Drodzy Rodzice
Przed nami Wielkanoc – najważniejsze święto chrześcijańskie, upamiętniające misterium paschalne Jezusa Chrystusa. Jest to czas zadumy i refleksji nad męką, śmiercią i zmartwychwstaniem Chrystusa. W nadchodzącym tygodniu również proponujemy aktywności związane z tematyką wielkanocną. Polecamy zabawy, które mają na celu nie tylko pogłębianie i utrwalanie wiedzy u dzieci oraz rozwijanie ich umiejętności, ale przede wszystkim są dobrym sposobem na spędzenie wolnego czasu, razem z dzieckiem. Przy okazji pragniemy złożyć najlepsze życzenia świąteczne. Życzymy, by wielkanocny baranek był dla Państwa źródłem nadziei i niezłomnej wiary. Wesołe Alleluja niech sprawia, że w Państwa domach zawsze będzie świecić słońce. Życzymy dużo zdrowia i przekazujemy ciepłe uściski dla wszystkich Stokrotek!
Poniżej przedstawiamy propozycje aktywności.
Zachęcajmy dziecko do podejmowania różnych działań na rzecz członków rodziny – dyżury jednodniowe(obowiązki- np. nakrywanie stołu do posiłków, pomoc w przygotowywaniu posiłków, odnoszenie naczyń).
Zachęcajmy dziecko w dowolnym momencie dnia do określenia emocji (swoich i pozostałych członków rodziny).
Propozycje zabaw ruchowych
- Zabawa ruchowa ,, Zanosimy jajka”
Rodzic podaje dziecku łyżkę i plastikowe jajko lub mały przedmiot, który ma do dyspozycji. Zadaniem dziecka jest donieść jajko do wyznaczonego miejsca przez rodzica. Dziecko może z kimś rywalizować, jeżeli jest taka możliwość.
Źródło: miesięcznik Bliżej Przedszkola
- Zabawa ruchowa ,,Co włożymy do koszyczka?”
Dziecko porusza się jak zajączek- skacze. Rodzic wymienia nazwy różnych artykułów żywnościowych np. biały ser, makaron, kiełbasa, lizak, marchewka, chleb. Jeżeli dziecko usłyszy nazwę pokarmu, który zgodnie z tradycją należy włożyć do koszyczka wielkanocnego, zatrzymuje się.
Źródło: miesięcznik Bliżej Przedszkola
- ,,Czubatka”- opowieść ruchowa
Czubatka
(Dominika Góra)
Chodzi kurka Czubatka po grzędzie,
(dzieci układają ręce jak skrzydła, spacerują po kole rytmicznie do wypowiadanych sylab )
jak w gnieździe usiądzie, to jajko będzie.
(siadają, jedną rękę zwiniętą w pięść wyciągają do przodu )
Jajko zabierze gospodarz wąsaty,
wstają, dwoma palcami wskazującymi („rysują” wąsy od nosa na boki )
ostrożnie zaniesie to jajko do chaty.
(dłonie wyciągają do przodu, w geście niesienia, robią cztery duże kroki )
W łupkach cebuli je ugotuje,
(naśladują pocieranie oczu dłońmi zwiniętymi w piąstki )
jajo na brązowo całe zafarbuje.
(w powietrzu „rysują” jajo dwoma palcami symetrycznie, od góry do dołu )
W koszyku ułoży tę piękną kraszankę,
(unoszą ręce na wysokości brzucha i zaplatają palce )
pomiędzy zającem, kurczakiem i barankiem.
(naśladują zająca – dłonie przykładają nad głową; kurczaka – dotykają ramion i machają małymi skrzydełkami; baranka – zataczają koła piąstkami przy skroniach i podskakują po obwodzie koła).
Źródło: miesięcznik Bliżej Przedszkola
1. ,,Baba z rzeżuchy” – wysiewanie rzeżuchy
Proponujemy wspólne zasianie z dzieckiem rzeżuchy…ale w nietypowy sposób. Aby to zrobić potrzebujemy: słoik lub opakowanie po serku (dowolnej wielkości), talerz, watę, nasiona rzeżuchy.
Sposób wykonania:
1. Kładziemy słoik lub opakowanie po serku do góry dnem na podstawce (np. na talerzu) – zdjęcie nr 1 i 2.
2. Słoik obkładamy całymi płatami waty od góry do dołu i polewamy wodą (delikatnie), dzięki temu wata przywrze do słoika i będzie go okalać.
3. Nasiona rzeżuchy wkładamy do szklanki i zalewamy wodą, czekamy chwilę, aby wytworzył się rodzaj śluzu – to ułatwi nam nakładanie nasion na watę – zdjęcie nr 3.
4. Nakładamy nasiona rzeżuchy na tak przygotowany słoik z watą, starając się nie pominąć żadnego miejsca – najlepiej robić to łyżką.
5. Babę umieszczamy na parapecie i codziennie, wspólnie z dzieckiem doglądamy i pielęgnujemy. Regularnie podlewamy (początkowo najlepiej zraszać) , każdego dnia staramy się obracać słoik, tak aby wszystkie nasionka miały dostęp do słońca i mogły równomiernie wzejść.
6. Czekamy…
7. Efekt? Fenomenalny, przekonajcie się sami (kiedy wspaniała baba z rzeżuchy wyrośnie, można udekorować ją lekkimi ozdobami np. kurczaczek, wydmuszki – będzie to piękna, ciesząca oko ozdoba na Święta Wielkanocne).
Załącznik- rzeżucha
2. Rozmowa kierowana dziecka z rodzicem na podstawie wiersza B. Formy pt. ,,Wielkanocne śniadanie”
Wszyscy się cieszą, święta nastały,
cieszy się Zosia i Tomek mały.
Wnet uroczyste będzie śniadanie,
które w pamięci wszystkich zostanie.
Jest wielkanocna palma w wazonie,
żółte kurczątka z waty zrobione,
sól, chleb, wędlina, jajka święcone,
mazurki baby pięknie zdobione.
Owies zielony w doniczce rośnie,
każdy się czuje dzisiaj radośnie.
Siedzi przy stole cała rodzina
i świętowanie wielkie zaczyna.
Pytania do wiersza:
-
Dlaczego wszyscy się cieszą?
-
Co to jest śniadanie wielkanocne? ( uroczyste śniadanie z udziałem całej rodziny, poprzedzone dzieleniem się jajkiem i składaniem sobie życzeń. Na stole umieszczony jest koszyk z poświęconymi pokarmami oraz wiele smakołyków).
-
Co znajdzie się na świątecznym stole? (sól, chleb, wędlina, jajka, mazurki, baby).
-
Jak czuje się rodzina, która wspólnie siedzi przy świątecznym stole?
Załącznik nr 2- koszyczek wielkanocny – link do strony internetowej
3. ,,Co było na obrazku?” – zabawa rozwijająca percepcję wzrokową
Załącznik nr 3 – ilustracje do zabawy rozwijającej percepcję wzrokową
Załącznik nr 3 (1)
4. Zabawa dydaktyczna – ,,Gdzie się ukryło kurczątko?”
(Wariant I)Z pewnością każdy z was posiada małego kurczaczka (może też być ulubiona maskotka dziecka). Waszym zadaniem będzie położenie kurczaczka/ maskotki w odpowiednim miejscu. Słuchajcie uważnie. ( Na stole, pod stołem, za krzesłem, obok telewizora, za mną, przede mną, z przodu, z tyłu, z prawej strony, z lewej strony).
(Wariant II)- Kurczątko/ maskotkę kładziemy na poszczególnych częściach ciała. (Głowa, ręka lewa/ prawa, noga lewa/prawa, brzuch, plecy). Utrwalamy przy tej okazji nazwy części ciała oraz orientujemy się czy dziecko potrafi je wskazać oraz orientować się w kierunkach( strona lewa, strona prawa)
5. ,,Pyszne muffinki kakaowe” – pieczenie babeczek
Zachęcamy do przygotowania wraz z dziećmi kakaowych muffinek. Warto pozwolić dziecku na wykonanie części czynności samemu np. wyciągnięcie produktów z lodówki, nazywanie ich, przeliczanie, przesiewanie mąki, mieszanie składników, nazywanie białka i żółtka. Przygotowanie muffinek zajmuje niewiele czasu, tylko około 20 minut, a będzie to świetny sposób na spędzenie czasu z dzieckiem i naukę przez zabawę.
Załącznik nr 4 – przepis
Składniki (na około 10-12 sztuk):
-
4 małe jajka
-
1,5 szklanki mąki pszennej tortowej
-
po łyżeczce proszku do pieczenia i sody
-
pół szklanki cukru
-
4 łyżki kakao
-
0,25 szklanki mleka – około 60 – 70 ml
-
kostka masła – 200 g
Mleko, kakao, cukier i masło umieść w rondelku. Masę podgrzewaj kilka minut na małej mocy palnika, do rozpuszczenia masła i cukru. Dokładnie wymieszaj i odstaw.
Oddziel białka od żółtek. Białka odłóż do naczynia, zaś żółtka wlej do przestudzonej masy czekoladowej. Ciągle mieszając masę, np. trzepaczką wsyp również mąkę wymieszaną z proszkiem do pieczenia oraz sodą. Możesz też użyć miksera.
Białka ubij na sztywno. Masa powinna być błyszcząca. Przy pomocy szpatułki wmieszaj delikatnie sztywne białka w ciasto.
Ciasto przełóż do papilotek przy pomocy łyżki. Umieść tyle ciasta, by zostawić 1 cm wolnej przestrzeni od wewnętrznej krawędzi.
Piecz 30-35 minut w piekarniku nagrzanym do 175 stopni (do suchego patyczka). Po wyłączeniu piekarnika otwórz lekko drzwiczki na 10 minut przed wyjęciem muffinek.
Muffinki po wystudzeniu można udekorować w dowolny sposób składnikami, które posiadamy w domu np. lukrem, rodzynkami, orzechami lub po prostu oprószyć cukrem pudrem. Smacznego!
6. ,,Pisanki, pisanki” – osłuchanie z piosenką.
Pisanki, pisanki,
jajka malowane
nie ma Wielkanocy
bez barwnych pisanek.
Pisanki, pisanki
jajka kolorowe,
na nich malowane
bajki pisankowe.
Na pierwszej kogucik,
a na drugiej słońce,
śmieją się na trzeciej
laleczki tańczące.
Na czwartej kwiatuszki,
a na piątej gwiazdki.
na każdej pisance
piękne opowiastki.
Załącznik nr 5 – link do piosenki
https://www.youtube.com/watch?v=OTPObfVuHCY
Bank pomysłów:
Liczenie
Gimnastyka buzi i języka
https://wordwall.net/pl/resource/995123/gimnastyka-buzi-i-j%c4%99zyka
Zabawy do wykorzystania z dzieckiem
https://www.naszekluski.pl/2016/03/zabawy-wielkanocne/
Język angielski
W tym tygodniu proponuję piosenkę, którą Stokrotki dobrze znają i świetnie się przy niej bawią. Warto poprosić dzieci, aby zaprezentowały swoje zdolności przed członkami rodziny i wykonywały ruchy do piosenki wskazując poszczególne części ciała, przy okazji utrwalamy ich nazwy w języku angielskim.
Słowniczek:
1. head – głowa
2. shoulders – ramiona
3. knees – kolana
4. toes – palce stóp
5. eyes – oczy
6. ears – uszy
7. mouth – usta
8. nose – nos