Propozycje aktywności dla grupy Aniołki
W tym tygodniu zachęcamy, aby dzieci wzbogaciły wiadomości na temat zwierząt z wiejskiego podwórka, utrwaliły nazwy i wygląd zwierząt, zarówno dorosłych, jak i młodych. Poniżej zamieszczamy propozycje aktywności.
-
Zapraszamy do wysłuchanie wiersza pt: „Co słychać na wsi?” Wandy Chotomskiej.
Co słychać? Zależy gdzie.
Na łące słychać: Kle, kle!
Na stawie: Kwa, kwa!
Na polu: kraaa!
Przed kurnikiem: – kukuryku!
– ko, ko, ko, ko, ko w kurniku
Koło budy słychać: – hau!
A na progu – miau.
A co słychać w domu
Nie powiem nikomu …
Zachęćmy dziecko do powtarzania wyrazów dźwiękonaśladowczych (szeptem, cicho, głośno). Przeczytajmy wspólnie wiersz, tzn. dziecko będzie wydawać odgłosy zwierząt z wiersza.
W załączniku znajdują się ilustracje zwierząt w nim występujących, aby ułatwić zadanie rodzic może wskazać palcem na dane zwierzę.
Zapraszamy do obejrzenia filmu o zwierzętach żyjących na wsi.
Link: https://www.youtube.com/watch?v=qQtJP40a1Iw&feature=youtu.be
-
Zabawa dydaktyczna „Gdzie mieszka …?” – na początek zapraszamy do obejrzenia filmu, link: https://www.youtube.com/watch?v=1PD3jNhefUA. Następnie wykonujemy kartę pracy, dziecko prowadzi zwierzę do jego domu.
-
Zabawa dydaktyczna „Skąd to mamy?” – poznawanie produktów pochodzenia zwierzęcego.
-
Kochane Aniołki, poznałyście już wiele różnych wiejskich zwierząt: kury, krowy, świnki. Jak myślicie, po co one są hodowane?
-
Rodzic pozwala, aby dziecko zastanowiło się i swobodnie odpowiedziało, czym więcej pomysłów ma dziecko, tym lepiej.
-
Rozmowę kierujemy tak aby dziecko zrozumiało, że zwierzęta na wsi hodujemy dla naszych korzyści, np. mleka, sera, jajek, mięsa, futra.
-
Zapraszamy do obejrzenia filmu: https://www.youtube.com/watch?v=xrgowwp1V-U i wykonania karty pracy, dziecko łączy ze sobą odpowiednie obrazki.
- Ćwiczenia słuchowe „Odgłosy zwierząt” – sprawdźmy czy znacie te wiejskie odgłosy i nie tylko : https://www.youtube.com/watch?v=tj2ccM-9kF0&fbclid=IwAR2b1EIKduGhTuJJC5N2ZCaTm14tgGV79Xic-Nl8TQDcrz8ovHZ7PvvmYsQ
- Proponujemy piosenkę do wysłuchania pt. „Dziwne rozmowy”, następnie dziecko porusza się po pokoju i naśladuje ruchy i odgłosy zwierzątek, które w niej występują.
Link: https://www.youtube.com/watch?v=jI9trIb3NJQ
- W chlewiku mieszka świnka
i trąca ryjkiem drzwi.
Gdy niosą jej jedzenie
to ona: kwi, kwi, kwi!
- Na drzewie siedzi wrona,
od rana trochę zła.
Gdy pytam: jak się miewasz?
to ona: kra, kra kra!
- Opodal chodzi kaczka,
co krzywe nóżki ma.
Ja mówię jej: dzień dobry,
a ona: kwa, kwa, kwa!
Przed budą trzy szczeniaczki
podnoszą straszny gwałt.
Ja mówię: cicho pieski,
a one: hau, hau, hau!
- Porozmawiajmy z dzieckiem o treści utworu:
Kto mieszka w chlewiku, jak się odzywa świnka?
Kto siedział na drzewie i w jakim była humorze?
Jaki głos wydaje wrona?
Kto chodził opodal i jak się odzywał?
Kto siedział pod budą i ile ich było?
Jaki głos wydają pieski?
- Zabawa matematyczna „ Co widzisz?„ – przyjrzyj się obrazkowi, co na nim widzisz? Ile jest ludzi? Ile zwierząt, co to za zwierzęta? Jaka może być pora roku na obrazku? Co świadczy o danej porze roku?
-
Zabawa dydaktyczna „Czyje to dziecko?” – Aniołki jak już wiecie każde zwierzę ma jakąś nazwę, np. „krowa” i już na pewno wiecie, jak ona wygląda. Krowa to mama, dziecko to cielaczek a tata, to byk. Poznacie kilka nazw, całych zwierzęcych rodzin. Zachęcamy do obejrzenia filmu. Link: https://www.youtube.com/watch?v=v4R2rkylrc0 , na końcu którego macie kilka zagadek do rozwiązania. Następnie rodzic pokazuje dziecku ilustrację przedstawiającą zwierzęta na wiejskim podwórku. Dziecko ogląda obrazek i opowiada jego treść. Wymienia rodziny zwierząt znajdujące się na ilustracji.
- Ćwiczenia narządu mowy „Głosy zwierząt” – dziecko naśladuje zachowanie podanych przez rodzica zwierząt:
-krowa na pastwisku –ruchy okrężne żuchwą;
-świnia –układanie warg w kształt ryjka, jak przy wymawianiu głoski u;
-pies –szczerzenie zębów, ziajanie;
-kotek pije mleko –wysuwanie języka nad dłońmi w kształcie miseczki, oblizywanie warg ruchem okrężnym;
-koń –kląskanie
-
Praca plastyczna „Kotek” – dorysuj kotu brakujące elementy (oczy, nosek, wąsy), a następnie pomaluj go farbami. Potrzebne materiały: mazaki lub kredki, farby, pędzel.
-
Praca plastyczna „Krowa”- dziecko odrysowuje koła od szablonu przygotowanego przez rodzica i wycina je po liniach – jeśli jest potrzeba rodzic pomaga. (Dodatkowo wykonując tą pracę przypominamy sobie kształt koła, dziecko określa wielkość kół: małe, duże, mniejsze, większe). Dziecko z pomocą rodzica składa koła i nakleja na kartkę wg wzoru, dorysowuje lub dokleja brakujące elementy.
-
Praca plastyczna „Kura i pisklęta” – instrukcja wykonania w załączniku.
-
Zabawa dydaktyczna „Zgaduj Zgadula” – w ramach powtórki zdobytych wiadomości rodzic czyta dziecku kilka zagadek:
- Zabawy ruchowe
- „Głowa, ramiona, kolana, pięty”- link- https://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE
Zaproście do tańca mamę, tatę, brata, siostrę!!!
-
„Boogie Woogie” – link- https://www.youtube.com/watch?v=sXqaZUp2N-w
-
Zabawa „Jak się dzisiaj czuję” – drodzy rodzice rozmawiajmy z dziećmi w ciągu dnia o ich stanach emocjonalnych, np. rankiem po przebudzeniu czy wieczorem po dniu pełnym zabawy. Niech dziecko pokaże minki, które przedstawiają jego nastrój (robią miny wyrażające przeżywane emocje). Można skorzystać z tablicy, na której dziecko wskaże emocję, którą w danej chwili odczuwa.
Zachęcamy do wyznaczenia dziecku obowiązków domowych, ustalając dyżury (oraz zasady ich pełnienia) na kolejne dni, które może wykonywać samo lub w których może pomagać, np. wyrzucanie śmieci, ścieranie kurzy czy drobne pomoce w gospodarstwie.
Dodatkowo dla chętnych:
- Obejrzyj i wykonaj eksperyment „Kolorowe mleko”- https://www.youtube.com/watch?v=stg9EYDGn4g
- Posłuchaj, zaśpiewaj, zatańcz- „Rolnik sam w dolinie” https://www.youtube.com/watch?v=0Iw20CK9Wz4
- Zabawa ruchowa naśladowcza- „Jak chodzą zwierzątka?”. Można wykorzystać nagranie piosenki, link- https://www.youtube.com/watch?v=RqjXRJN–oY
- Jeśli masz książeczki o zwierzątkach, to poszukaj ich i obejrzyj, poczytaj razem z Rodzicem.
Język angielski
W związku z aktualnym tematem tygodnia, zachęcam do powtórzenia słownictwa wprowadzonego w tygodniu V: farm animals – zwierzęta na farmie.
Przy piosence dostępnej w załączniku powyżej przypominamy następujące słownictwo:
cat – kot
dog – pies
chicken – kura
cow – krowa
duck – kaczka
pig – świnia
Słownictwo dodatkowe:
horse – koń
sheep – owca
rooster – kogut