i górny wałek dziąsłowy)
    Potem zrobi trzy kółeczka (oblizujemy wargi, buzia szeroko otwarta)
    Buzia zmieni się w balonik (wypełniamy policzki powietrzem)
    I przybiegnie do nas konik (kląskamy)
    W budzie siedzi piesek zły, szczerzy na nas ostre kły (pokazujemy złączone zęby)
    Koło domu stoi płotek, chodzi po nim mały kotek ( buzia szeroko otwarta, dotykamy czubkiem języka każdego zęba na dole, potem na górze)
    Trzy całusy, jeden cmok, język w górę robi skok (buzia szeroko otwarta, język dotyka górny wałek dziąsłowy)
    Teraz mina wybuchowa (policzki wypełniamy powietrzem, wypuszczamy powietrze uderzając policzki palcami wskazującymi)
    Gimnastyka już gotowa (uśmiechamy się szeroko).

 

  1. Co lubią moi rodzice, a czego nie lubią? Co lubi moje rodzeństwo, a czego nie? A czy moi dziadkowie lubią wszystko?” Zastanówcie się chwilę i porozmawiajcie w gronie rodziny na ten temat. Może dowiecie się czegoś nowego o swoich najbliższych. W (Załącznik 3) dołączam wam obrazki z których możecie zrobić rymy np.
    Mama: malina, buty, cytryna, malina, buty, cytryna itd.
    Tata: ryba, lupa, latawiec, ryba, lupa, latawiec itd.
    Podobne rymy możecie zrobić dla swojego rodzeństwa oraz dziadków. Powodzenia 😉

 

  1. Rodzina”- ćwiczenia paluszkowe z rymowanką.

Ten pierwszy – to nasz dziadziuś (pokazujemy kciuk).
A obok – babunia
(drugi palec).
Największy – to tatuś
(pokazujemy środkowy palec).
A przy nim – mamunia
(pokazujemy czwarty palec).
A to jest – dziecinka mała
(pokazujemy mały palec).
Tralalala, la, la…
A to moja – rączka cała!
Tralalala, la, la…

 

  1. Moja mama jest…, mój tata jest …” Zabawa polega na tym, abyście znaleźli jak najwięcej określeń na temat swoich rodziców np. kochana, zabawny, wysportowany, uśmiechnięta, spokojny itp.

 

  1. Baloniku mój malutki, rośnij duży, okrąglutki…” – ćwiczenia oddechowe z balonikiem. Sprawdźcie, który członek Waszej rodziny, nadmucha największego balonika. Pamiętajcie, dmuchamy tak długo, aż balonik pęknie.

 

  1. Pamiętajcie Kochane Przedszkolaki o myciu rąk, po każdym wyjściu z toalety, po każdym powrocie do domu i przed posiłkami, które spożywacie. Przypomnijcie sobie etapy mycia rąk z filmikiem, oto link: https://www.youtube.com/watch?v=IhHUMTQ5kOc

 

  1. Pod koniec tygodnia proponuję, żebyście wybrali się na rodzinną wycieczkę rowerową do pobliskiego lasu, na łąkę lub jezioro. Jeśli rowery odmówią Wam posłuszeństwa, zachęcam do wspólnego, rodzinnego spaceru. Cieszcie się widokami pięknej, polskiej przyrody. Napawajcie się jej kolorami, wsłuchujcie się w śpiew ptaków, szum drzew czy rechot żab. Relaksujcie się, odpoczywajcie i nabierajcie sił na kolejny tym razem już czerwcowy tydzień. Serdecznie zachęcam do spędzania czasu właśnie w taki sposób: rodzinnie, zdrowo i sportowo

 

  1. Na zakończenie proponuję wykonać kartę pracy z ćwiczenia „Zabawy matematyczne” str. 32 oraz zadania z (Załącznik 4). Do zobaczenia !!!

    Język angielski

W tym tygodniu poświęcamy swoją uwagę na przypomnienie i utrwalenie słownictwa związanego z członkami rodziny.

Na początek krótka piosenka, która wprowadzi nas w tematykę. O kim mowa w piosence?

link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=aFKk3Y8vm58&feature=emb_logo


Słowniczek:

family – rodzina
mother/mummy- mama
father/daddy – tata
parents – rodzice
sister – siostra
brother – brat
baby – dziecko
grandmother/grandma – babcia
grandfather/grandpa – dziadek
grandparents – dziadkowie
uncle – wujek
aunt – ciocia
cousin – kuzyn

Aby sprawdzić prawidłową wymowę słówek można skorzystać z internetowego słownika:
www.diki.pl

Teraz spójrzmy na obrazek. Spróbujmy nazwać wszystkich członków rodziny w języku angielskim. Rodzic może poprosić dziecko, aby wskazało na daną osobę np. Point to the daddy; Point to the baby, Point to the sister.

Zabawa ,,Guess”- wycinamy i rozkładamy na dywanie lub stole karty przedstawiające członków rodziny (z załącznika). Dziecko zamyka oczy, a rodzic zmienia miejsca kart. Dziecko musi zgadnąć jakie karty zmieniły miejsca.
Załącznik nr 2 (źródło: www.fullofideas.pl)

Review! – czas na powtórzenie – zachęcam do obejrzenia filmiku i powtarzania za lektorem.

https://www.youtube.com/watch?v=FHaObkHEkHQ