Propozycje aktywności- tydzień 7

Wróć do głównej galerii

Propozycje aktywności dla grupy Aniołki

W tym tygodniu zachęcamy, aby dzieci wzbogaciły wiadomości na temat zwierząt z wiejskiego podwórka, utrwaliły nazwy i wygląd zwierząt, zarówno dorosłych, jak i młodych. Poniżej zamieszczamy propozycje aktywności.

  1. Zapraszamy do wysłuchanie wiersza pt: „Co słychać na wsi?” Wandy Chotomskiej.

Co słychać? Zależy gdzie.

Na łące słychać: Kle, kle!

Na stawie: Kwa, kwa!

Na polu: kraaa!

Przed kurnikiem: – kukuryku!

ko, ko, ko, ko, ko w kurniku

Koło budy słychać: – hau!

A na progu – miau.

A co słychać w domu

Nie powiem nikomu …

Zachęćmy dziecko do powtarzania wyrazów dźwiękonaśladowczych (szeptem, cicho, głośno). Przeczytajmy wspólnie wiersz, tzn. dziecko będzie wydawać odgłosy zwierząt z wiersza. 

W załączniku znajdują się ilustracje zwierząt w nim występujących, aby ułatwić zadanie rodzic może wskazać palcem na dane zwierzę.

załącznik nr 1 (6)

Zapraszamy do obejrzenia filmu o zwierzętach żyjących na wsi.

Link: https://www.youtube.com/watch?v=qQtJP40a1Iw&feature=youtu.be

  1. Zabawa dydaktyczna „Gdzie mieszka …?” – na początek zapraszamy do obejrzenia filmu, link: https://www.youtube.com/watch?v=1PD3jNhefUA. Następnie wykonujemy kartę pracy, dziecko prowadzi zwierzę do jego domu.

Załącznik nr 2 (2)

  1. Zabawa dydaktyczna „Skąd to mamy?” – poznawanie produktów pochodzenia zwierzęcego.

  • Kochane Aniołki, poznałyście już wiele różnych wiejskich zwierząt: kury, krowy, świnki. Jak myślicie, po co one są hodowane? 

  • Rodzic pozwala, aby dziecko zastanowiło się i swobodnie odpowiedziało, czym więcej pomysłów ma dziecko, tym lepiej. 

  • Rozmowę kierujemy tak aby dziecko zrozumiało, że zwierzęta na wsi hodujemy dla naszych korzyści, np. mleka, sera, jajek, mięsa, futra.

  • Zapraszamy do obejrzenia filmu: https://www.youtube.com/watch?v=xrgowwp1V-U i wykonania karty pracy, dziecko łączy ze sobą odpowiednie obrazki.

Załącznik nr 3 (3)

  1. Ćwiczenia słuchowe „Odgłosy zwierząt” – sprawdźmy czy znacie te wiejskie odgłosy i nie tylko : https://www.youtube.com/watch?v=tj2ccM-9kF0&fbclid=IwAR2b1EIKduGhTuJJC5N2ZCaTm14tgGV79Xic-Nl8TQDcrz8ovHZ7PvvmYsQ
  2. Proponujemy piosenkę do wysłuchania pt. „Dziwne rozmowy”, następnie dziecko porusza się po pokoju i naśladuje ruchy i odgłosy zwierzątek, które w niej występują.

Link: https://www.youtube.com/watch?v=jI9trIb3NJQ

  1. W chlewiku mieszka świnka
    i trąca ryjkiem drzwi.
    Gdy niosą jej jedzenie
    to ona: kwi, kwi, kwi!
  1. Na drzewie siedzi wrona,
    od rana trochę zła.
    Gdy pytam: jak się miewasz?
    to ona: kra, kra kra!
  2. Opodal chodzi kaczka,
    co krzywe nóżki ma.
    Ja mówię jej: dzień dobry,
    a ona: kwa, kwa, kwa!

  3. Przed budą trzy szczeniaczki
    podnoszą straszny gwałt.
    Ja mówię: cicho pieski,
    a one: hau, hau, hau!
  • Porozmawiajmy z dzieckiem o treści utworu:

Kto mieszka w chlewiku, jak się odzywa świnka?
Kto siedział na drzewie i w jakim była humorze?

Jaki głos wydaje wrona?

Kto chodził opodal i jak się odzywał?
Kto siedział pod budą i ile ich było?

Jaki głos wydają pieski?

  1. Zabawa matematyczna „ Co widzisz?„ – przyjrzyj się obrazkowi, co na nim widzisz? Ile jest ludzi? Ile zwierząt, co to za zwierzęta? Jaka może być pora roku na obrazku? Co świadczy o danej porze roku?

Załącznik nr 4 (1)

  1. Zabawa dydaktyczna „Czyje to dziecko?” – Aniołki jak już wiecie każde zwierzę ma jakąś nazwę, np. „krowa” i już na pewno wiecie, jak ona wygląda.  Krowa to mama, dziecko to cielaczek a tata, to byk. Poznacie kilka nazw, całych zwierzęcych rodzin. Zachęcamy do obejrzenia filmu. Link: https://www.youtube.com/watch?v=v4R2rkylrc0 , na końcu którego macie kilka zagadek do rozwiązania. Następnie rodzic pokazuje dziecku ilustrację przedstawiającą zwierzęta na wiejskim podwórku. Dziecko ogląda obrazek i opowiada jego treść. Wymienia rodziny zwierząt znajdujące się na ilustracji.

Załącznik nr 5 (1)

  1. Ćwiczenia narządu mowy „Głosy zwierząt” – dziecko naśladuje zachowanie podanych przez rodzica zwierząt:

-krowa na pastwisku –ruchy okrężne żuchwą;

-świnia –układanie warg w kształt ryjka, jak przy wymawianiu głoski u;

-pies –szczerzenie zębów, ziajanie;

-kotek pije mleko –wysuwanie języka nad dłońmi w kształcie miseczki, oblizywanie warg ruchem okrężnym;

-koń –kląskanie

  1. Praca plastyczna „Kotek” – dorysuj kotu brakujące elementy (oczy, nosek, wąsy), a następnie pomaluj go farbami. Potrzebne materiały: mazaki lub kredki, farby, pędzel.

Załącznik nr 6 (3)

  1. Praca plastyczna „Krowa”- dziecko odrysowuje koła od szablonu przygotowanego przez rodzica i wycina je po liniach – jeśli jest potrzeba rodzic pomaga. (Dodatkowo wykonując tą pracę przypominamy sobie kształt koła, dziecko określa wielkość kół: małe, duże, mniejsze, większe). Dziecko z pomocą rodzica składa koła i nakleja na kartkę wg wzoru, dorysowuje lub dokleja brakujące elementy.

Załącznik nr 7 (2)

  1. Praca plastyczna „Kura i pisklęta” – instrukcja wykonania w załączniku.

Załącznik nr 8 (1)

  1. Zabawa dydaktyczna „Zgaduj Zgadula” – w ramach powtórki zdobytych wiadomości rodzic czyta dziecku kilka zagadek:

Załącznik nr 9 (1)

  1. Zabawy ruchowe

Zaproście do tańca mamę, tatę, brata, siostrę!!!

  1. Zabawa „Jak się dzisiaj czuję” – drodzy rodzice rozmawiajmy z dziećmi w ciągu dnia o ich stanach emocjonalnych, np. rankiem po przebudzeniu czy wieczorem po dniu pełnym zabawy. Niech dziecko pokaże minki, które przedstawiają jego nastrój (robią miny wyrażające przeżywane emocje). Można skorzystać z tablicy, na której dziecko wskaże emocję, którą w danej chwili odczuwa.

Załącznik nr 10

Zachęcamy do wyznaczenia dziecku obowiązków domowych, ustalając dyżury (oraz zasady ich pełnienia) na kolejne dni, które może wykonywać samo lub w których może pomagać, np. wyrzucanie śmieci, ścieranie kurzy czy drobne pomoce w gospodarstwie.

 

Dodatkowo dla chętnych:

Język angielski

W związku z aktualnym tematem tygodnia, zachęcam do powtórzenia słownictwa wprowadzonego w tygodniu V: farm animals – zwierzęta na farmie.


Przy piosence dostępnej w
załączniku powyżej przypominamy następujące słownictwo:

cat – kot
dog – pies
chicken – kura
cow – krowa
duck – kaczka
pig – świnia

Słownictwo dodatkowe:

horse – koń
sheep – owca
rooster – kogut