Kochane Dzieci i drodzy Rodzice!
W tym tygodniu zachęcamy do zapoznania się z naszymi propozycjami, dotyczącymi tematu: ,,Dzień Mamy i Rodzina”. Wszystkim Mamom składamy serdeczne życzenia z okazji ich święta!
-Zachęcamy do codziennego korzystania z rymowanki, która pozwoli dziecku określić swój nastrój, rodziców i innych członków rodziny.
Wesoły, smutny, zły? W jakim nastroju jesteś Ty?
–Proponujemy organizowanie dyżurów dotyczących np. podlewania kwiatów, w domu, ogrodzie, pomaganie przy zmywaniu naczyń, wkładaniu ubrań do pralki, czy nawet wieszanie prania.
Zabawy ruchowe:
,,Wesoła rodzinka”- odtwarzamy muzykę, przy której dziecko porusza się swobodnie. Gdy muzyka przestaje grać, dziecko zatrzymuje się (nie może się poruszyć). Gdy muzyka zaczyna grać, znów swobodnie się porusza. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie. Poniżej link do piosenki:
https://www.youtube.com/watch?v=zC9jbgmeoLc
„Niosę mamie/tacie tort” – zabawa ruchowa z ćwiczeniami równowagi. Dobieramy się w pary. Jedna
osoba z pary to „kelner”, druga to rodzic. „Kelnerzy” stają po jednej stronie sali z „tacami”, na których są „torty” (klocek lub jakaś mała rzecz). Naprzeciwko stoją rodzice. Na hasło ,,tort” każdy „kelner”
podchodzi do „rodzica”, wręcza tacę i wraca na swoje miejsce.
,,Gimnastyka dla smyka”- ilustrujemy ruchem treść piosenki (biegamy, wskazujemy nogi lewą, prawą, tupiemy, wyciągamy ręce do góry, klaszczemy). Link do piosenki poniżej:
https://www.youtube.com/watch?v=351fw50UOn8
1.,,Korale dla mamy”-praca techniczna
Na początek proponujemy przeczytanie wiersza ,,O mojej rodzinie” (Dominika Góra).
O mojej rodzinie
(Dominika Góra)
O mojej rodzinie wiersz opowiem sama:
korale z makaronu lubi nosić mama.
Siostra lubi rysować róże na papierze,
brat bije rekordy prędkości na rowerze.
Tata wierci wiertarką i przykręca śrubki,
a ja bardzo lubię kukurydziane chrupki.
Po przeczytaniu wiersza możemy zadać następujące pytania:
-Co lubi nosić mama?
-Co lubi robić siostra?
-Co robi brat?
-Czym zajmuje się tata?
-Kto tworzy rodzinę?
Źródło wiersza: miesięcznik ,,Bliżej Przedszkola”, listopad 2017.
Następnie wykonamy korale dla mamy z okazji jej święta. Potrzebne nam będą:
–barwniki spożywcze;
– plastikowy pojemnik;
– łyżeczka;
– ocet;
– blacha do pieczenia na której będziesz suszyć makaron;
– różne rodzaje makaronu z dziurkami .
Jak ufarbować makaron na różne kolory:
Do plastikowego pojemniczka trzeba wsypać trochę barwnika spożywczego i dolać trochę octu (mniej więcej łyżkę). Dobrze rozrobić farbę. Wrzucić makarony. Pomieszać wszystko łyżeczką, tak by makaron dobrze „złapał” farbę. To nie jest trudne, makaron bardzo szybko i równomiernie się farbuje.
Wyjmuj makaron na blachę na której będziesz go suszyć. Z pomocą mamy włóż go do piekarnika z termoobiegiem na 30 min w 50-60 stopniach. Makaron bardzo szybko wysycha.
Gdy makaron wyschnie nawlekamy go na sznurek, tworząc piękne korale dla mamy.
W linku poniżej instrukcja krok po kroku jak to wszystko wykonać:
https://miastodzieci.pl/zabawy/jesienny-naszyjnik/
Źródło zabawy: miastodzieci.pl
2.,,Rodzinne fotografie”- rozmowa z wykorzystaniem zdjęć .
Zachęcamy do obejrzenia wspólnie z dzieckiem albumów ze zdjęciami. Dziecko opowiada o rodzinie, nazywa członków rodziny (podaje stopień pokrewieństwa i imiona osób ze zdjęć.
Następnie prosimy dziecko, by dokończyło zdania:
-Mama i tata to….. rodzice.
-Córka i syn to…. dzieci.
-Brat i siostra to…. rodzeństwo.
-Babcia i dziadek to…. dziadkowie.
-Wnuk i wnuczka to…. wnuczęta.
3.,,Od najmłodszego do najstarszego”- zabawa dydaktyczna.
Rozkładamy w rozsypce kartoniki. Tworzymy z nich dwa zbiory, 1- postacie żeńskie, 2-postacie męskie. Następnie wskazujemy najmłodszą, a zarazem najmniejszą dziewczynkę na obrazku. Zastanawiamy się, jak dziewczynka zmienia wygląd w ciągu życia i dokładamy kolejne kartoniki. Próbujemy ustalić, jakie zajęcia są związane z poszczególnymi okresami w jej życiu (np. przedszkole, szkoła, praca). W ten sam sposób porządkujemy obrazki z postaciami męskimi. Dziecko wskazuje najmłodsze/ najstarsze postacie na kartonikach i zastanawia się, z którą postacią się identyfikuje.
Załącznik nr 1-,,Od najmłodszego do najstarszego” (źródło: miesięcznik ,,Bliżej Przedszkola”, kwiecień 2020).
Lub linki do aplikacji
https://learningapps.org/watch?v=pk4jybgtj20
https://learningapps.org/watch?v=ppx3urh9a20
Źródło: miesięcznik ,,Bliżej Przedszkola”, kwiecień 2020.
4.,,Pomieszane zawody”- zabawa z obrazkami.
Zanim rozpoczniemy zabawę z obrazkami możemy przeczytać dziecku krótki wiersz Ireny Róży Salach ,,Tata jest…”
Tata Olka jest kucharzem,
tata Ani- marynarzem,
tata Krysi dobrze piecze,
tata Tomka ludzi leczy,
tata Zosi trudy znosi,
tata Werki topi serki,
tata Kuby szelki gubi,
tata Iwony sprzedaje balony,
tata Marty lubi żarty.
A mój kochany tatulek,
tatulek kochany,
wcale nie może żyć
bez mojej miłej mamy.
Pytania do wiersza:
-Jakie zawody wykonywali tatusiowie Olka, Ani i Iwony w wierszu?
-Jaki zawód wykonuje tata Tomka, jeśli wiemy, że leczy ludzi?
-Czy gubienie szelek to zawód?
-Skoro tata Marty lubi żarty, to jaki zawód mógłby wykonywać?
-A jakie zawody wykonują Wasi rodzice?
Dobieramy obrazki w pary.
Obrazki przedstawiają osoby wykonujące różne zawody: lekarz, pilot, strażak, kucharz oraz atrybuty z nimi związane: gaśnica, nóż, samolot, apteczka. Musimy dobrać do konkretnego zawodu odpowiedni atrybut.
Źródło: miesięcznik ,,Bliżej Przedszkola”.
Link do aplikacji:
https://learningapps.org/watch?v=pn84p3bxa20
5.,,Laurka dla mamy”– praca plastyczna.
Z okazji Dnia Mamy, które przypada 26 maja wykonamy laurkę.
Potrzebne nam będą:
-biała kartka;
-kartka o dowolnym kolorze;
-kilka małych kółek;
-klej, nożyczki.
Białą kartkę składamy na pół. Następnie kolorową kartkę rozcinamy na wąskie paski, składamy je na pół, smarujemy końcówki klejem i tworzymy łezkę- będą to płatki kwiatka. Aby stworzyć jeden kwiatek potrzebujemy 6 pasków. Przyklejamy je na kartkę, a środek uzupełniamy kołem. (Można skorzystać z gotowego szablonu- Załącznik nr 2).
zdjęcie pracy krok po kroku.
zdjęcie laurki.
6. ,,Kocham Cię Mamo’’ (Arka Noego & Przyjaciele) – osłuchanie z piosenką.
Zachęcamy do zapoznania się z przepiękną piosenką dla mamy i nauką tego utworu na pamięć.
I. Kiedy byłam jak kropelka, czułam serca Twego bicie
I widziałam jak jest wielka, miłość, która daje życie..
Ref:. Kocham Cię! Kocham! Mamo wiem, że Ty czujesz to samo.
II. Kiedy byłam jak kwiatuszek, mama głośno powiedziała
Słów rozwinął się kłębuszek, które bardzo pokochała
Ref:. Kocham Cię! Kocham! Mamo wiem, że Ty czujesz to samo.
III. Kiedy będę taka duża, jak przytulę mamo Ciebie
I zawołam ‚żadna burza, nie oddali nas od siebie!’
Ref:. Kocham Cię! Kocham! Mamo wiem, że Ty czujesz to samo.
Kocham Cię! Kocham! Mamo wiem, że Ty czujesz to samo.
7. Zapraszamy do uważnego wysłuchania i obejrzenia bajki pt. ,,Dzień Mamy”, a następnie do zadawania dziecku pytań z nią związanych.
https://www.youtube.com/watch?v=5EDetnGiEqU
Pytania:
1. Gdzie mieszkała rodzina króliczków? (na farmie)
2. Ile osób liczyła rodzina króliczków? (5: mama, tata, ich dwie córki i syn)
3. Kto uczył rodzeństwo śpiewać piosenkę? (tata)
4. Co wręczyły swojej mamie króliczki? (ogromny bukiet kwiatów)
5. Z jakiej okazji zwierzęta zgromadziły się na polanie? (z okazji Dnia Mamy)
6. W jakim miesiącu obchodzimy Dzień Matki? (w maju)
8. ,,Kto jest w domu?” – zabawa matematyczna.
Do zabawy potrzebne będą nam liczmany – mogą nam posłużyć w tym celu kredki, klocki, paski papieru lub zapałki.
Dziecko wykonuje następujące polecenia:
– Ułóż przed sobą tyle liczmanów, ile członków liczy Twoja rodzina (można uwzględnić także babcię i dziadka)
– Mama poszła do pracy, odłóż odpowiednią liczbę liczmanów. Ile osób zostało?
– Dzieci poszły do przedszkola, odłóż odpowiednią liczbę liczmanów. Ile osób zostało?
– Mama wróciła z pracy. Ile osób jest teraz w domu? (dziecko dokłada liczmany)
– Dzieci wróciły z przedszkola. Ile osób jest w domu? (dziecko dokłada liczmany)
– Babcia wyszła na zakupy, a tata do pracy, odłóż odpowiednią liczbę liczmanów. Ile osób zostało?
– Jest niedziela. Wszyscy są w domu. W odwiedziny przyjechali ciocia, wujek i kuzynka Ola. Ile osób jest teraz w domu?
9. „Moja rodzina” – rysowanie kredkami.
Potrzebujemy kartkę A4 i kredki.
Przed rysowaniem porozmawiajmy z dzieckiem na temat rodziny (ile jest w niej osób, z kogo się składa, kto gdzie pracuje, kto jest najstarszy, najmłodszy, ile jest mężczyzn, a ile kobiet w rodzinie) Poprośmy, aby dziecko narysowało całą swoją rodzinę (również siebie). Po narysowaniu dzieci nazywają przedstawionych na obrazku członków rodziny. Pracę dziecka można powiesić w widocznym miejscu w domu, aby każdy z członków rodziny mógł podziwiać dzieło.
10. ,,O kim mowa?” – rozwiązywanie zagadek słownych (autor: Dorota Kossakowska).
1.Jest kobietą i ma dzieci,
jedno albo dwoje.
A w mojej rodzinie
jest nas nawet troje. (mama)
2. Jest mężem mojej mamy
I moją rodziną.
Jest ze mną od momentu,
gdy byłem małą dzieciną. (tata)
3. Są córkami mojej mamy,
obie bardzo kocham.
Gdy ich nie ma długo w domu,
To cichutko szlocham. (siostry)
4. On jest synem, a ja córką.
Mamy mamę, tatę,
Jestem jego siostrą, a on moim… (bratem)
5. Taką zagadkę teraz mamy,
kim jest mama mamy? (babcia)
6. Nie każdy jest siwy,
nie każdy wąsaty,
lecz każdy jest tatą
mamy albo taty. (dziadek)
Teraz pokolorujmy poszczególnych członków rodziny, a pod każdym (w prostokącie) narysujmy tyle kropek ile sylab liczy dany wyraz (mama, tata, siostra, brat).
Język angielski
Aktualny tydzień przeznaczamy na naukę słówek związanych z rodziną i jej członkami.
Słowniczek:
family – rodzina
mommy- mama
daddy – tata
sister – siostra
brother – brat
baby – dziecko
grandma – babcia
grandpa – dziadek
Aby sprawdzić prawidłową wymowę słówek można skorzystać z internetowego słownika:
www.diki.pl
Teraz spójrzmy na obrazek. Spróbujmy nazwać wszystkich członków rodziny w języku angielskim. Rodzic może poprosić dziecko, aby wskazało na daną osobę np. Point to the daddy; Point to the baby, Point to the sister.
Na koniec posłuchajmy piosenki o paluszkowej rodzinie (Finger Family). Próbujmy śpiewać i wskazywać poszczególne paluszki – tak jak w piosence. (dzieci mogą kolorowymi pisakami narysować na palcach poszczególnych członków rodziny).
link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=BSUjPAT4v2c