Propozycja aktywności- tydzień 2

Wróć do głównej galerii

Kochani rodzice witamy ponownie, za oknami piękna słoneczna pogoda – to znak, że jest wiosna,a wraz z nią idą święta. Przygotowujemy się do najradośniejszego wydarzenia, jakim jest Wielkanoc. Naszą pracę w tym tygodniu rozpoczniemy od tradycji wielkanocnych, następnie w kolejnym tygodniu przejdziemy do symboliki i istoty świąt. Zachęcamy do korzystania z naszych propozycji. Pamiętajmy, że Święta Zmartwychwstania Pańskiego to czas otuchy i nadziei.

Dzieciom, które zabrały ze sobą książki z wyprawki do domu proponujemy karty pracy: Ada i Olek Litery i Liczby cz.2, s. 16,17, 18 i 19 oraz Ćwiczenia grafomotoryczne s. 34.

  1. Tradycje i zwyczaje wielkanocne – link do filmu edukacyjnego https://www.youtube.com/watch?v=DgjNcFKnY7U

Po obejrzeniu filmu możemy porozmawiać z dzieckiem nt. jego treści.

2. Zabawa ruchowa „Zbijające jajko”
Potrzebujemy plastikowych kubeczków lub kręgli i plastikowe jajko. Wyznaczamy miejsce z którego będziemy rzucać, a po przeciwnej stronie ustawiamy kubki lub kręgle. Dziecko rzuca tak długo, aż wszystkie kubeczki/kręgle się przewrócą.

3. Wierszyk z pokazywaniem „Pobudka”

Budzą się listeczki, (dziecko się przeciąga)
szemrzą warto rzeczki, (pokazuje ręką wijącą się rzekę – jak wąż i szumi)
śniegi roztopione, (dziecko powoli kuca i kładzie się płasko na dywanie)
w kałuże zmienione. (dziecko imituje skakanie w kałuży)

Jaskółeczka czarna (dziecko rozpościera ręce niczym skrzydła)
strzałą niebo szyje, (dziecko lata z rozłożonymi skrzydłami)
śpiewem wita wiosnę (dziecko nuci kiri kiri kiri)
gniazdko młodym wije. (dziecko rękami imituje wicie gniazda)

Motylek cytrynek (dziecko się kłania)
dziarską przybrał minę, (robi zawadiacką minę)
i w moje okienko (dziecko pokazuje w powietrzu kwadrat jako okno)
puka leciuteńko. (dziecko puka w okno)

4. Gdzie ukryły się jajka? Spróbuj określić ich położenie oraz liczbę. Załącznik 1.

5. Przygotowanie hodowli rzeżuchy lub innej rośliny.

Dziecko same wymyśla, co jest potrzebne do tego, by rzeżucha wyrosła. Najlepiej przygotować też hodowle według pomysłów dziecka, by sprawdzić hipotezę – np. do jednego z pojemników nic nie dawać, tylko wysypać nasionka, w drugim wysypać nasionka do ziemi, w trzecim na ligninę, jedne hodowle nawadniać, inne nie. Dziecko same prowadzi obserwacje i wyciąga wnioski podczas kolejnych dni prowadzenia eksperymentu. Gdzie już coś wyrosło, a gdzie nic się nie dzieje? Jak to wytłumaczyć?

6. Własna improwizacja ruchowa do piosenki „Święta tuż, tuż”

https://www.youtube.com/watch?v=pNoD_565U08

7. Opowiadanie T. Fiutowskiej: ,,O kurkach, co znosiły kolorowe jajka”.

Przed świętami, wtedy, kiedy wszyscy zabierają się do malowania pisanek, dwie kurki: Pstroczka i Czubatka robią swojej gospodyni Dorotce miłą niespodziankę. Znoszą kolorowe jajka. Gdaczą, wtedy głośno, by gospodyni przyszła je podziwiać. A dziwić się można, oj można. Jedna z kurek – Pstroczka znosi jajka we wzorki całe, zaś Czubatka –jajka barwne całe. Oj nie mogą się nadziwić wszyscy tym pięknościom. Zazdroszczą Dorotce, że pisanki na święta ma wprawdzie gotowe. Ustawia Dorotka na półce jajka Pstroczki, jajko obok jajka

i dla oczu to jest bajka, bo:

pierwsze jajko ma wzorki pasiaste,

drugie jajko jest kwiaciaste,

trzecie- w kropki całe,

czwarte – w gwiazdki małe,

piąte – w trójkąciki,

szóste – w kwadraciki,

siódme – w choineczki,

ósme – we wstążeczki,

dziewiąte – w serduszka,

dziesiąte – wyjątkowe, bo wszystkie wzorki na nim: i paski, i kropki, i gwiazdki, w trójkąty, w kwadraty, w choineczki, w pchełki, w serduszka i w wstążeczki.

Ustawia Dorotka na półce jajka Czubatki. To też bajka, bo:

pierwsze jest pomarańczowe,

drugie – jest brązowe ,

trzecie – jak gotowane raki,

czwarte – jak gorące słońce,

piąte – jak trawa na łące,

szóste – takie jak śliwka na drzewie,

siódme – o siódmym nikt nie wie, bo tak się zdarzyło, że siódmego jajka wcale nie było.

Nie było także ósmego, dziewiątego i dziesiątego i nikt

Po przeczytaniu opowiadania porozmawiajmy z dzieckiem na jego temat. Możemy zapytać: Jak wyglądało pierwsze jajko (drugie, trzecie…)?Które jajko z kolei jest w serduszka (gwiazdki, kropki..)? Jeżeli dziecko wyraża chęć można je poprosić o zilustrowanie kilku wybranych przez siebie pisanek przedstawionych w opowiadaniu.

8. Zabawy logopedyczno-językowe: „Czy znasz roślinę/kwiat/warzywo/owoc na literę…”, „Wymień wszystkie rośliny, jakie znasz, na literę »u«, »k«, »n« itd.

9. Zabawa ruchowa „Jajeczna czołganka”.
Dziecko ma za zadanie pokonać – czołgając się i trzymając plastikowe jajko w ręku – wyznaczoną trasę, a następnie włożyć je do koszyka. Zabawę można bardzo utrudnić rozciągając jako przeszkodę sznurek, którego uczestnicy podczas czołgania się nie mogą dotknąć. Zamiast czołgania dziecka mogą po prostu przechodzić pomiędzy sznurkiem przekształconym w pajęczą sieć. Jajko nie może wypaść z dłoni.

10. Nauka wierszyka i ćwiczenia językowe:

„Jedna / kura// pana Jana jajko / zniosła // dzisiaj z rana i gda/ kała: // O, mój Janie!jajko / wielkie // niesły/chanie!”

11. Poznajemy literę J, j. (Zwróćmy uwagę na wymowę, ucząc dziecko liter zawsze mówimy np. „jy”(krótko), a nie „jot”). Dziecko podaje słowa zaczynające się głoską j, następnie szuka słów, w których j słychać na końcu, potem w środku słowa. oglądamy literę J, dziecko może powiedzieć z czym mu się kojarzy kształt litery, pokazujemy sposób pisania (z góry na dół, wg czerwonych strzałek) Poza tym możemy dodatkowo układać literę z różnych elementów, pisać palcem na tacy wypełnionej kaszą manną lub innym sypkim materiałem, można wyklejać napisaną na kartce literę kulkami plasteliny, bibuły itp.

12. Zabawa plastyczna „ Solne pisanki”

https://mojedziecikreatywnie.pl/2014/04/solne-pisanki/#more-95

13. Zabawy badawcze z jajkiem:

  • Do wykonania tego zadania będziemy potrzebować jajka. Ważne, by jedno z nich było ugotowane a drugie surowe. Oglądamy jajka, opisujemy jego wygląd, możemy podać przykłady zwierząt, które wykluwają się z jajek. Rozbijamy surowe jajko i nazywamy części składowe jajka: skorupka, białko, żółtko. Możemy powiedzieć dziecku, że kurczątka wykluwają się z jajek, w których znajduje się zarodek. Następnie pokazujemy dzieciom dwa jajka i pytamy po czym poznać, że jedno z nich jest surowe, a drugie ugotowane. Po podaniu przez dziecko propozycji, wprawiamy w ruch obrotowy oba jajka. Dziecko obserwuje ruchy i określa które z nich kręci się szybciej. Jajko surowe obraca się tylko przez chwilę, a potem się zatrzymuje. Powodem jest jego płynny środek, który porusza się wewnątrz skorupki w różne stronnym co hamuje szybkie poruszanie się jajka.

  • Sprawdźmy teraz zachowanie jajka surowego i jajka ugotowanego. Wkładamy każde z nich do naczynia z wodą. Zauważmy co się dzieje.

  • Do wykonania tego doświadczenia potrzebujemy: jajka surowe i ugotowane, szklane naczynia, sól, łyżka. Do wody w przeźroczystym naczyniu wkładamy surowe jajko i dosypujemy stopniowo sól (ok 10 łyżek). Co się dzieje z jajkiem? Jajko pływa! Dlatego, że słona woda jest cięższa niż jajko.

  • A teraz doświadczenie dla bardzo cierpliwych, na którego efekt trzeba będzie troszkę poczekać😊

14. Słodkie muffinki:

W ramach przerwy proponujemy chwilę relaksu, jaką może być rodzinne pieczenie muffinek.

Oto przepis:

2 jajka,

0,5 szklanki cukru,

0,5 szklanki oleju,

0,5 szklanki mleka,

2 szklanki mąki,

2 łyżeczki proszku do pieczenia.

Całe jaja ubić z cukrem, dodać olej, całość miksować dosypując stopniowo mąkę z proszkiem do pieczenia. Z podanej porcji otrzymujemy 12 muffinek. Zapytajmy dziecko, co byłoby najlepszym nadzieniem 😊(nutella, dżem, powidła, budyń). Piec 20-25 minut w temp.170 °.

15. Zabawa ruchowa „Wyścigi pisanek”

Z racji tego, iż wyścigi zazwyczaj odbywają się w parach do tej zabawy możemy zaprosić swoich rodziców lub rodzeństwo. Potrzebujemy czekoladowych jajek, plastikowych łyżek, liny (skakanki), która będzie linią startu. Zadanie polega na jak najszybszym przeniesieniu jajka położonego na łyżce do wyznaczonego celu (miseczka, koszyczek). Czas start! 😊

16. Zabawa matematyczna „ Liczymy pisanki”.

Dziecko ma za zadanie przyczepić klamerkę na odpowiedniej liczbie, która przedstawia sumę dwóch cyfr, które widoczne są po prawej stronie planszy. Dla ułatwienia możemy wykorzystać czekoladowe jajeczka, które posłużą nam jako liczmany. ( zwróćmy uwagę na znaki matematyczne: kiedy coś dodajemy, dokładamy możemy zapisać to za pomocą znaku +, oddajemy, odkładamy -) .


17.  Zagadki związane z symboliką Świąt Wielkanocnych:

Ma długie uszy i pięknie skacze,
lubi marchewkę oraz sałatę. (zając)

Na stole stoi kosz,
a w nim leżą białe, żółte, nakrapiane,
na Wielkanoc malowane. (pisanki)

Świecimy je na tydzień przed Wielkanocą.
Są barwne, kolorowe zrobione
z gałązek wierzby, bazi
lub sztucznych kwiatów.(palma wielkanocna)

Żółciutkie kuleczki za kurką się toczą.
Kryją się pod skrzydła, gdy wroga zobaczą (kurczątka)

Ma mięciutką wełnę i złociste różki,
a w Wielkanoc siedzi na łące z rzeżuszki. (baranek)

Na wierzchu skorupka, w środku żółto-białe,
można z nich zrobić pisanki wspaniałe. (jajka)

Wiklinowy i pleciony na święconkę
Przeznaczony. (koszyk)

18. Zabawa ruchowa Śmigus – Dyngus

Chyba mało rzeczy sprawia taką radochę jak możliwość bycia mokrym. Odnośnie omawiania tradycji Śmigusa – Dyngusa, zaproponujmy zabawę w berka. Myślę jednak, że najlepiej jeśli to na początku rodzic będzie goniącym, a następnie dziecko😊 Zasada jest prosta: dziecko ucieka, kiedy uda nam się je złapać co nastąpi dość szybko 😉, spryskujemy je delikatnie wodą, po czym następuje zamiana ról.

19. Praca plastyczna Pisanki 3 D

https://mojedziecikreatywnie.pl/2018/03/pisanki-3d-praca-plastyczna/

20. Proponujemy posłuchać…

21. Grafomotoryka i karty pracy.

karty pracy

kart pracy- litera

Język angielski

1. Na rozgrzewkę polecam znaną już dzieciom piosenkę, dostępną w załączniku nr 1.

2. Zachęcam do obejrzenia krótkiego filmiku, który pomoże dzieciom utrwalić słownictwo związane ze świętami wielkanocnymi. Dzieci mogą powtarzać słowa za lektorem. Link do filmiku znajduje się poniżej:

https://www.youtube.com/watch?v=ANyXUJ3esWE

Lista słówek:

1. basket – koszyczek
2. candy – słodycze
3. chick – kurczaczek
4. church – kościół
5. eggs – jajka
6. flower – kwiat
7. grass – trawa
8. Jesus – Jezus
9. lamb – baranek
10. rabbit – królik

3. Na koniec polecam piosenkę o wielkanocnym zajączku. Przy tej piosence dzieci naśladują zajączka i robią wszystko to, co on (kicają, poruszają noskiem, klapią uszkami, potrząsają ogonkami).