Propozycje aktywności- tydzień 8

Wróć do głównej galerii

Drodzy Rodzice, kochane dzieci,

witamy w kolejnym majowym tygodniu. Wszystko wokół nas kwitnie i się zieleni – łąki ,lasy i ogrody. Tym razem zapraszamy na wycieczkę do sadu. Poniżej zamieszczamy propozycje aktywności. Na dobry początek tygodnia zachęcamy do udziału w konkursie.

  1. KONKURS Z OKAZJI 100 – LECIA URODZIN ŚW. JANA PAWŁA II

Jan Paweł II człowiek na miarę współczesnych czasów…

W obliczu obecnej sytuacji niepokoju i lęku zachęcamy do przyjrzenia się bliżej postaci Karola Wojtyły – papieża Polaka, który stanowi dla nas wzór wiary i całkowitego zawierzenia Maryi. To właśnie wiara pomagała mu przetrwać w trudnych chwilach jego życia, zabierała strach i czyniła go jeszcze silniejszym. W roku jubileuszu 100. rocznicy urodzin Karola Wojtyły – Jana Pawła II zechciejmy zgłębić swoją wiedzę i ożywić wiarę. W ramach duchowej lekcji zachęcamy do refleksji oraz zapraszamy dzieci wraz z rodzicami do udziału w konkursie dotyczącym Jana Pawła II. Konkurs został podzielony na dwie części i obejmuje dwie formy działań:

• indywidualną – skierowaną dla dziecka, która polega na wykonaniu pracy plastycznej z wizerunkiem Jana Pawła II, którą prosimy przesyłać do 18.05.2020 r. na skrzynki e-mailowe poszczególny grup;

• zespołową (zespół tworzą rodzice wraz z dzieckiem). Polega na ona udzieleniu odpowiedzi na niżej zamieszczone pytania. Prosimy o przesyłanie gotowych odpowiedzi na skrzynki mailowe poszczególnych grup. Dla tych, którzy jako pierwsi nadeślą prawidłowe rozwiązania przewidziane są nagrody.

W ten właśnie sposób pragniemy przybliżyć życiorys „Wielkiego Polaka”, który jest dla nas Polaków wielkim autorytetem i niedoścignionym wzorem. Wszystko, co robił, robił z sercem, oddaniem i pasją.

Przed nami życiowa próba wartości człowieka. Święty Jan Paweł II daje nam nadzieję, siłę i odwagę, kierując do nas słowa, które pomimo upływu czasu zyskują na wartości i nabierają nowego znaczenia

” Nie lękajcie się”….

Pytania:

1. Gdzie urodził się Karol Wojtyła?

2. Jak miał na imię tata Karolka, a jak mama?

3. Jak nazywał się brat Karola?

4. Ile lat miał Karolek, gdy zmarła jego mama?

5. Kto opiekował się Karolem po śmierci mamy?

6. Kto zobaczył w Karolu „przyszłego papieża”?

7. Gdzie pracował Karol w czasie II wojny światowej?

8. Kiedy Karol Wojtyła został wybrany na papieża?

9. Jaki gest uczynił Karol Wojtyła po powrocie do Polskiej Ziemi i czynił to zawsze w czasie pielgrzymki do Polski już jako papież?

10. Jakie motto obrał sobie biskup Karol Wojtyła?

Drodzy Rodzice starając się przybliżyć dzieciom osobę Ojca Świętego zapraszamy do obejrzenia filmu pt. „Karol Wojtyła – Jan Paweł II”, który pozwoli Państwu i dzieciom bliżej poznać życie Jana Pawła II : https://www.youtube.com/watch?v=r57XFHhdorg

Dodatkowo zachęcamy do obejrzenia film pt. „Aureola – od Stanisława do Karola”: https://www.youtube.com/watch?v=3Mpjh3o2P_A

 

  1. W ramach wprowadzenia w omawianą tematykę proponujemy obejrzeć film ukazujący piękno wiosennego sadu.

 

  1. Zachęcamy do ułożenia puzzli: „Wiosna w sadzie”.

https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/krajobrazy/225881-wiosna-w-sadzie

 

  1. Proponujemy wspólnie z dzieckiem przyjrzeć się ilustracji i porozmawiać na temat jej treści.

Dzieci w sadzie

Możemy zapytać dziecko, co widzi na obrazku? Co robią dziewczynki? Gdzie się znajdują? Do opisu obrazka możemy wykorzystać zwroty: Na pierwszym planie widzę, na drugim planie… itp. Wyjaśnienie pojęcia sad.

W oparciu o powyższy obrazek możemy również zapytać dziecko:

– Jak wygląda sad wiosną?

– Jakie kolory mają kwiaty drzew owocowych?

– Czy ilustracje w pełni oddają piękno kwitnących sadów?

– Czego nie możemy poczuć, oglądając tylko zdjęcia?

– Czego nie możemy usłyszeć?

– Dlaczego pszczoły i inne owady tak chętnie przylatują do sadu?

– Co oznacza słowo zapylenie?

 

  1. Jak powstaje owoc? Odpowiedź na to pytanie znajdziemy w filmie – „Od kwiatu do owocu”.

https://www.youtube.com/watch?v=pcMM8SiOIDg

Owady zbierają nektar i przenoszą pyłek na róże kwiaty. W ten sposób zapylają je. Płatki wkrótce opadną i uschną pręciki. Słupek rozrośnie się i powstanie owoc.

  1. Spacer po okolicy – stwarzanie okazji do prowadzenia obserwacji przyrodniczych. Podczas codziennego spaceru zwróćmy uwagę na różnorodność gatunków drzew rosnących wokół domu. Możemy zatrzymać się przy interesujących nas okazach i porównać je z innymi, biorąc pod uwagę wielkość, kształt, fakturę i kolor kory, oraz omówić kształt liści lub igieł.

 

  1. Mierzenie obwodu drzew – rozwijanie intuicji matematycznych.

Możemy wybrać się z naszym dzieckiem do ogrodu lub sadu na spacer i zabrać różne przybory do mierzenia długości (np.sznurek, metr krawiecki, taśma miernicza). Zachęcamy dziecko, aby mierzyło obwód drzew za pomocą tych przyborów – prezentujemy, jak należy to robić i pomagamy odczytywać wyniki.

  1. Przysłowia o drzewach – rozwijanie kreatywnego myślenia.

Prezentujemy dziecku znane przysłowia:

„Niedaleko pada jabłko od jabłoni”,

„Im dalej w las, tym więcej drzew”,

„Starych drzew się nie przesadza”

Następnie zachęcamy dziecko, aby spróbowało samo wyjaśnić, co mogą oznaczać. Na początku możemy pozwolić dziecku na dowolną interpretację powiedzeń, natomiast na zakończenie powinniśmy tak pokierować rozmową, aby nasze pociechy zrozumiały ich znaczenie i wiedziały, w jakich kontekstach mogą być używane. ( źródło Bliżej Przedszkola)

  1. Zabawa dydaktyczna – „ Co nam daje drzewo?”

Zapytajmy dziecko, co nam daje drzewo i posłuchajmy ciekawych odpowiedzi. My sami możemy poszukać odpowiedzi na to pytanie, zachęcając dziecko do generowania pomysłów.

  1. Wysłuchanie wiersza S. Szuchowej pt. „Biały sad”.

Czyżby to śnieg znowu

Padał przez noc całą?

Wszystkie drzewa w sadzie

Przystrojone biało!

Białe wiśnie, śliwy,

Białe i czereśnie.

Ewunia trze oczy

– Czy ja śnię, czy nie śnię?

Rozmowa na temat wiersza.

O czym był wiersz?

A co to jest sad?

SAD – to taki duży ogród, w którym jest bardzo dużo drzew i krzewów owocowych.

Jak wygląda sad w wierszu?

A jak myślicie, dlaczego te drzewa są białe?

A czy ktoś zapamiętał, o jakich drzewach była mowa w wierszu?

Jakie jeszcze drzewa mogą rosnąć w sadzie?

A jak myślicie, dlaczego drzewa kwitną wiosną, co z tych kwiatów może być?

Czy możemy zrywać te kwiaty?

Dlaczego?

A kto lubi najbardziej kwiaty? – dzieci, motyle, pszczoły

  1. Zabawa ruchowa „Wiosna budzi się”.

Dziecko tańczy przy ulubionej muzyce, gdy muzyka cichnie słucha polecenia. Na hasło słonko – dziecko wznosi ręce w górę, na hasło krople – naśladuje padanie deszczu, na hasło – kwiat – obraca się wokół własnej osi.

  1. „Mała pogadanka” – rozwijanie rozpoczętej myśli.

Możemy poprosić dziecko o to, by dokończyło rozpoczęte zdania.

Wiosna sprawia, że…

Wiosenna pogoda jest…

Spacerując wiosną można zobaczyć…

  1. Ćwiczenia oddechowe – „Idziemy do przedszkola”.

Do tej zabawy będą potrzebne: słomka dla dziecka, piłeczka pingpongowa. Dziecko ma przeprowadzić piłeczkę za pomocą słomki wyznaczoną trasą na dywanie (trasa z tasiemki, szalika, itp.) Przypominamy o prawidłowym torze oddechowym – powietrze wciągamy nosem, a wypuszczamy ustami przez słomkę, kierując piłeczką.

  1. „Wiosna” – słuchanie muzyki relaksacyjnej.

Dziecko leży na dywanie na swojej ulubionej podusi, zamyka oczy i wsłuchuje się w utwór. Po wysłuchaniu może opowiedzieć, co usłyszało.

15.Wprowadzenie litery – h, H na podstawie obrazka.

* Karty pracy Litery i liczby cz. 2, s. 70

– patrzymy na obrazek i odpowiadamy na pytania:

W czym leżał Olek?

Czy przyjemnie jest leżeć w hamaku?

*Dzieci dzielą słowo hamak na sylaby i na głoski. Liczymy ile w słowie jest sylab i głosek.

*Dziecko wyodrębnia pierwszą głoskę w wyrazie hamak.

* Wymieniamy inne słowa rozpoczynające się głoską h oraz mające ją w środku.

* Budujemy schemat słowa hamak z białych kartoników – tyle ile było głosek.

* ustalamy czy głoska h jest samogłoską czy spółgłoską.

długo – hhhyyy

– krótko – h, h, h ,

Głoska h jest spółgłoską i oznaczamy ją na niebiesko.

* dokładamy do schematu z białych kartoników niebieskie i czerwone kartoniki.

* wybieramy 3 kolejne słowa zaczynające się głoską h lub mające głoskę h w środku.

Pokaz litery h: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej z jednoczesnym pokazaniem prawidłowego sposobu kreślenia litery h. (Rodzic wyjaśnia, że głosce h odpowiadają zapisy – litera h i litera ch). *dziecko może wodzić po wzorze litery palcem zgodnie z kierunkiem wskazanym przez strzałki.

Następnie możemy poprosić dziecko, by kreśliło literę h, H palcem wskazującym prawej ręki na podłodze, w powietrzu i na plecach rodzica.
 

16. Piosenka „Wiosenny rock”. Zachęcamy do swobodnej improwizacji ruchowej przy piosence.

https://www.youtube.com/watch?v=vk8Q2p1iHnM

17. „Dbajmy o pszczoły” – film edukacyjny. Przyjrzymy się bliżej fascynującemu światu pszczół. https://www.youtube.com/watch?v=p_UgKxHpodM

18.Opowiadanie „ Z życia pszczelego ula”.

https://www.bajkownia.org/czytaniebajek/4432-cos-z-zycia-pszczelego-ula

19. Jeżeli pogoda za oknem nie pozwala na spędzanie czasu na świeżym powietrzu zachęcamy do aktywności ruchowej w domu. Wspólnymi siłami możemy stworzyć „Domowy tor przeszkód” .

Link z propozycją zabawy: https://www.mamawdomu.pl/2013/01/domowy-tor-przeszkod.html

Do wykonania toru możemy wykorzystać przedmioty codziennego użytku: barykada z klocków, butelki plastikowe do slalomu, stos poduszek, krzesełka, tunel np. z kartonowego pudła; pufy, między którymi dziecko będzie musiało się przecisnąć. Rywalizując z rodzeństwem bądź rodzicami może mierzyć czas za pomocą stopera😊

20. „ Pszczółki w ulu” – praca plastyczna.

https://www.youtube.com/watch?v=8HNUU7hvjxQ

21. „Wiosenne sudoku” – spróbujmy razem z dzieckiem rozwiązać zagadkę, tym razem w formie obrazkowej😊.

Wiosenne sudoku

22. Zabawa ruchowa „Pszczółki szukają nektaru”. Dziecko zamienia się w pszczółkę i biega w różnych kierunkach ogrodu, machając rękami na wysokości ramion. Na dźwięk grzechotki wykonuje skłon w przód lub na boki i naśladuje zbieranie nektaru.

23. „Misie lubią miodek”– zabawa badawcze.

Możemy dać dziecku łyżeczkę i szklankę oraz poprosić je, by nałożyło do szklanki trochę miodu.

Za pomocą zmysłu wzroku, smaku, węchu i dotyku dziecko określa jego kolor, konsystencję, lepkość i smak. Następnie wlewamy do szklanki dziecka letnią wodę. Po wymieszaniu dziecko próbuje wyciągnąć wnioski: „miód jest rozpuszczalny w wodzie i powoduje, że woda staje się słodka, a po rozpuszczeniu jego smak staje się łagodniejszy. Następnie możemy zasłonić dziecku oczy i poprosić je, by spróbowało również wody z cytryną, określając smak słodki-kwaśny.

24. O walorach smakowych miodu nie musimy już chyba nikogo przekonywać, jednak poza smakiem ma on również cenne wartości odżywcze. Miód możemy wykorzystać jako doskonały dodatek do deserów. Poniżej zamieszczamy link z jedną z propozycji.

https://www.moje-idealia.pl/2017/10/deser-jogurtowy-z-prazonym-jabkiem-i.

25.W ramach utrwalenia znajomości poznanych liter prosimy o wykonanie następujących kart pracy:

„H jak hamak” Karta pracy Nowe Przygody Olka i Ady cz. 2 str. 70,71: „Liczymy litery” – Karta pracy Nowe Przygody Olka i Ady cz. 2 str. 72 „Piszemy litery „H,h” Karta pracy Nowe Przygody Olka i Ady cz. 2 str. 73.

Język angielski

W tym tygodniu zaczniemy od przypomnienia znanej już dzieciom piosenki o pogodzie – zapraszam do słuchania i oglądania.

 

Po wysłuchaniu piosenki możemy zadać dziecku pytanie What’s the weather like today? (Jaka jest dzisiaj pogoda?). Dziecko odpowiada w zależności od tego co widzi za oknem np. It’s sunny/ It’s windy/ It’s rainy.

Można także zapytać dziecko How are you? (Jak się masz?). Dziecko odpowiada zgodnie ze swoim samopoczuciem i obrazkami dostępnymi w załączniku poniżej.

Załącznik nr 2 (6)


W tym tygodniu poznajemy słownictwo, związane z aktualnym tematem tygodnia.

Słowniczek:

bee – pszczoła
butterfly – motyl
ladybug – biedronka
bumblebee – trzmiel
bird – ptak
tree – drzewo
sky – niebo
flower – kwiatek
grass – trawa

 

Aby sprawdzić prawidłową wymowę słówek można skorzystać z internetowego słownika:
www.diki.pl


W załączniku znajduje się zadanie dla dzieci. W prezentacji, na każdym slajdzie znajdują się owady (bee, butterfly, ladybug, bumblebee) – powinny być 4 rodzaje, jednak któregoś z nich za każdym razem brakuje. Dziecko nazywa owady, przelicza je i mówi którego brakuje (What’s missing?).

Załącznik nr 3


Zachęcam także do nauki na pamięć bardzo łatwej piosenki – pomoże ona utrwalić nowe słownictwo. Tekst piosenki nie jest skomplikowany, a dzięki prostej melodii dziecko bez trudu ją zapamięta.

link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=EgiQ6GliTrI