Propozycje aktywności- tydzień 8

Wróć do głównej galerii

Propozycje aktywności – „Aniołki”

Temat kompleksowy: „Wiosna w sadzie”

Kochane Aniołki w tym tygodniu zapraszamy Was wraz z rodzicami do sadu

  1. Tydzień” – zachęcamy do utrwalania dni tygodnia, pytajmy dzieci: „Jaki mamy dzisiaj dzień tygodnia?” , „Proszę podziel słowo np. poniedziałek na sylaby?”, „Ile mamy sylab?”.

  1. Zapraszamy do wysłuchania wiersza Hanny Zdzitowieckiej „Biały sad” i rozmowy na jego temat.

Biały sad”

Czyżby to śnieg znowu

padał przez noc całą?

Wszystkie drzewa w sadzie

przystrojone biało!

Białe wiśnie, śliwy

białe i czereśnie…

Ewunia trze oczy:

– Czy ja śnię, czy nie śnię?

Załącznik nr 1 (7)

Pytania do wiersza:
-O czym był wiersz?
-A co to jest sad?
SAD – to taki duży ogród, w którym jest bardzo dużo drzew i krzewów owocowych.

– Jakiego koloru są drzewa w sadzie?
– Co spowodowało, że drzewa są białe i wyglądają jakby spadł na nie śnieg?
– O jakich drzewach była mowa w wierszu?( wiśnie, śliwy, czereśnie)
– Jakie jeszcze inne drzewa owocowe mogą rosnąć w sadzie? ( jabłonie, grusze)
– Po co drzewa kwitną wiosną?

-A jak myślicie, dlaczego drzewa kwitną wiosną, co z tych kwiatów może być?
– Czy z każdego kwiatu powstanie owoc?
– Jakie owady zapylają kwiaty? ( pszczoły)
– Czy pszczoły są pożytecznymi owadami?
– Czy można zrywać kwiaty z drzew w sadzie?

Zachęcamy również do obejrzenia filmu edukacyjnego „Od kwiatu do owocu” – https://www.youtube.com/watch?v=pcMM8SiOIDg , a dla chętnych filmik o pszczołach https://www.youtube.com/watch?v=PX8JKShqt9c

  1. Zabawa dydaktyczna „Kwitnące drzewa owocowe” – pokaz ilustracji drzew owocowych – dziecko stara się zapamiętać poprawne nazwy tych drzew. Rodzic pokazuje dziecku obrazek przedstawiający drzewo i omawia z nim jego budowę.

Załącznik nr 2 (3)

Załącznik nr 3 (4)

  1. Zabawa dydaktyczna „Drzewa i ich owoce” – rodzic prezentuje dziecku ilustrację, a dziecko zapamiętuje nazwę drzewa i jego owocu.

Załącznik nr 4 (2)

  1. Zabawa dydaktyczna „Owocowe rytmy” – zabawa polega na odczytywaniu rytmicznych układów owoców ułożonych przez rodzica., np. jabłko- gruszka-śliwka- jabłko- gruszka- śliwka (wg pomysłu rodzica). Następnie dziecko samodzielnie układa wzór zaproponowany przez rodzica. Dziecko przelicza, ile owoców zostało wykorzystanych do utworzenia owocowego rytmu; po ile jest tych samych owoców. Zapytajmy dziecko czy łatwo było ułożyć rytmy z owoców.

  1. Zapraszamy do zabawy badawczej „Co tak pachnie, jak to smakuje?” – możemy wykorzysta owoce z poprzedniego zadania i zasłonić dziecku oczy i poprosić je o powąchanie i degustację owoców. Dziecko próbuje i stara się podać nazwę owocu.

  1. Pszczółka Maja” – zapraszamy do osłuchania się z piosenką oraz do swobodnej improwizacji ruchowej po pokoju, np. naśladując latającą pszczółkę.

https://www.youtube.com/watch?v=eBMxaOeREHA

  1. Aniołki wykorzystajcie piękną pogodę i zapraszamy Was do zabawy dydaktyczno-ruchowej na świeżym powietrzu „Stań według wskazań”, kształtującą pojęcia matematyczne. Zabawa według poleceń rodzica:

stań obok drzewa

przykucnij pod (konarem, gałęzią)

schowaj się za drzewo

stań przy drzewie

stań między dwoma najbliższymi drzewami, itp.

wymyślamy ukłony dla drzew w podziękowaniu za wspólna zabawę.

  1. Praca plastyczna „Wiosenne drzewka z popcornu” – dziecko wspólnie z rodzicem wykonuje pracę zgodnie z instrukcją

Załącznik nr 5 (3)

  1. Praca plastyczna „Drzewo wiśni” – (potrzebne materiały: kartka z bloku, farby w kolorze różowym i białym, kawałek folii bąbelkowej, pędzelek), instrukcja: http://lubietworzyc.blogspot.com/2016/04/kwitnaca-wisnia-drzewo-malowane-farbami.html

Można wykorzystać szablon drzewa lub gałązki z załącznika.

Załącznik nr 6 (5)

Inny sposób wykonania gałązki wiosennej: https://www.youtube.com/watch?v=h-1lQF-z3j8

  1. Zabawa gimnastyczna.

Prawa noga, wypad w przód,
a rękoma zawiąż but.
Powrót, przysiad, dwa podskoki,
w miejscu bieg i skłon głęboki.
Wymach rąk w tył i do przodu
Już rannego nie czuć chłodu.

 

Dzieci inscenizują ruchami treść wierszyka.
Prawa noga – noga prawa wyprostowana i uniesiona w górę,
Wypad w przód – wyciągnięta noga opada na podłogę,
A rękoma zawiąż but – skłon do wysuniętej nogi i naśladowanie zawiązywania buta,
Powrót – powrót do pozycji zasadniczej,
Przysiad – przysiad z wyciągniętymi do przodu rękoma,
Dwa podskoki – dwa podskoki w miejscu,
W miejscu bieg – bieg w miejscu,
I skok głęboki – skłon z sięgnięciem rękoma palców nóg,
Wymach rąk w tył – wysunięcie rąk do tyłu,
I do przodu – wysunięcie rąk do przodu,
Już rannego nie czuć chłodu – postawa wyprostowana.

  1. Zapraszamy do zabawy ruchowej z poduszkami: https://www.youtube.com/watch?v=j4EiXelSTkI
  2. Zabawa ruchowa przy piosence „Małpka Filomena”
  • Zachęcamy do rozmów z dzieckiem na temat jego emocji, pytajmy dziecko: “Dlaczego tak się czujesz?”, “Co sprawiło, że tak się czujesz?”, “Co możesz teraz zrobić?”, “Co chcesz teraz zrobić?”, “Co zrobić, żeby taka sytuacja się nie powtórzyła?”, “Czy potrzebujesz mojej pomocy?” i “Jak mogę ci pomóc?”. Zachęcajmy dziecko w dowolnym momencie dnia do rysowania buźki lub obrazka wyrażającego jego emocje.

    Język angielski

    Na początek zapraszam do krótkiej rozgrzewki przy znanej już Aniołkom piosence. Zadaniem dziecka jest biegać swobodnie po wyznaczonym terenie np. po dywanie i wykonywać ruchy zgodnie z piosenką (teledyskiem).

     

    W związku z aktualnym tematem tygodnia proponuję zapoznanie z następującymi słówkami w języku angielskim:

    Słowniczek:

    bee – pszczoła
    honey – miód
    honey bee – pszczoła miodna

    W tym tygodniu poznajemy również liczby:

    one – jeden
    two – dwa
    three – trzy
    four – cztery
    five – pięć

    Aby sprawdzić prawidłową wymowę słówek można skorzystać z internetowego słownika:
    www.diki.pl

    Zachęcam również do skorzystania z załącznika, który zawiera ilustracje miodu i pszczół – będą pomocne w poznawaniu nowego słownictwa. Dziecko może wskazywać dany obrazek, nazywać go w języku angielskim oraz wspólnie z rodzicem przeliczać.

    Załącznik nr 2 (4)

    Na koniec wysłuchajmy piosenki, która pomoże utrwalić poznane słownictwo. Dziecko może również przeliczać pszczoły i mówić np. two honey bees, one honey bee lub tworzyć swobodne improwizacje ruchowe do piosenki.