Propozycje aktywności- tydzień 5

Wróć do głównej galerii

Propozycje aktywności dla Stokrotek – tydzień V
Temat kompleksowy: Wiosenne prace w ogrodzie

Drodzy Rodzice, kochane Dzieci!

W tym tygodniu proponujemy temat związany z wiosennymi pracami w ogrodzie, dotyczyć on będzie zawodu, ogrodnika, narzędzi które są przez niego wykorzystywane oraz roślin.  Zachęcamy do skorzystania z zamieszczonych propozycji. W ten sposób przyczynimy się do rozwijania zainteresowań światem przyrody.

 

  1. Proponujemy, aby rozmawiać z dzieckiem o jego emocjach. Można ustalić, że każdego dnia np. rano i wieczorem będziemy pytać dziecko o jego nastrój. Rozmawiajmy o tym jak się spało, jak minął dzień, co ucieszyło dziecko, co zasmuciło? Warto też zachęcić dziecko, aby narysowało obrazek związany ze swoim nastrojem i opowiadało o nim.

 

  1. W okresie wiosennym zachęcajmy dziecko do podejmowania różnych czynności np. podlewanie roślin, udział w drobnych pracach porządkowych w ogrodzie, pomoc w sadzeniu kwiatów. Jeśli wykonujemy prace w ogródku dajmy dziecku możliwość obserwacji naszych działań i tłumaczmy co robimy i w jakim celu – jeśli to możliwe włączajmy dziecko do tych prac.
  2. Propozycje zabaw ruchowych:

,,Co robimy w ogrodzie” ­– dziecko z pomocą rodzica rozkłada na podłodze długie sznurki lub skakanki równolegle do siebie – będą to grządki. Dzieci maszerują swobodnie pomiędzy grządkami powtarzając ,,tup, tup, tup”. Gdy rodzic klaśnie w dłonie i powie stop zadaniem dziecka jest naśladowanie czynności, które wykonuje się wiosną w ogrodzie:
– kopiemy grządki łopatką – dzieci powtarzają przy tym puk,. puk, puk
– grabimy grządki –
dzieci powtarzają przy tym szu, szu, szu
– sadzimy kwiatki
– dzieci powtarzają przy tym pac, pac, pac
– podlewamy kwiatki
– dzieci palcami naśladują spadanie kropel i powtarzają przy tym kap, kap, kap.

,,Wiosenny trening” – zabawę można przeprowadzić w domu, ale jeśli pogoda na to pozwala można też na podwórku. Zadaniem dziecka jest jak najszybsze wykonywanie czynności, które wymyślają rodzice. Zakres działań jest tak naprawdę nieograniczony w zależności od tego co nas otacza, mogą być to polecenia takie jak np. wskocz na kanapę, dotknij podłogi, podbiegnij do drzwi i wróć, dotknij czegoś zielonego, podskocz trzy razy, połóż się na brzuchu, chodź jak kotek itp. Zabawa tak naprawdę nie ma ograniczeń, dziecko będzie ,,wybiegane” i szczęśliwe. Zachęcamy także do zmiany ról – dziecko wydaje polecenia, a rodzic je wykonuje.

„Kwiaty rosną” – dziecko siada w siadzie skrzyżnym, tułów pochylony do przodu, dłonie na podłodze. Na hasło: „kwiaty rosną” – powoli prostuje tułów. Na hasło: „kwiaty wyciągają się do słońca” – wyciąga ręce w górę, jak najwyżej. Na hasło: „kwiaty więdną” – powoli wraca do pozycji wyjściowej.

,,Lewa i prawa” zabawa przy rymowance, która pozwoli utrwalić lewą i prawą stronę oraz nazwy części ciała.
Dziecko wskazuje przy wierszyku swoje części ciała z rozróżnieniem na prawą i lewą stronę – aby to ułatwić możemy wyróżnić prawą rękę zakładając na nią np. frotkę lub przewiązując kokardką.

Prawa ręka, noga prawa,
cała strona też jest prawa.
Prawe ucho, oko mam,
prawy łokieć z boku dam.
Lewa ręka, noga lewa,
cała strona tez jest lewa.
Lewe ucho, oko mam,
lewy łokieć z boku dam.

  1. Oto krótki wierszyk pt. ,,W ogródku” wprowadzający w tematykę wiosennych prac w ogrodzie:

W ogródku

Dziś w ogródku lśni porządek,
Zosia krząta się wśród grządek.
Kolorowe sadzi kwiatki,
porządkuje swe rabatki.
Już tańcują grabki małe
do grabienia doskonałe!

Pytania do wiersza:

1. Jaka nadeszła pora roku?
2. Jak ma na imię dziewczynka z wiersza?
3. Gdzie jest Zosia?
4. Co robi Zosia?
5. Jakiego narzędzia używa do grabienia?
6. Czy w ogródku jest bałagan?

Proponujemy wyjaśnić dziecku, że wiosna to czas, w którym porządkujemy ogródki i podwórka. Sadzimy kwiatki i przygotowujemy grządki na warzywa, przekopujemy ogródki, grabimy, przycinamy gałęzie, kosimy trawę, pielimy itp. Przygotowujemy w ten sposób nasz ogród na nadejście lata i cieszymy się jego urokiem. Dbamy o rośliny, a one odwdzięczają nam się pięknym wyglądem. Uprawiamy warzywa i dzięki temu mamy pyszne i zdrowe kanapki oraz surówki.

Następie prezentujemy dziecku obrazki przedstawiające poszczególne prace w ogrodzie oraz narzędzia do tego potrzebne – dostępne w załącznikach. Dziecko przygląda się obrazkom, próbuje powiedzieć co przedstawiają np. pan grabi, pani sadzi kwiaty. Następnie rodzic czyta dziecku zdania pod obrazkami.

Prace w ogrodzie – Załącznik nr 1 – prace w ogrodzie
Narzędzia do pracy w ogrodzie – Załącznik nr 2 – narzędzia

  1. Zachęcamy do wykonania prostej, ale bardzo efektownej pracy plastycznej pt. ,,Wiosenne kwiaty”. Do jej wykonania potrzebujemy: białą kartkę A4, papier kolorowy – zielony (jeśli nie mamy zielonego papieru spróbujmy poszukać w starych gazetach stron w odcieniach koloru zielonego), farby, nożyczki, klej.
    Na początek dziecko wycina długie, wąskie paski z zielonego papieru, a potem przykleja je na białej kartce tak jak na zdjęciu
    – w ten sposób powstaje wiosenna trawa.
    Następnie dziecko moczy palce w kolorowych farbach i stempluje płatki kwiatów w trawie. Do stemplowania można użyć też kawałka gąbki lub uformowanej np. w kształt kwiatka plasteliny. Zachęcamy do chwalenia się pracami dzieci i zamieszczaniu zdjęć ich prac na naszym mailu grupowym – będzie to bardzo miłe doświadczenie zarówno dla nas, jak i dla Państwa pociech.

Jak wzrasta roślina?

Proponujemy przeczytać dzieciom krótki tekst, który pomoże im to zrozumieć. Dziecko naśladuje roślinkę i na chwilę zamienia się np. w kwiat.

Jesteście maleńkimi nasionkami kwiatów (dzieci cichutko kucają, zamieniają się w maleńkie nasionko). Ktoś wsadza do ziemi nasionko… ale czy to wystarczy, żeby roślina wzeszła? Niestety nie…. Potrzeba jej wody i słońca. W miarę upływu czasu powoli kiełkujecie, rozwijacie się i jesteście coraz wyżsi (dzieci powoli wstają, wyciągają ręce w górę). Zbliża się do was słonko – jesteście szczęśliwi i zadowoleni (dzieci robią zadowoloną minę, stają na palcach i wyciągają się w stronę słońca). A teraz zrasza was woda i stajecie się piękną roślinką (dzieci obracają się wokół własnej osi na palcach).

Na koniec zadajemy dziecku pytanie:
Czego potrzeba roślinie do wzrostu? (wody i słońca).

  1. Zabawa matematyczna ,,Obrazek wiosenny”.

Dziecko tworzy rysunek zgodnie z instrukcjami wydawanymi mu przez rodzica. Do tej zabawy potrzebna będzie biała kartka A4 z narysowanym kwadratem na dole, na środku kartki (będzie to kontur domu) – można narysować go wspólnie z dzieckiem lub skorzystać z Załącznik nr 4 – domek

Instrukcja:
1. Na domku narysuj dach.
2. Dorysuj 4 okna i 1 drzwi.
3. Po prawej stronie domku narysuj kwiatek.
4. Po lewej stronie domku narysuj warzywne grządki.
5. W prawym górnym rogu kartki narysuj słońce.
6. W lewym górnym rogu kartki narysuj dwie chmurki.
7. Pokoloruj rysunek.
8. Gotowe !

Proponujemy założenie wspólnie z dzieckiem mini hodowli. Zasadźmy cebulki w doniczkach, a otrzymamy pyszny i zdrowy szczypiorek na kanapki dla całej rodziny.

Potrzebna będzie nam: ziemia, doniczka, cebula (może być kilka sztuk), konewka.

Dziecko liczy cebule i sadzi w doniczce z pomocą rodzica tak, aby 1/2 do 3/4 cebuli znalazła się pod ziemią, na koniec lekko podlewa podłoże. Doniczki z tak przygotowaną uprawą ustawiamy w nasłonecznionym miejscu np. na parapecie okna. Dziecko obserwuje wzrost szczypiorku, regularnie podlewa uprawę dbając o nią.

W czasie sadzenia można recytować  krótki wierszyk:

Doniczka, ziemia, cebulka – łatwa sprawa,
będzie z Rodzicami cudowna zabawa.
Szczypiorek w domu wyhodujemy,
jedząc go wszyscy zdrowi będziemy!

 

  1. Proponujemy osłuchanie z piosenką pt. ,,W naszym ogródeczku” dostępnej w linku poniżej:

https://www.youtube.com/watch?v=08_S0RA3mac

Tekst piosenki:

W naszym ogródeczku
zrobimy porządki x3
Wygrabimy ścieżki
przekopiemy grządki
przekopiemy grządki raz, dwa, trzy.

 

Potem w miękką ziemię
wsiejemy nasionka x3
Będą się wygrzewać
na wiosennym słonku,
na wiosennym słonku raz, dwa, trzy.

 

Przyjdzie ciepły deszczyk
i wszystko odmieni x3
W naszym ogródeczku
grządki zazieleni, grządki
zazieleni raz, dwa, trzy.

 

Kiedy dziecko zaznajomi się już z piosenką, można wspólnie wymyślić do niej ruchy np. grabienie, kopanie, sianie itp. Jeśli piosenka spodoba się dziecku można zorganizować też mini koncert i zachęcić do występu przed członkami rodziny z mikrofonem (za mikrofon może posłużyć np. mała butelka, kartka zwinięta w rulon lub rolka po ręczniku papierowym).

  1. Zapraszamy do przeczytania dziecku opowiadania A. Galicy pt. ,, Jak koza została ogrodnikiem?”.Na małej polance mieszkała sobie Pani Zajączkowska z synkami Skoczusiem i Kicusiem. Dwa wróbelki, które lubiły przylatywać na tę polankę, nie wiedziały, czy ładniejszy jest Skoczuś, czy Kicuś. I tak się kłóciły:
    Ćwir-ćwir – ćwierkał pierwszy wróbelek. – Skoczuś ma dłuższe uszy.
    – Ale Kicuś ma bardziej puszysty ogonek – tłumaczyła mama Zajączkowska.
    – Ćwir-ćwir, to prawda – zgadzał się drugi wróbelek.
    Zajączki lubiły jeść zielone przysmaki, więc mama wyszukiwała najsmaczniejsze listki w trawie. Znajdowała też w lesie kępki zajęczego szczawiu, przysmaku zajęcy. Niestety, nie było go tam wiele, więc mama postanowiła zrobić pod lasem ogródek. Na grządkach posiała zajęczy szczaw, sałatę, marchewkę i koperek. Zajączki codziennie podlewały grządki, a nawet pomogły zrobić płotek wokół ogródka.
    – Teraz już nikt nie podepcze naszych grządek – powiedziała mama. – Musimy tylko znaleźć ogrodnika, który zaopiekuje się nimi, gdy my będziemy w lesie.
    – Tak, tak – ćwierkały wróbelki. – Ktoś musi pilnować ogródka.
    – A może wy to zrobicie? – zapytała Pani Zajączkowska.
    – My? – zdziwiły się wróbelki. – My jesteśmy za małe! Poszukaj kogoś innego!
    Ale to nie było proste. Wiewiórka zajęta była wiosennymi porządkami w dziupli, jeż nie miał czasu, a lisa mama Zajączkowska nawet nie pytała, bo bała się tego leśnego chytrusa. Pewnego dnia przywędrowała na polankę biała koza z czarną łatką na grzbiecie. Gdy dowiedziała się o zmartwieniu zajęcy, powiedziała:
    – Pilnować sałaty, szczawiu, koperku i, mniam-mniam, marchewki? To praca
    w sam raz dla mnie!
    Mama Zajączkowska, która wcześniej nie znała kozy, ucieszyła się bardzo. Pokazała jej, jak podlewać grządki i przypomniała, po co jest płotek. Zające pobiegły do lasu, a koza została w ogródku.
    – Pilnuj sałaty! – ćwierkały wróble. – Pilnuj marchewki!
    – Oczywiście – meczała koza. – Pilnuję, tylko nie przeszkadzajcie.
    Wróbelki poćwierkały i odleciały. Gdy zajączki wróciły z lasu do domu, nie poznały
    swojego ogródka. Marchewki i sałaty ani śladu, grządki zdeptane, koperek zjedzony, nawet zajęczy szczaw wyskubany. Co za nieszczęście! A gdzie się podziała koza? Objedzona smacznie usnęła sobie pod płotem…
    – Bo koza nie nadaje się na ogrodnika! – zaćwierkały wróbelki i pofrunęły opowiedzieć o tym wszystkim mieszkańcom leśnej polany.

Pytania do treści opowiadania

– Kto mieszkał na małej polance?
– Co lubiły jeść zajączki?
– Co mama zajączków posiała na grządkach w ogródku?
– Jak zajączki dbały o ogródek?
– Kogo mama prosiła, żeby został ogrodnikiem w jej ogródku?
– Co zrobiła koza, kiedy została ogrodnikiem?
– Dlaczego koza nie nadaje się na ogrodnika?

Na koniec zadajemy dziecku pytanie: Jak nazywa się osoba, która zajmuje się ogrodem, pielęgnuje rośliny, sadzi kwiaty i pieli? – wprowadzenie zawodu OGRODNIKA
A teraz zapraszamy do kolorowanki pt. ,,Praca ogrodnika”, która jest dostępna w załączniku. Zwróćmy uwagę, czy dziecko prawidłowo trzyma kredkę i czy stara się nie wykraczać poza linie.
Załącznik nr 5 – ogrodnik

  1. Zapraszamy także do wspólnego rozwiązywania zagadek dotyczących pracy w ogrodzie.

  2. Nasze dłonie ochraniają,
    zawsze dziesięć palców mają
    obie razem to bliźniaczki,
    czasem w kwiaty, czasem w szlaczki.
    (rękawiczki)
  3. Co kopie, chociaż nie ma nóg?
    Będziesz nią ogród przekopać mógł!

    (łopata)
  4. Na patyku zębów rządek,
    znają je na pewno dzieci.
    Służą do grabienia grządek
    i porządkowania śmieci

    (grabie)
  5. Leci z niej woda
    przez sito blaszane.
    Jaka to wygoda,
    już kwiaty podlane!

    (konewka)
  6. Spotkasz go w ogrodzie,
    gdzie pracuje co dzień
    dba o klomby i rabatki,
    kocha rośliny i kwiatki.

    (ogrodnik)
  7. Zachęcamy do wykonania pracy plastycznej- Marchewka

Potrzebne nam będą zielona kartka, biała oraz pomarańczowa, klej, nożyczki. Jeżeli nie dysponujemy takimi kolorami, możemy pomalować białą kartkę na wymienione wyżej kolory kredkami lub farbami.

  • Dziecko odrysowuje dłoń na zielonej kartce papieru, wycina ją- będzie to natka marchewki.
  • Następnie na białej kartce papieru z pomocą rodzica, rysuje trójkąt, wycina go- będzie to korzeń marchewki.
  • Pomarańczową kartkę drze na kawałki i wykleja nimi korzeń marchewki.
  • Dziecko przykleja natkę marchewki (wycięta dłoń z papieru) do korzenia marchewki.

 – Praca plastyczna ,,Marchewka”

 

  1. ,,Wiosną w ogrodzie”- rozmowa na podstawie wiersza i historyjki obrazkowej

Na początku czytamy wierszyk o wiośnie w ogrodzie i ilustrujemy go gestami.

,,Wiosna w ogrodzie” (Jolanta Siuda Lendzion)

Nasiona w glebę wrzucamy,

(dziecko kuca i naśladuje wrzucanie nasion do ziemi)

potem je podlewamy.

(pokazuje gest podlewania konewką)

Słonko mocniej przygrzeje,

(unosi nad głową wyprostowane ręce i naprzemiennie otwiera i zaciska palce w obu dłoniach)

wiaterek powieje,

(kołysze się na boki z uniesionymi rękami)

nasiona nam wykiełkują

(kuca, kładzie ręce na głowie, a następnie powoli wstaje, staje na palcach i wyciąga ręce jak najwyżej)

nasze oczy rozradują.

(śmieje się głośno)

A gdy wszystko urośnie,

(dłońmi kreśli w powietrzu kształt koła)

podziękujemy wiośnie.

(robi ukłon i rozkłada ręce na boki).

 

-Co wrzucamy w glebę?

-Co musimy zrobić, gdy nasiona są już w glebie?

-Co się stanie, gdy słońce mocniej przygrzeje?

-Kiedy będziemy się cieszyć/radować?

Pokazujemy dziecku historyjkę obrazkową Załącznik nr 7 historyjka obrazkowa Historyjka obrazkowa źródło: miesięcznik Bliżej Przedszkola) i zadajemy następujące pytania:

  • Gdzie znajduje się dziewczynka?
  • Jak myślisz, co będzie robić?
  • Jakie narzędzia ogrodnicze zabrała ze sobą?
  • Co zrobiła na pierwszej ilustracji?(przekopała grządki)
  • Co zrobiła na drugiej? (zrobiła miejsce w ziemi na nasiona fasoli)
  • Co dziewczynka robi na trzeciej ilustracji? (wkłada nasiona fasoli do ziemi)
  • Co dziewczynka robi na kolejnej ilustracji? Jakiego narzędzia używa? (zasypuje nasiona ziemią, używa grabie).
  • Co dziewczynka robi na piątej ilustracji? Dlaczego podlewa nasiona fasoli?(Podlewa nasiona fasoli, ponieważ do wzrostu potrzebują wody i słońca).
  • Co się stało na ostatnim obrazku? Jak myślisz, co czuje dziewczynka?
  1. Pomagamy w ogrodzie- zabawa dydaktyczna.

Rodzic rozkłada w rozsypce na dywanie kartoniki z obrazkami kwiatów, może wykorzystać te z załącznika lub narysować sam Załącznik nr 8 kwiaty kwiaty źródło: miesięcznik Bliżej Przedszkola). Wyjaśniamy dziecku, że przed wsadzeniem kwiatów do ogrodu, ogrodnik chce je pogrupować według kolorów płatków. Rodzic rozkłada 5 kartek papieru- ,,grządki”, a dziecko segreguje kartoniki zwracając uwagę na barwę płatków i układa je na ,,grządkach”. Gdy skończy, przelicza kartoniki w każdym zbiorze i mówi, których kwiatów jest najmniej, a których najwięcej.

Wędrówka przez ogród– ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej – Załącznik nr 9 wędrówka przez ogród (karta pracy źródło: miesięcznik Bliżej Przedszkola)

  1. Wiosną w ogrodzie oprócz warzyw, pojawiają się także kwiaty. Zachęcamy do wykonania pracy plastycznej- ,,Tulipan”.

Potrzebne nam będą: rolka po papierze toaletowym, biała kartka, nożyczki, klej, farby, ołówek.

Rolkę po papierze toaletowym malujemy na kolor zielony.

Na białej kartce papieru rysujemy liście, kielich tulipana, malujemy farbą, gdy wyschną, wycinamy i przyklejamy do pomalowanej rolki- łodygi. Tulipan gotowy! 🙂


Praca plastyczna- tulipan

  1. Bratki z kwietnej rabatki” – wysłuchanie wiersza i rozmowa inspirowana jego treścią.

Przed przeczytaniem dziecku wiersza ,warto podkreślić, żeby uważnie słuchało, dlaczego bratki zaczęły się przepychać. Dziecko opowiada własnymi słowami, jak zakończyła się kłótnia.

 

Bratki z kwietnej rabatki (Agnieszka Borowiecka)

Kwietna rabatka cała była w bratkach,

a płatki tych kwiatków całe były w łatkach.

Lecz małe kwiateczki zaczęły się trącać,

bo każdy chciał złapać jak najwięcej słońca.

 

Niby takie małe, a tak zamaszyście

szturchały się bratki, nie bacząc na liście.

Co to za maniery? Proszę się nie kłócić!” –

krzyknęło słoneczko, by sprzeczkę ukrócić.

 

Bo przecież tam z góry, z nieba wysokiego

słoneczko tak samo świeci dla każdego.

Więc maleńkie bratki objęły się wszystkie,

bo lepiej się rośnie w dobrym towarzystwie.

 

Dodatkowe propozycje aktywności:

 

  1. Matematyczne wyliczanki:

– Jabłko, gruszka i daktyle – klaśnij w ręce razy tyle (3 razy)
Kapusta i ogórek – tyle razy podskocz w górę (2 razy)
Marchewka, pietruszka, bób – tyle razy przysiad zrób (3)
Kalarepka i mak – za uszy 2 razy się złap.

–  Jeden palec, drugi, trzeci,
tak umieją liczyć dzieci,
czwarty, piąty palec mam.
Widzisz? Umiem liczyć sam.(dziecko liczy i wskazuje swoje palce)

  1. https://www.youtube.com/watch?v=5TX26M3xIUE – wiersz ,,Wiosenne porządki” Jana Brzechwy do wysłuchania.
  2. https://www.youtube.com/watch?v=yztFDxDw2rQ – hodowla fasoli i jej wzrastanie.Język angielski
    Na powitanie zapraszam do zaśpiewania znanej już dzieciom piosenki pt. ,,Hello, Hello” 

    W tym tygodniu zaznajomimy się ze zwierzętami mieszkającymi na farmie i podwórku.

    Słowniczek:

    dog – pies
    cat – kot
    pig – świnia
    rabbit – królik
    chicken – kura
    cow – krowa
    goat – koza
    duck – kaczka
    horse – koń
    sheep – owca
    turkey – indyk

    Aby sprawdzić prawidłową wymowę słówek można skorzystać z internetowego słownika:
    www.diki.pl

    Zapraszam na krótki filmik ze zwierzątkami w roli głównej. Warto zachęcić dziecko do kilkukrotnego powtarzania słówek w języku angielskim za lektorem.

    Link do filmu: https://www.youtube.com/watch?v=RrS0prSV8kc

    A na koniec piosenka o farmerze, dzięki której dzieci będą mogły utrwalić poznane słownictwo