Propozycje aktywności- tydzień 4

Wróć do głównej galerii

Drodzy Rodzice, kochane dzieci witamy ponownie. W tym tygodniu będziemy realizować temat: Dbamy o naszą planetę Ziemię. Zachęcamy do zapoznania się z naszymi propozycjami i wzbogacenia wiedzy z zakresu edukacji przyrodniczej i ekologicznej. Wierzymy, że jesteście wypoczęci i gotowi do działania. Powodzenia! 😊

1. Proponujemy przeczytać dziecku króciutki wierszyk. Następnie porozmawiajmy na temat jego treści zawracając uwagę na kształt ziemi, która jest kulą. Wspólnie z dzieckiem spróbujmy ustalić różnice między kulą, a kołem. Poprośmy dziecko, by wskazało w swoim najbliższym otoczeniu przedmioty w kształcie kół i kul.

To nasza Ziemia – kula olbrzymia.

Mieszkamy na niej. Mocno nas trzyma

i leci z nami w przedziwny sposób

przez czarną, zimną przestrzeń Kosmosu.

2.„Doświadczenie z jabłkiem” – obrazowe pokazanie wewnętrznej budowy Ziemi oraz proporcji występowania mórz i lądów na naszej planecie.

Pomoce: dwa duże jabłka, nóż do krojenia, tacka.

Opis działania: Zapytajmy dziecko: „Co jest w środku Ziemi?”

Można świetnie to pokazać wykorzystując jabłko. Wyobraźmy sobie, że jabłko to Ziemia. Kroimy je i patrzymy co jest w środku: gniazdo nasienne to jądro Ziemi, miąższ to płaszcz Ziemi, a skórka to skorupa ziemska.

Jeżeli mamy w domu globus możemy go wykorzystać.

Dziecko ogląda globus i odpowiada na pytanie: „Jakiego koloru jest najwięcej i co on oznacza?” Kroimy jabłko na cztery ćwiartki i wyjaśniamy, że trzy z nich to morza i oceany oraz inne akweny wodne. Zostaje nam jedna ćwiartka jabłka, która obrazuje powierzchnie lądów na Ziemi. Kroimy te część jabłka jeszcze na pół, ponieważ tyle zajmują na ziemi wysokie góry, pustynie gdzie nie może mieszkać człowiek. Pozostaje niewielki kawałek jabłka (1/8), która jest miejscem życia ludzi. Trzeba o Ziemię dbać, bo ona nas żywi i dzięki niej żyjemy.

Przy tej okazji możemy także porozmawiać z dzieckiem, o tym dlaczego po nocy nadchodzi dzień? I pokazać dziecku stałe następstwo dni i nocy. Poza globusem potrzebna będzie także latarka.

Już teraz wiemy, że Ziemia ma kształt kuli (wskazujemy na globus) i obraca się dookoła własnej osi. Słońce (włączenie lampki) ogrzewa i oświetla raz jedną, raz drugą stronę naszej planety

( demonstrujemy doświadczeniem z lampką i globusem). Na oświetlonej części kuli panuje dzień, a na nie oświetlonej – noc. Ale to jeszcze nie wszystko. Wiemy również o tym, że Ziemia krąży wokół Słońca, Kto nam o tym powiedział? – Mikołaj Kopernik. Przesuwa się ona po określonym torze, drodze. Jest to taka długa droga, że zanim Ziemia ją pokona, mija cały rok, 12 miesięcy, ciągle obracając się również wokół własnej osi.

3.”Gdzie jest powietrze?” – zabawa badawcza.

Proponujemy wykonanie kilku doświadczeń, aby dziecko samo mogło się przekonać

gdzie jest i do czego służy powietrze.

● ZATKANY NOS. Nabieramy powietrza do płuc i zatykamy na chwilę nos.

Odtykamy go, gdy zaczyna brakować nam tchu. Wniosek: powietrze jest w nas, jest

niezbędne do oddychania, bez powietrza nie można żyć.

● BALONY. Dziecko samodzielnie lub z pomocą rodzica nadmuchuje balon

i wypuszcza z niego powietrze. Wniosek: powietrze wypełnia całą przestrzeń wokół

nas, jest także w środku balonu.

● PIÓRKA. Szukamy piórka, dmuchamy na nie, unosi się w powietrzu.

Wniosek: to ruch powietrza powoduje, że piórko może się unosić.

● POJEMNIK W WODZIE. Prezentujemy dziecku przezroczyste naczynie

z wodą i puszkę po napoju. Zadajemy pytanie: „Czy w środku puszki jest

powietrze?”, „Jak myślisz, co się z nim stanie, gdy zanurzę puszkę w wodzie?”.

Następnie wykonujemy doświadczenie. Powietrze w postaci bąbelków wydostaje się na

powierzchnię. Wniosek: powietrze jest wszędzie.

● Zapalamy świecę i przykrywamy ją szklanką lub słoikiem. Dziecko obserwuje,

co się stanie ze świecą. Wniosek: powietrze jest niezbędne, aby palił się ogień.

Aby bliżej określić właściwości powietrza, możemy zapytać: Jakie jest

powietrze?”, „Czy możemy je zobaczyć, dotknąć, spróbować?”. Na podstawie wcześniejszych doświadczeń wyciągamy wnioski, że jest bezwonne (nie ma określonego zapachu), bezbarwne, bez smaku – dlatego zapominamy, że jest wszędzie.

Następnie możemy zbadać zjawisko ruchu powietrza. Dziecko otrzymuje kolorową kartkę i składa

ją w harmonijkę (robi w ten sposób wachlarze) i wachluje powietrze. Pytamy wówczas: „Co zrobiłaś/eś za pomocą wachlarzy?” (wiatr), „Co to jest wiatr?” (ruch powietrza), „Czy wiatr może być przyjemny, czy groźny?” (przyjemny, gdy chłodzi – zefirek; niebezpieczny, gdy jest zagrożeniem dla ludzi i przyrody – huragan, halny, sztorm itp.).

4.Zabawa ruchowa „Zefirek-huragan”.

Dziecko biega po pokoju lub korytarzu, na umówiony sygnał zamienia się w delikatny wietrzyk (jedno klaśnięcie) lub w huragan (dwa klaśnięcia). Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.

5.”Sznurek Jurka” – wiersz Igora Sikiryckiego

Sznurek Jurka

Za przedszkolem, bardzo blisko,

Było miejsce na boisko.

Kiedyś tam wyrzucił Jurek

Poplątany stary sznurek.

A nazajutrz obok sznurka

Od banana spadła skórka,

Wyrzucona przez Karola.

Tam też wkrótce Jaś i Ola

Wyrzucili bez wahania

Swoje torby po śniadaniach.

Stos papierków po cukierkach

Wysypała tam Walerka.

Na papierki spadła ścierka,

Jakaś pusta bombonierka,

I od lodów sto patyków,

Pustych kubków moc z plastiku,

Wyskubane słoneczniki,

Jeden kalosz, nauszniki,

Stare trampki, piłka z dziurą,

Połamane wieczne pióro,

Kilka opon od rowerów

I ogromny stos papierów.

Oto tak, od sznurka Jurka,

Wnet urosła śmieci górka.

A z tej górki, wielka góra,

Której szczyt utonął w chmurach.

Nie ma miejsca na boisko,

Lecz śmietnisko mamy blisko.

W trakcie mówienia wiersza możemy po kolei rozsypać wszystkie przedmioty wymienione w wierszu. Po przeczytaniu dziecku wiersza, porozmawiajmy o jego treści, zadając przykładowe pytania:

– co miało powstać koło przedszkola?

– czy zbudowano tam boisko?

– co przeszkodziło w wybudowaniu tam boiska?

– kto wyrzucał śmieci koło przedszkola?

– gdzie powinny te śmieci być wyrzucone?

6. Zabawa ruchowa: „Złap powietrze”. Podczas śpiewania ulubionej piosenki np. o wiośnie, dziecko próbuje złapać do woreczków foliowych jak najwięcej powietrza.

7.Praca plastyczna „ Śmietnikowy cudak”. Ciekawych inspiracji możemy poszukać klikając w poniższy link: https://ekodzieciaki.mos.gov.pl

8.Film edukacyjny: „W kontakcie z naturą”.

https://www.youtube.com/watch?v=zleExE18fqQ

9. Zabawa dramowa: „ My drzewa”. Dziecko jest drzewem. Rodzic opowiada co się działo z lasem, drzewami, a dziecko wciela się w role drzew i uzewnętrznia stany emocjonalne w zależności od kolejnych zdarzeń opisywanych przez rodzica.

Dawno temu lasy były czyste, pełne ptaków i innych zwierząt. Drzewa były szczęśliwe, wesoło się uśmiechały, słuchając śpiewu ptaków siedzących na ich gałęziach. Mijały lata, powoli zachodziły zmiany – wycinki, bezmyślne niszczenie drzew. Zaczęło to złościć drzewa. A gdy na dodatek pojawiły się śmieci, które ludzie wywozili do lasu – drzewa wystraszyły się, co się z nimi stanie. Czy zginą w tych górach śmieci? Czy uschną? Dzisiaj smutno patrzą na to, co się dzieje. Może dzieci im pomogą?

10. Piosenka „ Ziemia wyspa zielona”. Zachęcamy do swobodnej zabawy ruchowej przy piosence.

https://www.youtube.com/watch?v=-ZQTnkXpcCA

11. Opowieść ruchowa „ W Lesie” według Małgorzaty Markowskiej.

Dziecko wykonuje to, o czym opowiadamy.

Wyruszamy na wycieczkę do lasu(dziecko maszeruje). Idziemy po ścieżce. Ścieżka robi się coraz węższa. Las staje się gęsty – trzeba się schylać, przechodzić pod gałęziami, rozchylać zarośla(wymyśla różne sposoby przedzierania się przez las. Co jakiś czas odpoczywamy. Zatrzymujemy się , nasłuchujemy odgłosów lasu: śpiewu ptaków( wykonuje skłony głowy w tył, na boki, skręty), stukania dzięcioła 9 w przysiadzie uderza palcami o ziemie/podłogę0. Idziemy dalej. Widzimy w oddali sarny na polanie (czworakujemy w różnych kierunkach). Wchodzimy na polanę pełną kwiatów. Biegamy radośnie, podskakujemy. Zmęczeni zabawą, kładziemy się na trawie. Zasypiamy. las szumi: szu, szu ,szu…

12. Prezentacja multimedialna „Smog czy smok?”. Zachęcamy do rodzinnego oglądania prezentacji multimedialnej ukazującej źródła zanieczyszczeń.
Prezentacja Smog czy smok

13. Nauka wiersza B. Formy

Kolory kontenerów wszyscy dobrze znamy,

segregujemy śmieci, do nich je wrzucamy:

do żółtego butelki, szkło do zielonego,

gazety i kartony zawsze do niebieskiego.

14. Zabawa ruchowa: „ Celuj do kosza”. Dziecko formuje kulki z gazety, a następnie z odpowiedniej odległości próbuje wrzucić je do kosza. Do tej zabawy możemy zaprosić rodzeństwo, lub innych członków rodziny organizując konkurs rzutów do celu😊

15. „Ziemia to nasza Planeta” – zabawa dydaktyczna.

Wyodrębnienie wyrazu podstawowego – planeta.

Analiza i synteza słuchowa słowa: planeta.

Dziecko może podzielić słowo planeta na sylaby oraz głoski. Policzyć, ile sylab oraz głosek jest w słowie. Następnie może wymienić inne słowa rozpoczynając się głoską p (np. piła, parasol, piłka, pantofelek, plastelina, patelnia itp.), oraz mające ją w środku(np. kompot, komputer) lub na końcu( np.sklep).

16. Zabawa ruchowa „ Wędrówka przez leśne zarośla”.

Dziecko porusza się na czworakach między wyobrażonymi zaroślami, co pewien czas wstaje, prostuje się i maszeruje do przodu.

17. „Woda, mamo tato, co Ty na to” – film edukacyjny. https://www.youtube.com/watch?v=0Ku1GpAO3RM

Po obejrzeniu filmu możemy porozmawiać z dzieckiem do czego potrzebna jest woda? Sprawdźmy z dzieckiem, ile radości możemy nam zabawa z wodą. Zachęcamy do wykonania „ niezwykłej masy,” do której przygotowania będą potrzebne tylko dwa składniki. Dla ułatwienia wykonania masy podajemy link:

https://www.youtube.com/watch?v=GmQXkRg7eoc

18. Praca plastyczna „ Segregacja odpadów”.

Proponujemy, aby dziecko przejrzało kolorowe gazetki zawierające oferty artykułów dostępne w sklepach. Kolejnym krokiem jest wycięcie obrazków i umieszczenie ich (przyklejenie) w odpowiednich pojemnikach na śmieci, które należy wyciąć i pokolorować na właściwy kolor załącznik 2

19.” P jak planety”– Karta pracy Nowe Przygody Olka i Ady cz. 2 s. 20-23 ; Ćwiczenia grafomotoryczne – karta pracy s. 35
Literka p, P karty pracy

Język angielski

Na początek proponuję zadać dziecku pytanie ,,How are you?” (jak się masz?), dziecko odpowiada np. ,,I’m happy” (jestem szczęśliwy). Tego typu prosty dialog możemy powtarzać kilka razy w dowolnym momencie dnia, w różnych sytuacjach.

A teraz utrwalmy znajomość słownictwa związanego z emocjami przy piosence (zadaniem dziecka podczas piosenki jest naśladowanie poszczególnych nastroi)

Słownictwo w piosence:

happy – szczęśliwy
angry – zły
scared – przestraszony
sleepy – śpiący

W związku z aktualnym tematem kompleksowym zachęcam do zapoznania dzieci ze słownictwem związanym ze środowiskiem naturalnym.

Słowniczek:

bird – ptak

butterfly – motyl

ground – ziemia, gleba

grass – trawa

tree – drzewo

flower – kwiat

sky – niebo

moon – księżyc

sun – słońce
cloud – chmura

Aby sprawdzić prawidłową wymowę słówek można skorzystać z internetowego słownika:
www.diki.pl

Wprowadzając słownictwo powyżej, zachęcam do skorzystania z propozycji zabaw, które ułatwią dzieciom ich zapamiętanie.

1. Można wykorzystać słownictwo w praktyce tzn. wyjść na podwórko, poszukiwać i nazywać obiekty w języku angielskim.

2. Można zorganizować na podwórku zabawę ruchową bez żadnych rekwizytów. Zadaniem dziecka jest bieganie i jak najszybsze dotykanie/wskazywanie danego obiektu na komendę rodzica. Np. mówimy tree – dziecko dotyka drzewa, grass – dziecko dotyka trawy itd.

3. Można poprosić dziecko, aby narysowało poszczególne obiekty i zagrać w grę ,,What’s missing?”(Czego brakuje?) – układamy wszystkie obrazki na stole lub dywanie i prosimy dziecko, aby je nazwało. Następnie prosimy dziecko, aby zamknęło oczy – ,,Close your eyes” i zabieramy jeden z obrazków ze stołu chowając go za sobą. Pytamy ,,What’s missing?”, zadaniem dziecka jest odgadnięcie jakiego obrazka brakuje. Aby utrudnić zabawę można schować kilka obrazków na raz.

4. Jeśli dziecko lubi rysować możemy zachęcić je do przygotowania kart do gry ,,Memory”.
Dziecko rysuje na mniejszych kartkach obrazki tworząc pary np. dwa słońca, dwa księżyce, dwie chmury – każdy z obiektów na osobnej karteczce. Następnie obrazki mieszamy i odwracamy frontem do dołu. Odkrywamy karty szukając par. Za każdym razem pamiętamy, aby dziecko nazwało obiekt w języku angielskim. Jeśli uda się odkryć parę krzyczymy ,,It’s a pair!” – to para ! Na koniec dziecko przelicza swoje pary w języku angielskim.

Miłej zabawy!