Propozycje aktywności- tydzień 7

Wróć do głównej galerii

Drodzy rodzice, kochane dzieci witamy Was mile😊 W tym tygodniu udamy się z wizytą na wiejskie podwórko… Zapraszamy do zapoznania się z naszymi propozycjami aktywności.

  1. Zachęcamy do obejrzenia filmu edukacyjnego: „Zwierzęta w gospodarstwie rolnym”.

https://www.youtube.com/watch?v=xrgowwp1V-U

Zapytajmy dziecko, jakie zwierzęta można spotkać na wiejskim podwórku, jak nazywają się ich dzieci, oraz gdzie mieszkają.

  1. „Farma na wsi” – puzzle. Proponujemy, aby dziecko pod czujnym okiem rodzica podjęło próbę ułożenia puzzli tym razem w innym wydaniu😊 Wiele ciekawych propozycji znajdziemy klikając w poniższy link: https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/zwierzeta/122403-farma-na-wsi

  1. Piosenka „Co nam dają zwierzęta?” Posłuchajmy piosenki, a następnie zastanówmy się jakie korzyści płyną z hodowli zwierząt. https://www.youtube.com/watch?v=8E5JeRPT4E4
  1. Opowieść ruchowa „ Na wiejskim podwórku”. Dziecko naśladuje ruchy oraz odgłosy zwierząt. W czasie opowieści możemy robić pauzy, by dziecko mogło rozpoznawać odgłosy wydawane przez zwierzęta.

Kogut obudził się najwcześniej. Przeciągnął się, ziewnął, rozprostował piórka, wyczyścił swój piękny czerwony grzebień na czubku głowy i wyszedł z kurnika. Słoneczko już pięknie grzało. Kogut przeszedł się po podwórku, zajrzał to tu, to tam, po czym wskoczył na płot i zapiał: kukuryku. Kury obudziły się natychmiast, zaczęły wiercić się na grzędzie, znosząc jajka. Kłóciły się przy tym okropnie… na całe podwórko niosło się ich gdakanie: ko, ko, ko, ko. Nieopodal w stajni usłyszał tę kłótnię koń, zawołał kilka razy: ihaha. Wybiegł ze stajni i zaczął galopować: kląskanie. W chlewiku obudziły się świnki i jak to ze świnkami bywa od razu były głodne, wołały: kwi, kwi, kwi. Gdy zjadły, poszły wytaplać się w błocie. Z obory wychyliła łeb krowa i przywitała się ze świnkami: muuuu Całego gospodarstwa pilnował pies Burek, który, gdy tylko coś się działo, szczekał głośno: hau, hau, hau. Aż do wieczora zwierzątka jadły, bawiły się na podwórku. A gdy słońce zachodziło, wróciły do swoich domków spać.

Na zakończenie, jeżeli dziecko chce może wymienić zwierzęta, o jakich była mowa w opowieści.

  1. ” Sylaby na opak”- zabawa słowna.

Turlamy piłkę do dziecka i podajemy wyraz związany z omawianą tematyką sylabizując go od tyłu. Zadaniem dziecka jest odgadnąć, o jakie słowo chodzi.

wa- kro ( krowa), nia- świ (świnia), ra-ku ( kura), czę-kur (kurczę), bię- źre ( źrebię), lę- cie (cielę), nik- kur (kurnik), nia- staj (stajnia), to- bło (błoto), ko- mle (mleko), ko- jaj (jajko), no- sia (siano)….

  1. Zabawa ruchowa: „ Biegnij jak koza”.

Dziecko wykonuje klęk podparty z ramionami ugiętymi w łokciach, biegnie na czworakach.

7. Zachęcamy do przeczytania dziecku wiersza Hanny Łochockiej „Na podwórku koło bramy”. Po wysłuchaniu tekstu możemy przeprowadzić rozmowę z dzieckiem dotycząca treści wiersza. Pytania pomocnicze:

– jakie zwierzątka kłóciły się na podwórku i o co?

– jaka przygoda przytrafiła się zwierzątkom w wierszu?

– jak nazywamy dzieci zwierząt występujących w wierszu?

Na podwórku koło bramy” Hanna Łochocka .

Na podwórku koło bramy wiodą spory cztery mamy.

Każda woła, że jej dziecię najładniejsze jest na świecie.

Mówi krowa: cielątko! Mówi owca: jagniątko!

Mówi świnka: prosiątko! A kobyłka: źrebiątko!

Lecz tymczasem dziatek czwórka już wymknęła się z podwórka

i na łączce sobie hasa w lewo, w prawo, hej hopsasa!

Podskakuje cielątko, a tuż za nim jagniątko,

podryguje prosiaczek, biega w kółko źrebaczek.

A z pobliskiej biegł zagrody hałaśliwy kundel młody

i ogonem raźnie machał, poszczekując: hau, hau, hau, hau.

Oj, umyka cielątko, oj, umyka jagniątko,

oj, umyka źrebaczek, a na końcu prosiaczek.

  1. Zabawa badawcza ,,Zgadnij, co to za przysmak?”

Możemy zasłonić dziecku oczy i poprosić je o degustację mlecznych produktów: jogurt, maślanka, śmietana, mleko, ser biały, ser żółty, serek topiony, masło. Dziecko, może spróbować podać ich nazwy. Uświadomienie dz. pochodzenia produktów oraz ich wartości dla organizmu.

9.Praca plastyczna: „ Mini farma”. Proponujemy, aby nasze dziecko wykonało zagrodę dla zwierząt.

https://www.youtube.com/watch?v=_9mtHANZi6M

10. Zabawa ruchowa ”Kaczuszki szukają ziarenek”.

Dziecko może zamienić się w kaczuszkę. Chodzi po pokoju lub ogrodzie małymi krokami, kołysząc się na boki. Co pewien czas wykonuje skłony tułowia w przód i na boki – zbiera ziarenka i prostuje się.

11. „ Mieszkańcy wiejskiego podwórka” – zagadki o zwierzętach”. Sprawdźmy wiedzę na temat mieszkańców wiejskiego podwórka, a ułatwią nam to poniższe zagadki.

Chodzi po podwórku,

Woła: „Kukuryku”,

On i jego przyjaciele,

Mieszkają w kurniku.

(kogut)

Bawię się w błocie

Krzyczę: „Kwiku, kwiku”.

Mieszkam w chlewiku ….

(świnia)

Często wołam: me, me, me.

Czy ktoś wełnę moją chce?

( owca)

Ciężko pracuję na wsi cały dzień.

Odpoczywam w stajni i nie

jestem leń.

(koń)

Gdaczę sobie: ko, ko, ko,

Na śniadanie dam ci jajko.

(kura)

Zawsze blisko krowy i ogonem

miele, każdy już odgadnie,

bo to przecież…(ciele)

Nad rzeczułką wartką,

kto to drepce z dziatwą?

Żółte nóżki ma.

Gę, gę, gę, gę, ga! … (gęś)

Tak cichutko chodzi,

że go nikt nie słyszy, i dlatego bardzo

boją się go myszy. …(kot)

Mieszka w chlewiku

tłuścioszka znana.

Przez ludzi na słoninkę

i mięso chowana. …(świnia)

Chodzi po podwórku

I grzebie łapami.

Jest to ptak domowy,

Nazwijcie go sami. … (kura)

Dobre ma zwyczaje

– ludziom mleko daje. …(krowa)

Bywa siwy, gniady, kary,

Wozi ludzi i ciężary. … (koń)

Za kości rzucone dziękuje ogonem. …

(pies)

po podwórku sobie chodzi

i kurczęta żółte wodzi. … ( kura)

Mucząc woła gospodynię

Bo to zwierze z tego słynie,

Że gdy muczy to oznacza –

Gospodynię czeka praca

Mleko wnet do wiadra leci,

By je piły wszystkie dzieci,

Żeby każdy z Was był zdrowy

A to mleko dają …(krowy)

Żółciutkie kuleczki

Za kura się toczą,

Kryją się pod skrzydła,

Kiedy wroga zoczą. … (kurczęta)

W każdej wsi jest taki budzik,

który co dzień budzi ludzi.

Budzik chodzi, łapką grzebie.

Choć nie czesze się, ma grzebień. …(kogut)

Szybko biega, rży i parska.

Na śniadanie – owsa garstka.

Potem w stajni grzecznie stoi.

Czeka, aż go ktoś napoi.

Ty odważnie podejdź doń,

bo to jest po prostu … (koń)

Żółte, puszyste piórka,

okrągłe, grube brzuszki,

oczka jak dwa paciorki

i płaskie krzywe nóżki. …(kaczątko)

12. Ćwiczenie oddechowe „ Dmuchamy w piórka, które zgubiła kurka”.

https://www.youtube.com/watch?v=aw2J5lJa5Bc

13.Wprowadzenie litery g, G – praca z obrazkiem. „G jak gospodarstwo.”

Przyjrzyjmy się ilustracji, zapytajmy dziecko co widzi na obrazku. Zwróćmy uwagę na występujące różnice.

Wyodrębnijmy wyrazy podstawowe: Greta, Gutek, gospodarstwo. Zapytajmy dziecko, jaką głoskę słyszy na początku tych wyrazów? Głoskę – g.

Następnie podzielmy słowo gospodarstwo na sylaby i na głoski. Policzmy wspólnie z dzieckiem, ile jest sylab, a ile głosek. Możemy również wymienić inne słowa, w których głoskę g słychać na początku, w środku oraz na końcu słowa. Możemy również poprosić dziecko, by ułożyło schemat słowa: gospodarstwo z kolorowych karteczek (fiszki). Każda głoska to jedna litera.

Następnie możemy przejść do zaprezentowania dziecku wzoru litery g, G.
 

Proponujemy, by dziecko palcem wskazującym prawej dłoni wodziło palcem po literze g, G tyle razy, ile ma lat.

Możemy wspólnie z dzieckiem przeczytać zdanie.

„Greta ma Gospodarstwo tradycyjne, a Gutek gospodarstwo nowoczesne”.

14.Zabawa ruchowa ”Rzuć do celu”.

Możemy narysować patykiem koło na piasku, bądź kredą na chodniku. Następnie poprośmy dziecko, by stojąc w odległości trzech kroków od koła próbowało wrzucić do niego kamień.

15.”Słodki przysmak” – szyszki z ryżu preparowanego i krówek.

Zachęcamy do wspólnej zabawy, która usprawni nasze dłonie a przy tym da nam dużo radości i satysfakcji z przygotowania i kosztowania słodkich szyszek😊

https://www.youtube.com/watch?v=63vKcMQRyeU

Pamiętajmy o dokładnym myciu rąk przed posiłkami, po ich spożyciu, po powrocie z podwórka czy spaceru, a także po skończonej zabawie i pracy plastycznej.

16. „Więcej, mniej, tyle samo.” – karta pracy. Przed przystąpieniem do wykonania zadania proponujemy wraz z dzieckiem przypomnieć sobie znaki matematyczne i ich znaczenie. Najpierw określmy z dzieckiem lewą i prawą stronę kartki, następnie wskażmy ją na obrazku poniżej i spróbujmy odczytać zapis zaczynając od lewej strony np. Sześć kwiatków jest mniej niż dziewięć.

 

Proszę o wykonanie karty pracy ze strony 62, Nowe Przygody Olka i Ady cz. 2.

17. Zabawa dydaktyczna „ Jakie jest zwierzę?”

Pytamy dziecko Jaki(jaka) jest … ?

Jaka jest kura…? ( mała, głośna)

Jaki jest kogut ? (szybki, głośny)

Jaka jest kaczka? ( spokojna, powolna)

Jaka jest krowa? (duża, łagodna, spokojna)

Jaki jest koń? (duży, szybki, groźny)

18. W ramach utrwalenia znajomości poznanej litery prosimy o wykonanie następujących kart pracy: Ćwiczenia grafomotoryczne s. 33, Nowe Przygody Olka i Ady cz.2 s. 13.

19. Zabawa dydaktyczna „Posłuszne zwierzaki”.

Dziecko wybiera sobie dowolną figurkę zwierzęcia domowego i wykonuje polecenia rodzica, ustawiają je w różnych miejscach, z zastosowaniem określeń położenia przedmiotów względem siebie np. połóż zwierzątko przed sobą, za sobą, z prawej strony.

20. „G jak garnek”– karty pracy. Nowe Przygody Olka i Ady cz.2 s. 10,11,12.

21. Zabawa ruchowa „ Piłka wędruje”.

W staniu jednonóż – przekładamy piłeczkę z ręki do ręki pod kolanem wzniesionej nogi. Dziecko ćwiczy stając na przemian, na lewej lub na prawej nodze.

22. Zachęcamy do zapoznania się z popularnymi przysłowiami, których bohaterami są zwierzęta. Spróbujmy razem z dzieckiem wyjaśnić ich znacznie:

Gdyby kózka nie skakała, toby nóżki nie złamała.

Zapomniał wół, jak cielęciem był.

Koń ma cztery nogi i tak się potyka.

Pasuje jak wół do karety.

Nie kupuj kota w worku.

23. „Poznajemy liczbę 10” – karta pracy. Nowe Przygody Olka i Ady cz. 2, s. 24-25.

Język angielski

W związku z aktualnym tematem tygodnia, proponuję utrwalenie nazw zwierząt zamieszkujących w gospodarstwie oraz piosenki (wprowadzonych w tygodniu V).

Przypominamy następujące słownictwo:

cow – krowa
horse – koń
sheep – owca
hen – kura
rabbit – królik
donkey – osioł
goat – koza
dog – pies
duck – kaczka
cat – kot

Przypominamy piosenkę z załącznika poniżej.

 

Na koniec polecam krótki filmik prezentujący zwierzęta oraz dźwięki wydawane przez nie w naturalnym środowisku. Zachęćmy dziecko, aby powtarzało słowa za lektorem.

link do filmiku: https://www.youtube.com/watch?v=RrS0prSV8kc