Propozycje aktywności- tydzień 13

Wróć do głównej galerii

Wielkimi krokami zbliża się do nas lato – piękna i kolorowa pora roku. Zapraszamy do letniej przygody szlakiem nauki i zabawy…

 

  1. Rozwiązanie zagadki będzie wprowadzeniem w omawianą tematykę.

Czy wiesz jaka to pora roku,

zwie się pośród ludzi,

gdy słonko późno spać idzie,

a wcześnie budzi. (lato)

Lato to jedna z czterech pór roku w przyrodzie. Charakteryzuje się najwyższymi temperaturami powietrza w skali roku. W świecie roślin jest to okres dojrzewania nasion i owoców, a w świecie zwierząt jest to okres wydawania na świat nowego pokolenia i przygotowanie do samodzielnego życia. Lato rozpoczyna się 22 czerwca i trwa do 23 września.

 

2. Zabawa w skojarzenia „ Z czym kojarzy Ci się lato…?” Możemy zadać dziecku pytanie i wspólnie z nim poszukać na nie odpowiedzi.

 

3. „Nadchodzi lato”- zachęcamy do rozmowy dotyczącej lata na podstawie niżej zamieszczonych obrazków.
 

4. Zachęcamy dziecko do swobodnej improwizacji ruchowej do utworu „Taniec kwiatów” Czajkowskiego.

 

5.Wiersz B. Szelągowskiej „ Tato, czy to już lato?”

Powiedz proszę! Powiedz , tato,

Po czym poznać można lato?

Skąd na przykład wiadomo, że już się zaczyna?

Po prostu:

Po słodkich malinach,

Po bitej śmietanie z truskawkami,

Po kompocie z wiśniami,

Po życie, które na polach dojrzewa,

Po słowiku, co wieczorem śpiewa,

Po boćkach uczących się latać,

Po ogrodach tonących w kwiatach,

Po świerszczach koncertujących na łące,

Po wygrzewającej się na mleczu biedronce,

Po zapachu skoszonej trawy i róż,

I już!

Zachęcamy do rozmowy na temat utworu – dziecko może wymienić cechy charakterystyczne dla lata na podstawie utworu oraz własnych obserwacji. Takie cechy jak: słońce, truskawki, wiśnie, motyle bociany, słowiki, żyto, zielona trawa, mlecz, biedronka, róże itp.

Po przeczytaniu wiersza możemy zapytać dziecko „Czy lubi lato? i poprosić je o uzasadnienie swojej odpowiedzi. Swobodne wypowiedzi dzieci na temat „Czy lubię lato”- uzasadnianie swojej wypowiedzi.

 

6. Zabawa ruchowa „ Skaczemy na skakance”.

Skaczemy na skakance zgodnie ze wskazaniem rodzica: rowerkiem (z nogi na nogę), żabką (na obu nogach jednocześnie), nóżką ( na jednej i na drugiej nodze), krzyżakiem (ze skrzyżowanymi nogami).

 

7. Czy woda może wędrować? Możemy się o tym przekonać wykonując prosty eksperyment:

https://www.youtube.com/watch?v=CjqoJpTWK44

 

8. Masażyk relaksacyjny pozwoli nam na chwilę wytchnienia po całym dniu pracy 😊

Zatem „Malujemy lato”…

 

9. W letnie upalne dni nie możemy zapominać o nawadnianiu organizmu, dlatego zachęcamy do przygotowania owocowego koktajlu – prawdziwej witaminowej bomby smaku. Inspiracji możemy szukać poniżej.

https://polki.pl/przepisy/ksiazki-kucharskie,letnie-koktajle-20-przepisow,10039293,artykul.html

 

10. Zabawa ruchowa „ Rowery”.

Dziecko kładzie się na dywanie na plecach i naśladuje pedałowanie mówiąc za rodzicem tekst:

Jedzie rowerek na spacerek,

na rowerku pan Pawełek.

Raz, dwa, trzy,

Jedź i Ty !

 

11. Interesująca technika plastyczna, które może sprawić nam wiele radości i rozbudzić naszą ekspresję plastyczna – „Malowanie pianą”.

https://mojedziecikreatywnie.pl/2016/05/malowanie-piana/

 

12. Bezpieczeństwo to bardzo ważna sprawa. Proponujemy zabawę utrwalającą znajomość zasad obowiązujących podczas letnich zabaw. Czytamy dziecku poniższe zdania, jeżeli dziecko zgadza się z ich treścią siada , jeżeli nie wstaje.

Gdy świeci słońce, bawimy się w berka, ( dziecko wstaje)

Podczas burzy możemy grać w piłkę. (dziecko wstaje)

Gdy pada deszcz, budujemy zamki z piasku (dziecko siedzi)

Gdy wieje silny wiatr, zamykamy okna i drzwi. (dziecko wstaje)

Aby zobaczyć błyskawice, stajemy blisko okna. (dziecko siedzi)

 

13 .”Łamigłówki z patyczkami”– zabawy z liczeniem.

Do tej zabawy będziemy potrzebować patyczki (jeżeli nie mamy patyczków możemy zastąpić je pałeczkami kosmetycznymi, patyczkami do lodów lub krótkimi wykałaczkami). Kiedy już uda nam się zorganizować liczmany możemy przejść do działania😊

  • Układamy z nich różne obrazki, zastanawiamy się, jak ułożyć domek, płotek lub drzewo. Następnie możemy ćwiczyć:

 

  • Przeliczanie – Z ilu patyczków ułożyłeś domek?
  • Dodawanie i odejmowanie poprzez dokładanie lub zabieranie patyczków z obrazka: Z ilu patyczków zbudowany jest płotek? Zabierz jeden patyczek. Ile patyczków zostało?
  • Logiczne myślenie, spostrzegawczość, koncentrację uwagi, zdolności wzrokowo-przestrzenne: ułóż trójkąt z trzech patyczków. A teraz ułóż dwa trójkąty z siedmiu.

Ułóż kwadrat z 4 patyczków. Ułóż 2 kwadraty z 7 patyczków. Ułóż 3 kwadraty z 10 patyczków.

  • Ćwiczenia w liczeniu za pomocą patyczków( jeżeli mamy kolorowe patyczki)

14. Zabawa ruchowa „ Letnie zabawy”.

Dziecko naśladuje zabawy na powietrzu, np. pływanie, granie w piłkę, budowanie z piasku a rodzic odgaduje czynności, jakie wykonuje dziecko. Następnie możemy zamienić się rolami.

 

15.Burza jest typowym zjawiskiem pojawiającym się w okresie letnim. Jeżeli chcecie się dowiedzieć, jak powstają pioruny kliknijcie w poniższy link:

https://www.youtube.com/watch?v=eyLKBakvNW4

16.Zabawa dydaktyczna „Szukamy rymów”.

Poprośmy dziecko, by spróbowało odnaleźć rymy do podanych słów:

muszelka-kropelka, ryba-pływak, wiaderko-pudełko, lody – schody, chmury – góry.

Jeżeli dziecko chce może zbudować zdania z wykorzystaniem podanych słów.

 

17.„Lody” – karta pracy.

18.Piosenka „ Ja lubię lato”.

https://www.youtube.com/watch?v=aybyEFc4Ais

 

19. Zabawa ruchowa: „Kolory”.

Dziecko wycina z różnych kolorów bibuły paski, które będą naszymi wstążkami. Następnie do muzyki instrumentalnej wykonuje improwizacje ruchowe z użyciem tych wstążek.

https://www.youtube.com/watch?v=hGV-MRdcQOE

 

20.Praca plastyczna „Letnia oranżada”.

https://www.mamawdomu.pl/2015/07/letnie-prace-plastyczne-oranzada.html

 

21.Pozostając w temacie kolorowych eksperymentów proponujemy kolejny z nich.

https://www.mamawdomu.pl/2015/07/kolorowe-kwiaty-eksperyment.html

 

22. „Letnie zabawy” – zabawa dydaktyczna. A na zakończenie proponujemy krótki trening czytania.

Język angielski

Zbliża się lato, pamiętacie nazwę tej pory roku w języku angielskim?
summer

Przypomnijmy sobie teraz nazwy wszystkich pór roku:

spring – wiosna
summer – lato
fall – jesień
winter – zima

Załączam także link do piosenki o porach roku, którą poznaliśmy już jakiś czas temu – przypomnijmy ją sobie.

Link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=TBLFMXU8FLI

W tym tygodniu poznajemy słownictwo związane ze środkami transportu.

Słowniczek:

airplane – samolot
fire engine – wóz strażacki
bulldozer – spychacz
train – pociąg
helicopter – helikopter
bicycle – rower
ambulance – karetka pogotowia
car – samochód

Aby sprawdzić prawidłową wymowę słówek można skorzystać z internetowego słownika:
www.diki.pl


Zapraszam teraz do wysłuchania piosenki, która pomoże nam utrwalić prawidłową wymowę.

Link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=48OXJtf8c3E

W załączniku znajdują się ilustracje wszystkich pojazdów. Spróbujmy nazwać je w języku angielskim, określmy ich kolor i policzmy je.
Załącznik nr 1

Let’s draw a car! – narysuj samochód na poniższej karcie pracy.

Załącznik nr 2