Propozycje aktywności- tydzień 12

Wróć do głównej galerii

Witamy w kolejnym tygodniu czerwca. Tym razem pogłębimy wiedzę dotycząca książek. Poniżej zamieszczamy propozycje aktywności. Życzymy miłej i owocnej pracy 😊

  1. Zabawa ruchowa „Mali ilustratorzy”.

Dziecko porusza się po sali przy dźwiękach ulubionej muzyki. Gdy dźwięk milknie, rodzic podaje nazwę dowolnego przedmiotu. Zadaniem dziecka jest narysować ten przedmiot w powietrzu i podać, do czego on może służyć.

 

  1. Zanim przejdziemy do książki, sprawdźmy, jak powstaje papier? https://www.youtube.com/watch?v=ybeEO_5jbVo

 

  1. Zachęcamy do odwiedzenia domowej biblioteczki i obejrzenia różnego rodzaju książek(albumy, encyklopedie, słowniki, podręczniki, bajki, książeczki do modlitwy, Pismo Święte). Zwróćmy uwagę na Biblię, która jest Świętą Księgą.

 

Możemy również zapytać dziecko: Czym różnią się od siebie te książeczki? Czy są tej samej wielkości? Czy są tej samej grubości? Czy mają takie same kolory? Co można znaleźć w książkach? Gdzie możemy kupić książkę? Gdzie możemy wypożyczyć książkę? W jaki sposób dbamy o nasze książki żeby ich nie zniszczyć?

 

  1. „Czy to prawda, czy też nie?”- zabawa dydaktyczna.

Dziecko może narysować na karteczce lub wewnętrznej stronie dłoni dwie buźki – wesołą i smutną. Rodzic czyta kolejno zdania na temat wyglądu książki lub sposobu korzystania z niej, a zadaniem dziecka jest stwierdzenie (określenie) czy zadnie jest prawdziwe lub dotyczy prawidłowego zachowania. Dziecko podnosi rękę z wesołą buźką, jeśli zdanie jest prawdziwe jeżeli odnosi się do złego traktowania książki dziecko podnosi smutną minkę.

– Ładna i czysta okładka książki

– Poplamione kartki,

– Pozaginane rogi,

– Książkę oglądamy brudnymi rękoma

– Gdy jemy obiad oglądamy książkę

– Rzucam książką o podłogę

– Książkę odkładam na półkę

– Gdy chcemy kupić książkę idziemy do apteki.

– Gdy chcemy wypożyczyć książkę, idziemy do biblioteki.

– Książka ma wiele stron, które są z papieru.

– Nie oglądamy książek, jeśli nie umyjemy rąk.

– Żeby zaznaczyć miejsce, w którym czytamy, zaginamy róg kartki.

 

 

  1. Zabawa ruchowa „KORONA CZYTELNIKA”

Przed rozpoczęciem zabawy możemy zabezpieczyć książki przed ewentualnymi urazami np. obłożyć w matowy, sztywny papier o nie jednolitej fakturze i zakleić dokoła taśmą.

Dziecko wybiera sobie książkę, którą kładzie na głowę i stara się utrzymać ją w tej pozycji podczas gdy rodzic wypowiada kolejno polecenia: obracamy się, tańczymy, chodzimy bokiem, kucamy, chodzimy w tył…itp. Jeżeli książka spadnie z głowy dziecko wykonuje dodatkowe zadanie, które wymyśla dla niego rodzic np. może podać słowo rozpoczynające się daną głoską p – jak pantofelek itp.

  1. Opowiadanie pt. „ Zniszczona książka” I. Salach. Po wysłuchaniu opowiadania zachęcamy do rozmowy na temat jego treści zwracając uwagę na:
    – ocenę postępowania Jacka

– szanownie książek.

 

  1. „Piosenka o książeczce”.

https://www.youtube.com/watch?v=wnJFiwa5a8U.

 

  1. „Porządki na półkach” Proponujemy segregowanie książek znajdujących się w naszym domu z użyciem określeń: duża, mała, gruba, cienka, ciężka, lekka.

 

  1. W celu rozbudzenia w dziecku zainteresowania światem książki proponujemy przeczytać dziecku ulubioną baśń. Następnie poprośmy dziecko, by wypowiedziało się na temat losów poznanych bohaterów.

 

  1. Opowieść ruchowa ,,Jak powstaje książka?” Dziecko odzwierciedla ruchem tekst czytany przez rodzica.

Na początku w głowie autora rodzi się pomysł (stukanie palcem w głowę). Autor strona po stronie spisuje swoje pomysły (udawanie czynności pisania), tak powstaje próbna książka, która trafia do wydawnictwa (marsz). Tam redaktor czyta książkę (udawanie czynności przewracania kartek), nanosi poprawki, po czym tekst trafia do drukarni (marsz). Tam rozpoczyna się wielokrotne drukowanie (naśladowanie pracy maszyn). Gdy książka jest gotowa trafia do hurtowni (marsz) bibliotek (marsz) i księgarni (marsz). My teraz znajdujemy się w bibliotece, gdzie możemy wybrać sobie książkę, jaką tylko chcemy. Bardzo nas to cieszy (podskoki).

  1. „Jak powstaje książka? ” – rozmowa kierowana w oparciu o opowiadanie i ilustracje.

 

W naszej rozmowie o znaczeniu książki mogą okazać się przydatne poniższe informacje mające na celu utrwalenie pojęć: pisarz, redakcja ilustracja, drukarnia, księgarnia. 

Jak-powstaje-książka-TEKST
PISARZ
ILUSTRATOR
WYDAWNICTWO
DRUKARNIA
KSIĘGARNIA
CZYTELNIK

PISARZ jest autorem książek. Jego praca polega na wymyślaniu zapisywaniu różnych historii. Mogą to być opowieści smutne lub wesołe, długie lub krótki, mogą uczyć lub bawić. Dawniej pisarz najczęściej posługiwał się długopisem a jeszcze wcześniej piórem. Powstawały wówczas rękopisy (niektóre z nich są bardzo cenne). Pisarze coraz częściej posługują się komputerem. Daje on możliwość szybkiego i niekłopotliwego nanoszenia poprawek.

REDAKCJA W redakcji wydawnictwa przygotowuje się tekst do druku. Najpierw trzeba ustalić, jak będzie wyglądać przyszła książka: czy ma być duża, czy mała, czy oprawa ma być miękka, czy twarda jakie zawierać będzie ilustracje, na jakim papierze….

 

ILUSTRACJA Bardzo dawno temu, w średniowieczu, rolę ilustracji pełnił inicjał-ozdobna litera umieszczana na początku rozdziału. W raz z rozwojem drukarstwa pojawiły się nowe techniki ilustracji: drzeworyt i miedzioryt, zaczęły powstawać czarno-białe ryciny. Obecnie jest wiele technik wykonywania ilustracji. Można je rysować kredką, malować farbami, a nawet kolorować za pomocą komputera.

 

 DRUKARNIA To prawdziwa „fabryka książek”. Tutaj z tekstu i ilustracji powstają nasze lektury.

 

KSIĘGARNIA W dawnych czasach księgi gromadzone były przy świątyniach. W starożytnej Grecji sprzedawano książki w formie zwojów. Wraz z rozwojem druku handel książek zaczął się rozwijać.

  1. Zabawa ruchowa „Książki”

Dziecko zajmuje dowolne miejsca na dywanie. Leży na bokach. Na hasło „książki się otwierają”, przechodzi do leżenia na wznak, wyciąga na boki wyprostowane ręce i nogi. Na hasło „książki się zamykają”, powraca do pozycji wyjściowej. Leżenie na bokach, nogi podkurczone. „Książki stoją na regale” przechodzi do stania na baczność.

 

  1. Co niezwykłego może wydarzyć się w bibliotece? Zachęcamy do przeczytania wiersza M. Przewoźniaka pt. „Kłopoty w bibliotece”.

 

Książkom w pewnej bibliotece

nudziło się tak dalece,

że ni z tego, ni z owego

zaczęły grać w chowanego.

Calineczka” się schowała

za ogromny atlas ryb.

Szuka krasnal Hałabała,

gdzie się przed nim Plastuś skrył?

Tak się wszystkie wymieszały,

że ta pani w bluzce w prążki

chodzi tutaj już dzień cały,

nie znajdując żadnej książki.

 

– Wyjaśnienie dlaczego w bibliotece ważny jest porządek.

– Ukazanie różnicy między biblioteką, a księgarnią.

– Wymienienie bajkowych postaci z wiersza.

 

  1. „Czy znasz te postacie z bajek?”– rozwiązywanie zagadek słownych.

Jej czerwony płaszczyk widać już z daleka. Gdy przez las idzie, wilk już na nią czeka. (Czerwony Kapturek)

Tego chłopca i dziewczynkę z bajki pamiętacie. Sprytem wiedźmę przechytrzyli w piernikowej chacie. (Jaś i Małgosia)

Jak inne zwierzęta cztery łapy ma, lecz tylko na tylnych buty ma dwa. Choć czasem mruczy, to myszy nie goni, kapelusz z piórkiem ma na swej skroni. (Kot w butach)

W łupince orzecha wygodnie sypiała, w pyłku kwiatowym co dzień się kąpała. A choć najmniejszą dziewczynką była, od dużych kłopotów się nie ochroniła. (Calineczka)

Był bajkowym pajacykiem co miał ludzki głos, lecz gdy głosem tym nakłamał rósł mu nos. (Pinokio)

 

  1. Zabawa plastyczna „Moja okładka”. Możemy poprosić, aby dziecko samodzielnie zaprojektowało okładkę do książeczki ze swoją ulubioną bajką.

 

  1. Zachęcamy do wirtualnej wizyty „ W bibliotece” – bajka dla dzieci (audiobook).

 

  1. Rymowanka pt: ,, Bajkopisarz’’ Zbigniewa Dmitroca.

 

,,Bajkopisarz’’

Pisarz bardzo lubi ciszę,

Wtedy dobrze mu się pisze.

Teraz już nie skrobie piórem,

Tylko stuka w klawiaturę.

 

  1. Zapewne w każdym domu znajduje się książka kucharska. Proponujemy przejrzeć ją wspólnie z dzieckiem i wykonać ulubioną potrawę wg przepisu zamieszczonego w tej właśnie książce.

 

  1. „Ćwiczymy pisanie” – karta pracy „Ćwiczenia grafomotoryczne” str. 44, 46.

 

  1. „Dodajemy i odejmujemy” – karta pracy.

Język angielski

Na początek zaśpiewajmy powitalną piosenkę – Hello song!

 

Zapytajmy dziecko, czy wie jaka była tematyka ostatniego spotkania z angielskim i czy pamięta jakieś zwroty np. clap your hands, sit down itd. Mogą nam pomóc karty obrazkowe z ubiegłego tygodnia.

Poniżej przypomnienie słownictwa:

clap your hands – klaśnij w dłonie
touch your toes – dotknij palców u nóg
turn around – obróć się
put your finger on your nose – połóż palec na nos
flap your arms – machaj rękami
touch your eyes – dotknij oczu
wiggle your fingers – poruszaj palcami
jump up high – podskocz wysoko
sit down – usiądź
stand up – wstań

,,Drill” – czas na zabawę w wojskową musztrę. Zadaniem dziecka jest jak najszybsze wykonywanie czynności wybranych przez rodzica w dowolnej kolejności np. turn around, jump up high, touch your eyes, sit down, stand up, wiggle your fingers itd. Chodzi o szybkość wydawania komend i ich wykonywania. Aby bardziej skupić uwagę dziecka można powtórzyć daną czynność kilka razy np. turn around, turn around, turn around.
Have fun!

Czy pamiętacie jeszcze piosenkę Jump up high?
link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=E7GiYRJY7Cw

Spróbujmy w ciągu całego tygodnia nauczyć się jej na pamięć (śpiew + pokazywanie).

W związku z aktualnym tematem tygodnia, który dotyczy książek przypominamy sobie słówko book – książka.

Możemy wysłuchać piosenki o książkach w języku angielskim:
link do piosenki:
https://www.youtube.com/watch?v=7c8giTT_0UY&t=47s