Propozycje aktywności- tydzień 14

Wróć do głównej galerii

Propozycje aktywności dla grupy „Aniołki”

Temat kompleksowy: „Wakacje tuż tuż”

Kochane „Aniołki” już niedługo zaczną się wakacje. To czas, na który czekają duzi i mali.
W tym tygodniu mamy dla Was wiele ciekawych propozycji związanych z tym wspaniałym okresem.

1. „Poranna toaleta – czyste rączki”- mycie rąk, przestrzeganie kolejnych etapów mycia  i osuszania rąk, przypomnienie zasad oszczędzania wody.

2. Zapraszamy do wysłuchania opowiadania E. Stadmüller pt. „Wakacje”:

Bartek chwalił się, że na wakacje pojedzie do Grecji – opowiadał przy obiedzie Olek.

Mówił, że będzie się uczył nurkować i dostanie od taty cały potrzebny sprzęt.

Zobaczycie, że będziecie się u nas bawić równie dobrze jak on – chrząknął dziadzio.

Już moja w tym głowa. Postanowiliśmy z babcią, że kupimy wielki dmuchany basen i ustawimy go w ogrodzie.

Hurra! – zawołała Ada.

A będę w nim mogła puszczać moje kaczuszki?

Jasne – roześmiała się babcia – i kaczuszki, i łódeczki, i co tam sobie wymyślisz.

Szkoda, że w ogrodzie nie ma piaskownicy, bo byśmy mieli własną plażę – rozmarzył się Olek.

To akurat nie problem – włączył się do rozmowy tato.

Cztery deski się znajdą, a sąsiad dziadków, Pan Antoni handluje materiałami budowlanymi, więc na pewno chętnie przywiezie parę worków piasku.

I będzie plaża! – zawołała Ada.

I huśtawka – dodał dziadzio.

Znalazłem ją na strychu.

Tę samą, na której ja się huśtałem? – ożywił się tato.

Tylko nie próbuj tego robić, bo moja biedna grusza nie wytrzyma takiego ciężaru – przestraszył się dziadzio.

Oj tam, oj tam… – mruknął tato.

To mocne drzewo, nawet nie wiesz, ile wytrzymało…

I Bartek mówił jeszcze, że będzie zwiedzał jakieś strasznie stare budowle – przypomniał sobie Olek.

Stare budowle, powiadasz – dziadek uśmiechnął się tajemniczo.

Ciekaw jestem, czy on widział kiedyś studnię z prawdziwym żurawiem.

Takim żywym żurawiem? – zdziwiła się Ada.

Tak nazywało się urządzenie, którym bardzo dawno temu wyciągano wodę ze studni – wyjaśniła wnuczce babcia.

Tam, gdzie wybierzemy się na wycieczkę, można zobaczyć prawdziwe chaty kryte strzechą, poletka lnu, stary wiatrak i drabiniasty wóz – taki, jakim jeździł jeszcze mój dziadek.

W sąsiedniej wsi powstał skansen – wyjaśniła mamie babcia.

I naprawdę jest w nim co zobaczyć.

Chciałbym, żeby te wakacje już się zaczęły – westchnął Olek.

I nic nie szkodzi, że nie pojadę do Grecji – dodał po chwili.

  • Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania:

Dokąd Bartek pojedzie na wakacje?

Gdzie wakacje spędzą Ada i Olek?

Co przygotowali dziadkowie, żeby umilić wakacje Adzie i Olkowi?

Dokąd wy chcielibyście pojechać na wakacje?

Czym można podróżować w czasie wakacji?

3. „Środki lokomocji” – zapoznanie z różnymi środkami transportu. Rodzic pokazuje obrazki przedstawiające różne środki lokomocji, np.: samochód, samolot, pociąg, rower, autobus, żaglówkę, statek, kajak. Dziecko podaje ich nazwy, mówiąc, gdzie można podróżować danym pojazdem (po ulicach, po wodzie, w powietrzu). Następnie R. podaje nazwy środków lokomocji, dzieląc je rytmicznie (na sylaby), a dziecko wskazuje odpowiednie pojazdy.

Załącznik nr 1

4. Ćwiczenia ortofoniczne – „Pojazdy”. Obrazki przedstawiające pojazdy (z załącznik nr 1): rower, samolot, pociąg, żaglówkę, samochód osobowy. Rodzic pokazuje jeden obrazek. Dziecko nazywa przedstawiony na nim pojazd, naśladują ruchem jego sposób poruszania się i wydawane odgłosy: dzwonek roweru (dzyń, dzyń), samolot (szszsz), pociąg (puf, puf), żaglówka (plum, plum), samochód (ti, tit).

5. Ćwiczenia rozwijające myślenie „Dokąd dzieci pojadą na wakacje?” – dziecko przygląda się obrazkom, rodzic podaje cztery zdania i prosi dzieci, aby na ich podstawie odgadły, dokąd pojedzie dziecko na wakacje.

  • Zosia zobaczy: pole, krowę, świnkę, kurę. (wieś)

  • Krzyś zobaczy: statek, piasek, wodę, muszelki. (morze)

  • Maciek zobaczy: owce, źródło, pagórki, drewniane chaty. (góry)

  • Wiktoria zobaczy: zabytki, tramwaje, muzeum, skrzyżowania. (miasto)

Załącznik nr 2

6. Zabawy grafomotoryczne z mąką lub kaszą manną – wysypujemy na tackę mąkę lub kaszę manną. Prosimy, by dziecko palcem narysowało fale morskie, mewy, góry.

7. Zapraszamy do wysłuchania wiersza pt. „Bezpieczne wakacje” B. Szelągowskiej i rozmowy na jego temat.

Jak wspaniale! Już wakacje.

To najlepsza w roku pora!

Można pływać sobie w morzu

albo wskoczyć do jeziora…

Na szczyt w górach wspiąć się warto

Jak tam pięknie i wysoko!
W zeszłym roku po raz pierwszy

zobaczyłem Morskie Oko! 

Ale zawsze pamiętajmy,

by dorosłych się pilnować.

Chodzić w górach – lecz po szlakach,

kremem z filtrem się smarować.

Czapkę nosić – taką z daszkiem
– porażenia się unika.
Kąpać się w strzeżonych miejscach

i pod okiem ratownika.

I rodziców trzeba słuchać.

Kto tak robi, ten ma rację.

Ach jak miło, jak wesoło,

bo już przecież są wakacje!

  • Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu: Dlaczego zawsze trzeba pilnować się dorosłych?; Co to są górskie szlaki? Dlaczego trzeba się ich pilnować? (Rodzic może wyjaśnić znaczenie wyrażenia górskie szlaki); Dlaczego latem smarujemy się kremem z filtrem?; Do czego jest potrzebna latem czapka z daszkiem?; Dlaczego można pływać tylko w miejscach, gdzie jest ratownik?; Jakie macie rady dla innych przedszkolaków na wakacje? Co można robić, a czego nie wolno?

  • Zachęcamy również do obejrzenia filmu edukacyjnego „Bezpieczeństwo dzieci nad wodą”, link: https://www.youtube.com/watch?v=Ui-ndYWcThA&feature=youtu.be . Następnie Rodzic prosi dziecko, aby powiedziało, jak należy zachowywać się nad wodą. Dziecko odpowiada na pytanie: Czego nie wolno robić nad wodą?; Na jakich plażach możemy się bezpiecznie kąpać?; Kto to jest ratownik?; Co oznacza czerwona flaga?

  • Utrwalanie poznanych zasad dotyczących bezpieczeństwa w czasie wakacji. Rodzic wypowiada kolejne zdania, a dziecko krzyczy: Tak! lub Nie!

  • W lesie można palić ognisko, gdzie się chce. (nie)
  • Przed wyjściem na plażę należy posmarować skórę kremem z filtrem. (tak)
  • Na plaży wolno śmiecić. (nie)
  • Na górskie wyprawy można się wybrać w klapkach. (nie)
  • W czasie jazdy na rowerze trzeba mieć kask. (tak)
  • Zawsze trzeba pilnować się dorosłych. (tak)

    8. Zabawa dydaktyczna „Znam…” – Rodzic przypomina, że nigdy nie wolno oddalać się od rodziców. Gdyby jednak tak się stało, warto znać swoje imię i nazwisko, swój adres– informacje, które możemy podać policjantowi. (Ważne, aby przypomnieć, że nie podajemy tych informacji osobom nieznajomym). Rodzic może sprawdzić, czy dzieci znają swoje dane. Rodzic tłumaczy dziecku, co może również pomóc w sytuacji, gdy się zgubi: poproszenie o pomoc przedstawiciela służb mundurowych (np. policjanta, ochroniarza, strażnika miejskiego) lub rodzinę z dziećmi, ratownika; noszenie ubrań z wszywką, na której znajduje się numer telefonu do rodziców, bransoletek na ręku z numerem.

    9. „Numer alarmowy” – Rodzic prezentuje numer alarmowy 112, odczytuje go, następnie dziecko robi to samo i mówi, w jakich sytuacjach powinno się pod niego dzwonić. Rodzic prezentuje obrazki pojazdów służb ratunkowych, które można wezwać, dzwoniąc pod numer 112.

Załącznik nr 3

10. Zapraszamy do osłuchania z piosenką i rozmowy na jej temat „Bezpieczne wakacje” https://www.youtube.com/watch?v=W4RHyjQLfCM&fbclid=IwAR1WRYmKDp0qAZH0G4umvMMPLOuYjFBbUPo6ycnJcAloLWpIiHxC3BcfOyM

11. Zabawa matematyczna „Ile jest łopatek?” – kostka z oczkami dla dziecka: sylweta wiaderka z brystolu, spinacze do bielizny. Rodzic rozdaje dziecku sylwetę wiaderka. Prosi dziecko, aby rzuciło kostką. Dziecko przypina do sylwet tyle spinaczy (łopatek), ile oczek wskazała kostka.

12. Zabawa matematyczna „Porównaj, gdzie jest więcej” – sylwety zabawek do piaskownicy. Rodzic rozkłada na dywanie różną liczbę sylwet. Prosi, by dziecko pogrupowało je, oszacowało na oko, których jest więcej i sprawdziło, układając je w pary.

13. Praca plastyczna „Lody” – wykonanie pracy zgodnie z instrukcją w linku: https://dzieciakiwdomu.pl/2015/07/lody-praca-plastyczna-na-upalne-dni.html

14. Praca plastyczna „Żaglówka” – dziecko wykleja żaglówkę ze skrawków kolorowego papieru, resztę pracy koloruje kredkami.

Załącznik nr 4

15. „Letnie sporty i zabawy” – zapraszamy do obejrzenia prezentacji, dzięki której zapoznacie się ze sportami i zabawami, które można uprawiać latem. Link https://www.youtube.com/watch?v=y1QWCQaDhbw

16. Zabawy ruchowe:

  • Zestaw ćwiczeń ruchowych. Ćwiczenia w pozycji leżącej

Zabawy nad wodą:

-Deska-dziecko leży na brzuchu, ręce wyciągnięte przed siebie, proste nogi unosi nad podłogę i opuszcza.

Pływanie żabką– dziecko w leżeniu na brzuchu naśladuje pływanie- energicznie wykonuje ruchy rękami i nogami.

Styl grzbietowy-dziecko w leżeniu na plecach, prostuje ramiona za głową, przesuwa je szerokim łukiem po podłodze w stronę ciała i unosi ręce górą do początkowej pozycji przy głowie.

Rowerek wodny– dziecko leży na plecach, rodzic chwyta je za stopy. Dziecko ugina jedną nogę, a drugą prostuje naprzemiennie- jak przy pedałowaniu na rowerze.

Ćwiczenia w pozycji siedzącej:

Wiosłowanie– dziecko siedzi w rozkroku, z prostymi nogami. Rodzic chwyta dziecko za ręce i lekko pociąga do przodu, by wykonało lekki skłon, a później odchylenie do tyłu.

Samoloty- siad skrzyżny naprzeciwko siebie. Jedna osoba przyjmuje role pilota i wykonuje ruchy tułowiem i rękami wyprostowanymi w łokciach, szeroko rozchylonymi na boki. Druga osoba na zasadzie lustra powtarza te ruchy. Następuje zmiana ról.

Ćwiczenia w pozycji stojącej:

Pływanie kraulem– dziecko wymachuje prostymi ramionami naprzemiennie, do przodu oraz do tyłu, z lekkim pochyleniem tułowia w przód i tył.

Wspinaczka– dziecko wykonuje marsz w miejscu z wysoko uniesionymi kolanami, uderzają lekko prawą dłonią w lewe kolano i lewą dłonią w prawe kolano.

Przejście przez kładkę nad strumieniem– dziecko przechodzi po narysowanej kredą linii (lub po sznurku, włóczce ) stopa za stopą, z jednoczesnym uniesieniem rąk w bok.

Wygrzewanie na słońcu – dziecko wykonuje wdech nosem (ręce bokiem w górę) i wydech ustami (ręce bokiem w dół)- ćwiczenie powtarzamy 3 razy

  • Zabawa „Jedzie pociąg z daleka” dostępna w linku: https://www.youtube.com/watch?v=PjUopo-DJio
  • Zabawa bieżna „Rozkład jazdy autobusu” – potrzebne będą kolorowe obręcz lub szarfy, gwizdek. Rodzic rozkłada oddalone od siebie kolorowe obręcze i ustala z dzieckiem, że niebieska symbolizuje jeziora, żółta – piasek nadmorski, zielona – wieś, czerwona – szczyty górskie. Dziecko zamienia się w autobus i biega, omijając obręcze. Na gwizdek i hasło Rodzica, np. Stacja jezioro – dziecko podbiega do obręczy niebieskiej i zatrzymuje się. Rodzic gwizdkiem daje sygnał do odjazdu autobusu. Przy kolejnym powtórzeniu zmienia stację, na której zatrzymuje się dziecko (przy właściwej obręczy).

  • Zachęcamy do wspólnego wykonania lodów sorbetowych – potrzebne będą soki pomarańczowe (100% naturalne), dla dziecka mały kubeczek jednorazowy lub foremka do lodów, patyczek. Dziecko nalewa do kubeczka sok, starając się go nie rozlać. Rodzic wstawia kubeczki do lodówki. Po około 30 minutach, kiedy sok już lekko się zmrozi, rodzic wyjmuje kubeczki, a dziecko wkłada do nich patyczki. Rodzic znów wstawia je do zamrażarki na 2 lub 3 godziny.

  • Zabawa „Jak się czuję i dlaczego?” Rodzic prezentuje ilustracje przedstawiające podstawowe emocje, tj. radość, smutek, złość, lęk, zaskoczenie, a następnie pyta dziecko o samopoczucie Dziecko ma za zadanie określić swoje samopoczucie słownie i z pomocą ilustracji, a następnie podać jego powody. Rodzic modeluje charakter wypowiedzi, rozpoczynając pierwszy według wzoru np.: Ja się dzisiaj czuję bardzo dobrze. Jestem radosna/radosny (podnosi ilustrację radosnej miny), ponieważ świeci słońce, a ja lubię, gdy jest ładna pogoda. A jak Ty się czujesz? (pyta dziecko). Po wypowiedzi dziecka rodzic podsumowuje, np.: Powiedziałeś, że czujesz się dzisiaj dobrze, jesteś radosny, bo też lubisz ładną pogodę. Zapytaj brata/siostrę, jak on/ona się dzisiaj czuje. Na zakończenie rodzic podsumowuje: okazuje się, że nasze emocje, czyli to, co czujemy, może mieć różne przyczyny, jedni odczuwają radość, ale nie każdy jest radosny z tego samego powodu – jednego cieszy słońce, inną osobę wyjście na basen, a jeszcze inną nowa.

Załącznik nr 5

  • Drodzy Rodzice czytajcie wspólnie książki… i rozmawiajcie o perypetiach ich bohaterów. To znakomita skarbnica wiedzy o ludzkich doświadczeniach, trudnościach i rozmaitych sposobach radzenia sobie w trudnych sytuacjach.

    Język angielski

    Hello!

    W tym tygodniu przypomnimy sobie poznane ostatnio słownictwo, a na koniec zaśpiewamy piosenkę ,,Bye bye”.

    Przypomnijmy sobie piosenkę: https://www.youtube.com/watch?v=FVYYCWLq0pM

    Poniżej załączona jest kolorowanka. Zadaniem dziecka jest pokolorowanie danego pojazdu, zgodnie z instrukcjami w języku angielskim.

    Załącznik nr 1

    Instrukcje do kolorowanki:
    1. Let’s color a bicycle in blue.
    2. Let’s color a car in red.
    3. Let’s color a boat in yellow.
    4. Let’s color a helicopter in green.
    5. Let’s color an airplane in orange.

    Już za kilka dni powitamy wakacje. Wakacje w języku angielskim to – holidays.

    Pamiętacie jeszcze wesołą piosenkę o rodzinie rekinów? Zapraszam na utwór ,,Baby shark”: https://www.youtube.com/watch?v=j8z7UjET1Is

    A na koniec zaśpiewajmy piosenkę: https://www.youtube.com/watch?v=PraN5ZoSjiY