Propozycje aktywności- tydzień 6

Wróć do głównej galerii

Drodzy Rodzice i Kochane Stokrotki!

W tym tygodniu, w związku ze zbliżającym się Świętem Narodowym Trzeciego Maja, zajmujemy się tematyką patriotyczną. Przypomnimy sobie symbole narodowe, poznamy legendę o Warsie i Sawie oraz wybierzemy się w podróż po naszej ojczyźnie – Polsce. Zapraszamy do wspólnej zabawy i życzymy miłych chwil!

Zachęcamy do rozmawiania z dzieckiem o jego stanach emocjonalnych w dowolnej porze dnia. Rodzic może pokazywać gestem, miną, ruchem różne emocje , a dziecko próbuje naśladować i nazwać stan emocjonalny, jaki został przedstawiony (mama/tata się złości, smuci, cieszy się, boi).

Można skorzystać również z tablic zamieszczonych poniżej w linku i na ich podstawie porozmawiać z dzieckiem o emocjach.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_mowaemocje/mobile/index.html#p=1

Warto również wyznaczyć dziecku obowiązki np. pomoc w ogrodzie podczas podlewania warzyw, pomoc przy wieszaniu prania, czy wkładaniu ubrań do szafy. Przede wszystkim warto zachęcać dziecko do samodzielnego ubierania się, stosując pochwały, co jeszcze bardziej zachęci je do samodzielności.

Propozycje zabaw ruchowych

  1. ,, Głowa, ramiona, kolana, pięty”

W zabawie tej przy muzyce dzieci wskazują odpowiednie części ciała (głowa, ramiona, kolana, pięty, oczy, uszy, usta, nos) w coraz to szybszym tempie. Poniżej link. Zapraszamy do zabawy!

https://www.youtube.com/watch?v=JDSQlxZ_scY

  1. ,,Maszynista zuch”

Ulubiona zabawa stokrotek 🙂 Maszynista zabiera nas w podróż po Polsce, dziecko ilustruje ruchem treść piosenki. Poniżej link:

https://www.youtube.com/watch?v=i76ClBnx2Ik

  1. Raz, dwa, trzy! Smok patrzy – zabawa orientacyjno-porządkowa.

Rodzic jest smokiem. Dziecko stoi na linii startu naprzeciwko „smoka”. Jego zadaniem jest dobiegnięcie do linii mety, ale mogą biec tylko wtedy, kiedy „smok” jest odwrócony tyłem do niego. Gdy smok powie słowa wyliczanki i odwróci się przodem, dziecko musi stanąć bez ruchu. Kto się poruszy, odpada z gry

Drogie Dzieci! W tym tygodniu zabieramy Was w podróż po naszej Ojczyźnie- Polsce!

Każdy z Was wie, że mamy takie symbole narodowe:

  • Hymn-Mazurek Dąbrowskiego;

  • Flaga biało-czerwona;

  • Godło.

Dla przypomnienia, obejrzyjcie, krótki filmik ,,Polak Mały”.

https://www.youtube.com/watch?v=xQk8p7XY23A

  1. Zachęcamy do stworzenia ,,Mapy Polski”- wydzieranki.

Poniżej w linku znajduje się do pobrania i wydrukowania szablon mapy. Rodzic może go również sam narysować.

https://eduzabawy.com/materialy-tematyczne-do-druku/swieto-niepodleglosci/kolorowanki-mapa/

Pusty szablon będziemy wypełniać odpowiednimi barwami. Potrzebne nam będą kolory: pomarańczowy, żółty, jasnozielony, ciemnozielony, niebieski. Wszystkie te kolory rozdzieramy na małe kawałki. Dół mapy wyklejamy kolorem pomarańczowym, następnie, żółtym, jasnozielonym i ciemnozielonym. Będą one oznaczać pas gór, pas kotlin, pas wyżyn, pas nizin, pojezierza oraz pobrzeża. Niebieski kolor będzie nam potrzebny do wykonania najdłuższej rzeki Polski- Wisły, która swe źródło ma w górach, płynie przez całą Polskę i uchodzi do Morza Bałtyckiego.

mapa Polski – praca plastyczna

  1. Kiedy zapoznaliśmy się już z wyglądem naszej mapy, zapraszamy do przeczytania lub wysłuchania legendy o naszej stolicy- Warszawie.

Warto razem z dzieckiem odnaleźć na mapie Polski Warszawę.

Legenda pochodzi ze strony internetowej: www.bajkowyzakatek.eu

Link do legendy: https://www.youtube.com/watch?v=oOUTLcq4zgs&feature=emb_title

Polskie legendy: Wars i Sawa

Dawno temu Polskę pokrywała nieprzebyta puszcza, pełna dzikiej zwierzyny, a ludzie mieszkali w maleńkich osadach. W jednej z nich, na brzegu Wisły, mieszkał młody rybak Wars. Był bardzo pracowity i sam zbudował łódź, a także cierpliwie wiązał rybackie sieci. A ponieważ szczęście mu sprzyjało, zawsze wracał z połowu z siecią pełną ryb. Wars bardzo lubił spędzać czas na wodzie i z radością wsłuchiwać się w śpiew ptaków. Jednak najbardziej fascynowały go nocne wyprawy, gdy panował niezwykły spokój, a księżyc odbijał się w wodach Wisły srebrzystym blaskiem.

Pewnej nocy, gdy jak zwykle zepchnął łódź na wodę i zarzucił sieci, spośród wzburzonej wody wynurzyła się przepiękna dziewczyna. Rybak zamarł z zachwytu i wpatrywał się zdumiony, gdyż dziewczyna miała długie, złociste włosy, wielkie niebieskie oczy i… rybi ogon, pokryty srebrzystą łuską! Wars nie mógł uwierzyć własnym oczom, po chwili jednak przypomniał sobie opowieści, które słyszał w dzieciństwie – to była syrena! Nagle syrena podpłynęła bliżej brzegu i zaczęła śpiewać, nieświadoma tego, że podpatruje ją człowiek ukryty w wysokich trzcinach. Gdy Wars usłyszał jej głos, zakochał się bez pamięci.

Od tej chwili na niczym nie mógł się skupić, czekając na kolejny nocny połów i spotkanie z syreną. Nie przeszkadzało mu nawet to, że ona nie miała pojęcia ani o jego istnieniu, ani o uczuciu, które do niej żywił. Pewnej nocy, całkowicie zauroczony jej głosem, nieostrożnie wystawił głowę ponad trzciny, żeby lepiej się jej przyjrzeć. Zaskoczona jego widokiem syrena podpłynęła i zagniewana zapytała:
– Dlaczego mnie podglądasz i podsłuchujesz?

– Jestem rybakiem… – nieporadnie zaczął się tłumaczyć Wars.

– Wiem, kim jesteś, wiele razy widziałam cię na łodzi, ale…
– Tak, wiem, że nie powinienem cię podglądać, ale kiedy pierwszy raz cię ujrzałem, straciłem głowę. Zakochałem się w tobie i nie mogę bez ciebie żyć. – przerwał jej wpół słowa Wars.

Syrena popatrzyła na niego i westchnęła:

– Ja także cię pokochałam. Ale przecież tak bardzo się różnimy…

Spojrzeli na siebie i zrozumieli, że są dla siebie stworzeni. Wtedy właśnie Sawa – bo tak miała na imię złotowłosa syrena – przypomniała sobie pewną tajemnicę: jeśli syrena z wzajemnością zakocha się w człowieku, może na zawsze utracić swój rybi ogon i stać się kobietą. Wówczas Wars bez wahania poprosił Sawę o rękę, a ona zgodziła się z radością. Razem wyszli na ląd. Z syreny opadła rybia łuska i w miejscu ogona pojawiły się nogi. Stała się piękną dziewczyną i wkrótce odbyło się ich wesele.

Wars i Sawa żyli długo i szczęśliwie, otoczeni miłością i wzajemnym szacunkiem. Po latach wokół ich chaty powstała duża osada rybacka, a ludzie na pamiątkę postanowili nazwać ja Warszawą.

Dziś nie ma śladu po rybackich chatach, lecz ludzie wciąż pamiętają o młodym rybaku i pięknej syrenie. A Warszawa stała się stolicą Polski.

Pytania, które można zadać dziecku po przeczytaniu legendy:

  • Jak miał na imię rybak, który mieszkał nad brzegiem Wisły? (Rybak miał na imię Wars.)

  • Kogo zobaczył pewnego razu w rzece, gdy zarzucił sieci? (Wars zobaczył pewną dziewczynę.)

  • Jak wyglądała dziewczyna? ( Miała złociste włosy, wielkie niebieskie oczy i rybi ogon, pokryty srebrzystą łuską. Dziewczyna była syreną.)

  • Czym zachwycił się Wars? (Wars zachwycił się śpiewem syreny.)

  • Co czuł Wars? (Wars czuł miłość, radość.)

  • Co czuła syrena? (Syrena czuła gniew, ponieważ Wars ją podglądał.)

  • Jak miała na imię syrena? (Syrena miała na imię Sawa.)

  • Jaką tajemnicę przypomniała sobie Sawa? ( Jeśli syrena zakocha się z wzajemnością w człowieku, może na zawsze utracić swój rybi ogon i stać się kobietą.)

  • O co poprosił Wars Sawę? ( Wars poprosił Sawę o rękę, czyli o to, by została jego żoną.)

  • Jak ludzie nazwali na pamiątkę osadę rybacką wokół ich chaty? (Ludzie nazwali ją Warszawą. A Warszawa stała się stolicą Polski.)

  1. Zachęcamy do rozwiązania zagadek słuchowych ,, Czym możemy zwiedzić Polskę?”

Na początek proponujemy obejrzeć z dzieckiem filmik o środkach lokomocji, aby zapoznało się z ich nazwami i odgłosami. Następnie odtwarzamy odgłosy, a dziecko odgaduje.

Pojazdy, które pojawiają się w filmiku możemy wspólnie z dzieckiem podzielić na sylaby oraz dokonać podziału na lądowe, wodne i powietrzne.

  • Pojazdy lądowe- samochód, rower, autobus, pociąg, motor.

  • Pojazdy wodne- statek.

  • Pojazdy powietrzne- samolot, helikopter.

Link do filmiku:

https://www.youtube.com/watch?v=TDnOkVpGoQ0

  1. ,,Podróż po Polsce”- zabawa dydaktyczna

Na początek zachęcamy do obejrzenia teledysku ,,Jestem Polakiem”

https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM

Korzystając z Załącznik nr 2 Mapa Polski prezentujemy dziecku mapę Polski. Pokazujemy w jaki sposób zaznaczone są na niej rzeki (kolor niebieski). Najdłuższa rzeka, która przepływa przez Polskę to Wisła, wypływa z gór i wpada do morza.

Dlatego teraz udamy się na wycieczkę z biegiem Wisły. Wsiadamy do łódki i odpychamy się rękami z jednej i z drugiej strony, płyniemy łódką z biegiem rzeki.

Możemy skorzystać z gotowej prezentacji Załącznik nr 3 Podróż po Polsce lub samodzielnie wykonać z dzieckiem pomoce potrzebne do zabawy.

  • Dotarliśmy do pierwszego celu podróży, czyli do Zakopanego. Mieszkają tutaj górale, którzy pasą owieczki. Dziecko liczy owieczki na wskazanym przez rodzica pastwisku, pokazuje liczbę na palcach, a następnie układa przed sobą tyle samo klocków-owieczek. Rodzic prosi dziecko, aby porównało liczbę owieczek na jednym i na drugim pastwisku i powiedziało, czy jest ich tyle samo, czy mniej, czy więcej. Następnie płyniemy łódką w dalszą podróż.

  • Znaleźliśmy się w Warszawie– stolicy Polski. Płynąc łódką widzieliśmy budynki różnej wysokości.

Mamy domy, które składają się z różnej liczby pięter (od 1 do 5). Rodzic daje dziecku polecenie, aby wzięło określoną liczbę klocków. Dzieci biorą odpowiednią liczbę klocków i układają z nich domy o liczbie pięter określonej przez rodzica ( można postawić klocek na klocku lub położyć klocki na dywanie jeden nad drugim). Nie burzymy domów tylko układamy jeden obok drugiego. Wskazujemy wysoki dom i niski dom. Po zakończeniu zadania odkładamy klocki na wyznaczone miejsce i kontynuujemy podróż łódką.

  • Dotarliśmy do Torunia – miasta, które słynie z bardzo smacznych pierników. Potrzebne nam będą pierniczki z papieru w trzech różnych kształtach (mogą być też prawdziwe :)). Prosimy dzieci, aby pomogły nam uporządkować pierniczki ze względu na kształt. Kiedy skończymy zadanie, wyruszamy dalej w podróż.

  • Znaleźliśmy się w Gdańsku – ostatnim celu naszej podróży. Gdańsk leży nad morzem.

Rozkładamy np. niebieską krepinę lub wstążkę- będzie to morze. Po morzu pływają statki. Kładziemy na dywanie/stole 5 statków(dziecko przelicza, ile statków pływa po morzu) rodzic mówi, że 3 odpłynęły (chowa je), a dziecko odpowiada ile statków pozostało itd. Następnie możemy dołożyć 2 statki i zapytać się, ile statków teraz pływa po morzu.

5. ,,Flaga Polski” – praca plastyczna.

Do wykonania flagi potrzebujemy: kartkę A4 w kolorze białym i czerwonym (lub pokolorowaną farbami na czerwono), klej, słomkę lub patyczek.

Wykonanie – Załącznik nr 4 Flaga

Czerwoną kartkę składamy poziomo na pół, następnie nakładamy ją na białą kartkę i przyklejamy tworząc w ten sposób biało – czerwoną flagę. Na koniec przyklejamy z boku flagi patyczek – i nasza chorągiewka gotowa .

6. Zapraszamy do przypomnienia i utrwalenia dobrze znanej już dzieciom piosenki patriotycznej pt. ,,Flaga biało – czerwona”.

link do piosenki : https://www.youtube.com/watch?v=c9rDchr7Tss

Tekst piosenki:

1.Flaga biało-czerwona

na wietrze roztańczona,

niosą ją polskie dzieci,

a orzeł nad nimi leci.

Ref: Przed nami szeroko otwarta,

przyszłości czysta karta,

a Bóg, honor i Ojczyzna,

to nasza ojcowizna.

2. Flaga biało-czerwona

bliznami naznaczona.

Wciąż pamiętać musicie:

za Polskę dawano życie.

Ref: Przed nami szeroko otwarta,

przyszłości czysta karta,

a Bóg, honor i Ojczyzna,

to nasza ojcowizna.

7. Zachęcamy do wspólnej nauki na pamięć krótkiego fragmentu wiersza Cz. Janczarskiego pt. ,,Flaga” .


Wiersz ..Flaga”’ Cz. Janczarski

Powiewa flaga,
gdy wiatr się zerwie.
A na tej fladze
biel jest i czerwień.

Czerwień – to miłość,
biel – serce czyste…
Piękne są nasze
barwy ojczyste.

– Zabawa słowna prawda/fałsz.

Czytamy dziecku poniższe zdania, związane z treścią wiersza (i z wiadomościami przyswojonymi do tej pory). Dziecko mówi czy dane zdanie jest prawdziwe – prawda czy fałszywe – fałsz (poprawiamy fałszywe zdania).

  • Nasza ojczyzna to Polska. (prawda)

  • Flaga Polski ma kolor biało – niebieski. (fałsz: biało-czerwony)

  • Czerwień na fladze Polski oznacza miłość. (prawda)

  • Godło to jeden z symboli naszej ojczyzny. (prawda)

  • Stolica Polski to Kalisz. (fałsz: Warszawa)

  • Rybak z legendy o stolicy Polski miał na imię Wars. (prawda)

  • Toruń to miasto, które słynie z pysznych pierników. (prawda)

  • Górale mieszkają nad morzem. (fałsz: górale mieszkają w górach)

  • Wisła to rzeka w Polsce. (prawda)

  • Słowo POLSKA składa się z pięciu sylab. (fałsz: z dwóch)

8. Zabawa matematyczna ,,Samochody”.

Rodzic pyta dziecko, jakimi środkami transportu można zwiedzać Polskę. Następnie prezentuje obrazek z Załącznik nr 5 – samochody zadaniem dziecka jest odpowiedzieć na cztery pytania:

– Jakiego koloru jest każdy z samochodów?

– Ile samochodów znajduje się na obrazku?

– Po ile kół ma każdy z samochodów?

– Ile kół mają razem wszystkie samochody?

A teraz potrzebujemy 10 klocków/samochodzików oraz 2 maskotki/lalki – wyobrażamy sobie, że klocki to auta. Siadamy na dywanie w siadzie skrzyżnym. Prosimy dziecko, aby jedną maskotkę położyło po swojej prawej stronie, a drugą po stronie lewej. Nasze maskotki chcą wybrać się ze swoimi rodzinami zwiedzać Polskę. Potrzebują wielu aut – aby każdy się zmieścił.

Prosimy dziecko:

– rozdaj samochody tak, by maskotka z prawej i z lewej strony miała ich po tyle samo

– przełóż samochody tak, by maskotka z prawej strony miała ich 6, a z lewej strony 4

– jednej maskotce daj 2 samochody, a drugiej daj resztę samochodów – która z maskotek ma więcej samochodów? Która z maskotek mniej samochodów?

– każdej maskotce daj po 5 samochodów – ile teraz mają samochodów? (po tyle samo).

 

Język angielski

W tym tygodniu nauczymy się kilku słówek:

Flag of Poland – Flaga Polski
– red – czerwony
– white – biały
– sea – morze
– mountains – góry

Proszę skorzystać z ilustracji w załączniku poniżej. Można poprosić dziecko o wskazanie konkretnego obrazka mówiąc Point to (wskaż na), Np. Point to the sea, potem zamieniamy się rolami – dziecko prosi o wskazanie obrazka przez rodzica.

Załącznik nr 1 (3)

Aby sprawdzić prawidłową wymowę słówek można skorzystać z internetowego słownika:
www.diki.pl

 

Teraz czas na znaną już dzieciom piosenkę o Pinokiu. Dzieci wskazują swoje części ciała – naśladują postaci z teledysku.