Dzień dobry Drodzy Rodzice i Kochane Dzieci… Maj jest pięknym miesiącem poświęconym Matce Bożej. Obfituje w bogactwo zieleni i kwiatów, będących dziełem Stwórcy. W tym tygodniu nasze kroki skierujemy na łąkę, by poznać różnorodność roślin i zwierząt tam żyjących. Jesteście gotowi? Zapraszamy do udziału we wspólnej przygodzie😊
Zachęcamy również do rozmawiania z dzieckiem o jego stanach emocjonalnych w dowolnej porze dnia i pamiętajmy o częstym myciu rąk.
-
Na dobry początek proponujemy krótki seans, dzięki któremu poznamy tajemnice łąki.
Film edukacyjny “ Majowa łąka”. https://youtu.be/LKLf5EN1Ff4
Po sensie zapytajmy dziecko, co kryje w sobie wiosenna łąka? Zwróćmy uwagę na występujące na niej rośliny i zwierzęta.
-
Zachęcamy do podjęcia wysiłku w ramach „treningu myślenia”. Pomogą nam w tym wiosenne łamigłówki. https://youtu.be/T53SX7H_bgk
-
By zapewnić sprawność naszym dłoniom i palcom proponujemy wykonać pracę plastyczną
„ Biedronka z łupiny orzecha”.
https://www.youtube.com/watch?v=1-iKUPZjUm8.
Wykonanie tej pracy nie zajmie nam dużo czasu, a efekt końcowy będzie zaskakujący😊
-
Zabawa ruchowa „Żabie zabawy”.
Na hasło Żabki skaczą, dziecko naśladuje żabie skoki. Na hasło Żabki pływają, dziecko, w leżeniu przodem, naśladują pływanie żabką. Na hasło Żabki odpoczywają, wykonuje siad klęczny, chowa głowy w ramiona, pochyla się do przodu.
-
„ Co to za owad?” – karta pracy. Zachęcamy do wykonania karty pracy, która będzie sprawdzianem naszej spostrzegawczości.
- Opowieść ruchowa „ Łąka”. http://www.rokwprzedszkolu.pl/index.php?f=zab_11_00015_OR&k=k0205&d=zab
- Zagadki o mieszkańcach łąki:
W czerwonych butach po łące chodzę
Czasem przystanę na jednej nodze
Łypnę okiem, przekrzywię głowę
Czy już śniadanie dla mnie gotowe? (bocian)
Tu cytrynek, tam paź królowej
Wszędzie piękne, kolorowe
Lekko unoszą się nad łąką
Gdy tylko zaświeci słonko (motyl)
Skaczą po łące, pływają w wodzie.
Z bocianem żyją w ciągłej niezgodzie. (żaba)
W kropki mam spódnicę,
chętnie zjadam mszyce. (biedronka)
Że jest w ogródku łatwo zgadniecie,
Skrył się, lecz widać kopczyki ziemi. (kret)
Ma żółte i czarne paseczki,
lata nad łąką i głośno bzyczy
kiedy grzeje słonko. (pszczoła)
Nie liść – a na łące i zielony
Nie zegar – a cyka jak szalony.
Nie w stajni skacze wolny.
Już wiem! – to …. (konik polny)
- „Prawda – fałsz” – zabawa dydaktyczna.
Teraz coraz cieplej się ubieramy. (fałsz)
Kolor zielony to kolor wiosny? (prawda)
Wiosną słońce mocniej grzeje. (prawda)
Wiosną jeździmy na sankach? (fałsz)
Wiosną topi się śnieg? (prawda)
Zimą kwitną kwiaty? (fałsz)
Przebiśnieg i krokus to pierwsze wiosenne kwiaty (prawda)
Latem lepimy bałwana? (fałsz)
Wiosną przylatują ptaki z ciepłych krajów? ( prawda)
8. Jeżeli pogoda nie zachęca nas do pobytu na świeżym powietrzu zachęcamy do aktywności fizycznej w domu. Proponujemy „Balonowy tenis”. Zamiast rakietek możemy użyć papierowych talerzy przyklejonych do drewnianych łyżek. W ten sposób możemy rozgrywać rodzinne punktowane mecze 😊
9.„Łąka” – rozmowa na podstawie ilustracji.
Poprośmy dziecko, by opowiedziało co widzi na prezentowanych obrazkach. (zwróćmy uwagę na charakterystyczne rośliny i zwierzęta wstępujące na łące). Następnie możemy poprosić dziecko o wyjaśnienie znaczenia słowa: łąka. Zapytajmy, co można znaleźć na łące? Co można robić na łące? (zbierać kwiatki, uprawiać sporty, odpocząć i słuchać odgłosów natury, zrobić biwak itp.)Czego nie należy robić? (rozpalać ogniska, niszczyć przyrody, śmiecić, nie wolno łapać owadów itp.)Gdzie mogą spędzić czas wolny osoby mieszkające w mieście? (w parku).
-
Obserwowanie roślin i zwierząt na łące podczas spaceru.
Po powrocie do domu możemy porozmawiać z dzieckiem jakie rośliny i owady bądź zwierzęta udało mu się zobaczyć na łące i przeczytać dziecku kilka ciekawostek:
Trawy rozwijają się na wiosnę najwcześniej, ponieważ ich korzenie pobierają dużo wody. To liście traw nadają łąkom kolor soczystej zieleni.
Jaskier ostry kwitnie w kwietniu i w maju na mokrych łąkach. Ma kwiatki o złotożółtych połyskujących płatkach. Kiedy w powietrzu jest dużo wilgoci, kwiaty zamykają się i schylają główki. Jaskier ostry jest trujący. Z tego powodu nie należy siadać na łące pokrytej jaskrami ani też zrywać.
Mniszek pospolity (lekarski) rozkwita w ciągu dnia żółtymi kwiatami, o zmroku i podczas deszczu kwiaty zamykają się, ukazując zielony spód. Po zerwaniu rośliny z łodygi wycieka mleczny sok. Po kilku tygodniach, kiedy dojrzewają nasiona, na szczycie rośliny pojawia się biały puch. Wiatr roznosi nasiona zaopatrzone w puszyste parasole na długie odległości. liście mniszka są chętnie zjadane przez króliki, krowy, chomiki, a także przez ludzi, którzy robią z nich sałatki. Niektórzy niepoprawnie nazywają mniszek mleczem lub dmuchawcem.
Stokrotka także kwitnie wczesną wiosną. Jej kwiaty mają białe lub różowe, języczkowate płatki i żółte środki.
Podbiał możemy spotkać na poboczach dróg i ścieżek. Jego żółtozłote kwiaty osadzone są na krótkich łodygach pokrytych łuskami. Dopiero po przekwitnięciu kwiatu rozwijają się liście. Roślina ta ma właściwości lecznicze, jest składnikiem przeciwkaszlowej mieszanki ziołowej.
-
A teraz proponujemy zagadkę słuchową. „Zgadnij, co słyszysz?”
Zapytajmy dziecko, jaką głoskę słyszy na początku słowa żaba, będącego rozwiązaniem zagadki. Następnie poprośmy dziecko o to, by podzieliło słowo żaba na sylaby i głoski. Możemy również zapytać dziecko jakie zna inne słowa rozpoczynające się na głoskę ż. Dziecko może również określić, czy głoska „ż” jest spółgłoską czy samogłoską(możemy przypomnieć dziecku, jakim kolorem oznaczamy samogłoski, a jakim spółgłoski). Głoska „ż” oznaczamy kolorem niebieskim, bo jest spółgłoską. Przejdźmy do zaprezentowania dziecku litery ż, Ż drukowanej i pisanej, omawiając jej wygląd (zapytajmy dziecko, do jakiej litery jest podobna) oraz zwróćmy uwagę na sposób jej kreślenia. zał.4
-
Dla ciekawych świata przyrody proponujemy przyjrzeć się z bliska rozwojowi żaby.
https://mypond.jimdofree.com/życie-żab/
-
Praca plastyczna „ Kwiaty mniszka lekarskiego”. Szczegóły wykonania pracy znajdziecie w poniższym linku:
https://blondynkikreatywnie.blogspot.com/2019/05/patyczkowe-mlecze.html
14.”Koniki polne”- zabawa ruchowa.
Dziecko staje się konikiem polnym, który na usłyszany dźwięk – zaproponowany przez rodzica chowa się w trawie (przykuca) i zaczyna wiosenny koncert na łące naśladując odgłosy różnych owadów.
15.„Co można robić na łące?”- zabawa dydaktyczna z elementem dramy.
Dziecko przedstawia ruchem ciała, gestem różne zabawy i zajęcia jakie można wykonywać podczas wypoczynku na łące.
16.„Allegro Di Garda” – określanie charakteru muzyki z wykorzystaniem metody D. Dziamskiej
Dziecko słucha przedstawionego utworu i wyobraża sobie, że odpoczywa na wiosennej łące. Słuchając muzyki określa jej tempo oraz nastrój.
17.Doskonałą okazją, by mile spędzić popołudnie w gronie rodziny może być wykonanie słodkiego deseru wprost z majowej łąki😊 Polecamy ciasto „Kopiec kreta”.
https://www.youtube.com/watch?v=r3TekgZvNbE
18.Piosenka „ Motyle na łące”.
https://www.youtube.com/watch?v=bMLsDqD86-E
20.„Spacer biedronki”. Dziecko ma za zadanie doprowadzić biedronkę do liścia postępując zgodnie z instrukcją wyznaczoną za pomocą strzałek. Zabawę rozpoczynamy od pkt. 1. Dla urozmaicenia możemy zamienić się rolami i to dziecko może nas instruować wydając nam komunikaty: jeden krok w górę; 2 kroki w lew,… kształtując w ten sposób kierunki (lewo, prawo, góra, dół, górny lewy róg, dolny prawy róg).
21. „W zagrodzie żubrów”– karta pracy Nowe Przygody Olka i Ady cz.2 s. 64, 65.
22. „Dyktando rysunkowe” – karta pracy Nowe Przygody Olka i Ady cz.2 s. 74, 75.
23. „Piszemy literę ż, Ż” – karta pracy Nowe Przygody Olka i Ady cz.2 s. 67.
24. Zabawa dydaktyczna „Uzupełnij zdania”.
Przeczytajmy dziecku zdania i spróbujmy wspólnie z nim uzupełnić luki.
Kwiaty wytwarzają nektar i wabią……………..zapachem i kolorem.
Pszczoła zbiera pyłek i …………..kwiatowy, zapyla kwiaty.
Motyl zbiera nektar z ……………..jednocześnie je zapylając.
Biedronka zjada………………Żaba zjada ……………..
Kret poszukuje …………….żerując pod ziemią. Bocian żywi się ślimakami, owadami i ………………………
(nektar, owady, kwiatów, szkodników, owady, mszyce, żabami)
25. „Szczudła z puszek”.
Do wykonania szczudeł będziemy potrzebować puste puszki np. po mleku skondensowanym, po kukurydzy konserwowej, groszku bądź pomidorach. Potrzebny będzie jeszcze sznurek, który przewleczemy przez zrobione w nich dziurki. Dziecko staje na puszkach, a sznurki trzyma w dłoniach i nimi „steruje”.
Inne ciekawe pomysły możemy znaleźć klikając w link:
https://www.mamawdomu.pl/2016/03/10-pomyslow-na-zabawy-ruchowe-w-domu.html
Język angielski
Zapraszam na rozgrzewkę i przypomnienie piosenki z załącznika – dzieci liczą i wykonują odpowiednie do piosenki ruchy.
W tym tygodniu utrwalimy nazwy mieszkańców łąki (pojawią się słówka z minionego tygodnia oraz nowe).
Słowniczek:
meadow – łąka
bee – pszczoła
butterfly – motyl
ladybug – biedronka
spider – pająk
caterpillar – gąsienica
ant – mrówka
mosquito – komar
grasshopper – konik polny
snail – ślimak
dragonfly – ważka
Z prawidłową wymową zapoznamy się dzięki piosence w linku. Dziecko powtarza słowa za lektorem.
https://www.youtube.com/watch?v=qXiaC1TjTXU
Poniżej znajduje się karta pracy. Poszukajmy odpowiedniej drogi dla mrówek (Find the right path).