Propozycje aktywności- tydzień 5

Wróć do głównej galerii

Kochani rodzice i dzieci, witamy serdecznie w kolejnym wiosennym tygodniu. Zapewne zdążyliście już zauważyć zmiany zachodzące w przyrodzie. Wszystko wokół nas staje się coraz piękniejsze, dlatego jak najwięcej czasu chcielibyśmy spędzać na świeżym powietrzu. W tym tygodniu będziemy realizować temat: Wiosenne prace w ogrodzie. Zachęcamy do zapoznania się naszymi propozycjami.

 

  1. Opowiadanie „O żółtym tulipanie” M. Rożyckiej:

 

W ciemnym domku pod ziemią mieszkał mały Tulipanek. Maleńki Tulipan, jak wszystkie małe dzieci, spał całymi dniami.

Wokoło było bowiem bardzo cicho i ciemno. Pewnego dnia obudziło go lekkie pukanie do drzwi.

– Kto tam? –zapytał obudzony ze snu Tulipanek.

– To ja. Deszczyk. Chcę wejść do ciebie. Nie bój się maleńki. Otwórz.

– Nie, nie chcę. Nie otworzę. –powiedział Tulipanek i odwróciwszy się na drugą stronę, znów smacznie zasnął.

– Po chwili mały Tulipanek znów usłyszał pukanie.

– Puk! Puk! Puk!

– Kto tam?

– To ja. Deszcz. Pozwól mi wejść do swego domku.

– Nie, nie chcę, abyś mnie zamoczył. Pozwól mi spać spokojnie.

Po pewnym czasie Tulipanek usłyszał znów pukanie i cieniutki, miły głosik wyszeptał:

– Tulipanku, puść mnie!

– Ktoś ty?

– Promyk słoneczny –odpowiedział cieniutki głosik.

– O, nie potrzebuję cię. Idź sobie.

Ale promyk słoneczny nie chciał odejść. Po chwili zajrzał do domu tulipanowego przez dziurkę od klucza i zapukał.

– Kto tam puka? –zapytał zżółkły ze złości Tulipanek.

– To my Deszcz i Słońce. My chcemy wejść do ciebie!

Wtedy Tulipanek pomyślał:

„Ha, muszę jednak otworzyć, bo dwojgu nie dam rady”. I otworzył.

Wtedy Deszcz i Promyk wpadli do domu tulipanowego. Deszcz chwycił przestraszonego Tulipanka za jedną rękę, Promyk słońca za drugą i unieśli go wysoko, aż pod sam sufit.

Mały żółty Tulipanek uderzył główką o sufit swego domku i przebił go …

I, o dziwo znalazł się w śród pięknego ogrodu, na zielonej trawce. Była wczesna wiosna.

Promyki Słońca padały na żółtą główkę Tulipanka.

A rano przyszły dzieci i zawołały:

– Patrzcie! Pierwszy żółty tulipan zakwitł dzisiaj z rana!

– Teraz już na pewno będzie wiosna!

 

Rozmawiając z dzieckiem na temat treści opowiadania możemy zapytać:

O jakiej cebulce jest mowa w tym opowiadaniu? (o tulipanie)

Gdzie mieszkała ta cebulka? (w ziemi)

Kiedy została wsadzona do ziemi? (jesienią)

Co zrobiła ta cebulka, kiedy przyszła zima? (zasnęła)

Jak długo spała? (do wiosny)

Kto go obudził? (słońce i deszcz)

Co się wydarzyło potem? (cebulka zaczęła kiełkować, pojawił się pączek a później kwiat)

 

Zwróćmy uwagę na to, co w opowiadaniu jest prawdziwe, a co nieprawdziwe, co jest fantazją.

 

2.„Budowa kwiatu” – zabawa dydaktyczna.

Proponujemy, by porównać wspólnie z dzieckiem wygląd cebulek kwiatów i warzyw: cebula jadalna, czosnek, cebula tulipana. Zwróćmy uwagę na podobieństwa i różnice
( wygląd, przeznaczenie, wielkość).

Następnie przyjrzyjmy się tulipanowi i wspólnie z dzieckiem spróbujmy wskazać i nazwać jego części. Zwróćmy uwagę na to, co należy do części podziemnej, a co nadziemnej rośliny?

 

  1. Zabawa ruchowa „Wiatr, deszcz i słońce”.

Dzieci biegają – na sygnał „wiatr”, zatrzymują się, unoszą w górę ramiona i kołyszą nimi (sz-sz-sz-sz-sz-sz). Na sygnał „deszcz” – robią przysiad podparty i nisko pochylają głowę (chowają się przed deszczem). Na sygnał „słońce” – wyciągają się mocno w górę, wznosząc ramiona i wspinając się na palce.

 

  1. „Wiosenne rymowanki”- dzieci tworzą rymy do podanych zdań:

-Przez deszczyk pokropione rosną listeczki…..(zielone).

-Zajączki kicają i trawki ……..(szukają).

-Na gałęzi siedzi wrona, czarna wrona bez……….(ogona).

-Nad stawem żabki kumkają, przed bocianem się………..(chowają).

 

  1. Film edukacyjny „W ogrodzie”.

Odkryjmy tajemnice, jakie skrywa w sobie ogród.

https://www.youtube.com/watch?v=HKbblzMIIEo

 

  1. Zabawa ruchowa „Dzieci i kwiatki” przy piosence „Kwiatki, bratki i stokrotki”.

Dziecko porusza się swobodnie po pokoju w rytm piosenki „Kwiatki, bratki i stokrotki”. Na przerwę w muzyce (pauzę) robi np.  przysiad, podskok, skłon itp.

https://www.youtube.com/watch?v=KoAEIDEzG3Y

 

  1. Prezentacja multimedialna „Wiosenne prace w ogrodzie”.
    zał. 2

Zachęcamy do obejrzenia prezentacji, dzięki której dowiemy się co to jest ogród, jakimi narzędziami posługuje się ogrodnik. Możemy również porozmawiać z dzieckiem na temat wiosennych prac na wsi w oparciu o prezentację.

Co robią ludzie w ogródkach ? Co jest im potrzebne do pracy?

Pole – na polach rozpoczęły się prace: orka, bronowanie, kultywatorami gleby oraz jej wałowanie, a następnie siew i sadzenie roślin.

Dawniej nie było traktorów. Co wykorzystywano do prac polowych?

Sad – w sadzie wiosną właściciele przycinają gałęzie drzew i krzewów, opryskują drzewa, bielą wapnem ich pnie.

Dlaczego wykonywane są takie prace?

  1. Zabawa dramowa „ Jakim narzędziem ogrodniczym pracuję?” Odgadywanie nazw narzędzi ogrodniczych pokazanych za pomocą gestów .

Naśladujemy czynności wykonywane w ogrodzie podczas wiosennych prac, zadaniem dziecka będzie odgadniecie, jakie narzędzie nam jest potrzebne np. naśladujemy grabienie liści – dziecko odpowiada grabie, koszenie trawy- kosiarka, usuwanie chwastów – motyka itp. Następnie możemy zamienić się z dzieckiem rolami😊

9. Doskonałym sposobem, by sprawdzić czy dziecko w pełni opanowało umiejętności uważnego słuchania jest zagadka słowna. Tym razem ma ona związek z ogrodem…

Ma to narzędzie dość długi trzonek,

by móc wygodnie kopać zagonek,

blachę stalową płaską i gładką,

żeby je wbijać w piach było łatwo.

 10. Rozwiązanie zagadki będzie wprowadzeniem do zapoznania z literą ł.

Zapytajmy dziecko, co słyszy na początku słowa łopata? Następnie podzielmy słowo łopata na sylaby, a potem na głoski, określmy ich liczbę. Zastanówmy się, czy jest ona spółgłoską czy samogłoską. Poprośmy dziecko, by ułożyło zdaniem ze słowem rozpoczynającym się na głoskę ł, (łuk, łapcie, łyżka, łupina, łyżwy, łańcuszek, łoś). Obraz graficzny głoski znajdziemy w książce Nowe Przygody Olka i Ady, litery i liczby cz. 2.s.46.

  1. „Wiosna w ogrodzie Lucji” – historyjka obrazkowa.

Przyjrzyjmy się uważnie obrazkom. Spróbujmy uporządkować je we właściwej kolejności. Opowiadając treść ilustracji starajmy się wypowiadać pełnymi zdaniami. Naszym zdaniem ta historyjka nie jest dokończona, czy zgadzacie się z nami? Jeśli tak, to postarajmy się ją dokończyć, przedstawiając zakończenie w formie rysunku.
zał.3

  1. Opowieść ruchowa – „ W ogrodzie”.

Wybraliśmy się do ogrodu na zaproszenie ogrodnika Macieja( w roli ogrodnika rodzic).  Witając się z ogrodnikiem i rozpoczynają oglądanie ogrodu:

Wąchamy kwiatki – dziecko: wykonuje przysiad, skłon głowy w przód i głęboki wdech nosem, a wydech – ustami,

biegamy po alejkach, naśladując motyle – wyciąga ramiona w bok, rytmicznie podnosi je i opuszcza. Ogrodnik Maciej prosi dziecko o pomoc przy sadzeniu…

Sadzimy rośliny, myjemy ręce po pracy – dziecko wykonuje siad klęczny, naśladuje czynności: kopania, sadzenia, przysypywania roślin ziemią, staje w rozkroku, wykonuje lekki skłon tułowia w przód, pociera dłońmi o siebie,

podlewamy posadzone rośliny – dziecko porusza się po wyznaczonym miejscu ogrodu (pokoku) i naśladuje podlewanie.

Na zakończenie zabawy chwalimy dziecko za dobrze wykonaną pracę i dziękujemy za pomoc, poddając dłoń😊

 

  1. Praca plastyczna „ Wiosenne drzewo”.

Wiosną wszystko budzi się do życia. Na drzewach pojawiają się pierwsze pąki, liście, drzewa zaczynają kwitnąć. Proponujemy wykonać wiosenne drzewo. Do jego wykonania potrzebujemy: Niebieską kartkę papieru, zieloną bibułę, brązową włóczkę, popcorn, różową farbę, pędzelek, klej i nożyczki.

Krok 1

Na kartce przyklejamy zieloną bibułę – to będzie trawa, oraz włóczkę – to nasze drzewo

Krok 2

Popcorn malujemy farbą

Krok 3

Z bibuły wycinany listki i przyklejamy je do gałązek drzewa. Przyklejamy również pomalowany popcorn.

W ten oto sposób powstało nam piękne, kwitnące wiosenne drzewo.

zał.4

  1. Zabawa dydaktyczna „ Zapamiętaj jak najwięcej”.

Wspólnie z dzieckiem przez chwilę przyjrzymy się ilustracji. Następnie spróbujmy odpowiedzieć na niżej zamieszczone pytania.

  1. Zabawa ruchowa: „Wiosenny spacer”.

Dziecko biega lub spaceruje, a na przerwę rozwiązuje zagadkę.

Nie gryzą , choć zęby mają,

ogrodnikowi pomagają. /grabie/

Ma ostrze i trzonek,

skopiesz nim zagonek. /szpadel/

Po drewnianych szczeblach do góry się wspina,

nie tylko w ogrodzie przyda się /drabina/

  1. „ Wiosenne rachunki”- rozwiązywanie zagadek matematycznych.

Czytamy dziecku treść zagadek, następnie dokonujemy obliczeń. Pomocne będą papierowe talerzyki jednorazowe i kolorowe spinacze, które posłużą nam jako liczmany. Jeżeli dziecko jest chętne, może spróbować liczyć w pamięci😊.

Stąpa wiosna po łące

Zbiera kwiaty pachnące

Ma trzy stokrotki, cztery tulipany

Powiedz z ilu kwiatków

Zrobi wiosna bukiet pachnący ?

 

W ogrodzie na grządce

Rosło siedem słoneczników pięknych jak słońce

Przyszła Kasia i trzy zerwała,

bo bukiet piękny zrobić chciała.

Ile słoneczników teraz rośnie na grządce?

 

Chodzi wiosna po lesie

Promyki słońca w koszach niesie

Dwa kosze ma dla kwiatków

Trzy dla trawki

Trzy dla leśnej zwierzyny

Ile koszy przyniosła wiosna dla leśnej rodziny?

 

Siedziało dziesięć jaskółek

Na sosnowej gałązce

pięć odleciało

Ile teraz jaskółek będzie

Z gałązki spoglądało ?

 

Możemy poprosić dziecko o ułożenie własnego zadania z treścią, które spróbujemy rozwiązać.

 

  1. Praca plastyczna: „Znam literę Ł”.

 

Proponujemy by dziecko poprowadziło trzykrotnie palec po wzorze, a następnie wykleiło ją dowolnym materiałem plastycznym (plastelina, wydzieranka z kolorowego papieru lub kulki z bibuły, włóczka) i narysowało przedmiot, którego nazwa rozpoczyna się na ł.

zał.7

  1. Przypomnijmy sobie znaną i lubianą przez wszystkie biedronki piosenkę😊

 

  1. „Prawda czy fałsz?”- porozmawiajmy dzieckiem na temat aktualnej pory roku.

Następnie przeczytajmy podane niżej informacje, ustalmy z dzieckiem sposób, w jaki będzie nas informowało o wiarygodności czytanych stwierdzeń.  W momencie, kiedy uzna iż podana informacja jest prawdziwa – klaszcze,  jeżeli natomiast uzna, iż informacja jest fałszywa dziecko tupie.

– Na łące rośnie wysoka trawa, a w niej są biedronki, koniki polne, motyle.

– Pszczoły zbierają nektar z kwiatów i robią z nich lizaki.

– Wiosną na łące dzieci lepią bałwana.

– Po łące przechadza się bocian i szuka żabek na śniadanie.

– A żabki chowają się przed nim w trawie i wołają kra, kra.

– Teraz jest pora roku, którą nazywamy Jesień

-Teraz jest pora roku, którą nazywamy Wiosna

– Miesiąc, który mamy teraz, to: luty, marzec, maj, listopad

– Są trzy pory roku.

 

  1. W celu utrwalenia znajomości litery ł, Ł możemy wykonać następujące karty pracy: „Nowe przygody Olka i Ady”cz.2 s. 47, 49, oraz ćwiczenia grafomotoryczne s. 38.

 

  1. Zabawa ruchowa: „Przechodzenie przez rzeczkę”

Rozkładamy na podłodze skakankę – będzie to kładka przez którą będziemy przechodzić. Zadaniem dziecka jest przeprawienie się przez rzekę idąc po kładce stopa za stopą, w taki sposób by nie wpaść do wody.

  1. Symetryczna zabawa.

Do zabawy wystarczy kartka przedzielona na pół oraz różne przedmioty, które mamy w domu w parach (po 2 szt. np. łyżeczki, klocki, autka itp.). Zabawa polega na układaniu przedmiotów wzdłuż osi symetrii lub inaczej w odbiciu lustrzanym. Warto dziecku przy okazji takiej zabawy pokazać jak ułożone przedmioty wyglądają w lustrzanym odbiciu. Możemy wykorzystać także kolorowe figury geometryczne.
Link: https://youtu.be/LF8pzZnYFcY

  1. By lepiej zrozumieć zjawisko symetrii możemy wykonać kartę pracy „Wiosenny motyl”.
  2. „Płotek z wyrazów”- wyodrębnianie wyrazów w zdaniu.
    Nasz wiosenny ogródek będzie miał płotek z kolorowych klamerek. Rodzic podaje zdanie, a zadaniem dziecka jest określenie liczby wyrazów w zdaniu przedstawiając je za pomocą odpowiedniej ilości klamerek.

-Teraz mamy wiosnę.
-Bocian chodzi po łące.
-Konwalie rosną obok czerwonych tulipanów.

-Dziadek potrzebuje sekatora.

-Babcia sadzi kwiaty na grządkach.

 25. Podczas wiosennego spaceru poobserwujmy budzącą się do życia przyrodę. Możemy wcielić się w rolę małego ekologa i pomóc owadom przetrwać okres panującej suszy. Zadanie jest bardzo proste. Wystarczy nam niewiele małych, drobnych kamieni, które układamy w dowolny sposób w misce lub spodku wypełniony wodą. W ten oto sposób otrzymamy poidełko dla pszczół, motyli i zapylaczy, które możemy postawić w ogrodzie, na tarasie lub na balkonie.
zał. 10

Język angielski:

Na powitanie zapraszam do zaśpiewania znanej już dzieciom piosenki pt. ,,Hello, Hello”

 

W tym tygodniu poznajemy nowe słownictwo związane ze zwierzętami mieszkającymi na farmie – farm animals.

Słowniczek:

farm – farma
animals – zwierzęta
cow – krowa
horse – koń
sheep – owca
hen – kura
rabbit – królik
donkey – osioł
goat – koza
dog – pies
duck – kaczka
cat – kot

Aby sprawdzić prawidłową wymowę słówek można skorzystać z internetowego słownika:
www.diki.pl

 

Zapraszam teraz do obejrzenia filmiku, dzięki któremu dzieci poznają i utrwalą nazwy zwierząt w języku angielskim. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie jakie zwierzę prezentuje każda z sylwet, a następnie powtarzanie ich nazw w języku angielskim za chłopcem.

Link do filmu: https://www.youtube.com/watch?v=hewioIU4a64

Na koniec polecam wesołą piosenkę – koncert zwierzątek na farmie J