Propozycje aktywności- tydzień 9

Wróć do głównej galerii

Drodzy Rodzice, kochane dzieci

witamy w kolejnym, majowym tygodniu. Wokół nas dużo zieleni, kwiatów i owadów – sady ,lasy i ogrody. Tym razem zapraszamy na łąkę. Dowiecie się jak nazywają się kwiaty na niej rosnące, owady pojawiające się na kwiatach i zwierzęta które możemy w tym ekosystemie spotkać. Poznamy również rozwój motyla. Poniżej zamieszczamy propozycje aktywności, zachęcamy do ich wykonania.

Proponujemy, by dziecko dzieliło z Państwem obowiązki domowe, np. nakrywało do posiłków, wykonywało proste czynności porządkowe w swoim pokoju, dokarmiało zwierzątko domowe. W ten sposób u dziecka wzrośnie poczucie własnej wartości, wykonywane czynności przyczynią się do kształtowania poczucia odpowiedzialności i sprawstwa.

 

  1. „Wiosenna łąka”- rozmowa na podstawie filmu.
    Wprowadzając Was w tematykę wiosny na łące zachęcam do obejrzenia filmu „Wędrówki Skrzata Borówki – odc. 3 – Łąka”, źródło: You Tube
    Link do filmu: https://www.youtube.com/watch?v=LKLf5EN1Ff4

Po obejrzeniu filmu proponuje rozmowę z dzieckiem:

  1. O jakim miejscu była mowa w filmie?
  2. Jakie zwierzęta pojawiły się na łące?
  3. Jakie kwiaty rosną na majowej łące?
  4. Jakie owady można spotkać w tym ekosystemie?
  5. „Gimnastyka dla dzieci w domu”
    Po obejrzeniu filmu proponuję Wam kilka ćwiczeń gimnastycznych by poruszać ciało i zdrowym być:

Link do ćwiczeń gimnastycznych: https://www.youtube.com/watch?v=RsKRBBhgrYQ źródło: You Tube

  1. „Ukryte owady”- zabawa kształtująca spostrzegawczość wzrokową.
    Do tej zabawy zapraszam Was przed ekran komputera, link do zabawy: https://view.genial.ly/5eb70cd82fb48d0d930ba33e źródło: Genially education
  2. „Bal na łące”- osłuchanie i śpiew piosenki.

Proponuję by dziecko kilkakrotnie posłuchało piosenkę, improwizowało samodzielnie ruch do melodii, a następnie nauczyło się śpiewu piosenki na pamięć.

Link do utworu: https://www.youtube.com/watch?v=VL-IW-Xy0Jo źródło: You Tube

 

„Bal na łące”
Kiedy świeci słoneczko
to na łące nad rzeczką
świerszcze stroją skrzypeczki
do wiosennej poleczki.

Dylu, dylu już grają
grube bąki śpiewają,
myszki tańczą poleczkę
sapią przy tym troszeczkę.

A trzy małe biedronki
nie chcą tańczyć tej polki
i czekają na walca,
aby tańczyć na palcach.

  1. „Głodna gąsienica”- porządkowanie liczb

Proszę by w brakujące okienko dziecko dopasował0 odpowiednią liczbę. Ćwiczenie wykonujemy  w zakresie dostępnym dla dziecka, nie wszystkie okienka gąsienicy muszą być zapełnione.

Załącznik 1gąsienice, źródło Twinkl

Załącznik 2cyfry do dopasowania

  1. „Barwy łąki”- kolory pochodne

Jeśli dziecko posiada w domu farby proponuję aktywność związaną z mieszaniem farb i uzyskiwaniem barw pochodnych.

Do tego doświadczenia niezbędne będą: farby, plansza do mieszania barw (Załacznik 3źródło Twinkl), pędzel i kubek z wodą.

  1. „Spacer na łąkę”- obserwacja ekosystemu
    Proponuję Wam przedszkolaki by wyjść z rodzicami na spacer i poobserwować łąkę, co się na niej znajduje, czy są u Was te rośliny, owady i zwierzęta, które poznaliście na filmiku.

Dla utrwalenia poznanego ekosystemu zajrzyjcie do Załacznik 4 (źródło materiału- Ciocia Kinga) i przypomnijcie sobie nazwy roślin, owadów, zwierząt. Podzielcie wyrazy na sylaby i głoski.

  1. „Skaczę jak żabka”- zabawa ruchowa

Załóżcie strój gimnastyczny, zdejmijcie buty i skaczcie jak na filmiku: https://www.youtube.com/watch?v=YwFY1K2vsZY&feature=youtu.be źródło: You Tube
Poproście rodziców o przygotowanie toru dla żabki 😉

  1. Pewnie jesteście już zmęczeni po tyluuuu skokach. Usiądźcie i przygotujcie niezbędne przedmioty do wykonania pracy plastycznej „Kolorowa łąka”.
    Będą Wam potrzebne: niebieska/granatowa kartka A4, farby, patyczki do uszu i palce dłoni 😉
    Proponuje Wam wykonanie pracy plastycznej, do której inspiracją będzie filmik instruktażowy: https://www.youtube.com/watch?v=SNzyiETq45Y źródło: You Tube
  2. „Od gąsienicy do motyla”- poznanie cyklu rozwojowego motyla, układanie historyjki obrazkowej.
    Byliśmy już na łące, widzieliście piękne kolorowe motyle. Jesteście pewnie ciekawi czy tak samo wygląda motyle kiedy jest mały oraz jak on się rodzi, rozwija. By rozwiązać tę zagadkę zapraszam Was do obejrzenia krótkiego filmiku: https://www.youtube.com/watch?v=_U2oMUgY6ao źródło: You TubePo obejrzeniu filmu proszę wytnijcie i ułóżcie historyjkę obrazkową cyklu rozwoju motyla- Załącznik 5
  3. „Bocian i żaby”- zabawa ruchowa.
    Rodzic pełni rolę bociana, dziecko jest żabą. Bocian staje w bezruchu, żabka natomiast skacze. Na hasło rodzica: „kle, kle”, żaba musi szybko, skacząc dotrzeć do krzesła i usiąść. Bocian spaceruje i łapie żabę, która nie zdążyła usiąść czyli schować się. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie, zamieniamy się rolami.
  4. „Pszczoła- pracowity owad”.

Wcześniej poznaliście jak rozwija się motyl, a teraz chwilę zatrzymamy się i poznanym dokładniej pracę pszczół. Mieszkają one niedaleko łąk, by miały blisko do swej pracy. Pracą pszczół jest zbieranie nektaru z kwiatów. Zamieszkują domy zwane ulami, a kilka uli stojących koło siebie to pasieka.

Jeśli zaciekawiłam Was zżyciem tych małych owadów zapraszam na film „Z kamerą wśród pszczół” link: https://www.youtube.com/watch?v=LMLSxZJTNnE oraz „Praca pszczelarza” link: https://www.youtube.com/watch?v=wh_LAuio3z4 źródło: You Tube.

Po poznaniu życia pszczół i ich ciężkiej pracy nad pysznym miodem proponuję Wam wykonanie karty pracy- Załacznik 6

  1. „Gimanstyka na łące”, by się pobawić zakręćcie kołem J
    Link: https://wordwall.net/pl/resource/1127816/wiosenna-gimnastyka-bystrzak%C3%B3w
  2. Zagadki o ekosystemie łąka- zabawa słuchowa.
    By poznać zagadki zapraszam Was do ich wysłuchania pod poniższym plikiem. Zachęcam do wysłuchania 😉

     

  3. „Piec i sześć lat mam więc sam się ubieram”- czynności samoobsługowe.

Przed wyjściem na dwór, na spacer proponuję by kształtować u dziecka czynności samoobsługowe w ubieraniu i rozbieraniu odzieży wierzchniej. Proszę umożliwić próbowanie samodzielnego zapinania zamka, guzików oraz wdrażać do wiązania obuwia.

  1. „Rodzinny spacer na łąkę”- w dogodnym dniu i czasie proponuję wspólne wyjście dziecka i rodziców, rodzeństwa na łąkę. Z pięknych polnych kwiatów, dziecko według własnego uznania może skomponować bukiet i wręczyć go rodzicom stosując zwroty grzecznościowe i okazując swoją wdzięczność i miłość do rodziców. Tak skomponowany bukiet, najpiękniejszy bo wykonany prosto z z serca przez dziecko będzie najcenniejszą ozdobą domu czy mieszkania. Dziecko, o tak przygotowany bukiet może zadbać samo zmieniając niezbędną do życia roślin wodę.
  2. „Zielnik w lodzie”- zabawa sensoryczna.
    Z zebranych kwiatów i liści zachęcam wybierzcie kilka małych fragmentów i płatków. Tak przygotowane rośliny zanurzcie w wodzie, w pojemniku na kostki lodu. Wodę z roślinami, w pojemniku wstawcie do zamrażarki. Poczekajcie do drugiego dnia i wyjmijcie. Zaobserwujcie co stało się z roślinami,  powąchajcie je, potrzymajcie w dłoni. Kilka zostawcie w oddzielnym pojemniku i poczekajcie aż lód się roztopi i powiedzcie czy kwiaty/ liście zmieniły swój wygląd, kształt, zapach. Życzę miłej zabawy w małego obserwatora przyrody.
    Ilustracja poglądowa do przeprowadzenia obserwacji-Załącznik 9 (źródło: HulajMowa)
  3. „Siedem żabek mam”- przeliczanie w dostępnym zakresie
    Karty pracy- Załącznik 8
  4. „Jaka to emocja?”- zabawa dydaktyczna
    Dziecko wraz z rodzicami i rodzeństwem kręci kołem, po wylosowaniu nazywamy emocje oraz uzasadniamy czy towarzyszyła nam ona podczas dnia. Kołem kręcimy do momentu aż wylosujemy emocje, która odzwierciedla nasze samopoczucie w danym dniu.

 

  1. „Rośliny łąki”
    Zachęcamy do wykonania kart pracy z książki „Nowe przygody Olka i Ady” MAC strona:22, 71, 73.
    Załacznik 7-podpowiedź karty pracy ze strony 73.

 

  1. „ Piękne rośliny”
    Grafomotoryka- kart pracy z książki „Wzory i szlaczki” Notes, strona: 76, 80,83, 91.

 

  1. „Kto gdzie mieszka”- dla chętnych proponuję zabawę dydaktyczną
    Link: https://learningapps.org/display?v=pcxrp887c20&fbclid=IwAR2ZJnTmwt3DDYn-NN_OFpBqDpmvurBo3pEfdi9tuKJ3HkJEHwpyvGS2Yog źródło: LearningApps.org

 

Język angielski

Zapraszam na rozgrzewkę i przypomnienie piosenki z załącznika – dzieci liczą i wykonują odpowiednie do piosenki ruchy.

W tym tygodniu utrwalimy nazwy mieszkańców łąki (pojawią się słówka z minionego tygodnia oraz nowe).

Słowniczek:

meadow – łąka
bee – pszczoła
butterfly – motyl
ladybug – biedronka
spider – pająk
caterpillar – gąsienica
ant – mrówka
mosquito – komar
grasshopper – konik polny
snail – ślimak
dragonfly – ważka

Z prawidłową wymową zapoznamy się dzięki piosence w linku. Dziecko powtarza słowa za lektorem.

https://www.youtube.com/watch?v=qXiaC1TjTXU

Poniżej znajduje się karta pracy. Poszukajmy odpowiedniej drogi dla mrówek (Find the right path).

Załącznik nr 2 (7)