Propozycje aktywności- tydzień 14

Wróć do głównej galerii

Rok szkolny powoli dobiega końca, na horyzoncie wakacje…A po wakacjach czeka na Was nowa przygoda… Jednak my o Was pamiętamy i garść propozycji na ostatni tydzień w przedszkolu polecamy 😊

Kochane Biedronki „szybko minęło te parę lat, te chwile które tu przeżyliśmy zostaną w sercu przez wiele lat… „

  1. Film edukacyjny „ Lato”

  1. „Czym można podróżować?” Dziecko słucha zagadek i wskazuje obrazek, który jest prawidłowym rozwiązaniem zagadki. Wspólnie z dzieckiem nazywamy pozostałe środki lokomocji zwracając uwagę na to, które z nich poruszają się po lądzie, które po wodzie, a które w powietrzu. Możemy również podzielić nazwy środków lokomocji na głoski.


Żelazną szosą koła go niosą.

czerwone światło zatrzyma go łatwo. (pociąg)

W górze, w górze warcząc śmigłem,

prując błękit białym skrzydłem,

może mknąć tak wysoko,

że go ledwie dojrzy oko. (samolot)

Choć nóg nie posiada,

szybko pędzi szosą,

bo nie nogi, ale koła

po szosie go niosą. (samochód)

Pod dowództwem kapitana

pływa po morzach i oceanach.(statek)

  1. Proponujemy pyszny deser w letniej odsłonie ”Niedźwiedź na plaży

Składniki:

Niebieska galaretka,

Budyń waniliowy lub bita śmietana

Mleko,

Żelki misie,

Parasolka do napojów

Przezroczysta szklanka lub plastikowy kubeczek

Wykonanie:

Galaretkę przygotowujemy zgodnie z przepisem na opakowaniu i przelewamy do szklanki bądź kubeczka, odstawiamy do wystygnięcia, chłodzimy w lodówce. Budyń gotujemy zgodnie z instrukcją. Kiedy galaretka będzie gotowa nakładamy na nią łyżkę budyniu aby stworzyć piaszczystą plażę. Następnie układamy żelki i wbijamy parasolkę. Deser gotowy😊

  1. Zabawa ruchowa „ Przeskakujemy morskie fale”.

Dziecko wykonuje skoki obunóż do przodu – naśladuje przeskakiwanie fal.

  1. Eksperymentujemy z piaskiem i wodą.

Badanie właściwości fizycznych piasku (suchego i mokrego).

-dotykanie i wąchanie piasku

-wsypywanie piasku do różnych naczyń,

-badanie rozpuszczalności piasku w wodzie

Wyciąganie wniosków: Piasek jest gładki, bez zapachu, nie ma kształtu, przyjmuje kształt naczynia, w którym się znajduje, nie rozpuszcza się w wodzie.

Wypełniamy duża plastikową miskę wodą.

– jaki kolor ma woda? (bezbarwna, przezroczysta)

– czy woda ma zapach? (nie ma zapachu)

– czy woda ma smak? (bez smaku)

Będziemy potrzebować pojemników różnej wielkości i kształtu: cylindryczne, kuliste, równoległościenne, stożkowe.

Możemy zapytać dziecko, czy woda ma kształt. Próbujemy wziąć w ręce wodę.

Następnie proponujemy, aby dzieci wlały wodę do przygotowanych naczyń o różnym kształcie i spróbowały odpowiedzieć na pytanie: jaki kształt ma woda, jeśli wleje się ją do naczynia. (woda nie ma kształtu, przybiera kształt naczynia, w którym się znajduje).

„Co pływa ? Co tonie?”

Szukamy z dzieckiem różnych przedmiotów (kamień, spinacz, drewno, kulkę metalową, puszkę aluminiową, kostkę do gry, klucz, piórko). Dziecko próbuje postawić tezę, które ze zgromadzonych przedmiotów utoną, a które będą utrzymywały się na powierzchni. Weryfikacja postawionych tez. Następnie rozdajemy dziecku plastelinę. Dziecko lepi kulkę i wkłada ją do wody(kulka opada na dno). Potem z tej samej kulki plastelinowej lepimy łódkę i umieszczamy ją na wodzie(łódka pływa).

Dziecko próbuje odpowiedzieć na pytanie dlaczego jedne przedmioty pływają w wodzie, a inne toną. Formułowanie wniosku – lekkie przedmioty pływają w wodzie, a ciężkie toną.

Doświadczenie z olejem i sokiem.

Przygotowujemy dwa słoiki, wypełnione do połowy wodą, olej oraz sok. Dziecko przewiduje co się stanie, gdy do słoików wlejemy olej i sok. Następnie dziecko do jednego ze słoików wlewa olej, do drugiego sok. Obserwują i próbują wyciągać wnioski – olej nie tonie, pływa na powierzchni wody, ponieważ woda jest cięższa od oleju. Sok jest cięższy od wody dlatego opada na dno słoika.

6. Wiersz „Bezpieczne wakacje” A. Bober. Po przeczytaniu wiersza porozmawiajmy z dzieckiem nt. w jaki sposób możemy dbać o nasze bezpieczeństwo podczas wakacji?

Gdy na wakacjach z rodzicami wypoczywasz,
Dużo niezwykłych przygód przeżywasz.

Nie zapomnij jednak o rzeczy ważnej,
By bezpieczeństwo zachować w sytuacji każdej.

Przez ulicę przechodź tylko na pasach zebry,
Na zielonym świetle i rozglądając się bez przerwy.

Wychodząc na słońce, nakrycie głowy zakładaj,
A na całe ciało krem przeciwsłoneczny nakładaj.

Podczas kąpieli, bądź zawsze pod okiem dorosłego,
By żaden wypadek nie zdarzył Ci się kolego.

Podczas burzy, nie wybieraj się w góry,
A także gdy za oknem, krajobraz jest szaro- bury.

W pobliżu ulicy się nie baw nigdy,
By samochód, autobus czy tramwaj nie zrobiły Ci krzywdy.

Będąc w lesie, śmieci nie wyrzucaj,
Nie rozpalaj ogniska i ciszy nie zakłócaj.

Nie przyjmuj też nic od nieznajomego,
Bo przydarzyć może Ci się coś bardzo niedobrego.

O numerach alarmowych nie zapominaj,
Niech je wraz z Tobą powtórzy cała rodzina.

997- to telefon na policje,
tam niepokojące sytuacje możesz zgłosić wszystkie.

998- wykręcasz, gdy pożar zauważysz,
bo wtedy dodzwonisz się do pożarnej straży.

999- to numer na pogotowie,
dzwoniąc tam możesz innym i sobie uratować zdrowie.

Gdybyś jednak, tych wszystkich numerów nie umiał zapamiętać,
Wystarczy o jednym ogólnym numerze pamiętać.

112- tam możesz wszystko zgłosić
i o każdy rodzaj pomocy poprosić.

7. Zachęcamy do posłuchania piosenki

https://www.youtube.com/watch?v=BauTov9xmZY

8. „Matematyczne zagadki”. Podczas spaceru możemy poszukać kamyków, które wykorzystamy do naszej zabawy. Na każdym kamyku piszemy cyfrę od 1 do 9. Następnie dziecko rzuca kostką i wybiera kamień z cyfrą odpowiadającą liczbie oczek. Rodzic odczytuje dziecku zagadkę z odpowiednim numerem.

1) Jak nazywa się duży palec u dłoni?
2) Wymień dwa pojazdy posiadające tylko dwa koła?
3) Ile palców u obu dłoni ma człowiek?
4) Jak nazywa się figura geometryczna, która ma wszystkie boki równe?
5) Ile to jest razem 3 i 3?
6) Ile boków ma trójkąt?

9. Zabawa ruchowa „ Dokąd pojedziemy?”

Dziecko swobodnie biega po pokoju bądź ogrodzie. Na hasło „góry” naśladuje wspinanie, wysoko podnosząc kolana; na hasło „morze” naśladuje pływanie, wykonując naprzemienne ruchy rąk do przodu lub do tyłu; na hasło las powoli spaceruje.

10. Zabawa dydaktyczna „ Skojarzenia”

Dziecko tworzy skojarzenia do prezentowanych kolejno przez rodzica słów:

słońce – upał, żar, życie, ciepło, wiosna, lato, wakacje, gorąca kula, koło, radość, wypoczynek;

aparat – zdjęcia, wspomnienia, kartka, widok,

obraz, okienko ze szkiełkiem, fotografia, wakacje;

plecak – wędrówka, torba, wakacje, marsz, nosidełko,

napój, kanapka, walizka, szkoła, wycieczka, książki;

kapelusz – słońce, bal, plaża, wakacje;

samolot – podróż, lot, ptak, wakacje, wycieczka,

przestworza, chmury, niebo, szybowanie, lądowanie, skrzydła, kosmos, wznoszenie, pojazd powietrzny, wyjazd, wakacje;

rower – wycieczka, rodzice, podróżowanie, przygoda, kółka, kierownica, zwiedzanie;

statek – woda, rzeka, morze, ocean, rejs, podróżowanie, burza, fale, ster, kotwica, wiosłowanie, wakacje, przygoda, ciepło, lato, pływanie, bezludna

wyspa, piraci, port, marynarz, Szwecja;

okulary – kółko, drucik, szkiełka, morze, plaża, babcia, lupa.

11. Opowieść ruchowa „ Na plaży”.

12. Zabawa słowna „ Dokończ zdanie”

Rodzic mówi początek zdania, dziecko dopowiada jego koniec.

Aby usłyszeć śpiew ptaków, musimy uważnie…

Żeby zobaczyć ciekawe rośliny i zwierzęta , musimy uważnie…

Las to mieszkanie wielu…

W lesie zbieramy czarne…,czerwone i jadalne… .

Żeby poczuć zapach kwiatów, musimy…

13. Opowiadanie „Wakacyjne podróże” M. Strękowskiej – Zaremby. Po wysłuchaniu opowiadania możemy zapytać dziecko, „Gdzie chciałby/aby pojechać na wakacje?„


14. Ćwiczenia w dodawaniu i odejmowaniu. „Góralskie liczenie” .

15.Zabawa pantomimiczna „Co będę robił podczas wakacji?

Dziecko naśladuje czynności, które można wykonywać podczas letniego wypoczynku. Rodzic odgaduje, o jaką czynność chodzi. Następnie możemy zamienić się rolami.

16. Nauka rymowanki „ Wakacje”.

Wakacje, wakacje

to wspaniały czas.

Czekają na nas morze,

góry, rzeka, las.

17. „Meduza w butelce” – zabawa plastyczna.

http://figlujemy.blogspot.com/2015/06/meduza-w-butelce.html

18. Zagadki słowne dotyczące bezpieczeństwa podczas wakacji.

Wiem, że pan ratownik mnie nie zauważy,

dlatego nie kąpie się na niestrzeżonej … (plaży)

Kiedy płoną lasy, to giną zwierzęta,

dlatego dbam o to i o tym pamiętam,

by w lesie wszystkim żyło się dogodnie

z tego powodu nie bawię się … (ogniem)

Jeśli się zagubię w obcym dla mnie mieście,

wiem, co mam zrobić, wiem nareszcie!

Mogę zaufać pewnemu człowiekowi,

czyli panu … (policjantowi)

Gdy nie ma rodziców w domu,

to choć bardzo przykro mi,

nie otwieram obcym ludziom

do naszego domu … (drzwi)

Ze względu na żmije zawsze w lesie noszę,

moje ukochane, gumowe… (kalosze)

Grzybobranie to grzybów zbieranie,

a nie ich jedzenie czy też smakowanie,

Dlatego po powrocie z lasu

sięgam do grzybów pełnego… (atlasu)

Nie podchodzę do dzikich zwierząt,

bo choć są piękne i bajeczne,

bywają także dla ludzi bardzo … ( niebezpieczne)

19.Zabawa ruchowa „Łowienie rybek”.

https://mojedziecikreatywnie.pl/2015/06/lowienie-rybek-zabawa-dla-dzieci/

20. Rozmowa na temat kończącego się roku przedszkolnego.

Co najbardziej utkwiło Ci w pamięci z tego roku, który minął?

Z najbardziej lubiłeś się bawić? Czym lubiłeś się bawić?

21. „Środki lokomocji” – Karta pracy „Nowe Przygody Ada i Olek” cz. 2 str. 77

22. „Piszę i czytam” – Karta pracy „Nowe Przygody Ada i Olek” cz. 2 str. 78, 79, 80

23. „Wakacyjna wędrówka” – Karta pracy – kodowanie –8 (proszę kliknąć na cyfrę w celu otworzenia złącznika)

Język angielski

Hello!

Już za kilka dni powitamy wakacje. Wakacje w języku angielskim to holidays.

W ramach przypomnienia i utrwalenia słownictwa związanego ze środkami transportu, które poznaliśmy w zeszłym tygodniu, zapraszam do wysłuchania piosenki ,,Driving in my car”. Krótkie przypomnienie: slow – powoli; fast – szybko

Link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=BdrZWu2dZ4c

W załączniku znajduje się karta pracy. Narysujmy po śladzie poszczególne środki transportu i nazwijmy je w języku angielskim (boat – łódź; car – samochód; airplane – samolot; train – pociąg; bicycle – rower).
Załącznik nr 1

Pamiętacie jeszcze wesołą piosenkę o rodzinie rekinów? Zapraszam na utwór ,,Baby shark” link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=j8z7UjET1Is

Na koniec zaśpiewamy dobrze znaną piosenkę ,,Bye bye”.

Link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=PraN5ZoSjiY

Have a nice holiday!