Propozycje aktywności- tydzień 3

Wróć do głównej galerii

Drodzy Rodzice

Przed nami Wielkanoc – najważniejsze święto chrześcijańskie, upamiętniające misterium paschalne Jezusa Chrystusa. Jest to czas zadumy i refleksji nad męką, śmiercią i zmartwychwstaniem Chrystusa. W nadchodzącym tygodniu również proponujemy aktywności związane z tematyką wielkanocną. Polecamy zabawy, które mają na celu nie tylko pogłębianie i utrwalanie wiedzy u dzieci oraz rozwijanie ich umiejętności, ale przede wszystkim są dobrym sposobem na spędzenie wolnego czasu, razem z dzieckiem. Przy okazji pragniemy złożyć najlepsze życzenia świąteczne. Życzymy, by wielkanocny baranek był dla Państwa źródłem nadziei i niezłomnej wiary. Wesołe Alleluja niech sprawia, że w Państwa domach zawsze będzie świecić słońce. Życzymy dużo zdrowia i przekazujemy ciepłe uściski dla wszystkich Stokrotek!
Poniżej przedstawiamy propozycje aktywności.

Zachęcajmy dziecko do podejmowania różnych działań na rzecz członków rodziny – dyżury jednodniowe(obowiązki- np. nakrywanie stołu do posiłków, pomoc w przygotowywaniu posiłków, odnoszenie naczyń).

Zachęcajmy dziecko w dowolnym momencie dnia do określenia emocji (swoich i pozostałych członków rodziny).

Propozycje zabaw ruchowych

  • Zabawa ruchowa ,, Zanosimy jajka”

Rodzic podaje dziecku łyżkę i plastikowe jajko lub mały przedmiot, który ma do dyspozycji. Zadaniem dziecka jest donieść jajko do wyznaczonego miejsca przez rodzica. Dziecko może z kimś rywalizować, jeżeli jest taka możliwość.

Źródło: miesięcznik Bliżej Przedszkola

  • Zabawa ruchowa ,,Co włożymy do koszyczka?”

Dziecko porusza się jak zajączek- skacze. Rodzic wymienia nazwy różnych artykułów żywnościowych np. biały ser, makaron, kiełbasa, lizak, marchewka, chleb. Jeżeli dziecko usłyszy nazwę pokarmu, który zgodnie z tradycją należy włożyć do koszyczka wielkanocnego, zatrzymuje się.

Źródło: miesięcznik Bliżej Przedszkola

  • ,,Czubatka”- opowieść ruchowa

Czubatka
(Dominika Góra)

Chodzi kurka Czubatka po grzędzie,

(dzieci układają ręce jak skrzydła, spacerują po kole rytmicznie do wypowiadanych sylab )

jak w gnieździe usiądzie, to jajko będzie.

(siadają, jedną rękę zwiniętą w pięść wyciągają do przodu )

Jajko zabierze gospodarz wąsaty,

wstają, dwoma palcami wskazującymi („rysują” wąsy od nosa na boki )

ostrożnie zaniesie to jajko do chaty.

(dłonie wyciągają do przodu, w geście niesienia, robią cztery duże kroki )

W łupkach cebuli je ugotuje,

(naśladują pocieranie oczu dłońmi zwiniętymi w piąstki )

jajo na brązowo całe zafarbuje.

(w powietrzu „rysują” jajo dwoma palcami symetrycznie, od góry do dołu )

W koszyku ułoży tę piękną kraszankę,

(unoszą ręce na wysokości brzucha i zaplatają palce )

pomiędzy zającem, kurczakiem i barankiem.

(naśladują zająca – dłonie przykładają nad głową; kurczaka – dotykają ramion i machają małymi skrzydełkami; baranka – zataczają koła piąstkami przy skroniach i podskakują po obwodzie koła).

Źródło: miesięcznik Bliżej Przedszkola

1. ,,Baba z rzeżuchy” – wysiewanie rzeżuchy

Proponujemy wspólne zasianie z dzieckiem rzeżuchy…ale w nietypowy sposób. Aby to zrobić potrzebujemy: słoik lub opakowanie po serku (dowolnej wielkości), talerz, watę, nasiona rzeżuchy.

Sposób wykonania:

1. Kładziemy słoik lub opakowanie po serku do góry dnem na podstawce (np. na talerzu) – zdjęcie nr 1 i 2.

2. Słoik obkładamy całymi płatami waty od góry do dołu i polewamy wodą (delikatnie), dzięki temu wata przywrze do słoika i będzie go okalać.

3. Nasiona rzeżuchy wkładamy do szklanki i zalewamy wodą, czekamy chwilę, aby wytworzył się rodzaj śluzu – to ułatwi nam nakładanie nasion na watę – zdjęcie nr 3.

4. Nakładamy nasiona rzeżuchy na tak przygotowany słoik z watą, starając się nie pominąć żadnego miejsca – najlepiej robić to łyżką.

5. Babę umieszczamy na parapecie i codziennie, wspólnie z dzieckiem doglądamy i pielęgnujemy. Regularnie podlewamy (początkowo najlepiej zraszać) , każdego dnia staramy się obracać słoik, tak aby wszystkie nasionka miały dostęp do słońca i mogły równomiernie wzejść.

6. Czekamy…

7. Efekt? Fenomenalny, przekonajcie się sami (kiedy wspaniała baba z rzeżuchy wyrośnie, można udekorować ją lekkimi ozdobami np. kurczaczek, wydmuszki – będzie to piękna, ciesząca oko ozdoba na Święta Wielkanocne).
Załącznik- rzeżucha

2. Rozmowa kierowana dziecka z rodzicem na podstawie wiersza B. Formy pt. ,,Wielkanocne śniadanie”

Wszyscy się cieszą, święta nastały,

cieszy się Zosia i Tomek mały.

Wnet uroczyste będzie śniadanie,

które w pamięci wszystkich zostanie.

Jest wielkanocna palma w wazonie,

żółte kurczątka z waty zrobione,

sól, chleb, wędlina, jajka święcone,

mazurki baby pięknie zdobione.

Owies zielony w doniczce rośnie,

każdy się czuje dzisiaj radośnie.

Siedzi przy stole cała rodzina

i świętowanie wielkie zaczyna.

Pytania do wiersza:

  • Dlaczego wszyscy się cieszą?

  • Co to jest śniadanie wielkanocne? ( uroczyste śniadanie z udziałem całej rodziny, poprzedzone dzieleniem się jajkiem i składaniem sobie życzeń. Na stole umieszczony jest koszyk z poświęconymi pokarmami oraz wiele smakołyków).

  • Co znajdzie się na świątecznym stole? (sól, chleb, wędlina, jajka, mazurki, baby).

  • Jak czuje się rodzina, która wspólnie siedzi przy świątecznym stole?

Załącznik nr 2- koszyczek wielkanocny – link do strony internetowej

http://www.yummy.pl/preschoolers/pl/game/pl/koszyczek-wielkanocny?fbclid=IwAR3xM9k2Wu2o1H-LTGGJbnorRl_e9Je9QlyuVOgz6QdDudY4WW-DEhT70jQ

3. ,,Co było na obrazku?” – zabawa rozwijająca percepcję wzrokową

Załącznik nr 3 – ilustracje do zabawy rozwijającej percepcję wzrokową
Załącznik nr 3 (1)

4. Zabawa dydaktyczna – ,,Gdzie się ukryło kurczątko?”

(Wariant I)Z pewnością każdy z was posiada małego kurczaczka (może też być ulubiona maskotka dziecka). Waszym zadaniem będzie położenie kurczaczka/ maskotki w odpowiednim miejscu. Słuchajcie uważnie. ( Na stole, pod stołem, za krzesłem, obok telewizora, za mną, przede mną, z przodu, z tyłu, z prawej strony, z lewej strony).

(Wariant II)- Kurczątko/ maskotkę kładziemy na poszczególnych częściach ciała. (Głowa, ręka lewa/ prawa, noga lewa/prawa, brzuch, plecy). Utrwalamy przy tej okazji nazwy części ciała oraz orientujemy się czy dziecko potrafi je wskazać oraz orientować się w kierunkach( strona lewa, strona prawa)

5. ,,Pyszne muffinki kakaowe” – pieczenie babeczek

Zachęcamy do przygotowania wraz z dziećmi kakaowych muffinek. Warto pozwolić dziecku na wykonanie części czynności samemu np. wyciągnięcie produktów z lodówki, nazywanie ich, przeliczanie, przesiewanie mąki, mieszanie składników, nazywanie białka i żółtka. Przygotowanie muffinek zajmuje niewiele czasu, tylko około 20 minut, a będzie to świetny sposób na spędzenie czasu z dzieckiem i naukę przez zabawę.

Załącznik nr 4 – przepis

Składniki (na około 10-12 sztuk):

  • 4 małe jajka

  • 1,5 szklanki mąki pszennej tortowej

  • po łyżeczce proszku do pieczenia i sody

  • pół szklanki cukru

  • 4 łyżki kakao

  • 0,25 szklanki mleka – około 60 – 70 ml

  • kostka masła – 200 g


Mleko, kakao, cukier i masło umieść w rondelku. Masę podgrzewaj kilka minut na małej mocy palnika, do rozpuszczenia masła i cukru. Dokładnie wymieszaj i odstaw.

Oddziel białka od żółtek. Białka odłóż do naczynia, zaś żółtka wlej do przestudzonej masy czekoladowej. Ciągle mieszając masę, np. trzepaczką wsyp również mąkę wymieszaną z proszkiem do pieczenia oraz sodą. Możesz też użyć miksera.

Białka ubij na sztywno. Masa powinna być błyszcząca. Przy pomocy szpatułki wmieszaj delikatnie sztywne białka w ciasto.

Ciasto przełóż do papilotek przy pomocy łyżki. Umieść tyle ciasta, by zostawić  1 cm wolnej przestrzeni od wewnętrznej krawędzi.

Piecz 30-35 minut w piekarniku nagrzanym do 175 stopni (do suchego patyczka). Po wyłączeniu piekarnika otwórz lekko drzwiczki na 10 minut przed wyjęciem muffinek.


Muffinki po wystudzeniu można udekorować w dowolny sposób składnikami, które posiadamy w domu np. lukrem, rodzynkami, orzechami lub po prostu oprószyć cukrem pudrem. Smacznego!

6. ,,Pisanki, pisanki” – osłuchanie z piosenką.

Pisanki, pisanki,
jajka malowane
nie ma Wielkanocy
bez barwnych pisanek.

Pisanki, pisanki
jajka kolorowe,
na nich malowane
bajki pisankowe.

Na pierwszej kogucik,
a na drugiej słońce,
śmieją się na trzeciej
laleczki tańczące.
Na czwartej kwiatuszki,
a na piątej gwiazdki.
na każdej pisance
piękne opowiastki.

Załącznik nr 5 – link do piosenki

https://www.youtube.com/watch?v=OTPObfVuHCY

Bank pomysłów:

Liczenie

https://view.genial.ly/5e7e560a50a0310d8c20a141?fbclid=IwAR18Smvs6CpQHxGGdjwPEfixInDJ7jtDRTebJpBsjpikEMXrfoGInj-QNAc

Gimnastyka buzi i języka

https://wordwall.net/pl/resource/995123/gimnastyka-buzi-i-j%c4%99zyka

Zabawy do wykorzystania z dzieckiem

https://www.naszekluski.pl/2016/03/zabawy-wielkanocne/

Język angielski

W tym tygodniu proponuję piosenkę, którą Stokrotki dobrze znają i świetnie się przy niej bawią. Warto poprosić dzieci, aby zaprezentowały swoje zdolności przed członkami rodziny i wykonywały ruchy do piosenki wskazując poszczególne części ciała, przy okazji utrwalamy ich nazwy w języku angielskim.

Słowniczek:

1. head – głowa
2. shoulders – ramiona
3. knees – kolana
4. toes – palce stóp
5. eyes – oczy
6. ears – uszy
7. mouth – usta
8. nose – nos