Propozycje aktywności- tydzień 8

Wróć do głównej galerii

Drodzy Rodzice, kochane Dzieci!

W tym tygodniu udamy się na wizytę do wiosennego sadu. Dowiecie się jak nazywają się poszczególne drzewa owocowe, z jakich elementów składa się drzewo, jacy goście pojawiają się na kwiatach tych drzew oraz dlaczego są dla nich tacy ważni. Zapraszamy do zapoznania się z naszymi propozycjami. Zachęcamy również do wzięcia udziału w konkursie z okazji 100. rocznicy urodzin Karola Wojtyły – Jana Pawła II.

Jan Paweł II człowiek na miarę współczesnych czasów…

W obliczu obecnej sytuacji niepokoju i lęku zachęcamy do przyjrzenia się bliżej postaci Karola Wojtyły – papieża Polaka, który stanowi dla nas wzór wiary i całkowitego zawierzenia Maryi. To właśnie wiara pomagała mu przetrwać w trudnych chwilach jego życia, zabierała strach i czyniła go jeszcze silniejszym. W roku jubileuszu 100. rocznicy urodzin Karola Wojtyły – Jana Pawła II zechciejmy zgłębić swoją wiedzę i ożywić wiarę. W ramach duchowej lekcji zachęcamy do refleksji oraz zapraszamy dzieci wraz z rodzicami do udziału w konkursie dotyczącym Jana Pawła II. Konkurs został podzielony na dwie części i obejmuje dwie formy działań:

  • indywidualną – skierowaną dla dziecka, która polega na wykonaniu pracy plastycznej z wizerunkiem Jana Pawła II, którą prosimy przesyłać do 18.05.2020 r. na skrzynki e-mailowe poszczególnych grup;

  • zespołową (zespół tworzą rodzice wraz z dzieckiem). Polega na ona udzieleniu odpowiedzi na niżej zamieszczone pytania. Prosimy o przesyłanie gotowych odpowiedzi na skrzynki mailowe poszczególnych grup. Dla tych, którzy jako pierwsi nadeślą prawidłowe rozwiązania przewidziane są nagrody.

W ten właśnie sposób pragniemy przybliżyć życiorys „Wielkiego Polaka”, który jest dla nas Polaków wielkim autorytetem i niedoścignionym wzorem. Wszystko, co robił, robił z sercem, oddaniem i pasją.

Przed nami życiowa próba wartości człowieka. Święty Jan Paweł II daje nam nadzieję, siłę i odwagę, kierując do nas słowa, które pomimo upływu czasu zyskują na wartości i nabierają nowego znaczenia

” Nie lękajcie się”….

Pytania:

  1. Gdzie urodził się Karol Wojtyła?
  2. Jak miał na imię tata Karolka, a jak mama?
  3. Jak nazywał się brat Karola?
  4. Ile lat miał Karolek, gdy zmarła jego mama?
  5. Kto opiekował się Karolem po śmierci mamy?
  6. Kto zobaczył w Karolu „przyszłego papieża”?
  7. Gdzie pracował Karol w czasie II wojny światowej?
  8. Kiedy Karol Wojtyła został wybrany na papieża?
  9. Jaki gest uczynił Karol Wojtyła po powrocie do Polskiej Ziemi i czynił to zawsze w czasie pielgrzymki do Polski już jako papież?
  10. Jakie motto obrał sobie biskup Karol Wojtyła?

Drodzy Rodzice starając się przybliżyć dzieciom osobę Ojca Świętego zapraszamy do obejrzenia filmu pt. „Karol Wojtyła- Jan Paweł II”, który pozwoli Państwu i dzieciom przybliżyć i zgłębić życie Jana Pawła II: https://www.youtube.com/watch?v=r57XFHhdorg , dodatkowo zachęcamy do obejrzenia film pt. „Aureola – od Stanisława do Karola”: https://www.youtube.com/watch?v=3Mpjh3o2P_A

-Zachęcamy do codziennego korzystania z rymowanki, która pozwoli dziecku określić swój nastrój, rodziców i innych członków rodziny.

Wesoły, smutny, zły? W jakim nastroju jesteś Ty?

Proponujemy organizowanie dyżurów dotyczących np. podlewania kwiatów, w domu, ogrodzie. Dziecko uczy się w ten sposób dbania o otaczającą nas przyrodę.

-Warto zachęcać dziecko do samodzielnego ubierania się, stosujmy pochwały- dzięki nim poczuje się pewne siebie.

Zabawy ruchowe:

-,,Rozgrzewka w podskokach”- wykonujemy czynności wymienione w piosence (śpiewanie, bieganie, skakanie, słuchanie, tupanie, klaskanie, tańczenie), maszerowanie do odpowiedniego rytmu, skakanie z nogi na nogę, bieganie w odpowiednim tempie, chodzenie na piętach, bieganie na palcach i przede wszystkim pamiętamy o prawidłowej postawie ciała. Link do zabawy:

https://www.youtube.com/watch?v=Zg7pCZOtMXo

-„Pająk i muchy” – dziecko lub rodzic „zostaje” pająkiem i zajmuje miejsce pod ścianą („pajęczyna”). Pozostali uczestnicy zabawy „zamieniają się” w muchy i biegają swobodnie po całym dywanie, kiedy ,,pająk się odwróci i powie hasło: ,,Pająk idzie!” „muchy” zastygają bez ruchu. Jeśli jakaś „mucha” się poruszy i „pająk” to zauważy, wówczas może zaprowadzić „muchę” do swojej „pajęczyny”. Zabawa trwa do momentu, w którym na łące zostanie tylko jedna „mucha”. Zwycięzca otrzymuje szansę „zamiany” w pająka. Jeśli nie chce z niej skorzystać, może wskazać inną osobę.

-,,Kółko małe, kółko duże”- ilustrujemy ruchem treść wierszyka.

Kółko małe, kółko duże,
(Rysujemy palcem w powietrzu małe i duże koło_
Ręce w dole, ręce w górze,
(Ręce w dół i w górę)
Najpierw w prawo, potem w lewo,
(Przechylamy w prawo i lewo)
Tak się buja w lesie drzewo.
(Bujamy na boki.)

1.,,Drzewo w sadzie”- stemplowanie.

Przed wykonaniem pracy plastycznej proponujemy krótką zabawę paluszkową.

Drzewo

(Dominika Góra)

Tutaj dłonie jak listeczki,

(wyciągnięcie do przodu dłoni z szeroko rozłożonymi palcami i poruszanie nimi)

dalej ręce – gałązeczki,

(rozłożenie ramion na boki i wzniesienie do góry )

pień, korzenie – mamy drzewo.

(ruchy okrężne bioder, unoszenie palców u stóp pięty przyklejone do podłogi)

Wiatr z nim tańczy w prawo, w lewo!

(delikatne skłony tułowia na boki i poruszanie rękami nad głową )

Źródło: miesięcznik Bliżej Przedszkola.

Rysujemy pień oraz gałęzie drzewa lub korzystamy z szablonu, który jest w linku poniżej:

https://carissashaw.com/wp-content/uploads/2017/04/Seasons.pdf

Opuszek palca maczamy w zielonej farbie i stemplujemy nim gałęzie- będą to liście. Następnie patyczek do uszu maczamy w białej oraz różowej farbie i robimy nim małe kropeczki przy liściach- będą to kwiaty jabłoni.

2.,,Jabłonka”- słuchanie opowiadanie i rozmowa na jego temat.

Przed przeczytaniem opowiadania prezentujemy dziecku ilustracje.

Przyjrzyj się ilustracji na str. 9., co to za miejsce?

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/os-aaplus-tablice/mobile/index.html#p=10

(Wydawnictwo MAC)

Przyjrzyj się ilustracji na str. 18.Jakie drzewa możemy tam zobaczyć? (śliwa, grusza, jabłoń) Jak nazywają się ich owoce? W sadzie mogą również takie drzewa jak: morela, brzoskwinia, wiśnia. Na pewno jadłeś/ jadłaś ich owoce.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/os-bbplus-tablice/mobile/index.html#p=21

(Wydawnictwo MAC)

Przyjrzyj się ilustracji na str. 30.

Czy drzewo w każdej porze roku wygląda tak samo?

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/os-aaplus-tablice/mobile/index.html#p=33

(Wydawnictwo MAC)

Jabłonka

(Dominika Góra)

Na zewnątrz było coraz cieplej i jaśniej, z pól i sadów zniknął już śnieg, ptaki coraz częściej przysiadały na jabłonce i śpiewały wesoło. „Pora wstawać – pomyślała jabłonka. – Zima się kończy”. W tym samym momencie poczuła, że coś swędzi ją pod korą. To pierwsze listki chciały już wyjść na zewnątrz. Małe zielone pąki powoli rozwijały się ogrzewane ciepłymi promykami słońca. „Ależ jestem piękna” – szumiała wesoło jabłonka, gdy wyrosły na niej zielone listki. A kiedy na gałązkach pojawiły się pierwsze różowobiałe kwiatki, była po prostu szczęśliwa. Niebawem zaczęli zlatywać się do niej goście – pszczoły, trzmiele i motyle. „Dzień dobry!” – witała się z każdym owadem, bo wiedziała, że wszyscy przynosili do jej kwiatków trochę pyłku. Bez tego jej owoce nie mogłyby urosnąć. Niebawem płatki kwiatów opadły, ale jabłonka nie przejmowała się tym wcale, bo zamiast nich pojawiły się już małe, zielone i bardzo kwaśne owoce. „Jeszcze dużo czasu potrzeba, żeby dało się was zjeść” – pomyślała jabłonka i czekała cierpliwie przez całe lato. Słońce grzało, deszcz podlewał drzewo, a jabłka rosły coraz większe, coraz bardziej soczyste i coraz słodsze. Zarumieniły się nawet od ciągłego opalania. Goście przylatywali do jabłonki nadal, ale tym razem były to owady i ptaki, które chciały pożywić się pysznymi owocami. „Już czas!” – pomyślała jabłonka, gdy owoce urosły tak bardzo, że ledwo wytrzymywała ich ciężar. – „Zaraz się złamię!” – pomyślała przerażona. Na szczęście pan ogrodnik zauważył, że jabłka są już dojrzałe, przyniósł koszyk i ostrożnie zerwał najpiękniejsze owoce. „Ciekawe, co z nich zrobią? Może sok albo ciasto, a może zjedzą ze skórką?” – myślała jabłonka. Tym czasem robiło się coraz chłodniej. Dni stawały się coraz krótsze, wiatr wiał coraz silniej. Jabłonka wiedziała, że zbliża się jesień. Niebawem opadną jej wszystkie liście, a ona sama zapadnie w zimowy sen. Drzewko wyciągało wysoko gałązki, próbując złapać ciepłe promyki słońca, aby się ogrzać przed snem, ale zimny wiatr szumiał tak pięknie, że nawet nie poczuła, kiedy ukołysał ją do snu. Delikatne płatki śniegu zaczęły opadać na jej gałązki, aby już po chwili całe drzewko okryć delikatną białą pierzynką.

Pytania do opowiadania:

-Jakie drzewo znajdowało się w sadzie?

-Jacy goście przylatywali do jabłonki wiosną?

-Co przynosiły owady jabłonce?

-Dlaczego jabłonka nie przejmowała się tym, że opadły jej kwiatki?

-Kto zrywał owoce z jabłoni?

3.,,Budowa drzewa” – zapoznanie z budową drzewa .

Prezentujemy ilustrację. Wspólnie z dzieckiem wskazujemy i nazywamy poszczególne części drzewa ( korzeń, pień, gałęzie, liście). Możemy również powrócić do zabawy paluszkowej ,,Drzewo”.

(Dominika Góra)

Tutaj dłonie jak listeczki,

(wyciągnięcie do przodu dłoni z szeroko rozłożonymi palcami i poruszanie nimi)

dalej ręce – gałązeczki,

(rozłożenie ramion na boki i wzniesienie do góry )

pień, korzenie – mamy drzewo.

(ruchy okrężne bioder, unoszenie palców u stóp pięty przyklejone do podłogi)

Wiatr z nim tańczy w prawo, w lewo!

(delikatne skłony tułowia na boki i poruszanie rękami nad głową )

Następnie układamy na stole obrazek drzewa pocięty na 4 pionowe paski. Dziecko układa elementy we właściwej kolejności. Następnie można ułożony obrazek przykleić na kartkę i pokolorować go.

Załącznik nr 3 (5)

Źródło: miesięcznik Bliżej Przedszkola.

4.Kolorowa gąsienica – kontynuowanie rytmu.

Do jabłoni w naszym opowiadaniu przylatywało mnóstwo gości m.in. motyle, pszczoły, trzmiele. Pojawiła się również gąsienica. Spróbujemy teraz taką zrobić.

Rysujemy lub drukujemy kartę Załącznik nr 4 (3)na której znajduje się głowa gąsienicy i trzy kolorowe kółka (jako część tułowia) w kolejności: pomarańczowe, zielone, żółte. Dziecko dostaje kolorowe kółka (wycięte z papieru) w takich samych kolorach, jakie ma gąsienica na karcie pracy, i uzupełnia jej kręgi według wzoru.

Może także samo je dorysować odpowiednimi kolorami kredek lub stemplować palcem maczanym w farbie. Kolejność kolorów (pomarańczowy-zielony- żółty-pomarańczowy- zielony- żółty-pomarańczowy-zielony- żółty….. itd.).

Na koniec przeliczamy z ilu kół składa się gąsienica.

Źródło: miesięcznik Bliżej Przedszkola.

5.,, Pszczoła i ul”- rysowanie zgodnie z wierszykiem

Czytamy dziecku wierszyk, a następnie rysujemy z nim równolegle (na jednej kartce rodzic, na drugiej dziecko). Kiedy pszczoła i ul zostaną narysowane, dziecko według własnego pomysłu może stworzyć własną kompozycję.

Pszczoła

Tułów zróbmy w jajka kształcie.

Kółko- główkę już dostawcie.

Krótkie nóżki, czółka małe

I skrzydełka. Tak! Wspaniale!

Żółty kolor dla pszczółeczki,

czarną kredką trzy paseczki.

Ul

W ulu pszczółki zamieszkują- pewnie o tym wiesz.

Razem go więc narysujmy, jeśli tylko chcesz.

Kwadrat duży, na nim trójkąt- i już daszek mamy.

Jeszcze czarne, małe kółko w kwadracie dodamy.

Źródło: Wierszyki do rysowania, Arkadiusz Maćkowiak

6. Zapraszamy do nauki na pamięć piosenki pt. ,,Pszczoła” (słowa i muzyka: Katarzyna Komińska) –

Tekst piosenki:

1. Przyleciała pszczoła, miła i wesoła
tu na kwiatek, tam na kwiatek tak sobie fruwała. /2x

 

Ref.: Bzy, bzy, bzy x2
tak sobie fruwała
Bzy, bzy, bzy x2
tak sobie fruwała.

 

2. Przyszły do niej misie – miodku zjadło by się.
Pyszny miodek pszczoła miała może by nam dała. /2x

 

Ref.: Mniam, mniam, mniam x2
może by nam dała
Mniam, mniam, mniam x2
może by nam dała.

 3. Misie łakomczuchy, macie pełne brzuchy,
miodku pszczoła im nie dała, misie wnet przegnała /2x

Ref.: Bzy, bzy, bzy x2
misie wnet przegnała
Bzy, bzy, bzy x2
misie wnet przegnała.

4. Przyleciała pszczoła, miła i wesoła
tu na kwiatek, tam na kwiatek tak sobie fruwała. /2x

Ref.: Bzy, bzy, bzy x2
tak sobie fruwała
Bzy, bzy, bzy x2
tak sobie fruwała.

7. ,,Z kamerą wśród pszczół” – zachęcamy do obejrzenia trzech bardzo krótkich filmików, które przybliżą dzieciom na czym polega praca pszczół oraz co tak naprawdę dzieje się w ulu.

Link do filmów:

https://www.youtube.com/channel/UCTid3vMuAJTWaUh6HR3Xreg

Po obejrzeniu filmu warto przeczytać dziecku poniższy wierszyk:

Na pięknej łące
pszczół jest tysiące
Latają i nektar zbierają
Po ciężkiej pracy wracają do ula
By złożyć nektar na węzie.
Gdy miód dojrzeje, pszczelarz z rodziną
Odbierze im to co zebrały
A w zamian da im cukru do woli
Po to, by zimę przetrwały.
I tak co roku pszczele rodziny
Od wiosny znów zaczynają
By zebrać nektar, dać człowiekowi
By mógł się najeść do woli.

autor: Jolanta Wybieralska

Pytania do wiersza:

1. Gdzie mieszkają pszczele rodziny?

2. Jak nazywa się człowiek, który opiekuje się pszczołami?

Zagadki obrazkowe – Załącznik nr 9 (2)

Przyjrzyjmy się teraz budowie pszczoły – Załącznik nr 10 (2)

8. Teraz ułóżmy puzzle:

wersja łatwiejsza ,,Pszczoła”https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/zwierzeta/157317-pszczo%C5%82a

wersja trudniejsza ,,Pszczoła i ul”https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/zwierzeta/226360-pszczo%C5%82y-i-ul

9. Zapraszamy do ćwiczenia grafomotorycznego – karta pracy ,,Wiosna” (autor: Anna Kubczak)

Załącznik nr 11 (1)

Można także wykonać pracę plastyczną pt. ,,Pszczółka Maja” – stworzymy ją z 8 kółek (źródło: www.edufunkids.com)

Potrzebujemy:

3 żółte kółka, 2 czarne kółka, 1 kółko w kolorze żółtym, 2 małe kółka w kolorze białym jako oczy, nożyczki, klej, czerwony i czarny flamaster lub kredki, skrawek papieru lub wyciorek jako czółka.

Wykonanie:

Pracę zaczynamy od przyklejenia naprzemiennie kółek, zaczynając od żółtego. Po przyklejeniu drugiego żółtego kółka, warto w tym momencie wkleić skrzydełka stworzone z przecięcia kółka w białym kolorze. Na samym końcu doklejamy oczy, czółka i rysujemy uśmiech.

Praca plastyczna krok po kroku – zdjęcia (źródło: www.edufunkids.com) – Załącznik nr 12 (1)

10. ,,Narodziny dębu” – zapraszamy do zapoznania się z historyjką obrazkową, dzięki niej dowiemy się jakie są etapy narodzin drzewa.

Załącznik nr 13

Przyjrzyjmy się teraz ilustracji – zobaczymy na niej wszystkie etapy rozwoju drzewa.

Język angielski

W tym tygodniu zaczniemy od przypomnienia znanej już dzieciom piosenki o pogodzie – zapraszam do słuchania i oglądania.

 

Po wysłuchaniu piosenki możemy zadać dziecku pytanie What’s the weather like today? (Jaka jest dzisiaj pogoda?). Dziecko odpowiada w zależności od tego co widzi za oknem np. It’s sunny/ It’s windy/ It’s rainy.

Zachęcam do wysłuchania piosenki, która przypomni dzieciom następujące słownictwo:

flower – kwiatek
red – czerwony
pink – rózowy
orange – pomarańczowy
yellow – żółty
blue – niebieski
purple – fioletowy

link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=gAcDUEgMgmY

 

W związku z aktualnym tematem tygodnia zapraszam do zapoznania się z kilkoma nowymi słowami w języku angielskim.

Słowniczek:

spring – wiosna
bee – pszczoła
bird – ptak
sun – słońce
ladybird – biedronka
grass – trawa

Proponuję filmik, który pomoże dzieciom zapamiętać nowe słowa oraz utrwali ich prawidłową wymowę.
Zachęćmy dziecko do powtarzania słówek.

link do filmiku: https://www.youtube.com/watch?v=U-Tfcwtn8Fk

Na koniec proste ćwiczenie w załączniku. Zadaniem dziecka jest nazywać poszczególne obiekty i przeliczać je w języku angielskim.

Załącznik nr 2 (5)