Propozycje aktywności- tydzień 14

Wróć do głównej galerii

Drodzy Rodzice! Kochane Stokrotki!

Wielkimi krokami zbliżają się do nas wakacje! To czas, który często kojarzy nam się z różnymi wyjazdami nad morze, w góry, nad jezioro. Zachęcamy do zapoznania się z propozycjami aktywności na ten tydzień. 🙂

  • Zachęcamy do skorzystania z zabawy paluszkowej ,,Humorzaste paluszki”.

Dziecko maluje cienkopisem na opuszkach palców lewej dłoni minki (kciuk – smutna, wskazujący – wesoła, środkowy – smutna, serdeczny – wesoła, mały – smutna). Następnie wita się po kolei palcami prawej ręki z palcami lewej (zaczynając od kciuka), przy czym każdy „smutny” palec lewej dłoni ma przytulić (opleść i ścisnąć), a każdy „wesoły” dotknąć tylko opuszkiem. Dodatkowo może się witać, mówiąc za każdym razem: cześć i wymawiając „imiona” palców: „cześć, kciuku”; „cześć, wskazujący” itd. (Źródło: miesięcznik ,,Bliżej Przedszkola”, wrzesień 2016).

  • Zachęcajmy dziecko do wykonywania prac porządkowo-gospodarczych, np. sprzątanie zabawek, słanie łóżka, podlewanie kwiatów, nakrywanie do stołu, wstawianie naczyń do zmywarki.

Zabawy ruchowe:

,,Niezwykła podróż” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych w formie toru przeszkód.

-Nad przepaścią –dziecko przechodzi po rozłożonym grubym sznurku, starając się nie stracić

równowagi.

-Przez rzekę – przeskakuje z krążka-wycięte koło („kamienia”) na krążek-wycięte koło („kamień”), tak aby nie wpaść „do rzeki”.

-Przez las – pokonuje slalom między pachołkami (mogą być butelki z wodą) – „drzewami”.

Źródło: miesięcznik ,,Bliżej Przedszkola”, czerwiec 2020.

,,Maszynista zuch”-zabawa muzyczno-ruchowa.

Maszynista zabiera nas w podróż, dziecko ilustruje ruchem treść piosenki. Poniżej link do piosenki:

https://www.youtube.com/watch?v=i76ClBnx2Ik

,,Piłki plażowe” – zabawy ruchowa.

Każda para – tata/ mama i dziecko otrzymuje piłkę plażową.

Tata/mama trzyma obręcz hula-hop/miskę, a dziecko stojące w odległości około 3 m próbuje wrzucić do niej piłkę; po chwili następuje zmiana.

Pary wkładają piłkę między plecy taty/mamy a brzuch dziecka i tak poruszają się po ogrodzie, aby nie upuścić piłki.

Źródło: miesięcznik ,,Bliżej Przedszkola”, czerwiec 2018.

1.,,Ruszamy w drogę”- praca plastyczna.

Na początek proponujemy naukę krótkiej rymowanki:

Wakacje już blisko.

Każdy spakowany.

Tylko kto nam powie,

czym w drogę ruszamy?

Można skorzystać z prezentacji, w której przedstawione są różne środki transportu.

Załącznik nr 1- prezentacja ,,Co pływa, lata i jeździ?”

Źródło: miesięcznik ,,Bliżej Przedszkola”, czerwiec 2020.

Po omówieniu wszystkich środków transportu zapraszamy do wykonania pracy plastycznej.

Potrzebne nam będą:

-okrągły lub prostokątny papierowy talerzyk;

-żółta, niebieska i pomarańczowa farbę;

-pędzelek, nożyczki, klej;

-biała i brązowa kartkę papieru.

Dolną część talerzyka malujemy na niebiesko (będzie to morze), górną część na żółto(będzie to zachodzące słońce), możemy dodać też odrobinę pomarańczowej farby. Gdy talerzyk wyschnie, wycinamy z papieru żaglówkę- żagiel (trójkąt) oraz kadłub i przyklejamy na niebieskiej części.

 praca plastyczna krok po kroku

2.„ Wakacyjne marzenia” – wysłuchanie wiersza i rozmowa inspirowana jego treścią

Rodzic czyta wiersz „Wakacyjne marzenia”, a następnie zadaje pytania:

O czym marzy osoba z wiersza?

-Jakie ma plany na wakacje?

-Czym chce podróżować?

-Który pomysł Ci się najbardziej podoba?

Wakacyjne marzenia

(Dorota Kluska)

Gdy wakacje się zbliżają szybkim krokiem,

ja już marzę o podróżach, jak przed rokiem!

Lecz tym razem mam pomysłów dwa tysiące,

jak najlepiej spędzić całe dwa miesiące.

Na początku chcę się wznieść balonem

i popatrzeć w każdą świata stronę.

Ruszę w kosmos! Stamtąd wezmę jedną gwiazdkę

i napiszę o niej piękną opowiastkę.

Potem do łodzi podwodnej wsiądę sobie.

W oceanie z wielorybem zdjęcie zrobię!

A na koniec moja mama, ja i tata

na rowerach przejedziemy kawał świata!

Źródło: miesięcznik ,,Bliżej Przedszkola”, czerwiec 2020.

3.,,Wakacyjne zabawy” – gra rozwijająca percepcję słuchową i wzrokową.

Gra dla całej rodziny.

Można stworzyć kilkuosobowe zespoły. Mamy cztery ilustracje, przedstawiające spędzanie czasu na plaży, na biwaku, na polanie oraz w domu. Umieszczamy na środku stołu (obrazkiem do dołu) kartoniki z wybranymi obiektami. Wybrana osoba losuje jeden i prezentuje pozostałym graczom. Zespół, który odszuka ten sam element na swojej ilustracji, zgłasza się i nazywa go oraz dzieli jego nazwę na sylaby. Dodatkowo gracze określają, do czego dany przedmiot może być przydatny. Jeśli grupa prawidłowo wykona zadanie, otrzymuje kartonik i umieszcza obok swojej ilustracji. Zespół, który jako pierwszy zgromadzi komplet czterech pasujących elementów, wygrywa. Drużyny mogą wymienić się ilustracjami i powtórzyć grę.

Załącznik nr 3– karty do gry

Źródło: miesięcznik ,,Bliżej Przedszkola”, czerwiec 2018.

4.,,Pakujemy plecaki”– zabawa dydaktyczna

Rozkładamy na stole/dywanie zdjęcia różnego rodzaju przedmiotów przydatnych podczas wakacyjnych wyjazdów. Następnie kładziemy dwie kartki (niebieska-morze, zielona- góry). Wyjaśniamy, że Ania wybiera się nad morze(niebieska kartka), a Antek (zielona kartka) jedzie z rodziną w góry. Trzeba pomóc Ani i Antkowi spakować plecak. Dziecko wybiera zdjęcia i umieszcza je na odpowiedniej kartce Po skończonym zadaniu przelicza i nazywa wybrane sprzęty i uzasadnia swój wybór. Zwracamy także uwagę na to, że niektóre przedmioty, np. czapeczka, okulary czy krem przeciwsłoneczny, przydadzą się na każdym wyjeździe.

Załącznik nr 4- obrazki do segregowania

Źródło: miesięcznik ,,Bliżej Przedszkola”, czerwiec 2018.

5.,,Pociąg”- rysowanie zgodnie z wierszykiem

Czytamy dziecku wierszyk, a następnie rysujemy z nim równolegle (na jednej kartce rodzic, na drugiej dziecko). Kiedy pociąg zostanie narysowany, dziecko może według własnego pomysłu dokończyć rysunek.

Od wagonów zaczynamy,

Prostokątów kształt im damy.

Połączymy kreseczkami,

Ozdobimy kółeczkami.

Ciuchcię jeszcze dorysujmy.

To jest trudne, lecz spróbujmy.

Patrz uważnie na rysunek,

On przychodzi na ratunek.

-pociąg

Źródło: Wierszyki do rysowania, Arkadiusz Maćkowiak

6. ,,Rodzinna wycieczka” – osłuchanie z piosenką.

Zapraszamy do wysłuchania piosenki. Zwróćmy uwagę na zasady bezpieczeństwa podczas podróży, o których mowa w piosence. Są nimi:
– siadanie w foteliku
– zapinanie pasów bezpieczeństwa
– zwracanie uwagi na znaki drogowe

Link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=tlCH6BFEISg&t=2s

Rodzinna Wycieczka

1. Wyjeżdżamy na wycieczkę

naszym samochodem,

kiedy siadam w foteliku

zaczynam przygodę.

Ref. Rodzinna wycieczka

na czterech kółeczkach!

Zapinamy pasy,

jedziemy na wczasy!

2. Droga wije się przez pola,

lasy i miasteczka,

z mostu widać jak turyści

płyną na łódeczkach.

Ref. Rodzinna wycieczka…

3. Na poboczu stoją znaki

jazdę ułatwiają,

dzięki nim podróżujący

cel swój osiągają.

Ref. Rodzinna wycieczka…


Jeszcze przed rozpoczęciem wakacji spróbujmy nauczyć się refrenu piosenki:

Rodzinna wycieczka

na czterech kółeczkach!

Zapinamy pasy,

jedziemy na wczasy!

Śpiewajmy piosenkę podczas wakacyjnych podróży samochodem.

7. ,,Wytęż wzrok” – zabawa rozwijająca percepcję wzrokową.

W załączniku poniżej znajduje się obrazek. Spójrzmy na niego i odszukajmy wszystkie wskazane elementy.
Załącznik nr 6 – wytęż wzrok

8. ,,Łopatka, foremka, wiaderko” – karta pracy.

Załącznik nr 7 – ciąg logiczny


Na początek nazwijmy elementy na obrazkach (łopatka, foremka, wiaderko – to akcesoria służące do zabawy w piasku). Następnie przeliczmy ile razem jest: łopatek, foremek, wiaderek, łopatek i foremek, łopatek i wiaderek itp.
Zadaniem dziecka jest dokończenie ciągu logicznego w oparciu o zasadę, którą dostrzeże w istniejącym fragmencie.

9. ,,Palma” – lepienie z plasteliny.

Do wykonania palmy będzie nam potrzebna plastelina w kolorze: brązowym, ciemnozielonym, jasnozielonym i żółtym.

Sposób wykonania:

Z brązowej plasteliny uformuj pień, w kształcie walca o długości 7 cm i średnicy 1,5 cm. Pień powinien się zwężać ku górze.

Z jasnozielonej plasteliny uformuj płaski element w kształcie rogala, z którego po przecięciu powstaną dwa liście palmy. Dwa kolejne liście wykonaj w ten sam sposób.

Z obu stron każdego liścia dolep cienkie prążki z ciemnozielonej plasteliny.

Liście przymocuj wokół górnej części pnia.

Dodatkowo, z żółtej plasteliny można przygotować piaszczystą wyspę i umieścić całość na niebieskim arkuszu papieru imitującym morze.

– przykładowa palma

źródło: portal superkid.pl, materiały edukacyjne dla przedszkolaka

10. ,,Nad morzem” – rozwiązywanie zagadek słownych.

Zapraszamy do zapoznania się i rozwiązywania wakacyjnych zagadek słownych w formie krótkich wierszyków.
Załącznik nr 9 – zagadki


Poznajmy teraz zasady bezpieczeństwa, których znajomość przyda się podczas wakacyjnych dni.
Załącznik nr 10 – zasady bezpieczeństwa

Język angielski

Hello!

W tym tygodniu przypomnimy sobie poznane ostatnio słownictwo, a na koniec zaśpiewamy piosenkę ,,Bye bye”.

Przypomnijmy sobie piosenkę: https://www.youtube.com/watch?v=FVYYCWLq0pM

Poniżej załączona jest kolorowanka. Zadaniem dziecka jest pokolorowanie danego pojazdu, zgodnie z instrukcjami w języku angielskim.

Załącznik nr 1 

Instrukcje do kolorowanki:
1. Let’s color a bicycle in blue.
2. Let’s color a car in red.
3. Let’s color a boat in yellow.
4. Let’s color a helicopter in green.
5. Let’s color an airplane in orange.

Już za kilka dni powitamy wakacje. Wakacje w języku angielskim to – holidays.

Pamiętacie jeszcze wesołą piosenkę o rodzinie rekinów? Zapraszam na utwór ,,Baby shark”: https://www.youtube.com/watch?v=j8z7UjET1Is

A na koniec zaśpiewajmy piosenkę: https://www.youtube.com/watch?v=PraN5ZoSjiY