Propozycje aktywności dla grupy Aniołki
Witajcie Kochane Aniołki i Drodzy Rodzice! W tym tygodniu przybliżymy sobie wiadomości na temat Polski – naszej ojczyzny. Zachęcamy do wspólnej nauki poprzez zabawę.
-
„Potrafię prawidłowo myć zęby” – obejrzyjcie film przypominający, jak należy myć zęby. Następnie myjcie zęby stosując wszystkie zasady higieny jamy ustnej. https://www.youtube.com/watch?v=rTB9z-pOtmw
„Piękny uśmiech ma, ten, kto o ząbki dba”.
-
„Wesoła gimnastyka” – na dobry początek każdego dnia zapraszamy Aniołki do gimnastyki, aby rozwijać ogólną sprawność ruchową: https://www.youtube.com/watch?v=OZ54i4ecwWA
-
Zapraszamy do obejrzenia filmu pt. „Polak Mały”, następnie rodzic rozmawia z dzieckiem o treści filmu, zadając dziecku pytania.
Link: https://www.youtube.com/watch?v=xQk8p7XY23A
Pytania:
-
Jakie znacie polskie symbole narodowe?
-
Jak wygląda godło Polski?
-
Dlaczego orzeł na czerwonym tle jest naszym godłem?
-
Co symbolizuje biały i czerwony kolor na fladze?
-
Jaki tytuł nosi polski hymn?
-
W jakich sytuacjach śpiewa się hymn?
-
Jaką postawę przyjmujemy podczas śpiewania hymnu?
-
Zachęcamy do wspólnego odśpiewania Hymnu Narodowego „Mazurka Dąbrowskiego”, pamiętamy o odpowiedniej postawie:
https://www.youtube.com/watch?v=AJsWz9SlpfA
-
Zachęcamy do przeczytania wiersza wraz z prezentacją ilustracji oraz do rozmowy na jego temat.
„Legenda o warszawskiej syrence”.
Piękna syrenka,
Co w morzu żyła,
Raz do Warszawy
Wisłą przybyła
Zauważyli
Ją tam rybacy,
Gdy przeszkadzała
Im w ciężkiej pracy.
Rybacy dla niej
Życzliwi byli,
Bo się jej pięknym
Śpiewem wzruszyli
Ale zły kupiec
Złapał ją w wodzie
I potem trzymał
W ciasnej zagrodzie.
Z żalu i smutku
Zaczęła płakać,
Na pomoc przyszedł
Jej syn rybaka.
Syrenka za to
Podziękowała
I bronić miasta
Przyobiecała.
Od tamtej pory
I dniem, i nocą
Służy Warszawie
Swoją pomocą.
Pytania do wiersza:
-
Gdzie mieszkała Syrenka?
-
Co zrobił syrence kupiec?
-
Kto uratował Syrenkę?
-
Co obiecała Syrenka w podziękowaniu za ratunek?
Następnie prosimy pokazać dziecku na mapie gdzie znajduje się Warszawa, wyjaśniamy, że Warszawa to stolica Polski. Warszawa jest największym miastem i pełni bardzo ważną rolę w naszym kraju, w którym znajdują się najważniejsze urzędy państwowe będące siedzibą władz (pałac prezydencki, sejm i senat). Herbem Warszawy jest Syrenka.
Zapytajmy dziecko o miejsce zamieszkania, poprośmy, aby podało pełną nazwę miejscowości, w której mieszka.
-
Opowieść ruchowa „Skok przez Polskę” – dziecko naśladuje czynności wykonywane przez rodzica.
Jesteśmy nad Bałtykiem, fale uderzają o brzeg i szumią (dziecko naśladuje odgłosy: szuuuu, szuuuuu). Przed wskoczeniem do wody musimy się rozebrać do stroju kąpielowego (naśladuje rozbieranie się) i wykonać rozgrzewkę. Zróbmy kilka pajacyków i skłonów (wykonuje ćwiczenia). A teraz siuuup (powtarza) do wody. Oj, trochę zimno, brrr (powtarza i pokazuje jak się trzęsie z zimna). Spróbujmy zanurkować – bul, bul, bul (powtarza i naśladuje nurkowanie). Szybko się wycieramy, ubieramy (naśladuje czynności) i wykonujemy dłuuuuugi skok (długi skok obunóż) do Warszawy, gdzie weźmiemy udział w maratonie, to aż 3 okrążenia wokół miasta (biegnie np. dookoła pokoju). Chwila odpoczynku na wypicie wody (naśladuje picie) i wykonujemy dłuuugi skok w góry (wykonuje skok obunóż). Wspinamy się na najwyższy szczyt Tatr-Rysy, nie jest to łatwe, ciągle ocieramy pot z czoła (naśladuje). Ale już niedługo szczyt. Jesteśmy! Ale piękne widoki! Zasłużyliśmy na odpoczynek (siada i naśladuje oglądanie widoków).
Prezentujemy dziecku na mapie gdzie znajduje się Morze Bałtyckie, Warszawa i Tatry.
-
Zapraszamy na wyprawę po naszej pięknej Polsce, proponujemy piosenkę do wspólnego wysłuchania pt. „Jestem Polakiem”. Zachęcamy dziecko, aby poruszało się swobodnie po pokoju w rytm piosenki. Link: https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM
-
Zapraszamy do wspólnego śpiewu piosenki, którą na pewno pamiętają Aniołki „Flaga Biało-Czerwona”: https://www.youtube.com/watch?v=c9rDchr7Tss
-
Praca plastyczna „Flaga biało-czerwona” – 2 maja obchodzimy święto- Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej. Zachęcamy do przygotowania z dzieckiem flagi Polski. Proponujemy kilka możliwości: wyklejmy szablon flagi bibułą lub skrawkami białego i czerwonego papieru lub malujemy szablon farbami, flagę można również wykleić plasteliną – technika dowolna.
-
Ćwiczenia grafomotoryczne „Syrenka Warszawska” – w karcie pracy proponujemy dokończyć rysowanie syrenki zgodnie z poleceniem. (Prosimy rodziców o zwracanie uwagi dziecku na prawidłowy chwyt kredki lub ołówka.)
-
Zabawa dydaktyczna „Rytmy” – przedstawiamy kilka propozycji ćwiczeń dla dzieci wraz z rodzicami:
-
Rodzic wykonuje razem z dzieckiem kilka ćwiczeń ruchowych. Prezentuje pewną sekwencję czynności, którą dziecko ma powtórzyć, np. przysiad, podskok, skłon, przysiad, podskok, skłon, itd. Następnie zamiana ról – tym razem rodzic powtarza ćwiczenia, pokazane przez dziecko.
-
Tym razem możemy wykorzystać kilka zabawek, które z pewnością dziecko posiada. Wybieramy po kilka zabawek jednego rodzaju (autek, piłek, klocków) i ułóżmy je według określonego schematu, np. klocek, piłka, autko, klocek, piłka autko, itd. Następnie dziecko kontynuuje układanie wzoru. Potem proponujemy, aby dziecko samo wymyśliło swój rytm.
-
Zabawa dydaktyczna „Ile widzisz…?” – spróbujcie przyjrzeć się uważnie obrazkom i proszę odpowiedzcie na pytania.
-
Zabawa „Wesoła kanapa” – zachęcamy do wymyślania komplementu dla każdego członka rodziny, który na ten moment siada na kanapie.
-
Zapraszamy do wspólnej zabawy ruchowej „Koniki”, którą Aniołki bardzo lubią link: https://www.youtube.com/watch?v=r8qvgiG0GXA&list=PLjiT2qQ1-qD44n4Xrf95v2lrFIoDKaLPG&index=15
-
Zachęcajmy dzieci, aby po skończonej zabawie odkładały zabawki na swoje miejsce i dbały o prządek.
Proponujemy bajkę do obejrzenia pt. „Lisek Niedbaluszek”:
https://www.youtube.com/watch?v=Tyi1iP_r388
-
Zachęcamy do przypomnienia z dzieckiem wiersza pt. „Katechizm małego dziecka” W. Bełzy.
(można skorzystać z filmu „Kto ty jesteś?”: https://www.youtube.com/watch?v=58IaxG-4S3M )
-
Bardzo też zachęcamy do pobrania i wydrukowania bajki dla dzieci o koronawirusie – ułatwi Wam ona rozmowę z dziećmi na ten temat ich językiem, dowiedzieć się, co czują w związku z tą sytuacją oraz oswoić się z myślą o chorobie. Możecie ją pobrać za darmo tutaj: https://660919d3-b85b-43c3-a3ad-3de6a9d37099.filesusr.com/ugd/64c685_043dfd8a71d64cb78df2c51d21574e6b.pdf?fbclid=IwAR03fPYijrDuYzOxZFwqMx1jwyWOyA1VvDVVNohRSfAXLduOr2mobUW_IGg
Język angielski
W tym tygodniu nauczymy się kilku słówek:
– Flag of Poland – Flaga Polski
– red – czerwony
– white – biały
– sea – morze
Proszę skorzystać z ilustracji w załączniku poniżej. Można poprosić dziecko o wskazanie konkretnego obrazka mówiąc Point to (wskaż na), Np. Point to the sea, potem zamieniamy się rolami – dziecko prosi o wskazanie obrazka przez rodzica.
Aby sprawdzić prawidłową wymowę słówek można skorzystać z internetowego słownika:
www.diki.pl
A na koniec czas na znaną już dzieciom piosenkę pt. ,,Spin around”. Naśladujemy dziecko w teledysku (klaszczemy w dłonie, tupiemy, machamy, kręcimy się)