Drodzy rodzice, kochane dzieci witamy Was mile😊 W tym tygodniu udamy się z wizytą na wiejskie podwórko… Zapraszamy do zapoznania się z naszymi propozycjami aktywności.
-
Zachęcamy do obejrzenia filmu edukacyjnego: „Zwierzęta w gospodarstwie rolnym”.
https://www.youtube.com/watch?v=xrgowwp1V-U
Zapytajmy dziecko, jakie zwierzęta można spotkać na wiejskim podwórku, jak nazywają się ich dzieci, oraz gdzie mieszkają.
-
„Farma na wsi” – puzzle. Proponujemy, aby dziecko pod czujnym okiem rodzica podjęło próbę ułożenia puzzli tym razem w innym wydaniu😊 Wiele ciekawych propozycji znajdziemy klikając w poniższy link: https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/zwierzeta/122403-farma-na-wsi
- Piosenka „Co nam dają zwierzęta?” Posłuchajmy piosenki, a następnie zastanówmy się jakie korzyści płyną z hodowli zwierząt. https://www.youtube.com/watch?v=8E5JeRPT4E4
-
Opowieść ruchowa „ Na wiejskim podwórku”. Dziecko naśladuje ruchy oraz odgłosy zwierząt. W czasie opowieści możemy robić pauzy, by dziecko mogło rozpoznawać odgłosy wydawane przez zwierzęta.
Kogut obudził się najwcześniej. Przeciągnął się, ziewnął, rozprostował piórka, wyczyścił swój piękny czerwony grzebień na czubku głowy i wyszedł z kurnika. Słoneczko już pięknie grzało. Kogut przeszedł się po podwórku, zajrzał to tu, to tam, po czym wskoczył na płot i zapiał: kukuryku. Kury obudziły się natychmiast, zaczęły wiercić się na grzędzie, znosząc jajka. Kłóciły się przy tym okropnie… na całe podwórko niosło się ich gdakanie: ko, ko, ko, ko. Nieopodal w stajni usłyszał tę kłótnię koń, zawołał kilka razy: ihaha. Wybiegł ze stajni i zaczął galopować: kląskanie. W chlewiku obudziły się świnki i jak to ze świnkami bywa od razu były głodne, wołały: kwi, kwi, kwi. Gdy zjadły, poszły wytaplać się w błocie. Z obory wychyliła łeb krowa i przywitała się ze świnkami: muuuu Całego gospodarstwa pilnował pies Burek, który, gdy tylko coś się działo, szczekał głośno: hau, hau, hau. Aż do wieczora zwierzątka jadły, bawiły się na podwórku. A gdy słońce zachodziło, wróciły do swoich domków spać.
Na zakończenie, jeżeli dziecko chce może wymienić zwierzęta, o jakich była mowa w opowieści.
-
” Sylaby na opak”- zabawa słowna.
Turlamy piłkę do dziecka i podajemy wyraz związany z omawianą tematyką sylabizując go od tyłu. Zadaniem dziecka jest odgadnąć, o jakie słowo chodzi.
wa- kro ( krowa), nia- świ (świnia), ra-ku ( kura), czę-kur (kurczę), bię- źre ( źrebię), lę- cie (cielę), nik- kur (kurnik), nia- staj (stajnia), to- bło (błoto), ko- mle (mleko), ko- jaj (jajko), no- sia (siano)….
-
Zabawa ruchowa: „ Biegnij jak koza”.
Dziecko wykonuje klęk podparty z ramionami ugiętymi w łokciach, biegnie na czworakach.
7. Zachęcamy do przeczytania dziecku wiersza Hanny Łochockiej „Na podwórku koło bramy”. Po wysłuchaniu tekstu możemy przeprowadzić rozmowę z dzieckiem dotycząca treści wiersza. Pytania pomocnicze:
– jakie zwierzątka kłóciły się na podwórku i o co?
– jaka przygoda przytrafiła się zwierzątkom w wierszu?
– jak nazywamy dzieci zwierząt występujących w wierszu?
„Na podwórku koło bramy” Hanna Łochocka .
Na podwórku koło bramy wiodą spory cztery mamy.
Każda woła, że jej dziecię najładniejsze jest na świecie.
Mówi krowa: cielątko! Mówi owca: jagniątko!
Mówi świnka: prosiątko! A kobyłka: źrebiątko!
Lecz tymczasem dziatek czwórka już wymknęła się z podwórka
i na łączce sobie hasa w lewo, w prawo, hej hopsasa!
Podskakuje cielątko, a tuż za nim jagniątko,
podryguje prosiaczek, biega w kółko źrebaczek.
A z pobliskiej biegł zagrody hałaśliwy kundel młody
i ogonem raźnie machał, poszczekując: hau, hau, hau, hau.
Oj, umyka cielątko, oj, umyka jagniątko,
oj, umyka źrebaczek, a na końcu prosiaczek.
-
Zabawa badawcza ,,Zgadnij, co to za przysmak?”
Możemy zasłonić dziecku oczy i poprosić je o degustację mlecznych produktów: jogurt, maślanka, śmietana, mleko, ser biały, ser żółty, serek topiony, masło. Dziecko, może spróbować podać ich nazwy. Uświadomienie dz. pochodzenia produktów oraz ich wartości dla organizmu.
9.Praca plastyczna: „ Mini farma”. Proponujemy, aby nasze dziecko wykonało zagrodę dla zwierząt.
https://www.youtube.com/watch?v=_9mtHANZi6M
10. Zabawa ruchowa ”Kaczuszki szukają ziarenek”.
Dziecko może zamienić się w kaczuszkę. Chodzi po pokoju lub ogrodzie małymi krokami, kołysząc się na boki. Co pewien czas wykonuje skłony tułowia w przód i na boki – zbiera ziarenka i prostuje się.
11. „ Mieszkańcy wiejskiego podwórka” – zagadki o zwierzętach”. Sprawdźmy wiedzę na temat mieszkańców wiejskiego podwórka, a ułatwią nam to poniższe zagadki.
Chodzi po podwórku,
Woła: „Kukuryku”,
On i jego przyjaciele,
Mieszkają w kurniku.
(kogut)
Bawię się w błocie
Krzyczę: „Kwiku, kwiku”.
Mieszkam w chlewiku ….
(świnia)
Często wołam: me, me, me.
Czy ktoś wełnę moją chce?
( owca)
Ciężko pracuję na wsi cały dzień.
Odpoczywam w stajni i nie
jestem leń.
(koń)
Gdaczę sobie: ko, ko, ko,
Na śniadanie dam ci jajko.
(kura)
Zawsze blisko krowy i ogonem
miele, każdy już odgadnie,
bo to przecież…(ciele)
Nad rzeczułką wartką,
kto to drepce z dziatwą?
Żółte nóżki ma.
Gę, gę, gę, gę, ga! … (gęś)
Tak cichutko chodzi,
że go nikt nie słyszy, i dlatego bardzo
boją się go myszy. …(kot)
Mieszka w chlewiku
tłuścioszka znana.
Przez ludzi na słoninkę
i mięso chowana. …(świnia)
Chodzi po podwórku
I grzebie łapami.
Jest to ptak domowy,
Nazwijcie go sami. … (kura)
Dobre ma zwyczaje
– ludziom mleko daje. …(krowa)
Bywa siwy, gniady, kary,
Wozi ludzi i ciężary. … (koń)
Za kości rzucone dziękuje ogonem. …
(pies)
po podwórku sobie chodzi
i kurczęta żółte wodzi. … ( kura)
Mucząc woła gospodynię
Bo to zwierze z tego słynie,
Że gdy muczy to oznacza –
Gospodynię czeka praca
Mleko wnet do wiadra leci,
By je piły wszystkie dzieci,
Żeby każdy z Was był zdrowy
A to mleko dają …(krowy)
Żółciutkie kuleczki
Za kura się toczą,
Kryją się pod skrzydła,
Kiedy wroga zoczą. … (kurczęta)
W każdej wsi jest taki budzik,
który co dzień budzi ludzi.
Budzik chodzi, łapką grzebie.
Choć nie czesze się, ma grzebień. …(kogut)
Szybko biega, rży i parska.
Na śniadanie – owsa garstka.
Potem w stajni grzecznie stoi.
Czeka, aż go ktoś napoi.
Ty odważnie podejdź doń,
bo to jest po prostu … (koń)
Żółte, puszyste piórka,
okrągłe, grube brzuszki,
oczka jak dwa paciorki
i płaskie krzywe nóżki. …(kaczątko)
12. Ćwiczenie oddechowe „ Dmuchamy w piórka, które zgubiła kurka”.
https://www.youtube.com/watch?v=aw2J5lJa5Bc
13.Wprowadzenie litery g, G – praca z obrazkiem. „G jak gospodarstwo.”
Przyjrzyjmy się ilustracji, zapytajmy dziecko co widzi na obrazku. Zwróćmy uwagę na występujące różnice.
Wyodrębnijmy wyrazy podstawowe: Greta, Gutek, gospodarstwo. Zapytajmy dziecko, jaką głoskę słyszy na początku tych wyrazów? Głoskę – g.
Następnie podzielmy słowo gospodarstwo na sylaby i na głoski. Policzmy wspólnie z dzieckiem, ile jest sylab, a ile głosek. Możemy również wymienić inne słowa, w których głoskę g słychać na początku, w środku oraz na końcu słowa. Możemy również poprosić dziecko, by ułożyło schemat słowa: gospodarstwo z kolorowych karteczek (fiszki). Każda głoska to jedna litera.
Następnie możemy przejść do zaprezentowania dziecku wzoru litery g, G.
Proponujemy, by dziecko palcem wskazującym prawej dłoni wodziło palcem po literze g, G tyle razy, ile ma lat.
Możemy wspólnie z dzieckiem przeczytać zdanie.
„Greta ma Gospodarstwo tradycyjne, a Gutek gospodarstwo nowoczesne”.
14.Zabawa ruchowa ”Rzuć do celu”.
Możemy narysować patykiem koło na piasku, bądź kredą na chodniku. Następnie poprośmy dziecko, by stojąc w odległości trzech kroków od koła próbowało wrzucić do niego kamień.
15.”Słodki przysmak” – szyszki z ryżu preparowanego i krówek.
Zachęcamy do wspólnej zabawy, która usprawni nasze dłonie a przy tym da nam dużo radości i satysfakcji z przygotowania i kosztowania słodkich szyszek😊
https://www.youtube.com/watch?v=63vKcMQRyeU
Pamiętajmy o dokładnym myciu rąk przed posiłkami, po ich spożyciu, po powrocie z podwórka czy spaceru, a także po skończonej zabawie i pracy plastycznej.
16. „Więcej, mniej, tyle samo.” – karta pracy. Przed przystąpieniem do wykonania zadania proponujemy wraz z dzieckiem przypomnieć sobie znaki matematyczne i ich znaczenie. Najpierw określmy z dzieckiem lewą i prawą stronę kartki, następnie wskażmy ją na obrazku poniżej i spróbujmy odczytać zapis zaczynając od lewej strony np. Sześć kwiatków jest mniej niż dziewięć.
Proszę o wykonanie karty pracy ze strony 62, Nowe Przygody Olka i Ady cz. 2.
17. Zabawa dydaktyczna „ Jakie jest zwierzę?”
Pytamy dziecko Jaki(jaka) jest … ?
Jaka jest kura…? ( mała, głośna)
Jaki jest kogut ? (szybki, głośny)
Jaka jest kaczka? ( spokojna, powolna)
Jaka jest krowa? (duża, łagodna, spokojna)
Jaki jest koń? (duży, szybki, groźny)
18. W ramach utrwalenia znajomości poznanej litery prosimy o wykonanie następujących kart pracy: Ćwiczenia grafomotoryczne s. 33, Nowe Przygody Olka i Ady cz.2 s. 13.
19. Zabawa dydaktyczna „Posłuszne zwierzaki”.
Dziecko wybiera sobie dowolną figurkę zwierzęcia domowego i wykonuje polecenia rodzica, ustawiają je w różnych miejscach, z zastosowaniem określeń położenia przedmiotów względem siebie np. połóż zwierzątko przed sobą, za sobą, z prawej strony.
20. „G jak garnek”– karty pracy. Nowe Przygody Olka i Ady cz.2 s. 10,11,12.
21. Zabawa ruchowa „ Piłka wędruje”.
W staniu jednonóż – przekładamy piłeczkę z ręki do ręki pod kolanem wzniesionej nogi. Dziecko ćwiczy stając na przemian, na lewej lub na prawej nodze.
22. Zachęcamy do zapoznania się z popularnymi przysłowiami, których bohaterami są zwierzęta. Spróbujmy razem z dzieckiem wyjaśnić ich znacznie:
Gdyby kózka nie skakała, toby nóżki nie złamała.
Zapomniał wół, jak cielęciem był.
Koń ma cztery nogi i tak się potyka.
Pasuje jak wół do karety.
Nie kupuj kota w worku.
23. „Poznajemy liczbę 10” – karta pracy. Nowe Przygody Olka i Ady cz. 2, s. 24-25.
Język angielski
W związku z aktualnym tematem tygodnia, proponuję utrwalenie nazw zwierząt zamieszkujących w gospodarstwie oraz piosenki (wprowadzonych w tygodniu V).
Przypominamy następujące słownictwo:
cow – krowa
horse – koń
sheep – owca
hen – kura
rabbit – królik
donkey – osioł
goat – koza
dog – pies
duck – kaczka
cat – kot
Przypominamy piosenkę z załącznika poniżej.
Na koniec polecam krótki filmik prezentujący zwierzęta oraz dźwięki wydawane przez nie w naturalnym środowisku. Zachęćmy dziecko, aby powtarzało słowa za lektorem.
link do filmiku: https://www.youtube.com/watch?v=RrS0prSV8kc