Drodzy Rodzice, witamy cieplutko w ten marcowy poranek.
Jeżeli chcecie zorganizować dzieciom czas to zachęcamy do współpracy
z nami. Mamy świadomość, jak ważna jest Państwa obecność
i zaangażowanie w pomoc podczas realizacji zajęć w takiej formie.
Mamy nadzieję, że jesteście zdrowi i gotowi do pracy? Jeśli tak to zapraszamy do zapoznania się z propozycjami zajęć i zadań. Kontynuujemy tematykę wiosenną, ale dziś skupmy się na marcowej pogodzie.
Życzymy miłej i owocnej pracy… 😊
1. „Marcowa pogoda” – ćwiczenia logopedyczne w oparciu o tekst Patrycji Siewiera-Kozłowskiej
Słonko marcowe w górze wysoko – Usta otwarte, wąski język sięga wysoko.
Mruży do dzieci złociste oko – Zamykamy na zmianę prawe i lewe oko.
Lecz nagle wietrzyk – łobuziak miły – wdech przez nos, wydech ustami.
Sprawił, że chmurki słonko zakryły! Szeroki język zakrywa górną wargę.
Z chmurek tych deszczyk spada i kapie,
Wiaterek wieje, a deszczyk chlapie…
Fiu, fiu, fiu, kap, kap, kap – dziecko powtarzają onomatopeje.
To deszcz marcowy rozrabia tak.
Marcowe niebo często się zmienia:
Czasem jest słonko Czubek języka podniesiony.
lub trochę cienia. Czubek języka sięga do brody.
Czasem są chmurki, Górna warga zakryta szerokim językiem.
a czasem deszcze,
Co nam ten marzec przyniesie jeszcze?
Wysokie słońce Czubek języka sięga wysoko.
Lub twardy grad. Język wypycha policzki od wewnątrz po obu stronach.
Marzec z bałwankiem jest za pan brat!
Plotą się w marcu różne pogody, Czubek języka wolno krąży po wargach.
Słońce ze śniegiem robi zawody!
2. „W marcu, jak w garncu” Spróbujmy wyjaśnić znaczenie tego przysłowia. W celu utrwalenia znajomości przysłowia prosimy o wykonanie pracy plastycznej, pt.” Marcowa pogoda”. Materiały potrzebne do wykonania pracy to: biała kartka papieru A4, bądź wydrukowana karta pracy z garnkiem, ołówek, plastelina, farby, pędzel, kredki. (W przypadku braku możliwości wydrukowania, prosimy o odwzorowanie garnka). Jak już wiemy, pogoda w marcu jest bardzo kapryśna. Zobrazujmy marcową pogodę w garnku poniżej.
Załacznik nr 1
Narysuj samodzielnie elementy pogody (słońce, krople deszczu, chmury, płatki śniegu, błyskawice), następnie wypełnij ich kontury za pomocą roztartej plasteliny. Następnie kredkami lub farbami pomaluj uszy garnka i dorysuj pokrywkę. ( załącznik nr 1)
3. Improwizacja ruchowa do muzyki „ Wiosna” A. Vivaldiego .
https://www.youtube.com/watch?v=jdLlJHuQeNI
4. Zabawa ruchowa: „Skok przez kałuże” .
Rodzic rzuca kostką, dziecko przelicza ilość wyrzuconych oczek. Następnie przeskakuje przez poduszkę ( jasiek) tyle ile wskazuje liczba oczek.
5. Qiuz „Rozpoznajemy stosunki przestrzenne”:
http://portal.scholaris.pl/resources/run/id/11266
A teraz spróbujmy trochę poeksperymentować z farbą i wodą…
-
Malowanie na temat „ Wiosenna tęcza”.
https://www.youtube.com/watch?v=wb0b6pMqjt8
7. „Wiosenne rymowanki” – zabawa słowna.
Tworzenie rymów do podanych zdań. Rodzic mówi pierwszą część zdania, a dzieci kończą je w taki sposób, aby słowa się rymowały.
– Rosną listeczki zielone, przez deszczyk… (pokropione).
– Na gałęzi siedzi wrona, czarna wrona bez… (ogona).
– Zajączki kicają i trawki… (szukają).
– Nad stawem żabki kumkają, przed bocianem się… (chowają).
– Bocian ma dziób czerwony, ostro… (zakończony).
8. Zabawa ruchowa „Wiatr, deszcz, burza”
Umawiamy się z dzieckiem, że na słowo „wiatr” – pociera dłoń o dłoń, na słowo „deszcz” – uderza dłońmi o uda, na słowo „burza” – tupie nogami. Dziecko chodzi po pokoju i reaguje odpowiednim ruchem na hasła wypowiadane przez rodzica w różnej kolejności i dość szybko.
9.Zabawa dydaktyczna dokończ zdanie.
Zachęcamy dziecko do zabawy polegającej na dokończeniu zdania: Kiedy pada deszcz lubię, …
10. Zabawa ruchowa „Słuchaj uważnie”. Rodzic mówi treść wierszyka, dziecko porusza się zgodnie z poleceniami: Idź do przodu cztery kroki i zrób w miejscu dwa podskoki. Teraz w lewo kroków pięć, przysiad, podskok, ściśnij pięść. Idź do tyłu cztery kroki i zrób w miejscu trzy podskoki. Teraz w prawo kroki dwa i od nowa – tralala.
11. Zabawa badawcza: Mali odkrywcy
Jak powstają deszczowe chmury?
Przed zabawą należy zasłonić okna i przygotować wszystkie potrzebne materiały i przybory. W czasie doświadczenia należy zachować szczególną ostrożność ze względu na niebezpieczeństwo poparzenia się gorącą wodą.
Do wykonania doświadczenia potrzebne będą: szklane naczynie, talerz, kostki lodu, wrząca woda, latarka.
Przebieg doświadczenia:
-
przelanie gorącej wody do szklanego naczynia
-
nakrycie naczynia talerzem
-
ułożenie kostek lodu na talerzu
-
obserwowanie naczynia podświetlonego latarką( przy zgaszonym świetle).
Dziecko obserwuje, dzieli się swoimi spostrzeżeniami, wyciąga wnioski.
Para wodna unosi się do góry, tak jak parują kałuże i inne zbiorniki wodne w ciepłe dni. Kostki lodu ochładzają parę wodną. Ona, stykając się z chłodnym powietrzem, tworzy chmury.
Chmura występuje w powietrzu w postaci kropelek wody lub kryształków lodu. Często chmurę tworzy mieszanina kryształków lodu i kropelek wody. W poszczególnych chmurach mogą występować krople deszczu, śnieg, grad. Chmury są przenoszone prądami powietrza nad różne obszary, nad którymi zalega powietrze o różnej wilgotności. W związku z tym obserwujemy często zjawisko zanikania chmur(wyparowują) lub ich narastania. W rezultacie obraz chmur na niebie stale się zmienia. Chmury mają różną budową. Biorąc pod uwagę kryterium fizycznej budowy chmur, wyróżniamy chmury: wodne, lodowe i mieszane. Ze względu na wysokości, na jakich notuje się występowanie chmur, wyróżnia się chmury niskie, średnie i wysokie.
12. Zabawa „Marcowa pogoda”
Podajemy określenia odnoszące do pogody, a dziecko bierze fragment gazety
(1 kartkę) i wykonuje następujące zadania:
wieje lekki wiatr – spaceruje z gazetą, wachluje się nią,
pada deszcz – rozkłada gazetę na podłodze, uderza w nią palcami
Jest burza – rozrywa gazetę na kawałki: robi to szybko,
przyroda uspokaja się po burzy, zbiera kawałki gazety, robi z nich kulę
powoli nadchodzi wiosna – rzuca papierowe kule do kosza.
13. Piosenka o tematyce wiosennej. „Pachnąca wiosenka”: https://www.youtube.com/watch?v=XiCKI15os1Y
Po wysłuchaniu piosenki możemy porozmawiać z dzieckiem na temat treści utworu, określić jego nastrój.
14. Zabawa z piłką – podrzucanie i łapanie, rzucanie do kogoś, odbijanie, turlanie na zasadzie gry w kręgle lub po wyznaczonym torze, rzuty do celu itp.
15.Co to jest pogoda? – animacja przedstawiająca sposób opisywania pogody
http://www.scholaris.pl/frontend,4,76400.html
Zachęcamy do objerzenia filmiku i rozmowy z dzieckiem nt. składników pogody, Dziecko może również wcielić się w rolę prezentera pogody i przedstawić marcową prognozę😊
Język angielski: