Propozycje aktywności- tydzień 11

Wróć do głównej galerii

Witamy serdecznie wszystkie przedszkolaki w kolejnym tygodniu naszej pracy

Temat kompleksowy: Dzieci wszystkich kontynentów

Drodzy Rodzice rozmawiajmy z dziećmi na temat uczuć i emocji, które mamy w sobie w zależności od różnych sytuacji. Zachęcamy do zabawy „Dokończ zdanie” i pobawmy się z dzieckiem w kończenie zdań, np.: Jestem zły gdy … ; Cieszę się gdy …; Jestem smutny gdy …; Jestem zdziwiony gdy …

  1. Na dobry początek tygodnia zachęcamy do ćwiczeń gimnastycznych z pokazywaniem: https://www.youtube.com/watch?v=Vq4LxW6QX7I

 

  1. Zapraszamy wszystkie Aniołeczki do wspólnego oglądania zdjęć i obrazków przedstawiających dzieci z różnych stron świata. Rodzic zachęca dziecko do opisywania, co robią dzieci na obrazku, jak wyglądają. Mówi, z jakiego kraju (kontynentu pochodzą).

Załacznik nr 1

  1. Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej ,,Inny”

Do grupy Ady dołączył nowy przedszkolak. Pani przedstawiła go dzieciom i powiedziała, że ma na imię Anuj. Nikt nie chciał się z nim bawić, bo wyglądał inaczej niż wszyscy: miał ciemną skórę i czarne oczy, tak czarne jak nocne niebo. Chłopiec siedział w kąciku i rysował coś na kartce.
– To piesek?- zapytała Ada, przyglądając się rysunkowi.
-Tak to mój dog – odpowiedział chłopiec i dorysował żółte słonce.                                                                Ada znała to angielskie słowo i wiedziała, że dog to znaczy pies. Zawsze marzyła o jakimś zwierzątku ale niestety, była uczulona na sierść i po spotkaniu z psem lub kotem od razu zaczynała kichać.
– Nie baw się z nim-szepnęła jej do ucha Kasia- On jest z innego kraju
– Jest miły – powiedziała Ada. – I ładnie rysuje                                                                                                  Od tej pory Ada i Anuj często bawili się razem: układali wieże z klocków, budowali zoo i ustawiali w nich plastikowe zwierzątka, kręcili się na tej samej karuzeli. Chłopiec znał dużo dziwnych słów, których Ada nie rozumiała, ale z radością uczyła go polskich słów.
– To jest huśtawka, potrafisz powiedzieć
– Fuś… fuś…fuśtajka- próbował wymówić Anuj                                                                                                Ada również nauczyła się nowych słów po angielsku i dowiedziała się że Anuj urodził się w Indiach, a jego imię znaczy ,, młodszy brat”.
– Ja mam starszego brata Olka, ale jak chcesz to możesz być moim młodszym braciszkiem- zaproponowała.
Zbliżały się Dzień Babci i Dzień Dziadka  więc dzieci przygotowywały przedstawienie. Kilkoro z nich nie chciało wystąpić z nowym kolegom.
– Ja nie będę z nim tańczyć- naburmuszyła się Ola
– Moja mama powiedziała, że on jest z dzikiego kraju- stwierdził Jaś
– A mój tata mówi, że oni jedzą palcami.
– Nieprawda! Anuj był u nas w domu z mamą i tatą. I wcale nie jedli palcami! – odezwała się Ada
Słysząc to, pani poprosiła, żeby dzieci usiadły w kółeczku na dywanie i opowiedziała im bajkę o króliczku Trusiu. Truś był czarny, chociaż wszystkie inne króliki w stadzie były białe. Okazało się jednak, że czarny królik był najodważniejszy ze wszystkich i to właśnie on uratował Białe Uszate Królestwo.
– Nie wolno się z nikogo śmiać i mówić, że jest inny lub gorszy. Na świecie żyje wielu ludzi, którzy różnią się kolorem skóry, mową i zwyczajami. Ważne abyśmy się od siebie uczyli i pomagali sobie wzajemnie. Ada podeszła do Anuja i wzięła go za rękę
– On jest moim młodszym bratem – powiedziała. – I razem zagramy babcię i dziadka w naszym teatrzyku.
Okazało się, że Anuj ma śliczny głos i potrafi śpiewać jak skowronek. W dodatku nauczył się na pamięć trudnego wierszyka po polsku i ani razu się nie pomylił. Największe wrażenie jednak zrobili na wszystkich babcia i dziadek Anuja. Byli ubrani kolorowo jak motyle i poczęstowali dzieci indyjskimi ciasteczkami. Gdyby wszyscy na świecie byli tacy sami, nie działoby się nic ciekawego.

  • Rozmowa rodzica z dzieckiem na podstawie opowiadania, rodzic zadaje pytania:
    – Kim był nowy przedszkolak w grupie Ady?
    – Jak dzieci reagowały na nowego kolegę?
    – Jak mógł czuć się Anuj, gdy dzieci nie chciały się z nim bawić?
    – Jaką bajkę opowiedziała pani dzieciom?
    – Czy wszyscy muszą być tacy sami?
  • Rozmowa  rodzica z dzieckiem na temat tolerancjiRodzic wyjaśnia znaczenie tego słowa, tłumacząc, że tolerancja polega na akceptowaniu inności jakiejś osoby: przyjmujemy ją taką, jaka jest, nawet jeśli ma inny kolor skóry, inaczej wygląda, czy ubiera się inaczej niż my. Tak jak każdy kwiat jest inny, tak również każdy człowiek jest inny. Wtedy, gdy ludzie  sobie wzajemnie pomagają, troszczą się o siebie i są dla siebie dobrzy, tworzą piękny bukiet kwiatów. Rodzic prosi dziecko, aby kilkakrotnie powtórzyło słowo ,,tolerancja”- dzieląc je rytmicznie na sylaby (części).

  1. Ćwiczenia wzmacniające poczucie własnej wartości ,,Lustra”. Dziecko staje przed lustrem (najlepiej, żeby była widoczna cała sylwetka). Rodzic prosi dziecko, aby przyjrzało się i powiedziało co u siebie lubi, np. swoje włosy, oczy, ręce, to że szybko biega, ładnie rysuje, pomaga innym, dzieli się zabawkami itd. Rodzic może uzupełnić wypowiedź dziecka, wskazując tylko pozytywne cechy. Na zakończenie ćwiczenia rodzic woła głośno: Jesteś wspaniały! Dziecko powtarza samodzielnie: Jestem wspaniały!

  2. Zachęcamy do obejrzenia filmu i wysłuchania wiersza „My dzieci świata”

https://www.youtube.com/watch?v=zl_dYe03Yx0

  1. Aniołki posłuchajcie wspólnie z rodzicami baśni H. Ch. Andersena ,,Brzydkie kaczątko” – rodzic wspólnie z dzieckiem omawia kolejne przygody kaczątka. Wspólnie zastanawiają się, jak czuło się ono na podwórku, a jak nad stawem, gdy zobaczyło swoje odbicie w lustrze.

https://www.youtube.com/watch?v=XM6nKXHjj9Q

  1. Zabawa dydaktyczna ,,Rozpoznaj kolory” – (potrzebne będą: obręcze w trzech kolorach, drobne zabawki i przedmioty ze względu na kolor). Dziecko segreguje drobne zabawki i przedmioty ze względu na kolor i przelicza ich ilość w każdym zbiorze.

  2. Zabawa matematyczna ,,Gdzie jest zabawka” – rodzic pokazuje dziecku zabawki, które będzie rozmieszczać w pokoju. Zadaniem dziecka jest odpowiedź na pytania rodzica: Gdzie jest…? Rodzic powinien tak rozmieścić zabawki, aby dziecko używało zwrotów określających położenie przedmiotów w przestrzeni (na, obok, za, przed).

  3. Praca plastyczna ,,Takie samo” – (potrzebne będą: obrazek dowolnej rośliny lub dowolnego zwierzęcia, łatwy do narysowania przez dziecko np.: ośmiornicy, kota, stokrotki, tulipana). Rodzic prosi, aby dziecko uważnie spojrzało na obrazek, który będzie się starało narysować. Następnie zachęca do zwrócenia uwagi na szczegóły, które mogą pomóc w narysowaniu rzeczy przedstawionej na obrazku.

  4. Praca plastyczna „Murzynek Bambo” – na początek zapraszamy do przeczytania dziecku wiersza pt. Murzynek Bambo” J. Tuwima, a następnie do wykonania pracy. Potrzebne będą: kawa/kulki kakaowe; płatki śniadaniowe-kulki kakaowe; klej Magic; płatki kosmetyczne.

Załącznik nr 2

Murzynek Bambo w Afryce mieszka,
czarną ma skórę ten nasz koleżka.

Uczy się pilnie przez całe ranki
Ze swej murzyńskiej pierwszej czytanki.

A gdy do domu ze szkoły wraca,
Psoci, figluje – to jego praca.

Aż mama krzyczy: „Bambo, łobuzie!”
A Bambo czarną nadyma buzię.

Mama powiada: „Napij się mleka”
A on na drzewo mamie ucieka.

Mama powiada :”Chodź do kąpieli”,
A on się boi że się wybieli.

Lecz mama kocha swojego synka.
Bo dobry chłopak z tego murzynka.

Szkoda że Bambo czarny, wesoły
nie chodzi razem z nami do szkoły.

 

  1. Praca plastyczna „Bębenek z puszki” – praca do wykonania wspólnie z rodzicem, instrukcja w załączniku.

Załącznik nr 3 (8)

  1. Osłuchanie ze słowami i melodią piosenki Jesteśmy dziećmi”. Nauka refrenu – dziecko powtarza za rodzicem fragmenty tekstu, jeśli dziecko chce, może zaśpiewać refren samodzielnie.

1. Czy jesteś z Afryki,
Czy też z Ameryki,
Nie jest ważne gdzie mieszkamy,
Bo jesteśmy tacy sami.

Ref: Jesteśmy dziećmi! Chcemy miłości!
Jesteśmy dziećmi! Chcemy radości!
Chcemy by często tulono nas
I żeby miło płynął nam czas.

2. Czy mówisz po polsku,
Czy też po japońsku,
Wszyscy dobrze rozumiemy,
Czego tak naprawdę chcemy.

Ref: Jesteśmy dziećmi! Chcemy miłości!
Jesteśmy dziećmi! Chcemy radości!
Chcemy by często tulono nas
I żeby miło płynął nam czas

https://www.youtube.com/watch?v=7K3_mSb1zRQ

  1. Zachęcamy do przeczytania wiersza i rozmowy na jego temat, „O prawach dziecka” Marcina Brykczyńskiego. Dodatkowo zachęcamy do wysłuchania piosenki „Prawa dzieci”: https://www.youtube.com/watch?v=zwS_J432Skc

Niech się wreszcie każdy dowie
I rozpowie w świecie całym,
Że dziecko to także człowiek,
Tyle, że jeszcze mały.
Dlatego ludzie uczeni,
Którym za to należą się brawa,
Chcąc wielu dzieci los odmienić,
Stworzyli dla Was mądre prawa.
Więc je na co dzień i od święta
Spróbujcie dobrze zapamiętać:

Nikt mnie siłą nie ma prawa zmuszać do niczego,
A szczególnie do zrobienia czegoś niedobrego.

Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi
I mam prawo sam wybierać, z kim się będę bawić.

Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić, wyzywać,
I każdego mogę zawsze na ratunek wzywać.

Jeśli mama albo tata już nie mieszka z nami,
Nikt nie może mi zabronić spotkać ich czasami.

Nikt nie może moich listów czytać bez pytania,
Mam też prawo do tajemnic i własnego zdania.

Mogę żądać, żeby każdy uznał moje prawa,
A gdy różnię się od innych, to jest moja sprawa.

Tak się tu w wiersze poukładały
Prawa dla dzieci na całym świecie,
Byście w potrzebie z nich korzystały
Najlepiej, jak umiecie.

Załącznik nr 4 (7)

  1. Zabawy ruchowe:
  • Tańce w parach z balonami” – zabawa chyba wszystkim znana – dzieci tańczą w parach z rodzicami lub rodzeństwem, między nimi jest balonik, który nie może spaść na ziemię. Nie wolno trzymać go w ręce. Rodzic podaje różne części ciała, między które będzie trzeba dać balon, np. między brzuchami, plecami, czołami, kolanami itp.

  • Sznurek parzy” – sznurek to ścieżka, rodzic kładzie sznurek na podłodze i wymyśla różne sposoby poruszania się z jego wykorzystaniem, np. chodzenie po sznurku przodem, tyłem, bokiem; przeskakiwanie przez sznurek przodem i tyłem; przeskakiwanie nad sznurkiem bokiem obunóż lub z nogi na nogę.

  • Zabawy z piłka” – trafianie piłką do pojemnika na pranie, do wiaderka po farbie itp., rzucajcie prawą, lewą i obiema rękami. Można zliczać punkty.

  • Taniec” – Rodzic przygotowuje różne rodzaje muzyki – wolną, szybką, spokojną i bardzo dynamiczną, rockową, dance, klasyczną i jaką tylko zechce. Prosi dziecko, aby każdy fragment zilustrowało ruchem. Chwali taniec, ile ma sił!

 

Dodatkowo zapraszamy Rodziców do korzystania z różnych propozycji, aby uatrakcyjnić dzieciom pobyt w domu:

https://www.youtube.com/watch?v=rnXI0OGTfPE

https://www.youtube.com/watch?v=3aK8gWNWQNo

http://przedszkole22tg.pl/wierszyki-masazyki/

 

Język angielski

Na początek zaśpiewajmy piosenkę ,,If you are happy” – wykonujmy odpowiednie gesty, zgodnie z teledyskiem.

 

Teraz przypomnimy sobie słownictwo związane z rodziną przy piosence poznanej w ubiegłym tygodniu:
link do piosenki:
https://www.youtube.com/watch?v=BSUjPAT4v2c

Zapraszam teraz do zapoznania się z nowym słownictwem – Actions

Słowniczek:

clap your hands – klaśnij w dłonie
stomp your feet – tup nogami
turn around – obróć się
jump up high – podskocz wysoko

Aby sprawdzić prawidłową wymowę słówek można skorzystać z internetowego słownika:
www.diki.pl

Poniżej znajdują się karty obrazkowe ilustrujące nowe słownictwo. Zachęćmy dziecko do wykonywania poszczególnych czynności z wykorzystaniem ilustracji. Mówimy np. clap your hands – dziecko spogląda na dany obrazek, klaszcze w dłonie i powtarza: clap yor hands, clap your hands itd.
Załącznik nr 2

Na koniec łatwa i wesoła piosenka – pomoże nam zapamiętać dzisiejsze wiadomości.