Propozycje aktywności-tydzień 4

Wróć do głównej galerii

ZESTAW AKTYWNOŚCI NA TYDZIEŃ – 4 l
do realizacji przez dziecko przy wsparciu rodziców

Drodzy Rodzice!

W tym tygodniu zajmujemy się tematyką dbania o naszą planetę – Ziemię. Naszym celem jest rozwijanie zainteresowania dzieci środowiskiem przyrodniczym oraz zachęcanie ich do podejmowania działań na rzecz przyrody. Wykonanie proponowanych aktywności pozwoli dziecku poznać zasady dbania o środowisko (np. segregowanie odpadów) oraz rozróżniać dobre i złe zachowania np. w lesie, nad jeziorem. Zapraszamy do zapoznania się z poniższymi propozycjami.

Zachęcajmy dziecko do podejmowania różnych działań m. in. na rzecz członków rodziny- dyżury jednodniowe (obowiązki- np. segregowanie śmieci, pomoc w przygotowywaniu posiłków).

Zachęcajmy dziecko w dowolnym momencie dnia do określenia emocji (swoich i pozostałych członków rodziny).

Propozycje zabaw ruchowych

  1. Woda – ląd – zabawa doskonaląca orientację w kierunkach oraz skupienie uwagi.

Rodzic i dziecko stają zwróceni twarzami w tym samym kierunku, rodzic rozkłada długi sznurek i nazywa wydzielone w ten sposób obszary (np. prawa strona – woda, lewa strona – ląd). Dziecko wsłuchuje się w komendy i przeskakują obunóż na odpowiednią stronę: ląd – woda – ląd – woda – woda – ląd. Rodzic może utrudniać zadanie, czyli zmieniać nazwy obszarów, (np. prawa strona – dzień, lewa strona – noc itp.) lub tempo zabawy, wydawać komendy coraz ciszej.

  1. Zestaw „Trening strażnika przyrody”

Rodzic zachęca dziecko do ćwiczenia i wyjaśnia, że dobra kondycja i sprawność fizyczna przydadzą się strażnikom przyrody. Prosi o dokładne wykonywanie ćwiczeń.

Tropiciele – poszukiwanie zagrożeń dla środowiska – ciche chowanie i skradanie się.

Praca na wysokości – naśladowanie chodzenia na szczudłach (na palcach i sztywnych nogach).

Zbieramy śmieci – stanie w małym rozkroku, skłony w przód.

Ruszam z pomocą – w siadzie uderzanie o podłogę całymi stopami – szybko i wolno.

Naśladuj mnie – naśladowanie min i gestów pokazywanych przez rodzica.

Slalom między butelkami – zabawa bieżna.

Rodzic ustawia butelki (1,5-litrowe) w jednej linii w odstępach około metra. Dziecko przebiega między butelkami, starając się ich nie przewrócić. Zabawę powtarzamy kilka razy.

Skłony z butelką – ćwiczenia tułowia.

Dziecko kładzie butelkę przed sobą. Wykonuje skłon, w miarę możliwości przy wyprostowanych w kolanach nogach, i sięga po butelkę. Łapią jedną dłonią za spód, drugą za lejek butelki i podnosi ją wysoko nad głowę. Pozostaje chwilę w tej pozycji, po czym wykonują skłon i kładzie butelkę na podłodze. Ćwiczenie powtarza kilka razy.

Propozycje aktywności do wykonania z dzieckiem

1.Ziemia jest okrągła jak… – zabawa inspirowana globusem/ ilustracją

Rodzic prezentuje dziecku globus lub ilustrację (Załącznik nr 1 ZIEMIA), a dziecko opisuje jego wygląd. Wspólnie szukają odpowiedzi na pytanie: Dlaczego naszą planetę nazywa się niebieską planetą?. Przy pomocy rodzica, dziecko wskazuje wody zaznaczone na niebiesko. Zadaniem dziecka jest odnalezienie jak największej liczby okrągłych przedmiotów w najbliższym otoczeniu i porównanie ich wielkości, np.: Globus jest mniejszy niż piłka. Zegar jest większy niż globus.

Załącznik nr 2- Ziemia kolorowanka

Jak należy dbać o ziemię- naszą planetę? Załącznik nr 3 Zachowanie w lesie
Źródło: Miesięcznik Bliżej Przedszkola)

Dziecko przygląda się dwóm obrazkom i opowiada, co się na nich znajduje, a następnie stara się odnaleźć na ilustracjach wszystkie złe i dobre zachowania. Podsumowując rozmowę, warto ustalić z dzieckiem, jak należy się zachowywać podczas spacerów do lasu czy do parku.

Złe zachowania (hałasowanie w lesie/parku, niszczenie kryjówek/ domów zwierząt, łamanie gałęzi, pozostawianie śmieci w lesie/parku w nieodpowiednim miejscu).

Dobre zachowania ( w lesie/parku zachowujemy się cicho, by nie spłoszyć zwierząt, chodzimy wyznaczonymi szlakami, wrzucamy śmieci do kosza, obserwujemy zwierzęta z bezpiecznej odległości)

2. Fabryka śmieci – zabawa dydaktyczna.

Rodzic rozkłada plastikowe i szklane butelki, gazety, nakrętki, metalowe puszki itp. i prosi dziecko o posegregowanie materiałów. Tłumaczy, że wszystkie produkty kiedyś były nowe i pochodzą z różnych fabryk.

  • Z niektórych odpadów możemy zrobić coś nowego, przetworzyć je ponownie (recykling). Dziecko próbuje ustalić, co można uzyskać z odzyskanych materiałów (np. z plastikowych butelek – wazony, doniczki, z rolek po papierze toaletowym – garaż dla zabawkowych samochodów)

  • Dziecko przelicza wszystkie rzeczy, określa wielkość przedmiotów względem siebie, używając określeń „mniejszy” i „większy”, np.: Butelki są większe niż nakrętki, a nakrętki są mniejsze niż butelki.

  • Dziecko klasyfikuje przedmioty ze względu na materiał, z którego są wykonane (papier, szkło, plastik, metal).

3.Propozycje prac plastycznych do wykonania wspólnie z dzieckiem z rolek po papierze toaletowym.

Motyl- malowanie farbami, rysowanie, wycinanie

Dziecko maluje rolkę po papierze toaletowym na dowolny kolor. Następnie z pomocą rodzica, rysuje skrzydła, głowę z czułkami, które w dalszej kolejności wycina. Gdy rolka wyschnie, przykleja do niej, skrzydła oraz głowę z czułkami, tak oto powstaje motylek.

Inne propozycje- linki

http://www.twojediy.pl/16-zabawek-dla-dzieci-z-rolki/

https://ekodziecko.com/krokus-z-rolki-po-papierze-obrazek

https://polki.pl/rodzina/dziecko,5-pomyslow-na-prace-plastyczne-z-rolki-po-papierze,10081157,artykul.html

4.Osłuchanie z piosenką ,,Sortowanie śmieci” (sł. muz. Maria Zofia Tomaszewska) – utrwalająca wiedzę na temat segregacji śmieci

Nadeszła wreszcie pora, by śmieci dać do wora 2x

Szklane butle- mój kolego? – wrzuć do wora zielonego .

A papiery? Do którego? Papiery do niebieskiego.

A plastiki? Gdzie mam wrzucić? Tam gdzie metal- worek żółty.

A zmieszane? Do którego? Wrzuć zmieszane do czarnego.

Dziś wszyscy pracowali i śmieci sortowali podwórko już czyściutkie a dzieci wesolutkie.

Link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=1kJhP2Km3zc

5. Rozmowa na podstawie ilustracji (Załącznik nr 6 (1)) rodzic prezentuje dziecku dwa obrazki rzeki, dziecko przygląda się im i wskazuje różnice pomiędzy nimi (Co znajduje się w rzece? Jaki ma ona kolor? Który obrazek cieszy, a który smuci?).

Proponujemy przeczytanie wiersza pt. ,,Chora rzeka”  J. Papuzińskiej

Śniła się kotkowi rzeka,
Wielka rzeka, pełna mleka…….
Tutaj płynie biała rzeka.
Ale to jest chora rzeka.
Jak tu pusto!?
Drzewo uschło…..
Cicho tak – ani ptak,
ani ważka, ani komar, ani bąk,
ani gad, ani płaz, ani ślimak,
ani żadna wodna roślina,
ani leszcz, ani płoć, ani pstrąg,
nikt już nie żyje tutaj,
bo rzeka jest zatruta.
Sterczy napis: „Zakaz kąpieli”
Mętny opar nad wodą się bieli.
Chora rzeka nie narzeka
tylko czeka, czeka, czeka …..

Następnie można zadać dziecku pytania:

1. Jak wygląda brudna rzeka?
2. Dlaczego nie ma w niej zwierząt i roślin?
3. Co mogło zanieczyścić rzekę?
4. Jak myślicie, na co taka brudna rzeka czeka? Jak można jej pomóc?

Zwracamy uwagę na to, że trzeba szanować wodę w rzekach, jeziorach ponieważ one podobnie jak las są miejscem życia wielu roślin i zwierząt.

Załącznik nr 7Znajdź na obrazku wszystkie butelki (jest ich 10).

6. Papier, szkło, plastik! – zabawa klasyfikacyjna.

Dziecko wycina lub wydziera z różnych gazetek promocyjnych/magazynów ilustracje produktów (np. butelki z napojami, słoiki, mleko). Potrzebne będą nam także kartki w kolorze żółtym, niebieskim i zielonym, a jeśli ich nie mamy mogą to być np. okręgi narysowane na kartce kredką w danym kolorze – będą one symbolizowały kosze. Rodzic pyta dziecko do jakiego kosza wrzuci opakowanie po zjedzeniu danego produktu. Zadaniem dziecka jest prawidłowe rozpoznanie materiału i wybór odpowiedniego kosza. Np. do kosza w kolorze żółtym wyrzucamy plastikowe butelki po wodzie, do kosza w kolorze zielonym wyrzucamy słoiki po dżemie lub szklane butelki, do kosza w kolorze niebieskim wyrzucamy papierowe opakowania np. kartoniki po napojach lub zużyte chusteczki higieniczne.

7. ,,Rzeczka” – masażyk

Zabawa pozwala na doświadczanie pozytywnego kontaktu fizycznego z rodzicem. Dziecko siada w siadzie skrzyżnym przed rodzicem. Rodzic czyta/mówi fragment wiersza pt. ,,Rzeczka” Juliana Tuwima i wykonuje delikatny masaż.

Rzeczka (Julian Tuwim)

Płynie, wije się rzeczka
Jak błyszcząca wstążeczka.
(przesuwanie otwartą dłonią po plecach z góry na dół)
Tu się srebrzy, tam ginie,
(delikatne naciskanie na plecy w różnych miejscach)
A tam znowu wypłynie. (…)
(łaskotanie w szyję)
Biegnąc mruczy i szumi,
Ale kto ją zrozumie?
(ciche wypowiadanie: „szszszsz” przy uchu dziecka)
Tylko kamień i ryba
Znają mowę tę chyba. (…)
(ruchy koliste dłonią zamkniętą w pięść)

Po kilku powtórzeniach następuje zmiana ról. Rodzic mówi wierszyk, a dziecko siada za rodzicem i wykonuje masażyk.

8. Zabawa paluszkowa ,,Budka dla szpaków”

Budka dla szpaków (Katarzyna Tomiak-Zaremba)

Na drzewie wisi dla szpaków domek,

(dłonie złączone opuszkami palców tworzą „daszek”)

zbił go z deseczek ekolog Tomek.

(zaciśniętą pięścią uderzanie o otwartą drugą dłoń – po kilku uderzeniach zmiana dłoni)

W budce tej mieszka rodzinka cała,

(dłonie złączone opuszkami palców tworzą „daszek”)

samiec, samiczka i dziatwa mała.

(z zamkniętej dłoni wyciąganie kolejnych palców i odliczanie do pięciu)

Tata szpak lata wciąż po robaki,

(zaczepienie kciuków o siebie, poruszanie pozostałymi palcami naśladowanie latania)

pomaga mamie karmić pisklaki.

(przykładanie kolejno opuszków palców jednej dłoni do kciuka drugiej dłoni)

9. Rozmowa inspirowania fragmentami opowiadania Hanny Zdzitowieckiej pt. ,,Prosimy ciszej”

Mała sarenka leży pod krzaczkiem i drży ze strachu. Matka kazała jej czekać na swój powrót (…). Ale sarenka na próżno wytęża słuch (…). Cały las rozbrzmiewa głosami i hałasem, który zagłusza śpiew ptaków, pukanie dzięcioła, szum sosen i wody sączące się do strumyka. Te głosy są obce, nieznane, budzą we wszystkich zwierzętach niepokój i przerażenie.
„Gdzie jesteś, córeczko?” – woła zaniepokojona mama. (…)
„Nareszcie jesteś, mamo! Tak się bałam tych krzyków!”

Sarna ostrożnie wyprowadza swą małą z tej części lasu, w której grasuje gromada rozkrzyczanych dzieci, ludzkich dzieci. Chce być z dala od tych, którzy nie umieją uszanować praw panujących w lesie, nie umieją zachować ciszy i spokoju potrzebnego wszystkim mieszkańcom lasu.

(Źródło: Helena Kruk, „Wybór literatury do zabaw i zajęć w przedszkolu z komentarzem metodycznym”, WSiP, Warszawa 1990, s. 198 i Miesięcznik Bliżej Przedszkola)

Rozmowa z dzieckiem na temat opowiadania

Jak czuły się leśne zwierzęta?
Jak należy zachować się podczas spaceru po lesie?
Dlaczego powinniśmy dbać o lasy?

10. Podsumowanie zdobytej wiedzy – quiz przyrodniczy.

1. Bawiłeś się na placu zabaw, w pewnej chwili kolega poczęstował cię cukierkiem. Zjadłeś cukierek, a papierek:
– rzuciłeś na trawę
– zakopałeś w piaskownicy
– wrzuciłeś do kosza.

2. Do lasu zabrałeś napój owocowy w kartoniku, po wypiciu go powinieneś:
– schować kartonik tak, aby go nie było widać
– zakopać kartonik w ziemi
– zabrać kartonik z powrotem do domu

3. W lesie nie wolno krzyczeć, gdyż:
– można sobie zedrzeć gardło
– można wystraszyć zwierzęta
– można przestraszyć grzybiarzy

4. Na skraju leśnej drogi zauważyłeś lisa, który przed tobą nie ucieka, więc:
– podchodzisz aby go pogłaskać
– przepędzasz zwierzę
– trzymasz się od lisa z daleka, a o spotkaniu informujesz dorosłych

5. Zwierzę, którego nie spotyka się w lesie, to:
– sarna
– jeż
– krowa

Język angielski

W tym tygodniu na początek proponuję utrwalenie słownictwa związanego z emocjami przy piosence pt. ,,If you are happy” z załącznika (zadaniem dziecka podczas piosenki jest naśladowanie poszczególnych nastroi) 

Słownictwo w piosence:

happy – szczęśliwy
angry – zły
scared – przestraszony
sleepy – śpiący

W dowolnym momencie dnia możemy zapytać o nastrój dziecka w języku angielskim: ,,How are you?”, dziecko odpowiada np. „I’m happy’’.

Proponuję także poznanie słówek w języku angielskim związanych z otaczającą nas naturą. Każdego dnia można utrwalać słówka z dzieckiem w różnych sytuacjach.

Słowniczek:

grass – trawa

tree – drzewo

flower – kwiat

sky – niebo

moon – księżyc

sun – słońce

cloud – chmura

ground – ziemia

Aby sprawdzić prawidłową wymowę słówek można skorzystać z internetowego słownika:
www.diki.pl

 

Zachęcam także do wykorzystania słownictwa w praktyce tzn. wyjście na podwórko, poszukiwanie i nazywanie obiektów w języku angielskim. Rodzic może zorganizować na podwórku zabawę ruchową bez żadnych rekwizytów. Zadaniem dziecka jest bieganie i jak najszybsze dotykanie/wskazywanie danego obiektu na komendę rodzica. Np. mówimy tree – dziecko dotyka drzewa, grass – dziecko dotyka trawy itd. Po powrocie z podwórka dziecko może narysować obiekty na kartce i nazywać je w języku polskim i angielskim. Warto przy okazji poprosić dziecko, by nazwało poszczególne kolory.