Propozycja aktywności- tydzień 10

Wróć do głównej galerii

Witamy serdecznie. Najbliższy tydzień będzie wyjątkowy i szczególny zarówno dla dzieci, jak i dla rodziców. Wielkimi krokami zbliżamy się do święta Mamy i Taty i właśnie dlatego pragniemy przybliżyć tematykę związaną z naszymi Kochanym Rodzicami. Niech święta Rodzina z Nazaretu będzie wzorem dla naszych rodzin i umacnia nas w wierze i miłości każdego dnia.

 

  1. Zachęcamy do rodzinnego oglądania filmu: „Moja rodzina”. https://www.youtube.com/watch?v=u28atnroqrY

 

  1. Proponujemy przeczytać piękny wiersz J. Koczanowskiej „Mama i Tata”.

 

Mama i Tata to świat nasz cały,

ciepły, bezpieczny, barwny, wspaniały,

to dobre, czułe, pomocne ręce

i kochające najmocniej serce.

To są wyprawy do kraju baśni,

wakacje w górach, nad morzem, na wsi,

loty huśtawką, prawie do słońca

oraz cierpliwość co nie ma końca.

Kochana Mamo, Kochany Tato

dzisiaj dziękować chcemy Wam za to,

że nas kochacie, że o nas dbacie

i wszystkie psoty nam wybaczacie.

 

Zachęcamy do rozmowy na temat wysłuchanego wiersza. Możemy zapytać dziecko; O kim jest wiersz? Jak myślisz, kto opowiada o rodzicach? Kim dla dzieci jest mama i tata? Za co dzieci dziękują rodzicom?

 

  1. Zabawa ruchowo- naśladowcza „ Lustro”. Stajemy naprzeciwko dziecka. Następnie wykonujemy dowolne ruchy, a dziecko naśladuje je. Po chwili następuje zmiana ról.

 

  1. „Niedokończone zdania” – zabawa gramatyczna.

Poprośmy dziecko o dokończenie czytanego przez rodzica zdania:

•Moja mama/tata ma na imię…

•Moja mama jest…

•Z mamą najbardziej lubię…

•Gdy mama jest smutna, to ja…

•W domu mama najczęściej…

•Mama lubi najbardziej…

•Mama najczęściej śmieje się, gdy…

•Pomagam mamie w…

•Mama jest zdenerwowana, gdy…

•Chciałabym (chciałbym) ofiarować mojej mamie…

 

  1. A teraz możemy sprawdzić, kto w naszej rodzinie potrafi najlepiej czytać… Zachęcamy do rodzinnej czytanki.

https://ztorbynauczycielki.pl/rodzinna-czytanka/

 

  1. Spostrzegawczość to ważna i przydatna cecha. Spróbujmy znaleźć pary.

https://zasobyip2.ore.edu.pl/uploads/publications/c07dad161d1e391cb6dd86df6b1baf63_/index.html

 

  1. „Gdzie ukryły się głoski? „ – zabawa dydaktyczna.

https://zasobyip2.ore.edu.pl/uploads/publications/51c0c8e947b6c8f70d7d06184077b767_/lesson/lesson/index.html

 

  1. Zabawa ruchowa „ Podwieczorek dla rodziców” Do tej zabawy będziemy potrzebować jednorazowe talerzyki i kubeczki. Zadaniem dziecka będzie przeniesienie kubeczka postawionego na talerzyku(tacy) do wyznaczonego przez rodzica miejsca.

 

9. Zaprośmy rodziców do wspólnego oglądania filmu edukacyjnego „ Dlaczego, po co i jak? „

https://vod.tvp.pl/video/dlaczego-po-co-jak,nauka-wynalazki-eksperymenty,4528424

 

10. Zabawa dydaktyczna „ Moi kochani rodzice”

Moi rodzice są kochani, bo…

Lubię być w domu, bo…

Pomagam rodzicom w…

 

11. Zachęcamy do wspólnej zabawy dzięki, której możemy odkryć w dziecku duszę artysty.

Masa z papieru:

https://rozbawieni.pl/jak-zrobic-mase-papierowa-do-lepienia-figurek/

 

12. „Jacy są moi rodzice?” – swobodna rozmowa.

Proponujemy, by dziecko ułożyło po jednym zdaniu opisującym mamę i tatę. Następnie poprośmy dziecko o to, by przeliczyło ilości wyrazów w wypowiedzianym zdaniu. Możemy ułożyć też zdanie o dziecku i zaprezentować je.

 

13 . „Co robi moja mama?” – zabawa ruchowa

Dziecko porusza się po pokoju w rytm ulubionej muzyki. Na przerwę w muzyce inscenizują prace wykonywane przez mamę za pomocą pantomimy (gestów), np. pierze, gotuje, sprząta, bawi się ze mną ,robi zakupy, przytula mnie i całuje, czyta książeczki, prasuje.

 

14. „Nasze wspomnienia”. Zachęcamy do obejrzenia w gronie rodzinnym albumu ze zdjęciami, poprośmy rodziców o podzielenie się swoimi wspomnieniami z dzieciństwa.

 

15. „Moja mama i mój tata” – rysowanie portretu rodziców.

Portret – obraz lub fotografia przedstawiająca osobę lub postać od pasa w górę, z uwzględnieniem jej charakterystycznych cech w wyglądzie oraz charakteru. Przypomnijmy dziecku, że postać musi być odpowiedniej wielkości w stosunku do wielkości kartki (nie może być ani za mała, ani za duża), a na twarzy są oczy, usta, nos, brwi itp. Zwróćmy uwagę na właściwe umieszczenie postaci na kartce oraz szczegóły np. fryzura, ozdoby itp.

 

16. Proponujemy posłuchać piosenki a następnie poprośmy dziecko, by nadało jej swój własny tytuł. Możemy porozmawiać nt. treści utworu.

 

„Moja wesoła rodzinka” Stanisław Karaszewski

My rodzinę dobrą mamy,

zawsze razem się trzymamy!

I choć czasem czas nas goni,

my jak palce jednej dłoni!

 

Ref.: Mama, tata, siostra, brat i ja

– to mój mały świat!

Dużo słońca, czasem grad

– to wesoły jest mój świat!

Mama zawsze kocha czule,

 

ja do mamy się przytulę,

w bólu, żalu i rozterce,

bo ma mama wielkie serce!

 

Ref.: Mama, tata, siostra, brat…

 

Z tatą świetne są zabawy,

z nim świat robi się ciekawy!

Tata ma pomysłów wiele,

jest najlepszym przyjacielem!

 

Ref.: Mama, tata, siostra, brat…

 

Gdy napsocę i nabroję,

siedzę w kącie, bo się boję!

Tata skarci, pożałuje,

a mamusia pocałuje!

 

Ref.: Mama, tata, siostra, brat…

 

Kiedy nie mam taty, mamy,

wszyscy sobie pomagamy!

I choć sprzątać nie ma komu,

jest wesoło w naszym domu!

 

Ref.: Mama, tata, siostra, brat…

 

17. Doskonałym pomysłem na spędzenie aktywnie i twórczo czasu może być stworzenie rodzinnej gry planszowej. Poniżej zamieszczamy inspiracje.

http://mama-kreatywna.pl/2016/05/gra-planszowa-dla-dzieci-diy-zrob/

http://projektgrajmy.blogspot.com/2016/05/zrob-to-sam-gry-edukacyjne.html

Jak zrobić grę planszową – warsztaty dla dzieci

https://www.youtube.com/watch?v=IXljAZeFAyc

 

18. Wyrazem naszej miłości dla Rodziców niech będzie – nauka rymowanki dla rodziców i jej recytacja.

 

Mamo, mamo-

co Ci dam?

To serduszko które mam.

A w serduszku miłość jest.

Mamo, mamo – kocham Cię !

 

Tato, tato –

co Ci dam?

To serduszko które mam.

A w serduszku miłość jest.

Tato, tato – kocham Cię !

 

19. Moje obowiązki w rodzinie – zachęcamy dziecko do wykonywania swoich obowiązków domowych oraz prostych czynności wykonywanych przez osoby dorosłe. np. układanie zabawek, wycieranie naczyń, wieszanie prania, podlewanie kwiatów itp.

 

20. Jeśli Mama lub Tata mają czas, teraz lub później, oto propozycja wspólnych ćwiczeń gimnastycznych:
https://www.youtube.com/watch?v=FacAJxiIzh4&t=59s

 

21. Obecna sytuacja nie pozwala nam na zorganizowanie festynu rodzinnego, dlatego zachęcamy do przeczytania opowiadania i rozmowy dotyczącej jego treści.
 

 

22. W celu rozwijania umiejętności grafomotorycznych zachęcamy do wykonania kart pracy: ”Kwiaty dla rodziców” – ćwiczenia grafomotoryczne” str. 42, 43.

 

Język angielski

W tym tygodniu poświęcamy swoją uwagę na przypomnienie i utrwalenie słownictwa związanego z członkami rodziny.

Na początek krótka piosenka, która wprowadzi nas w tematykę. O kim mowa w piosence?

link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=aFKk3Y8vm58&feature=emb_logo


Słowniczek:

family – rodzina
mother/mummy- mama
father/daddy – tata
parents – rodzice
sister – siostra
brother – brat
baby – dziecko
grandmother/grandma – babcia
grandfather/grandpa – dziadek
grandparents – dziadkowie
uncle – wujek
aunt – ciocia
cousin – kuzyn

Aby sprawdzić prawidłową wymowę słówek można skorzystać z internetowego słownika:
www.diki.pl

Teraz spójrzmy na obrazek. Spróbujmy nazwać wszystkich członków rodziny w języku angielskim. Rodzic może poprosić dziecko, aby wskazało na daną osobę np. Point to the daddy; Point to the baby, Point to the sister.

Zabawa ,,Guess”- wycinamy i rozkładamy na dywanie lub stole karty przedstawiające członków rodziny (z załącznika). Dziecko zamyka oczy, a rodzic zmienia miejsca kart. Dziecko musi zgadnąć jakie karty zmieniły miejsca.
Załącznik nr 2 (źródło: www.fullofideas.pl)

Review! – czas na powtórzenie – zachęcam do obejrzenia filmiku i powtarzania za lektorem.

https://www.youtube.com/watch?v=FHaObkHEkHQ