Propozycje aktywności- tydzień 2

Wróć do głównej galerii

1. Zapraszamy dzieci do wysłuchania bajki pt. ,,Kotałek Nieśmiałek” oraz rozmowy nią inspirowanej.

link do bajki:

https://www.youtube.com/watch?v=9G9di4KCW8o&list=PLHAKYSUVjpEDRhejQnP9MMRPH9yAUWp8L

Po wysłuchaniu bajki proponujemy zadać dziecku następujące pytania:

  • Dlaczego kotek nie lubił spacerów po podwórku?
    – Czego bał się kotek?
    – Co czuł kotek, gdy spotykał kogoś, kogo nie znał?
    – Jak się zachowywał?
    – Co sprawiało mu największą trudność?
    – Jaki sposób na nieśmiałość znalazła mama kotka?
    – Co wy czujecie w podobnych sytuacjach?
    – Jak wy reagujecie, gdy spotykacie się z kimś kogo nie znacie?

  1. Proponujemy przeczytać dziecku opowiadanie pt. ,,Koszyczek Wielkanocny” oraz objaśnić symbolikę poszczególnych elementów wkładanych do koszyczka.

Koszyczek wielkanocny (Ewa Stadtmüller)

Mama, jak co roku w Wielką Sobotę, postawiła na stole wiklinowy koszyczek wyłożony bielutką, starannie wyprasowaną serwetą. – My go przygotujemy, a ty idź do pani Halinki z parteru – zdecydowała babcia. – Pochorowała się biedna i prosiła, żebyśmy wzięli do święcenia także i jej koszyczek. – Oczywiście – odpowiedziała mama. – Zapytam, czy czegoś jeszcze nie potrzebuje. Franio z powagą kiwnął głową, a Amelka pobiegła po pisanki, które malowała w przedszkolu. – Od czego zaczniemy układanie? – spytała babcia. – Od baranka – zdecydował Franio. – On jest najważniejszy. – A dlaczego? – chciała wiedzieć Amelka, która właśnie przyniosła swoje arcydzieła. – Bo to znak Pana Jezusa – wyjaśnił jej brat. – On zmartwychwstał i dlatego świętujemy. – Ale pisanki też są ważne, prawda? – Prawda. – Kiwnęła głową babcia. – Jajka to znak życia. Wiecie na pewno, że z jajek wykluwają się… – Kurczaczki – odpowiedział szybko Franio. – Kurczaczki! – olśniło Amelkę. – Kiedy byliśmy na placu, tatuś kupił dwa – dla mnie i dla Frania. Mogę je tu włożyć? – No pewnie! – Mama powiedziała, żebyśmy nie zapomnieli o chlebie – przypomniał sobie Franio. – Oby nam go nigdy nie zabrakło. – Kiwnęła głową babcia. – Co jeszcze włożymy? – Kiełbaskę? – Amelka z lubością pociągnęła noskiem, bo świeżo uwędzona swojska pachniała w całej kuchni. – Smakowite wędlinki to znak radosnego świętowania przy stole po czterdziestu dniach postu – wyjaśniła babcia. – Mama przygotowała jeszcze malutką miseczkę z  chrzanem – poinformował dla porządku Franio. – Chociaż ja to go specjalnie nie lubię. – Kiedy tato go tarł, tośmy wszyscy płakali. – Zupełnie jak w życiu. – Westchnęła babcia. – Raz jest uśmiech, a raz łzy. Gdyby słońce świeciło nieprzerwanie, nie umiałbyś docenić ładnej pogody. – A sól też jest potrzebna? – zapytała Amelka, patrząc na pękatą solniczkę, którą mama postawiła obok miseczki z chrzanem. – Też pytanie! – Babcia aż wzięła się pod boki. – Czy potrzebna?! Jeszcze jak! Spróbowałabyś nie posolić ziemniaków albo mięsa. Brrrr… Najciekawsze jest to, że wystarczy mała szczypta soli, aby cała potrawa nabrała smaku. Może dlatego ludzi dobrych, mądrych i szlachetnych nazywamy solą ziemi. Choćby ich było niewielu, potrafią zmieniać świat na lepszy. – Tato kupił jeszcze takie gałązki z małymi ciemnozielonymi listeczkami – przypomniało się Amelce. – To bukszpan. – Uśmiechnęła się babcia. – Kiedy udekorujemy nim koszyczek, będzie nie tylko smakowicie, ale i pięknie. – Jeśli skończyliście, możemy iść do kościoła – oświadczyła mama, stawiając na stole koszyczek pani Halinki. Dzieciaki z ciekawością zerknęły do środka: chleb, kiełbaska, sól, chrzan… Zupełnie jak u nas. – A czemu te jajka są takie rude? – zdziwiła się Amelka, patrząc na pięknie zdobione pisanki w koszyczku sąsiadki. – Pani Halinka gotuje wielkanocne jajka w łupinkach z cebuli, a kiedy przybiorą już intensywny brązowy kolor, specjalnym rysikiem wyskrobuje na skorupkach prześliczne wzorki – odpowiedziała babcia. – I ma jeszcze taką małą babeczkę – zauważyła Amelka. – Pewnie dlatego, żeby nie zabrakło jej w życiu odrobiny słodyczy. – Uśmiechnęła się mama. – Oj, byłabym zapomniała. – Sięgnęła do kieszeni. – To czekoladowy zajączek od niej, z życzeniami, aby i wam było słodko w te święta.

Pytanie:

Co włożyły dzieci do koszyczka?

Symbolika:

– chleb – symbol ciała Pana Jezusa
– baranek – symbol zmartwychwstania Jezusa, który nazywany jest Barankiem Bożym, ukazuje zwycięstwo życia nad śmiercią
– jaja – symbol rodzącego się życia
– chrzan – symbol męki Pańskiej, ale także siły, odwagi i męstwa
– sól –oznaka prawdy i oczyszczenia domostwa ze wszystkiego, co złe, chroni przed zepsuciem
– wędlina, kiełbasa – oznaka dobrobytu i radości z zakończenia Wielkiego Postu
– ciasto, babka – symbol umiejętności

3. Dziecko rozpoznaje symbole Wielkanocy na obrazkach i nazywa je (obrazki dostępne w załączniku).

Załącznik nr 1

4. Zapraszamy na gimnastykę języka – zabawa „Przedświąteczne porządki”.

Pewnego dnia baba, która mieszka u każdego w buzi, robiła wielkie porządki. Najpierw umyła dokładnie ściany (dziecko przesuwa język w stronę policzków po stronie wewnętrznej, raz z jednej raz z drugiej strony – wypycha policzki).
Potem umyła sufit (język dziecka przesuwa się do podniebienia).
Podłoga też była bardzo brudna, więc umyła ją dokładnie (język na dnie jamy ustnej).
Okna też musiały zostać umyte. Najpierw umyła je od zewnątrz, a później od środka (język dziecka wędruje po stronie zewnętrznej 
zębów, a potem po ich stronie wewnętrznej). Wreszcie umyła schody w przedsionku (język przesuwa się w stronę dolnej wargi i wysuwa na brodę).
Komin też musiał zostać wyczyszczony (język wysuwa się w kierunku wargi górnej i nosa). Wytrzepała dywany (język wykonuje szybkie ruchy w górę i w dół).
Na koniec pootwierała wszystkie okna, by dom przewietrzyć. Do domu wpadł wiatr (
dzieci nabierają powietrze nosem i wydmuchują ustami).
W tak wysprzątanym domku można już malować 
wielkanocne pisanki!

5. Proponujemy kartę pracy pt. ,,Pisanki” lub/i ,,Znajdź 5 różnic” z załączników.

Załącznik nr 2
Załącznik nr 3

6. Zachęcamy do wspólnego rysowania z dzieckiem, potrzebna będzie jedynie kartka oraz ołówek. Jak narysować wielkanocnego kurczaczka? Jak narysować zajączka? – Instrukcje krok po kroku w załącznikach.

7. Proponujemy zabawę ,,Łapanie zajączków”- ćwiczenie motoryki małej

Potrzebny będzie sznurek/wstążka długości ok. 2 m. Na jednym końcu zawiązujemy patyczek, a na drugim pluszową maskotkę zajączka lub sylwetę wyciętą z papieru. Zadaniem dziecka jest jak najszybsze zawinięcie sznurka na patyczek i złapanie w ten sposób zajączka.

Załącznik nr 6

 Załącznik 7

8. Propozycje zabaw badawczych z jajkiem

  • ,,Kolorowe jajko”

Cel: poznanie przez dzieci metod naturalnego barwienia jajek

Środki dydaktyczne: garnek, łupiny cebuli, jajko, natka pietruszki, pończoszka, gumki recepturki, woda

Do garnka wkładamy łupiny kilku cebul. Do jajka przykładamy listka pietruszki. Następnie jajko umieszczamy w pończoszce, ściśle je otulając i zawiązując zarówno do góry, jak i na dole gumką recepturką. Takie jajko wkładamy do garnka z łupinami cebuli, zalewamy wodą i gotujemy ok. 10 min. Zadaniem dzieci jest porównać jak jajko wyglądało przed ugotowaniem i po ugotowaniu. Co się z nim stało?

Jajko zabarwi się na czerwono/ brązowo, widoczne będą na nim listka pietruszki.

Wersja bez pończoszki

Jajka można też barwić w wywarach z naturalnych barwników. (Cebula, marchewka, burak, szpinak, czerwona kapusta, kurkuma).

  • ,,Co się kryje w jajku?”

Cel: rozpoznawanie części jajka

Środki dydaktyczne: surowe jajko, gotowane jajko, słoiczek, nóż

Rozbijamy surowe jajko, oddzielamy żółtko od białka. Zadaniem dzieci jest nazwanie jego poszczególnych części, określenie kolorów.

Rozbijamy gotowane jajko, przekrawamy je na pół. Zadaniem dzieci jest określenie jego poszczególnych części, porównanie z surowym jajkiem.

7. ,,Wielkanocne jajka”- zabawa dydaktyczna

Rodzic pokazuje dziecku zdjęcia przedstawiające zdobione wielkanocne jajka. Prezentując kolejne fotografie, opowiada o sposobach ich wykonania, a dziecko odgaduje, o który rodzaj chodzi.

Kraszanki- powstają poprzez zafarbowanie skorupek jaj w barwniku.

Drapanki- są odmianą kraszanek- w zabarwionej skorupce wydrapuje się wzorki za pomocą ostrego narzędzia.

Pisanki- powstają poprzez pisanie na skorupce gorącym woskiem, a następnie zanurzenie w zimnym barwniku. W miejscu nałożenia wosku barwnik nie wchłania się w skorupkę. Jako narzędzi do rozprowadzania wosku używa się igieł, słomek, patyczków, szydełek itp.

Ażurki- powstają z wydmuszek. Robi się je poprzez wiercenie otworów przy pomocy malutkiego wiertła.

Oklejanki- powstają poprzez oklejenie różnymi materiałami: sitowiem, płatkami kwiatów, ale także skrawkami tkanin, włóczką, wełną, wycinankami z kolorowego papieru.

Załącznik nr 8

8. Propozycje prac plastycznych

,,Pisanka”

Potrzebne będą: szablon jajka, farby, korek

Mając szablon jajka, stemplujemy je maczając palec lub korek w farbie.

Załącznik nr 9

 Załącznik 10

,,Kurczątko”

Potrzebne będą: ołówek, nożyczki, biała i żółta kartka, oczy (mogą być ruchome, można narysować), dziób z pomarańczowej kartki (można też narysować)

Odrysowujemy dłoń na żółtej kartce papieru. Wycinamy odrysowaną dłoń i szablon skorupki.

Wyciętą dłoń przyklejamy za skorupką. Naklejamy lub rysujemy oczy, dziób.

Załącznik nr 11

 Załącznik nr 12 

9. Pisanka- wierszyk do rysowania

Bardzo łatwe to zadanie,

Proszę uwierz, ja nie kłamię.

Spłaszcz ołówkiem swym kółeczko

I zobaczysz wnet jajeczko.

Teraz tylko kredki weź.

Zrób pisankę jeśli chcesz.

Ozdób jajko kolorami

I szlaczkami i wzorami.

 Załącznik nr 13

  1. Proponujemy zabawę ,,Czyje to jajko?”- porównywanie wielkości

Dzieci układają jajka różnych ptaków ( strusia, gęsi, kury i przepiórki) według wielkości, wskazują też inne różnice między jajkami- ich kształt i ubarwienie.

Załącznik nr 14

11. Zabawy ruchowe
Zabawy ruchowe stokrotki

Język angielski

1. Proponuję utrwalenie nazw kolorów w języku angielskim przy piosence o balonikach (link poniżej).

https://www.youtube.com/watch?v=z0HZNaM7gTg

Słownictwo w piosence:

1. red balloon (czerwony balon)
2. yellow balloon (żółty balon)
3. pink balloon (różowy balon)
4. green balloon (zielony balon)
5. purple balloon (fioletowy balon)
6. orange balloon (pomarańczowy balon)
7. blue balloon (niebieski balon)
8. brown balloon (brązowy balon)
9. black balloon (czarny balon)

2. Po wysłuchaniu piosenki dwa lub trzy razy, można zaprosić dziecko do zabawy i narysowania wszystkich kolorowych baloników z piosenki. Następnie dziecko wskazuje na dany kolor i mówi np. green, blue, red. Warto także pobawić się w szukanie kolorów, rodzic mówi np. yellow, a zadaniem dziecka jest wskazanie palcem na obiekt w danym kolorze w pokoju i na odwrót (dziecko podaje kolor).

3. Na koniec proponuję znaną i uwielbianą przez dzieci piosenkę The Hokey Pokey Shake
z załącznika. Dzieci wykonują ruchy i gesty do piosenki.