Propozycje aktywności- tydzień 4

Wróć do głównej galerii

Dbamy o naszą planetę Ziemię.

W tym tygodniu porozmawiamy o naszej planecie Ziemi. Musimy pamiętać aby szczególnie o nią dbać, ponieważ nasze środowisko narażone jest na wiele zanieczyszczeń. A przecież każdy z nas chce żyć na pięknej i czystej planecie jaką jest Ziemia. Powinniśmy dbać o nasze środowisko każdego dnia. Każdy z nas może zmieniać świat na lepsze. Dbając o nasze naturalne środowisko, dbamy o własne życie i zdrowie. Pamiętajmy, że jesteśmy gośćmi na planecie Ziemi, a ona jest naszą Przyjaciółką. Ceńmy sobie tą przyjaźń i szanujmy jej dobro.
Poniżej kilkanaście propozycji aktywności na ten tydzień Kochane przedszkolaki. Mam nadzieję, że skorzystacie ze wszystkich tu przedstawionych. Owocnej pracy Wam życzę i przypominam, że swoje prace możecie przesyłać na grupowego e-maila

  1. Na początek proponuję wszystkim dzieciom wierszyk na powitanie:

Gdy się dzieci chcą przywitać,
to dzień dobry mówią nam,
uśmiech miły posyłają,
prawą rączką pomachają.

Gdy się dzieci chcą przywitać,
to dzień dobry mówią nam,
uśmiech miły posyłają,
lewą rączką pomachają.

  1. Po powitaniu proponuję wykonajcie masaż na dobry humor każdego dnia Poproście rodziców lub starsze rodzeństwo o przeczytanie poniższej rymowanki, a wy wykonujcie masaży k według zaleceń.

Żeby było nam wesoło – masujemy swoje czoło.

Raz i dwa, raz i dwa – każdy ładne czoło ma.

Potem oczy, pod oczami i pod nosem, pod wargami.

Język w górę raz i dwa – ładny język każdy ma.

Tu jest głowa, a tu uszy – trzeba swoje uszy ruszyć.

Raz i dwa, raz i dwa – dwoje uszu każdy ma.

Powiedz: mama, tata, lala, i zaśpiewaj: la-la-la-la.

Otwórz buzię, zamknij buzię, pokaż wszystkim oczy duże.

Pogłaszcz główkę ładną swoją i policzki, brodę, czoło.

Poszczyp lekko całą twarz i już dobry humor masz.

  1. A teraz kochane Poziomki czas na poranną toaletę. Pamiętajcie o „siedmiu krokach mycia dłoni” przed każdym posiłkiem i po wyjściu z toalety. To jest bardzo ważna czynność, dzięki niej uchronimy się przed wszędobylskimi zarazkami. Jeśli ktoś z Was zapomniał jak przebiega poprawne mycie rąk, przypomni Wam to w filmiku specjalna Myszka. Otwórzcie poniższy link, a wszystko stanie się jasne.

https://www.youtube.com/watch?v=fxxx2myt_eI

  1. Gdy już rączki czyste są proponuję obejrzeć prezentację multimedialną przedstawiającą wpływ zanieczyszczeń na środowisko.

https://www.youtube.com/watch?v=04jyuAwDxDc

 

Po zapoznaniu dziecka z filmem proponuję wspólną rozmowę na temat obejrzanej prezentacji. Możemy zadać kilka pytań:

  • Jak śmieci wpływają na nasze życie?
  • Jak śmieci wpływają na roślinność?
  • Jak śmieci wpływają na życie zwierząt w lasach, rzekach czy morzach?
  • Czy śmieci mają wpływ na powietrze, którym oddychamy?

 

  1. Teraz kochane Poziomki czas na zabawę ruchową pt., „Na ratunek Ziemi”. Zabawa polega na tym, że energicznie maszerujecie trzymając w ręku gazetowe rurki, na hasło mamy lub taty: „Na ratunek Ziemi” wszyscy walczycie ze śmieciami nas otaczającymi. Zaproście do zabawy swoje rodzeństwo, wtedy na pewno uratujecie naszą planetę Ziemię

 

  1. Kolejna propozycja jaką dla Was przygotowałam to piosenka pt., „Ziemia to wyspa zielona”. Co musimy zrobić, żeby była zielona? Wsłuchajcie się w słowa piosenki i sami odpowiedzcie sobie na to pytanie. Oto link do piosenki:

https://www.youtube.com/watch?v=-ZQTnkXpcCA

  1. Nie warto mieszkać na Marsie,
    nie warto mieszkać na Venus.
    Na Ziemi jest życie ciekawsze,
    powtarzam to każdemu . 

Ref.
Bo Ziemia to wyspa , to wyspa zielona,
wśród innych dalekich planet.
To dom dla ludzi, dla ludzi i zwierząt,
więc musi być bardzo zadbany. 

  1. Chcę poznać życie delfinów
    i wiedzieć co piszczy w trawie.
    Zachwycać się lotem motyla
    i z kotem móc się bawić. 

Ref.
Bo Ziemia to wyspa , to wyspa zielona,
wśród innych dalekich planet.
To dom dla ludzi, dla ludzi i zwierząt,
więc musi być bardzo zadbany. 

  1. Posadźmy kwiatów tysiące.
    Posadźmy krzewy i drzewa,
    niech z nieba uśmiecha się słońce,
    pozwólmy ptakom śpiewać. 

Ref.
Bo Ziemia to wyspa , to wyspa zielona,
wśród innych dalekich planet.
To dom dla ludzi, dla ludzi i zwierząt,
więc musi być bardzo zadbany.

  1. Zapraszam moich Przedszkolaków do kolejnej zabawy ruchowej z tekstem: „Moje ręce”. A tekst jest następujący:

Moje ręce czasem klaszczą,

kiedy zechcę to pogłaszczą,

kiedy zechcę – pomachają,

gdy zmęczone – zasypiają.

Gesty do piosenki wyglądają następująco: dziecko najpierw rozkładają ręce, następnie klaszcze, jedna ręka głaszcze drugą, macha rękami nad głową, najpierw opuszcza ręce, potem układa je przy twarzy w geście zasypiania.

  1. Recykling – cóż to takiego? Podpowie Wam Bajka edukacyjna-proekologiczna. Proszę, zajrzyjcie do poniższego linku, a wszystko będzie oczywiste.

https://www.youtube.com/watch?v=RV5IBJGAypY

1. POSEGREGUJMY RAZEM ŚMIECI

TO TAKIE PROSTE JEST DLA DZIECI

BO TE KOLORY KAŻDY Z NAS ZNA

I O PRZYRODĘ WŁAŚCIWIE DBA

NIEBIESKI KOLOR – PAPIER PRZYJMUJE

ŻÓŁTY OD TERAZ – PLASTIK SKUPUJE

ZIELONY – MASZ NA KOLOROWE SZKŁO

CIEMNY, CZERWONY – JEST NA ZŁOM

2. CZTERY SĄ KOSZE ULUBIONE

KOLORY MAJĄ TAK ZNAJOME

KAŻDY PRZEDSZKOLAK DOBRZE WIE

JAK POSEGREGOWAĆ JE

NIEBIESKI KOLOR – PAPIER PRZYJMUJE

ŻÓŁTY OD TERAZ – PLASTIK SKUPUJE

ZIELONY – MASZ NA KOLOROWE SZKŁO

CIEMNY, CZERWONY – JEST NA ZŁOM

3. CZTERY KOLORY TAK ZNAJOME

W WIOSKACH I MIASTACH POSTAWIONE

ODPADY DZIEL, GDY WIDZISZ JE

PRZYRODZIE BĘDZIE WTEDY LŻEJ!

NIEBIESKI KOLOR – PAPIER PRZYJMUJE

ŻÓŁTY OD TERAZ – PLASTIK SKUPUJE

ZIELONY – MASZ NA KOLOROWE SZKŁO

CIEMNY, CZERWONY – JEST NA ZŁOM

JESZCZE JEST JEDEN KOSZ DODANY

BIAŁY JAK MLEKA BIAŁE PLAMY

GDY WIDZISZ BIAŁY TO JEST TO

DO NIEGO WRZUCASZ BIAŁE SZKŁO

NIEBIESKI KOLOR – PAPIER PRZYJMUJE

ŻÓŁTY OD TERAZ – PLASTIK SKUPUJE

ZIELONY – MASZ NA KOLOROWE SZKŁO

CIEMNY, CZERWONY – JEST NA ZŁOM

Autor: Agata Dziechciarczyk

Poznajcie nowy symbol. Pooglądajcie rożne opakowania w domu i poszukajcie czy znajduje się on na nich.

załacznik 5- poziomki
Symbol ten oznacza, że opakowanie nadaje się do recyklingu. Symbolem odzysku jest ten znak. Informuje on, że opakowanie wykonane jest z takiego surowca, który można poddać recyklingowi i wykorzystać ponownie.

Recykling to odzyskiwanie surowców z produktów odpadowych i wykorzystywanie ich do produkcji nowych. Materiały, które nadają się do ponownego wykorzystania.

  1. Teraz możecie sprawdzić swoją wiedzę podczas zabawy ruchowej pt., „Wędrówka śmieci”. Waszym zadaniem będzie posprzątanie, a przede wszystkim posegregowanie śmieci, które znajdziecie w swoich domach. Myślę, że w każdym domu znajdą się plastikowe lub szklane butelki, gazeta lub czasopismo, które czyta mama. Pamiętajcie, aby śmieci znalazły się w odpowiednich pojemnikach. Przypominam, że:
  • kolor żółty – to plastik (butelki plastikowe)
  • kolor biały – to szkło bezbarwne
  • kolor zielony – to szkło kolorowe
  • kolor niebieski – to papier (gazety, książki, kartony, pudełka)
  • kolor brązowy – to bioodpady (skórki po bananie, ogryzki itp.)
  • kolor czarny – to odpady zmieszane.

 

  1. Po segregacji śmieci zapraszam Was do zabawy ruchowej razem z Pipi.

https://www.youtube.com/watch?v=m2WsGrvCx_w

https://www.youtube.com/watch?v=H0I1BRT3N7MHYPERLINK „https://www.youtube.com/watch?v=H0I1BRT3N7M&list=PL3u0Zj4pypgbORL7CnRtpMDH52rzByC5l”&HYPERLINK „https://www.youtube.com/watch?v=H0I1BRT3N7M&list=PL3u0Zj4pypgbORL7CnRtpMDH52rzByC5l”list=PL3u0Zj4pypgbORL7CnRtpMDH52rzByC5l

  1. A gdy już troszkę się rozruszaliście proponuję Wam moi Kochani wykonanie pracy plastycznej: „Moja planeta ziemia”.

Do wykonania pracy potrzebne będą:

– kartka w kolorze białym, niebieskim i żółtym,

– plastelina,

– brokat,

– nożyczki,

– klej.

Z białej kartki musisz wyciąć koło, które będzie naszą planetą i przykleić ją do niebieskiej kartki. Następnie rozcierasz kawałki plasteliny (kolory dowolne) na białe, przyklejone już koło i posypujesz brokatem. Z żółtej kartki papieru wycinasz gwiazdy, które przyklejasz Wokół Ziemi. Gwiazdy również możesz posypać brokatem. Powodzenia.

 

  1. Pewni troszkę zasiedzieliście się przy pracy plastycznej, więc czas się znów rozruszać. Proponuje Wam zabawę ruchową, pokazywanie z tekstem: „Ręce w przód …”

Ręce w przód,
ręce w górę,
i podskokiem aż pod chmurę.
Ręce w dół,
ręce w bok,
nogi wykonują wielki skok.
Wszyscy ćwiczą bez wyjątku,
zaczynamy od początku.

  1. Kolejną propozycją przygotowaną dla Was jest wiersz „Sznurek Jurka” L.

Na dywanie możecie rozłożyć papier na który będziecie wrzucać poszczególne rzeczy, o których jest mowa w wierszu. Stworzycie wtedy wielkie dzikie wysypisko.

„Tuż za szkołą, bardzo blisko,
kiedyś tam wyrzucił Jurek
poplątany
stary sznurek
A nazajutrz obok sznurka
od
banana spadła skórka
wyrzucona przez Karola.
Tam też wkrótce Jaś i Ola
wyrzucili bez wahania
swoje
torby po śniadaniach
stos
papierków po cukierkach
wysypała tam Walerka
Na papierki spadła
ścierka,
jakaś pusta
bombonierka,
I od lodów
sto patyków
pustych
kubków moc z plastiku.
Ot tak, od sznurka Jurka,
wnet urosła śmieci górka,
A z tej górki wielka góra,
której szczyt utonął w chmurach
Nie ma miejsca na boisko
lecz śmietnisko mamy blisko.”


Proponuje porozmawiajcie na temat wiersza z dorosłymi. Możemy zadać sobie kilka pytań:

  • W jaki sposób boisko zamieniło się śmietnik?
  • Jak oceniasz postępowanie Jurka?
  • Czy postępowanie kolegów Jurka było dobre?
  • Czy Jurek przewidział konsekwencje wyrzucenia przez siebie śmieci?
  • Co zrobić, aby nasze środowisko nie zamieniło się w śmietnik?
  1. Kolejna zabawa ruchowa dla was moi Kochani to „Sprzątanie śmieci”.

Proszę, aby każdy z Was przygotował jak największą ilość kulek z gazet. Następnie rozrzucie je po całym pokoju. Waszym zadaniem będzie pozbierać jak największą ilość kulek do worków na śmieci w momencie trwania muzyki. Zaproście do zabawy rodzeństwo lub Rodziców i policzcie, któremu z was udało się zebrać większą ilość śmieci. Powodzenia w zbieraniu

Przy muzyce z poniższego linka możecie zaczynać zabawę, ale to tylko moja propozycja dla Was. Możecie wybrać inny utwór do tej zabawy, który najbardziej lubicie.

https://www.youtube.com/watch?v=yn0ZYgO7AT0

  1. W wolnych chwilach możecie pobawić się własnym oddechem przy zabawach oddechowych. Poniżej linki instruktażowe.

https://www.youtube.com/watch?v=oqkcAZgXVTY

https://www.youtube.com/watch?v=lnKC4VDqf6w

  1. A jeśli będzie Wam za mało zabaw na ten tydzień, proponuję wykonajcie „Masę papierową.

Oto przepis na masę. Wykonajcie ja proszę wg poniższych wskazówek.
– podrzyj gazety lub papier toaletowy na drobne kawałki,
– zalej gazety gorącą wodą,
– pozostaw wszystko na 24 godziny,
– po 24 godzinach odciśnij wodę,
– dodaj klej do tapet,
– wyrób masę i gotowe

Kto z was woli najpierw zobaczyć jak powstaje masa papierowa, zapraszam do obejrzenia krótkiego filmiku:

https://www.youtube.com/watch?v=oQmwoRWIXZE

  1. A jeśli nadal będziecie głodni eksperymentalnych przygód, zapraszam do zrobienia plastiku w domowych warunkach. Myślicie, że to niemożliwe? Zobaczcie film.

https://www.youtube.com/watch?v=-I75QOnC-N4

 

  1. Możecie również wysłuchać bajki pt., „Lisek Niedbaluszek”. Serdecznie Was do tego namawiam.

https://www.youtube.com/watch?v=Tyi1iP_r388

 

  1. Światowy Dzień Ziemi – posłuchajcie proszę ciekawostek na ten temat, ponieważ dzień ten będziemy odchodzić już niebawem tj. 22 kwietnia 2020r.

https://slideplayer.pl/slide/824450/

 

  1. Zapraszam Was również do obejrzenia prezentacji w linku poniżej.
    Prezentacja-Święto-Ziemi
    Nast
    ępnie rozmawiając z rodzicem i opowiedzcie na pytania:
  • Jak nazywa się nasza planeta?
  • Kto ją zamieszkuje?
  • Na podstawie ilustracji powiedzcie co chroni środowisko i co jej szkodzi?
  • Wykonajcie zadania zamieszczone w prezentacji wskazując palcem na ekranie komputera lub smartfona.
  • Poznajcie i zapamiętajcie jakie złoża mineralne, które znajdują się w Ziemi załacznik 1-poziomki
  1. Teraz proponuje Wam zabawę w małego ekologa, czyli osobę która przestrzega zasad i dba o środowiskowo. Segregujemy śmieci 
  2. W tym tygodniu proponuję wykonanie karty pracy z ćwiczenia: „Zabawy matematyczne 2” str. 26 i 27 oraz ćwiczenia dłoni, w tym celu proszę wykonajcie strony: 59, 60, 27. Proszę o dokończenie rozpoczętych wcześniej  karty pracy z książki „Rysuj po śladzie wzory i szlaczki”,a nie doprowadzonych do końca. 
  3. Na koniec zachęcam do wykonania kilku ćwiczeń grafomotorycznych i ćwiczeń na percepcję wzrokową. Karty pracy w załączniku. ziemia-karty pracy 

    Język angielski

Na początek proponuję zadać dziecku pytanie ,,How are you?” (jak się masz?), dziecko odpowiada np. ,,I’m happy” (jestem szczęśliwy). Tego typu prosty dialog możemy powtarzać kilka razy w dowolnym momencie dnia, w różnych sytuacjach.

A teraz utrwalmy znajomość słownictwa związanego z emocjami przy piosence (zadaniem dziecka podczas piosenki jest naśladowanie poszczególnych nastroi) 

Słownictwo w piosence:

happy – szczęśliwy
angry – zły
scared – przestraszony
sleepy – śpiący

W związku z aktualnym tematem kompleksowym zachęcam do zapoznania dzieci ze słownictwem związanym ze środowiskiem naturalnym.

Słowniczek:

bird – ptak

butterfly – motyl

ground – ziemia, gleba

grass – trawa

tree – drzewo

flower – kwiat

sky – niebo

moon – księżyc

sun – słońce

cloud – chmura

Aby sprawdzić prawidłową wymowę słówek można skorzystać z internetowego słownika:
www.diki.pl

Wprowadzając słownictwo powyżej, zachęcam do skorzystania z propozycji zabaw, które ułatwią dzieciom ich zapamiętanie.

1. Można wykorzystać słownictwo w praktyce tzn. wyjść na podwórko, poszukiwać i nazywać obiekty w języku angielskim.

2. Można zorganizować na podwórku zabawę ruchową bez żadnych rekwizytów. Zadaniem dziecka jest bieganie i jak najszybsze dotykanie/wskazywanie danego obiektu na komendę rodzica. Np. mówimy tree – dziecko dotyka drzewa, grass – dziecko dotyka trawy itd.

3. Można poprosić dziecko, aby narysowało poszczególne obiekty i zagrać w grę ,,What’s missing?”(Czego brakuje?) – układamy wszystkie obrazki na stole lub dywanie i prosimy dziecko, aby je nazwało. Następnie prosimy dziecko, aby zamknęło oczy – ,,Close your eyes” i zabieramy jeden z obrazków ze stołu chowając go za sobą. Pytamy ,,What’s missing?”, zadaniem dziecka jest odgadnięcie jakiego obrazka brakuje. Aby utrudnić zabawę można schować kilka obrazków na raz.

4. Jeśli dziecko lubi rysować możemy zachęcić je do przygotowania kart do gry ,,Memory”.
Dziecko rysuje na mniejszych kartkach obrazki tworząc pary np. dwa słońca, dwa księżyce, dwie chmury – każdy z obiektów na osobnej karteczce. Następnie obrazki mieszamy i odwracamy frontem do dołu. Odkrywamy karty szukając par. Za każdym razem pamiętamy, aby dziecko nazwało obiekt w języku angielskim. Jeśli uda się odkryć parę krzyczymy ,,It’s a pair!” – to para ! Na koniec dziecko przelicza swoje pary w języku angielskim.

Miłej zabawy!