Drodzy Rodzice, Kochane Stokrotki!
W tym tygodniu będziemy rozmawiać o książkach. Dowiecie się, w jakim miejscu możemy je kupić, a w jakim wypożyczyć. Zastanowimy się też nad tym, co ciekawego znajduje się w książkach oraz w jaki sposób możemy o nie dbać.
-
,,Powiedz misiowi, co cię smuci i co cię bawi!” – zabawa pozwalająca dziecku poznać przyczynę pojawiających się u niego emocji. Dziecko z najbliższymi członkami rodziny przekazują sobie z rąk do rąk maskotkę misia i opowiadają po kolei, co ich najbardziej zasmuca, a co sprawia im największą radość.
-
Zachęcajmy dziecko do wykonywania prac porządkowo-gospodarczych, np. sprzątanie zabawek, słanie łóżka, podlewanie kwiatów, nakrywanie do stołu, wstawianie naczyń do zmywarki.
-
Zachęcamy również do obejrzenia filmiku ,,Jak działa mydło?”. Link poniżej:
https://www.youtube.com/watch?v=QGRGYhfnpDo
Zabawy ruchowe:
-
,,Kto jak skacze?”– zabawa muzyczno-ruchowa.
Zgodnie z treścią piosenki, dzieci pokazują jak skaczą poszczególne zwierzęta (żaba, koza, nosorożec, kaczka) oraz jak skaczą przedszkolaki. Zapraszamy do zabawy 🙂 !
https://www.youtube.com/watch?v=LNouuY9zrKQ
-
,,Duży i mały skok”– zabawa muzyczno-ruchowa.
Dzieci ilustrują ruchem treść piosenki. Robimy mały skok do przodu, potem w bok, jeden skok do przodu, w prawo dwa skoki. Robimy mały skok do tyłu, potem w bok, jeden skok do tyłu, w lewo dwa skoki po chwili.
https://www.youtube.com/watch?v=InxomdEHL8M
-
,,Tu paluszek”- zabawa muzyczno ruchowa.
Zabawa polega na tym, aby wskazywać poszczególne części ciała zgodnie z treścią piosenki (palec, brzuch, ręce, oczy, buzia, zęby, nogi).
https://www.youtube.com/watch?v=ZIeTp-kVGE0
1.,,Zakładka do książki”- praca plastyczno-techniczna.
Przed przystąpieniem do wykonania zakładki, zachęcamy do przeglądania książek znajdujących się w domu. Możemy zadać następujące pytania:
-Czy te książki są dla Ciebie interesujące? Dlaczego?
-Czego możemy się dowiedzieć z książek?
-W jaki sposób należy obchodzić się z książką?
-Jakie są Twoje ulubione książki?
Po krótkiej rozmowie, dziecko tworzy zakładkę do swojej ulubionej książki.
Dziecko otrzymuje pasek kolorowego brystolu i ozdabia go tak jak ma ochotę – rysując, naklejając drobne elementy (które może wyciąć za pomocą ozdobnych dziurkaczy) itp.
– propozycje zakładki do książki
2.,,Jak powstaje książka?”– rozmowa inspirowana historyjką obrazkową oraz filmikiem.
Opowiedzmy dziecku o tym, jak powstaje książka:
Zanim książka zostanie wydana najpierw poeta spisuje wiersze, pisarz- bajki, powieści, które powstały w jego głowie. Poświęca temu bardzo dużo czasu, robi notatki, a następnie przepisuje je na komputerze, aby wysłać je do wydawnictwa lub spotkać się z wydawcą. Jeżeli to, co stworzył spodoba się , to książka zostanie wydana. Potrzebny będzie jeszcze ilustrator, który wykona ilustracje, i operator DTP, który połączy tekst z ilustracjami na kolejnych stronach oraz grafik, który zaprojektuje okładkę książki. Następnie redaktor sprawdza, czy w napisanym tekście nie ma żadnego błędu i dopiero wtedy materiał wysyłany jest do drukarni, gdzie wszystkim zajmie się drukarz. Książka zostanie złożona w całość, będzie sklejona lub zszyta. Gotowa książka zostaje wysłana do księgarni, gdzie możemy ją kupić i poprosić mamę lub tatę, by przeczytała nam ją np. przed snem.
Zachęcamy do ułożenia historyjki obrazkowej, obejrzenia filmiku. Używajmy słów: poeta, pisarz, drukarnia, księgarnia, książka, wiersz.
Załącznik nr 2- historyjka obrazkowa– historyjka obrazkowa (Źródło: miesięcznik ,,Bliżej Przedszkola”, listopad 2015).
https://www.youtube.com/watch?v=icdV3QZb10Q
Następnie możemy zadać pytania:
-
Kto pisze książki/wiersze?
-
Gdzie trafia tekst napisany przez autora?
-
Co się dzieje w drukarni?
-
Skąd się biorą książki w księgarni?
3.,,Kto to taki?” – doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej.
Dziecko otrzymuje obrazki z bajkowymi postaciami pocięte na trzy lub cztery części. Po ułożeniu obrazka wypowiada się na jego temat. Można zadać pytania:
Z jakiej bajki pochodzi ta postać? Co się dzieje na obrazku? Jak myślisz, co mogłoby się przydarzyć za chwilę?
Załącznik nr 3– bajkowe postacie (źródło: miesięcznik ,,Bliżej Przedszkola, kwiecień 2016).
4.,,Na skraju lasu stał malutki domek…” – ćwiczenie orientacji w stosunkach przestrzennych.
Wycinamy elementy znajdujące się w Załącznik nr 4– domek(źródło: miesięcznik ,,Bliżej Przedszkola, kwiecień 2016). Zadaniem dziecka jest uzupełnienie obrazka według wskazówek rodzica: z jednej strony domu znajduje się płot; obok domu rosną dwa drzewa; nad domem widać dwie chmury; na dachu siedzi ptak; przed domem rośnie krzak; na drzewie rosną jabłka; na górze obrazka znajduje się słońce; na dachu jest gniazdo; przy płocie rosną kwiaty.
5.,,Portret księżniczki/księcia” – praca plastyczna.
Rysujemy twarz księżniczki/księcia uwzględniając wszystkie jej elementy (włosy, oczy, rzęsy, brwi, nos, usta ,oczy, uszy). Kolorujemy nasz portret, wycinamy koronę i przyklejamy na głowie księżniczki/księcia.
– portret księżniczki/księcia
6. ,,Książka przyjaciółka’’ – osłuchanie z piosenką (sł. U. Piotrowska, muz. M. Melnicka-Sypko).
Zapraszamy do odsłuchania piosenki związanej z aktualnym tematem tygodnia. Zachęcamy do nauki piosenki na pamięć (np. w pierwszym dniu – I zwrotka, następnie refren itd. – tak aby do końca tygodnia dzieci opanowały słowa i melodię).
link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=c-0-3V5WXq8
Tekst piosenki:
I. Spoglądają z półek książki,
każda okiem do mnie mruga,
tajemnicze śle uśmiechy,
z baśnią jedna, z wierszem druga.
Ref.: I już Piotruś Pan się kłania,
smok wawelski człapie z jamy.
Razem z Pippi Pończoszanką
mnóstwo przygód przeżywamy.
W odwiedziny wnet przybędą
dobra wróżka i Kopciuszek,
Miś Uszatek z przyjaciółmi.
Pięknie ich powitać muszę.
II. Dbam o kartki i okładki,
ścieram kurze na półeczkach,
więc do książki woła książka:
Przyjaciółką jestem dziecka!
Ref.: I już Piotruś Pan…
7. ,,Spójrz i rozpoznaj’’ – zabawa rozwijająca spostrzegawczość.
W załączniku znajdują się fragmenty ilustracji z bajek. Zadaniem dziecka jest rozpoznanie postaci lub elementu i nazwanie bajki, w której występuje (pod każdym fragmentem obrazka znajduje się cała ilustracja – oglądajmy je powoli i dokładnie).
Załącznik nr 6 – ilustracje
8. ,,Domino sześcioboczne” – gra doskonaląca orientację w przestrzeni.
Tak jak w tradycyjnym dominie, zabawa polega na układaniu kostek w taki sposób, by stykały się polami o takiej samej zawartości. Nie ma tu jednego prawidłowego rozwiązania – konfiguracja kostek po ułożeniu może wyglądać rozmaicie. Zaczynamy od wycięcia poszczególnych kart.
Załącznik nr 7 – domino, wersja kolorowa
Załącznik nr 8 – domino, wersja kolorowa
Załącznik nr 9 – domino, wersja kolorowa
Załącznik nr 10 – domino, wersja kolorowa
Załącznik nr 11 – domino, wersja czarno-biała– – do samodzielnego kolorowania
Załącznik nr 12 – domino, wersja czarno-biała-– do samodzielnego kolorowania
Załącznik nr 13 – domino, wersja czarno-biała– do samodzielnego kolorowania
Załącznik nr 14 – domino, wersja czarno-biała– do samodzielnego kolorowania
9. ,,Moja księgarnia” – tworzenie makiety.
Na początek przypomnijmy sobie jak nazywa się sklep, w którym można kupić książki?
Wykorzystując poniższe załączniki stworzymy swoją własną księgarnię. Wytnijmy sklepowy regał, sprzedawcę i asortyment. Dziecko przykleja poszczególne elementy np. na kolorowej kartce A4 lub większej, samo decyduje, gdzie umieści swój asortyment, może też własnymi słowami opisywać, co i gdzie umiejscowiło, używając słów: na, pod, za, na prawo od, niedaleko, przy itd.
Arkusze makiet w wersji czarno-białej mogą być przez dziecko pokolorowane.
Załącznik nr 15 – regał sklepowy, wersja kolorowa
Załącznik nr 16 – regał sklepowy, wersja czarno-biała
Załącznik nr 17 – sprzedawca i asortyment, wersja kolorowa
Załącznik nr 18 – sprzedawca i asortyment, wersja czarno-biała
10. ,,Książki” – rozmowa kierowana na podstawie wiersza autorstwa Marzeny Nowosielskiej oraz plakatu.
Na początek wysłuchajmy nagrania wiersza:
– nagranie
,,Książki”
autor: Marzena Nowosielska
Rozmawiały raz książeczki, stojąc na półeczce,
bo lubiły sobie czasem pogadać troszeczkę.
„Ja mam kartki poklejone, bo Maciuś od rana
jadł chleb z dżemem i mnie potem czytał na kolanach.”
„A ja jestem rozklejona, wypadają strony,
bo mnie Maciuś na podłogę rzuca, gdy znudzony.”
„Mi brakuje kartek kilku, Maciuś je wyrywa,
robi później z nich stateczek, co po wodzie pływa.”
„U mnie Maciuś wszystkie strony pobrudził rączkami,
bo gdy wraca z piaskownicy, nie myje ich za nic!”
„To nic jeszcze, bo mnie Maciuś popisał kredkami,
jak ja innym się pokażę z tymi bazgrołami?”
Tak to książki rozmawiały, stojąc na półeczce,
i żaliły się na los swój, dmuchając w chusteczkę.
Jeśli nie chcesz, by i twoje książeczki płakały,
to je szanuj – by do płaczu powodów nie miały.
Pytania po wysłuchaniu wiersza:
1. Jak miał na imię chłopiec, o którym rozmawiały książki?
2. Jak chłopiec traktował książki?
3. Na co żaliły się książki?
A teraz zapraszamy do przyjrzenia się plakatowi, który pokazuje w jaki sposób szanować książki.
– plakat
Zadajmy dziecku pytanie: Jak należy obchodzić się z książkami?
Język angielski
Na początek zaśpiewajmy piosenkę na rozgrzewkę Head and shoulders.
Zachęcam do przypomnienia piosenki poznanej w ubiegłym tygodniu:
Tematem obecnego tygodnia jest książka. Książka w języku angielskim to – book. Ustalmy więc, że angielskim słówkiem tygodnia jest właśnie – book. Przypominajmy je sobie każdego dnia, o różnych porach.
Teraz czas na przypomnienie nazw kolorów, skorzystajmy z poniższego załącznika
,,What colour is this book?” – korzystając z załącznika poniżej wskazujmy poszczególne książki i pytajmy dziecko What colour is this book? (Jakiego koloru jest ta książka?). Dziecko odpowiada np. blue book, yellow book itd.