Propozycje aktywności- tydzień 6

Wróć do głównej galerii

Szanowni Rodzice, drogie dzieci…

Przed nami ważne dla nas wszystkich Polaków dni… Nasz kraj nie zawsze cieszył się wolnością, o czym świadczą dzieje zapisane na kartach historii. Postaramy się przybliżyć Wam w tym tygodniu treści z zakresu edukacji patriotycznej i wychowania do wartości. Zachęcamy do zapoznania się z naszymi propozycjami. Wierzymy, że w przyszłości wyrośniecie na prawdziwych patriotów ponad wszystko kochających swój kraj…

 

  1. Zachęcamy do obejrzenia filmu, „Polskie Symbole Narodowe – Polak mały”, a następnie proponujemy przejść do rozmowy dotyczącej treści filmu. Możemy zapytać dziecko: Jakie zna polskie symbole narodowe?, dlaczego orzeł na czerwonym tle jest naszym godłem? Jaki tytuł nosi polski hymn?

https://www.youtube.com/watch?v=xQk8p7XY23A

 

2.Improwizacja ruchowa do muzyki „Płynie Wisła, płynie”.

Posłuchajmy z dzieckiem znanej pieśni patriotycznej. Możemy zaśpiewać ja wspólnie z dzieckiem. Dziecko może wyciąć białe i czerwone wstążki z bibuły. Następnie tłumaczymy dziecku, iż w momencie kiedy usłyszy muzykę chwyta wstążki w dłoń i wykonuje ruchy, tańczy, tak jak czuje. Gdy jest szybka, tańczy szybko, gdy jest wolniejsza, tańczy wolniej.

 

3.Legenda o powstaniu Państwa Polskiego .

Zachęcamy do krótkiej lekcji historii ukazującej powstanie Państwa Polskiego, a przybliży nam to poniższy fragment legendy.

Dawno, dawno temu, przed wieloma laty tereny na których dzisiaj mieszkamy pokrywały gęste lasy. Ludzie ciągle musieli wędrować i zmieniać miejsce zamieszkania. W tych czasach żyło trzech braci – Lech, Czech i Rus. Pewnego razu i oni wyruszyli razem ze swoimi rodzinami na poszukiwanie nowych miejsc na swoje domy. Bracia bardzo się od siebie różnili: Lech miał jasne włosy, był pogodny i mądry. Czech miał włosy czarne, był bystry i żwawy, Rus z kolei miał włosy brązowe i był cichy i milczący.

Bracia jakiś czas wędrowali razem, ale potem zdecydowali, że każdy z nich pójdzie w inną stronę. Czech udał się na południe, gdzie w końcu znalazł dobre miejsce. Tam założył swój gród, który od jego imienia nazywał się Czechami. Natomiast Rus poszedł na wschód, kraina, w której zamieszkał została nazwana Rosją.

Tylko Lech i jego ludzie nadal nie mogli znaleźć odpowiedniego miejsca. Zmęczeni długą wędrówką, postanowili w końcu odpocząć. Stanęli w miejscu, gdzie las nie był już tak gęsty, a ich oczom ukazał się przepiękny widok – zielone pagórki pokryte soczystą trawą, jeziora i rzeki pełne ryb, las pełen zwierzyny. Lech zachwycił się tą ziemią, ale nie był pewien czy to miejsce okaże się dla niego szczęśliwym. Pewnego dnia podczas zachodu słońca, wybrał się na spacer po okolicy, na jeden z pagórków na którym rósł olbrzymi, stary dąb.  Na jednej z jego gałęzi Lech dostrzegł orle gniazdo, a w w nim pięknego białego orła. Na widok Lecha, orzeł przestraszył się, rozłożył szeroko skrzydła i odleciał. Lech uznał orła za dobry znak i postanowił osiedlić się w tym miejscu ze swoją rodziną na stałe.

Pamiętając, że uznał orle gniazdo za dobry znak, nazwał swoje miasto Gnieznem, a na swój symbol wybrał białego orła na czerwonym tle.

Możemy poprosić dziecko o ułożenie poniższych ilustracji w odpowiedniej kolejności.

   

Przykładowe pytania, jakie możemy zadać dziecku:

 

– Kim byli dla siebie Lech, Czech i Rus?

– Czego szukali bracia wędrując po świece?

– Co skłoniło Lecha do zakończenia wędrówki?

– Jak nazwano gród, który założył Lech i co było jego znakiem?

– Od czego pochodzi nazwa naszego Państwa?

 

  1. Zabawa ruchowa ” Rzucam – złap”.

Stajemy naprzeciwko dziecka na odległość kilku kroków i rzucamy do siebie piłkę oburącz. Następnie odwracamy się tyłem do dziecka, rzucamy piłkę oburącz w tył, nad głową. Zadaniem dziecka jest złapanie piłki. Następnie zamieniamy się rolami.

 

5.”Poznajemy nasz kraj” – rozmowa inspirowana ilustracjami.

Obejrzyjmy wspólnie z dzieckiem ilustracje przedstawiające polskie symbole. Opisując ich treść, zwróćmy uwagę na posługiwanie się pełnym zdaniem podczas budowania wypowiedzi przez dziecko.  Np. Na obrazku widzę flagę biało-czerwoną.  Następnie możemy podzielić nazwy obrazków na sylaby i głoski. Przeczytać podpisy do obrazków. Zwróćmy uwagę na zróżnicowaną rzeźbę terenu. Przypomnijmy dzieciom, że już niedługo będziemy obchodzić Święto Flagi – 2 maja oraz Święto Uchwalenia Konstytucji 3 maja i przy tej okazji wyjaśnijmy dzieciom, co oznacza słowo: konstytucja – najważniejszy dokument w państwie, zawierający ważne przepisy i prawa. Możemy zapytać dziecko czy wie, jaka waluta obowiązuje w Polsce i poprosić by wskazało na obrazku monety i banknoty. Może uda się dziecku rozpoznać nominały.

 

  1. „Jestem Polakiem”- zabawa ruchowa do piosenki.

https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM

 

  1. „Czy znasz ten kraj?”. Zachęcamy do obejrzenia ilustracji, książek, albumów i czasopism, poświęconych Polsce dostępnych w domowych biblioteczkach.

 

8.Zabawa ruchowa „Rób, to co ja”. Wykonywanie ruchów naprzemiennych według instrukcji:

–  dotknij lewą ręką prawego łokcia i odwrotnie;

–  dotknij lewą ręką prawego ucha i odwrotnie;

–  dotknij lewą ręką prawego kolana i odwrotnie.

 

  1. Zabawa dydaktyczna: „Dokończ zdanie” – rzucamy piłkę do dziecka, mówiąc pierwszą część zdania, zadaniem dziecka jest jego dokończenie, np.:

Moja ojczyzna to…….

Godło Polski to……….

Gdy słyszymy hymn, należy…….

Nasze symbole narodowe to……….

Flaga Polski ma barwy………………. itp.

 

  1. Zapoznanie z literą f, F w oparciu o wiersz „Flaga „ Cz. Janczarskiego.

Zachęcamy do przeczytania dziecku wiersza i rozmowy nt. jego treści.

 

Powiewa flaga,

gdy wiatr się zerwie.

A na tej fladze

biel jest i czerwień.

 

Czerwień – to miłość,

biel – serce czyste…

Piękne są nasze

barwy ojczyste.

 

Po wysłuchaniu wiersza możemy zapytać dziecko:

– O fladze jakiego państwa była mowa w wierszu? Po czym to poznałeś?

– Co oznacza czerwień, a co biel w wierszu?

– Kiedy i gdzie możemy zobaczyć flagę Polski?

 

Następnie wyodrębnijmy wyraz podstawowy: flaga. Poprośmy dziecko, by podzieliło ten wyraz na sylaby, a następnie na głoski. Zapytajmy dziecko, jaką głoskę słyszy na początku tego słowa? f jak flaga. Spróbujmy określić czy jest ona spółgłoską, czy samogłoską. Zauważmy, głoskę słyszymy, a literę widzimy. Następnie zaprezentujmy dziecku obraz graficzny litery F, f – pokazując sposób kreślenia tej litery, krok po kroku, zgodnie z kierunkiem strzałek.

  1. Zabawa ruchowa ”Lot orła”.

Dziecko porusza się w tempie melodii, naśladując ruchy orła w locie. Gdy słychać muzykę wolną, dziecko naśladuje powolny lot, gdy słychać szybko muzykę, dziecko naśladuje szybki lot.

  1. Praca plastyczna „Barwy Ojczyste”. Przed przystąpieniem do pracy wykonamy eksperyment😊 , którego produkt końcowy posłuży nam jako materiał plastyczny. Szczegóły w linku poniżej.

https://malinowaplaneta.pl/jak-zrobic-kolorowy-ryz/

W czasie kiedy ryż będzie się suszył, my możemy przystąpić do kolejnego etapu naszej pracy. Narysujmy ołówkiem po śladzie kontur mapy Polski, następnie możemy poprawić go mazakiem.

W kolejnym etapie możemy przystąpić do wypełniania konturu mapy, wyklejając go odpowiednimi kolorami ryżu, sugerują się barwami flagi.

Pamiętajmy o dokładnym myciu rąk przed posiłkami, po ich spożyciu, po powrocie z podwórka czy spaceru, a także po skończonej zabawie i pracy plastycznej.

 

  1. Opowieść ruchowa „Podróż przez Polskę”.

Dziecko naśladuje czynności wykonywane przez rodzica:

Jesteśmy nad Bałtykiem, fale uderzają o brzeg i szumią (dzieci naśladują odgłosy: szuuuu, szuuuuu). Przed wskoczeniem do wody musimy się rozegrać do stroju kąpielowego (naśladują rozbieranie się) i wykonać rozgrzewkę. Zróbmy kilka pajacyków i skłonów (wykonują ćwiczenia). A teraz siuuup (powtarzają) do wody. Oj, trochę zimno, brrr (powtarzają i pokazują jak się trzęsą z zimna). Spróbujmy zanurkować – bul, bul, bul (powtarzają i naśladują nurkowanie). Szybko się wycieramy, ubieramy (naśladują czynności) i wykonujemy dłuuuuugi skok (długi skok obunóż) do Warszawy, gdzie weźmiemy udział w maratonie, to aż 3 okrążenia wokół miasta (biegną jedno za drugim). Chwila odpoczynku na wypicie wody (naśladują picie) i wykonujemy dłuuugi skok w góry (wykonują skok obunóż). Wspinamy się na najwyższy szczyt -Rysy, nie jest  to łatwe, ciągle ocieramy pot z czoła (naśladują). Ale już niedługo szczyt. Jesteśmy! Ale piękne widoki! Zasłużyliśmy na odpoczynek (siadają i naśladują oglądanie widoków).

 

  1. „Zagadki z Polską związane” – zabawa dydaktyczna.

Słowa będące rozwiązaniem zagadek możemy podzielić na sylaby, wyodrębnić głoski na początku (w nagłosie) i na końcu (wygłosie) słowa.

 

– Na czerwonej tarczy, widnieje biały orzeł w koronie.

Kto tego symbolu nie zna, niech ze wstydu zaraz spłonie. (godło)

 

– Powiewa ona, gdy wiatr się zerwie

A na niej biel jest i czerwień. (flaga)

 

– Herbem tego miasta, jest piękna syrenka

która miecz i tarczę dzierży w swoich rękach.

Od imienia syrenki i rybaka Warsa je nazwano,

I stolicą państwa  polskiego mianowano.

Przez nie rzeka Wisła przepływa,

Zatem jak stolica Polski się nazywa? ( Warszawa),

 

– Ta szeroka rzeka płynie,

po polskiej krainie.

Niczym błękitny, ostry nóż,

przecina Polskę wzdłuż.

Pędzi od gór wysokich, przez Kraków i stolicę

W niej rybak Wars ujrzał swą ulubienicę. ( Wisła)

 

Podpowiedź:

Szafirowym blaskiem, woda z niej błysła.

Najdłuższą Polski rzeką, jest ona… (Wisła)

 

– Zwie się Mazurek Dąbrowskiego,

Choć Wybicki jest autorem.

Pieśnią jest państwa polskiego

Polski trzecim jest symbolem. (hymn)

 

Podpowiedź:

Na zawsze pozostaną jego słowa w sercu mym,

Na zawsze zapamiętam mojego kraju… (hymn)

 

– To miejsce w którym mieszkamy, to nasza ojczyzna

To nasze państwo, każdy to przyzna.

Pod biało-czerwonymi barwami się skrywa,

Jak nasz piękny kraj się nazywa? (Polska)

 

  1. Zabawa ruchowa „ Wiosenny slalom”.

Układamy razem z dzieckiem patyki w dwóch rzędach w równych odstępach. Następnie na umówiony sygnał biegniemy razem z dzieckiem, omijając patyki raz z prawej, raz z lewej strony. Wygrywa, ta osoba, która szybciej ukończy slalom. – nauka przegrywania, kształtowanie orientacji przestrzennej.

 

  1. „Polska od gór do morza – krajobrazy Polski”- film edukacyjny. Zachęcamy do rodzinnego oglądania i podziwiania piękna naszej Ojczyzny. Po wspólnym seansie spróbujmy wymienić obrazy, jakie pozostały w naszej pamięci😊

https://www.youtube.com/watch?v=kHg_tid5mP4&vl=pl

 

  1. Zabawa ruchowa „ Którędy do celu”.

Na dywanie przyklejamy szeroką taśmę klejąca, tak by utworzyć duży prostokąt. Kładziemy w wybranym rogu prostokąta maskotkę – np. króliczka. Następnie zawiązujemy dziecku na oczach chustkę. Instruujemy dziecko, w którą stronę musi pójść, aby dojść do celu. Wydajemy krótkie polecenia ,np. Idź 2 kroki w prawo, 1 krok do przodu.

 

  1. „Piękny krajobraz”. Do wykonania tej pracy będziemy potrzebować kolorowych gazet. Dziecko wybiera spośród ilustracji z gazet: jeden krajobraz, jedną postać, jedno zwierzę i je wycina. Następnie nakleja wycięte elementy na kolorową kartkę i tworzy własną kompozycję.

 

  1. Piszemy litery – karta pracy ćwiczenia grafomotoryczne s.41, Nowe Przygody Olka i Ady s. 58-61.

 

  1. „ Znamy już monety i banknoty”- karta pracy. Nowe Przygody Olka i Ady cz.2 s.50-51, 60-61.

 

  1. „Kolorowanki patriotyczne” – karta pracy. zał.6

 

  1. Uroczyste wywieszenie flagi na ścianie budynku.

Przed nami ważne święta narodowe. Pamiętajmy o ważnym dla nas wszystkich wyrazie patriotyzmu, jakim jest uroczyste wywieszenie flagi. Jest to nasz oficjalny znak symbolizujący wolność naszego Państwa.

  1. Jesteśmy Polakami, mieszkamy w Polsce, a Polska leży w Europie. W maju obchodzimy także Dzień Europy (9 maja), w którym co roku świętujemy pokój i jedność. W celu poszerzenia horyzontów zachęcamy do kliknięcia w poniższy link.

Interaktywna mapa Unii Europejskiej.

https://europa.eu/learning-corner/the-eu-whats-it-all-about_pl

Język angielski

W tym tygodniu poznajemy słownictwo związane z Polską i patriotyzmem.

Słowniczek:

– Flag of Poland – Flaga Polski
– red/white – biały/czerwony
– national anthem – hymn narodowy
– country – kraj
– sea – morze
– river – rzeka
– mountains – góry

Zachęcam do skorzystania z ilustracji dostępnych w załączniku poniżej. Poprośmy dziecko o wskazanie konkretnego obrazka mówiąc Point to (wskaż na), Np. Point to the sea, potem zamieniamy się rolami – dziecko prosi o wskazanie obrazka przez rodzica.

Załącznik nr 1 (5)

Teraz utrwalimy słownictwo związane z częściami ciała przy piosence pt. ,,One little finger” – dziecko ma za zadanie naśladować postaci z teledysku.