Propozycja aktywności- tydzień 12

Wróć do głównej galerii

Propozycje aktywności dla grupy „Aniołki”

Temat kompleksowy: „Książka moim przyjacielem”

Witajcie Kochane Dzieci, w tym tygodniu zabieramy Was do świata książek…

Miłej zabawy!


1. Na początek zapraszamy Was do rozwiązania zagadki”

Choć nie ma zamka ani kluczyka

Często otwierasz ją i zamykasz.

W swym wnętrzu wiele tajemnic mieści,

wierszyków , bajek i opowieści”.

(książka)

 

  • Zapraszamy do wysłuchania opowiadania M. Tokarczyk „Jak powstaje książka?”

Dzisiaj się dowiemy jak książki powstają

i jaką drogę do nas przemierzają.

Gdy pisarz ma już pomysł na książkę, to jest już dobry początek.

Wszystko dokładnie zapisuje, a w jego rękopisie znajdziemy wiele notatek.

Potem wystarczy dokładnie pomysły na komputerze przepisać.

Ale na tym nie koniec, musicie jeszcze dalej mnie posłuchać…

Całymi godzinami, dniami, a czasem miesiącami dzieło swe pisarz dopracowuje,

a gdy jest już gotowe wydawcy go prezentuje.

W wydawnictwie dużo pracy zatem mają,

bo książkę pisarza dokładnie przeglądają, sprawdzają…

Recenzent poprawki nanosi sprawnie,

a ilustratorzy obrazki do książki rysują ładnie.

Gdy książka jest już gotowa, pora na drukowanie.

W wielkiej drukarni maszyny rozpoczynają drukowanie

i tak tysiące książek powstanie.

Które do księgarni pozostanie wydawcy już rozesłanie.

W księgarni książkę możemy zakupić,

a w bibliotece możemy ją wypożyczyć.

Lecz gdy ją już przeczytamy, to w kąt nie rzucamy,

ale na półkę ładnie odkładamy.

  • Rodzic rozmawia z dzieckiem o etapach powstawania książki.

Załącznik nr 1

Załącznik nr 2

  • Zapraszamy do obejrzenia filmu „Jak powstaje książka”:

https://www.youtube.com/watch?v=t6t-UsDrqB8

  1. Ćwiczenia słownikowe – „Jak zbudowana jest książka?” – przygotowujemy różnego rodzaju książki, rodzic pokazuje na przykładzie jednej książki, z czego się ona się składa. Dziecko sprawdza, czy w jego książce też są takie elementy, mówi jakie one są. Rodzic poszerza słownictwo czynne dziecka, dopowiadając pozostałe określenia:

  • okładka: twarda, miękka, z papieru, ze skóry, z materiału

  • strony książki: białe, kolorowe, śliskie, z napisami, z numerami stron

  • grzbiet: gruby, cienki

  • spis treści: długi, krótki

    3. „Półka z książkami”Aniołki proszę podejdźcie do swojej półeczki z książeczkami i wspólnie z rodzicami obejrzyjcie je. Następnie Rodzic zadaje dziecku pytania:

Czy wszystkie książeczki są takie same? Czym różnią się od siebie?

-Czy są tej samej wielkości?

-Czy są tej samej grubości?

-Czy mają takie same kolory?

-Co można znaleźć w książkach?

-Gdzie możemy kupić książkę?

-Gdzie możemy wypożyczyć książkę?

-W jaki sposób dbamy o nasze książki żeby ich nie zniszczyć?

Poprośmy dziecko, aby wskazało w swojej biblioteczce cienkie/grube książki, następnie aby ułożyło książki od najmniejszej do największej. Spróbujcie przeliczyć książki. Możecie porównać książki pod względem ilości, określić jakich książek jest więcej, mniej lub  tyle samo (np. najwięcej  bajek, kulinarnych itp…

4. Zachęcamy rodziców do przeczytania wiersza pt. „Smutna książeczka” O. Adamowicz (ilustracje do wiersza w załączniku).

Pewnego dnia ze swej półeczki,
skoczyły na ziemię wszystkie książeczki.
Razem tańczyły, razem śpiewały,
I bardzo dobrze się rozumiały.
Lecz jedna książeczka w kącie została,
taka samotna i taka mała.
Bo wczoraj Basia, jedna z dziewczynek,
karteczki z niej powyrywała
i długopisem strony popisała.
Cichutko w kącie książeczka płakała,
bo do czytania się nie nadawała.
Pamiętajcie zatem dzieci kochane,
że książeczki chcą i lubią być szanowane.

Zadajmy dziecku pytania:

-Dlaczego książeczka była smutna?

-Co należy zrobić, by książeczki nie były smutne?

Załącznik nr 3

5. „Zasady dbania o książki” – Rodzic omawia z dzieckiem kolejne zasady dbania o książki.

Załącznik nr 4

6. Zapraszamy do wysłuchania piosenki pt. „Poczytaj mi tato poczytaj mi mamo”, a następnie zachęcamy do swobodnej improwizacji ruchowej po pokoju przy piosence:

https://www.youtube.com/watch?v=EJ1ycDmGhCU

7. „Polscy pisarze” – Aniołki jak już pewnie zauważyliście mamy różne rodzaje książek (np. kulinarne, bajki, baśnie, wiersze, przyrodnicze …). Teraz chciałybyśmy zapoznać Was z wybitnymi polskimi pisarzami bajek polskich. Rodzic prezentuje dziecku pisarzy i przykładowe bajki jakie napisali.

Załącznik nr 5

8. Zapraszamy Was dzisiaj do wykonania pracy plastycznej pt. „Słoń Trąbalski”. Słonia możemy wykonać z rolki po papierze toaletowym lub z tekturowych talerzyków. Przyjrzyjcie się uważnie zamieszczonym zdjęciom i sami zdecydujcie, którą pracę chcecie wykonać.

Załącznik nr 6

9. Praca plastyczna „Zakładka do książki” – dziecko wraz z rodzicem wykonuje zakładkę do książki wg własnego pomysłu. Przykładowe zakładki w załączniku.

Załącznik nr 7

10. „Bajkowe zagadki” – posłuchajcie teraz zagadek odnośnie znanych Wam bajek. Spróbujcie dopasować ilustrację do odpowiedniej zagadki.

Zagadki:

  • Jej czerwony płaszczyk widać już z daleka. Gdy przez las idzie, wilk już na nią czeka. (Czerwony Kapturek)
  • Tego chłopca i dziewczynkę z bajki pamiętacie. Sprytem wiedźmę przechytrzyli w piernikowej chacie. (Jaś i Małgosia)
  • Jak inne zwierzęta cztery łapy ma, lecz tylko na tylnych buty ma dwa. Choć czasem mruczy, to myszy nie goni, kapelusz z piórkiem ma na swej skroni. (Kot w butach)
  • W łupince orzecha wygodnie sypiała, w pyłku kwiatowym co dzień się kąpała. A choć najmniejszą dziewczynką była, od dużych kłopotów się nie ochroniła. (Calineczka)
  • Był bajkowym pajacykiem co miał ludzki głos, lecz gdy głosem tym nakłamał rósł mu nos. (Pinokio)

Załącznik nr 8

11. Praca plastyczna „Moja książeczka” – dziecko rysuje wg własnego pomysłu ilustrację do swojej ulubionej książki.

12. Zabawy ruchowe:

  • Zabawa pt. ,,Jak najwyżej”. Wszyscy leżą na plecach na podłodze. Sięganie rękoma i nogami ,,do sufitu”, wyciąganie ich jak najwyżej, naśladowanie ruchem dłoni gestu wkręcanie żarówek.

  • Zabawa pt. ,,Bączek”. Wszyscy siedzą na podłodze z nogami ugiętymi w kolanach i lekko uniesionymi. Odpychając się rękoma, każdy próbuje samodzielnie obracać się w miejscu wokół własnej osi.

  • Lustro” – dziecko z rodzicem siedzą naprzeciwko siebie: jedno wykonuje dowolne ruchy, gesty, drugie naśladuje jego ruchy.

  • Zabawa „Na ziemi zostaje” link: https://www.youtube.com/watch?v=S5TFdKc6TB4

 

SZPITAL CHOREJ KSIĄŻKI”- zachęcamy Was Aniołki żebyście wspólnie z domownikami naprawili uszkodzone książeczki.

 

Drodzy Rodzice nie zapominajcie porozmawiać z dzieckiem o jego emocjach, najlepiej prowadzić je spontanicznie, pomoże to dziecku nazywać uczucia, a także podpowiadać sposoby na rozładowanie emocji jeśli dziecko sobie z nimi nie radzi. Zapytajmy: kiedy czuje się szczęśliwy, co sprawia mu radość…, Co powoduje, że czuje smutek, dlaczego go odczuwa… , Jakie sytuacje budzą w nim złość?  Jak się zachowuje się, gdy jest zły? Jak wygląda wtedy jego twarz, ręce, co się dzieje z głosem? Co możemy zrobić, gdy odczuwamy złość?

 

Język angielski

Na początek zaśpiewajmy piosenkę powitalną – Hello song!

 

Zachęcam do przypomnienia piosenki poznanej w ubiegłym tygodniu:

 


Tematem obecnego tygodnia jest książka. Książka w języku angielskim to – book. Ustalmy więc, że angielskim słówkiem tygodnia jest właśnie – book. Przypominajmy je sobie każdego dnia, o różnych porach.

Teraz czas na przypomnienie nazw kolorów, skorzystajmy z poniższego załącznika.

,,What colour is this book?” – korzystając z załącznika poniżej wskazujmy poszczególne książki i pytajmy dziecko What colour is this book? (Jakiego koloru jest ta książka?). Dziecko odpowiada np. blue book, yellow book itd.