Propozycje aktywności- tydzień 3

Wróć do głównej galerii

Drodzy Rodzice, witamy serdecznie na progu Wielkiego Tygodnia

Zbliżamy się do przełomowych wydarzeń naszej wiary… W tym wyjątkowym i zarazem trudnym dla nas czasie nie możemy zapomnieć o istocie Świąt Zmartwychwstania Pańskiego. Zachęcamy do zgłębiania wspólnie z dziećmi treści związanych z tematyką Wielkiej Nocy, w tym celu możecie skorzystać z poniższych propozycji. Życzymy owocnego przeżywania Wielkiego Tygodnia.

1. Opowiadanie o wydarzeniach Wielkiego Tygodnia. (Niedziela Palmowa, Wielki Czwartek, Wielki Piątek, Wielka Sobota).

Niedziela Palmowa

Jest to dzień, w którym wspominamy wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy. Gdy Pan Jezus wjeżdżał na osiołku, mieszkańcy miasta – przekonani ,że to przybywa prawdziwy Mesjasz, aby ich wyzwolić wołali: Witaj Królu! Hosanna na wysokości! Błogosławiony, który przybywa w imię Pana !

Tłumy ludzi witały Go, ścieląc Mu pod nogi płaszcze i gałęzie palm.

Nikt nie zdawał sobie sprawy , że zbawienie dokona się przez cierpienie Mesjasza i Jego śmierć na krzyżu. Pan Jezus jednak dobrze o tym wiedział. Dlatego my, w Niedzielę Palmową słuchamy podczas Mszy Świętej fragmentu Ewangelii o ukrzyżowaniu Pana Jezusa. Tego dnia przynosimy do kościoła kolorowe palmy, aby je poświęcić. Czynimy tak na pamiątkę radosnego powitania Mesjasza u bram Jerozolimy.

Wielki Czwartek

Tego dnia Pan Jezus spożywał wraz z Apostołami Ostatnią Wieczerzę. Na początku umył im nogi, aby im pokazać, że chcąc Go naśladować powinni służyć bliźnim. Podczas uczty Jezus ofiarował swoim uczniom swoje Ciało i Krew pod postaciami chleba, który łamał i rozdawał im oraz wina, które podał im w kielichu, aby każdy mógł się z niego napić. Była to pierwsza Msza Święta i pierwsza Komunia Święta Apostołów. Pan Jezus tłumaczył uczniom, że będzie musiał umrzeć, aby zbawić ludzi. Potem udał się z nimi do ogrodu Getsemani i tam modlił się do Ojca prosząc Go, aby pomógł mu znieść cierpienia, które Go czekają. Do ogrodu przybyli żołnierze i pojmali Jezusa.

Świętowanie Wielkiego Czwartku

Na początku Mszy świętej kapłan obmywa nogi wyznaczonym osobom. Ten dzień uważany jest za święto kapłanów. W kościele jest odprawiana uroczysta Msza Święta. Po niej Hostia czyli chleb przemieniony w ciało Pana Jezusa zostaje przeniesiona do ciemnicy – na pamiątkę uwięzienia Syna Bożego.

Wielki Piątek

Pan Jezus spędził cała noc w więzieniu, a potem został zaprowadzony do arcykapłanów: Aanasza i Kajfasza. Oni jednak nie uwierzyli, że Jezus jest Synem Bożym i oddali Go w ręce Piłata. Piłat na żądanie kapłanów skazał Pana Jezusa na śmierć krzyżową. Pan Jezus obrażany i męczony, sam dźwigał na swych ramionach krzyż na górę Golgotę. Jezus został przybity do krzyża i umarł, cierpiąc za nasze grzechy. Jego ciało zostało zdjęte z krzyża i pochowane w grobie.

Świętowanie Wielkiego Piątku

Na pamiątkę śmierci Pana Jezusa pościmy. W kościołach nie odprawia się Mszy Świętej. Wierni gromadzą się na nabożeństwie, podczas którego tekst Ewangelii o męce Pana Jezusa jest czytany z podziałem na role, podobnie jak w niedzielę Palmową. Ksiądz wnosi krzyż okryty fioletową chustą, która uroczyście zostaje zdjęta. Każdy może podejść ucałować krzyż – symbol śmierci Jezusa i Jego ogromnej miłości do nas.

Wielka Sobota

Ciało Pana Jezusa , otulone białym całunem, spoczęło w grobie wykutym w skale. Wejście do grobu zostało zastawione ogromnym kamieniem. Przy grobie czuwali strażnicy.

W wieczerniku zgromadzili się uczniowie i przyjaciele Jezusa. Po śmierci swojego Nauczyciela byli pogrążeni w smutku. Wtedy jeszcze nie wiedzieli, że ich smutek zmieni się w radość. W nocy z soboty na niedzielę miało miejsce najbardziej niezwykłe wydarzenie w historii świata: Pan Jezus Zmartwychwstał !

Kamień zamykający grób został odrzucony, a żołnierze uciekli, bo się przestraszyli.

baranek – Jezus cierpiąc niewinnie jak baranek obmył nas z grzechów

chleb – Jezus przemienił w chleb Swoje ciało, aby na zawsze z nami pozostać,

jajko – symbol nowego życia, które Jezus daje nam w chwili chrztu świętego,

sól – chroni pokarmy przed zepsuciem, nadaje im smak.

Świętowanie Wielkiej Soboty

W kościołach są przygotowywane groby, przy których jest umieszczona monstrancja z Hostią, przykryta przeźroczystym welonem, na znak śmierci Pana Jezusa. Przy grobie Pana Jezusa pełnią wartę strażacy i harcerze. do kościoła przynosimy koszyczki ze świątecznymi potrawami. Ksiądz święci pokarmy. Nasze serca już wtedy napełniają się radością, bo przecie z dobrze wiemy, że Pan Jezus nie pozostał w grobie – trzeciego dnia Zmartwychwstał! Wieczorem na miejsce uroczysta liturgia zwana Wigilią Paschalną. Wspominamy wtedy cała historię zbawienia i zostajemy pokropieni wodą na pamiątkę naszego chrztu świętego. Po Mszy Świętej odbywa się wspaniała, uroczysta procesja rezurekcyjna, podczas której ogłaszamy całemu światu, że Jezus Żyje!

2. Zabawa ruchowa; „Zajęcze skoki” – skok w dal! Z wyznaczonego miejsca dziecko skacze jak najdalej.

– Z miejsca

– Z rozbiegu

– Obunóż

– Na jednej nodze itp.

3. Ciekawą propozycją na wielkanocną dekorację możemy być zajączek ze skarpety. Poniżej zamieszczamy link do filmiku, który podpowie nam, w jaki sposób go wykonać. Dobra zabawa gwarantowana😊

https://www.youtube.com/watch?v=wAVTm1nNFx8

4. Zabawa dydaktyczna: „Co to? Kto to?”

Rzucamy do dziecka piłkę mówiąc jednocześnie czasownik w bezokoliczniku, związany z przygotowaniem do świąt(np. prać, malować, piec, gotować, układać, ucierać). Dziecko łapiąc piłkę odpowiada, kto daną czynność wykonuje, podając rzeczownik w połączeniu z czasownikiem(np. mama piecze ciasto, dzieci malują pisanki, tata uciera ciasto, babcia układa koszyk do święcenia).

5. Wiersz B. Przymusa” Wielkanoc”. Czytamy dziecku wiersz, a następnie przechodzimy do zabawy poniżej.

Wielkanoc! Wielkanoc!

Wielka radość w sercu,

gdy stąpasz po świecie –

kwitnącym kobiercu.

Na stole pisanki

pięknie malowane.

Wśród zieleni trawy

cukrowy baranek.

Bazie w wazoniku,

ciastka i wędliny…

WIELKANOC – i wielkie

spotkanie rodziny!

6. Zabawa dydaktyczna „W jak Wielkanoc”. Zapytajmy dziecko o czym był wiersz. Wyodrębnijmy wyraz podstawowy, czyli Wielkanoc. Możemy zapytać dziecko, co słyszy na początku słowa : Wielkanoc (głoskę w – mówimy krótko /wy/ a nie /wyyyyyy/).

Spróbujmy podzielić słowo Wielkanoc na sylaby, następnie na głoski( możemy pomóc dziecku z dokonać analizy głosek) . Następnie policzmy na palcach, ile głosek jest w tym słowie. Możemy wymienić ja raz jeszcze: w i e l k a n o c, zapytajmy dziecko jakie słowa ukryły się w tym słowie (wielka i noc). Możemy poprosić także dziecko, by poszukało przykładów innych słów, w których głoskę w słychać na początku, na końcu oraz w środku. Pokazujemy dziecku obraz graficzny litery w, W(drukowany i pisany) – Nowe Przygody Olka i Ady cz.2 s.16.

7. Zabawa ruchowa: „Po omacku”.

Wytnijmy kilka jajek z papieru. Możemy poprosić dziecko żeby je ozdobiło, ale nie jest to konieczne. Rozłóżmy jajka w pokoju lub ogrodzie. Dziecko będzie musiało przejść wyznaczoną wcześniej trasą z zamkniętymi oczami, ale nie może nadepnąć na żadne jajko. Kierujmy dziecko używając poleceń: zrób dwa kroki do przodu, obróć się w prawo, w lewo, zrób krok do tyłu itp. Następnie możemy zamienić się rolami i to dziecko może programować nasze ruchy.

8. Pieśń Wielkanocna „ Otrzyjcie już łzy płaczący”. Posłuchajmy wspólnie z najbliższymi pieśni. Spróbujmy wyjaśnić z dzieckiem niezrozumiałe dla niego słowa.

https://www.youtube.com/watch?v=433dArByLss\

9. Zabawa dydaktyczna „Wielkanocny łańcuch wyrazów”.

Tą zabawę możemy wykorzystać przy wielkanocnym stole. Podajemy sobie nawzajem pisankę. Jest to odmiana łańcucha wyrazów. Pierwsza osoba zaczyna go od słowa JAJKO, kolejna musi powiedzieć wyraz na O np. okno itd. Jajko wędruje z rąk do rąk. Trzyma je ten uczestnik, którego kolej na powiedzenie słowa.

Utrudnieniem tej zabawy może być konieczność wypowiadania tylko wyrazów kojarzących się z Wielkanocą i wiosną.

10. Zadania matematyczne: Rozwiązywanie zadań z tekstem – Nowe Przygody Olka i Ady cz. 2 s.56 i 57 oraz 69.

11. Zachęcamy, by spróbować razem z dzieckiem przeczytać zagadki o zwierzętach i wykonać kartę pracy Nowe Przygody Olka i Ady cz.2 s. 68.

12.„Piszemy po śladzie” Ćwiczenia grafomotoryczne s. 39

13. Praca plastyczna „Koszyczek wielkanocny” Praca plastyczna „Koszyczek wielkanocny”. Wspólnie z rodzicem obejrzyj filmik, a po nim wykonajcie piękny koszyczek wielkanocny.

14.Zabawa dydaktyczna „Ukryte litery”. Zadaniem dziecka będzie wyszukanie wielkich i małych liter „w W” w tekście drukowanym. Doskonale sprawdzi się tutaj kartka z gazety. Poprośmy dziecko, by zaznaczyło odnalezione litery otaczając je pętelką i policzyło ile liter udało mi się znaleźć.

15. Załącznik- pokoloruj zgodnie z kodem

Język angielski

1. W tym tygodniu zachęcam dzieci i rodziców do zabawy ruchowej przy znanej dzieciom piosence ,,Walking walking” (załącznik nr 1). Podczas zabawy poruszamy się w dowolną stronę po całym pokoju chodząc, podskakując i biegając. Poniżej instrukcja.

Walking walking 2x – chodzimy
hop hop hop 2x – podskakujemy
running running running 2x – biegamy
now we stop 2x – stajemy bez ruchu

Tiptoe tiptoe 2x – chodzimy po cichu na palcach
hop hop hop 2x – podskakujemy
running running running 2x – biegamy
now we stop 2x – stajemy bez ruchu

Jumping jumping 2x – skaczemy
hop hop hop 2x – podskakujemy
running running running 2x – biegamy
now we stop 2x – stajemy bez ruchu

Skipping skipping 2x – przeskakujemy z nogi na nogę
hop hop hop 2x – podskakujemy
running running running 2x – biegamy
now we stop 3x – stajemy bez ruchu

2. Zapraszam do wysłuchania piosenki o pięciu małych zajączkach, które psociły skacząc po łóżku ,,Five Little Bunnies”.
Dziecko obserwuje bohaterów w piosence i opowiada rodzicowi co się wydarzyło.
Następnie wskazuje na palcach liczbę zajączków i liczy w języku angielskim (five, four, three, two, one). Przy następnym odtwarzaniu piosenki dziecko zamienia się w zajączka i wykonuje odpowiednie ruchy – takie jak bohaterowie piosenki (podskakuje, udaje, że upada, udaje, że rozmawia przez telefon jak mama i grozi palcem jak pan doktor).