Drodzy Rodzice i Kochane Stokrotki!
W tym tygodniu wybierzemy się na wiosenną, zieloną, pachnącą kwiatami łąkę. Poznamy jej mieszkańców i dowiemy się co w trawie piszczy. Serdecznie zapraszamy do korzystania z poniższych aktywności.
- Na początek zapoznamy się z piosenką pt. ,,Jak się czuje miś?” – link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=yfM-p2u4B3g
Dziecko może spróbować określić przyczyny nastroju misia, kończąc zdanie: Miś jest smutny, bo…; Miś jest wesoły, bo….; Miś jest zawstydzony. bo… itd.
- Zwracajmy uwagę na to, aby dziecko brało udział w domowych, codziennych czynnościach w miarę swoich możliwości, takich jak np. nakrywanie do stołu, pomoc w przygotowywaniu posiłków, odnoszenie naczyń, podlewanie kwiatów, układanie przedmiotów/zabawek. Aby zachęcić dziecko do tych aktywności, można nadać mu tytuł np. pomocnik dnia lub dyżurny tygodnia. Jeżeli dziecko będzie wywiązywało się z powierzanych mu czynności, na koniec tygodnia można wręczyć nagrodę np. słodycz, kolorowankę czy zaproponować ulubioną zabawę np. w chowanego.
- Zabawy ruchowe:
– ,,Motyle na łące” – do tej zabawy będą potrzebne nam kolorowe kartki lub klocki (zielony, czerwony, niebieski, żółty lub inne kolory według uznania) – będą to kwiaty, które rozkładamy na dywanie. Dzieci (motyle) poruszają się swobodnie między kwiatami na hasło: Motyl siada na żółtym kwiatku – dziecko siada skrzyżnie na żółtym kolorze. Zabawę powtarzamy kilkukrotnie ze wszystkimi kolorami, zmieniając tempo wydawanych poleceń.
– ,,Zabawa na łące” – dziecko rzuca piłkę do rodzica lub innego członka rodziny, klaszcze w dłonie i łapie piłkę, którą odrzuca mu partner.
– ,,Pająk i owad” – dziecko jest owadem, a rodzic pająkiem. Dziecko biega po wyznaczonym terenie w różnych kierunkach i naśladuje odgłosy wydawane przez owady np. bzzzz, bzzzz. Na hasło rodzica: Uwaga pająk! – zatrzymuje się i stoi nieruchomo, bo pająk wychodzi na łowy. Rodzic próbuje rozśmieszyć dziecko, a ono nie może się zaśmiać. Jeżeli dziecko się poruszy – wykonuje jakieś proste zadanie, aby się uratować np. 3 podskoki, 5 przysiadów itp. Potem następuje zamiana ról.
– ,,Ręce do góry” – zapraszamy do wykonywania ćwiczeń przy piosence.
link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=OmAZquWgp9A
1. ,,Wesoła żabka” – praca plastyczna.
Potrzebne materiały:
– papier kolorowy: niebieski, zielony, czerwony, pomarańczowy, biały
– okrągłe przedmioty do odrysowania
– ołówek
– nożyczki
– klej
– czarny marker
– skrawki zielonej bibułki
Wykonanie:
1. Kartkę niebieskiego papieru przecinamy na pół, będzie tłem dla naszej żabki.
2. Na zielonym papierze odrysowujemy 1 kółko o średnicy ok 8 cm, po dwa kółka o średnicy 6,5 cm i 2 cm, 4 kółka o średnicy 3,5 cm. Na czerwonym i pomarańczowym papierze odrysowujemy po 1 kółko o średnicy 5 cm. Na białym papierze odrysowujemy 2 kółka o średnicy ok 1 cm. Wszystkie kółeczka wycinamy.
3. Na niebieską kartkę naklejamy największe i średnie zielone kółko- to będzie głowa i tułów żabki. Przyklejamy również najmniejsze zielone kółeczka-oczy a na nich białe, na których narysujemy źrenice żabki.
4. Do drugiego średniego zielonego kółka, na środku, przyklejamy czerwone. Zginamy na pół – to będzie kłapiący pyszczek żaby.
5. Smarujemy jedną część zgiętego kółka i przyklejamy pyszczek we właściwym miejscu.
6. Kłap-kłap buziaczek się otwiera i zamyka.
7. Pomarańczowe kółko przyklejamy na środku brzuszka żaby.
8. Każde z pozostałych małych, zielonych kółek składamy na pół i przyklejamy jako łapki.
9. Czarnym markerem rysujemy źrenice, rzęsy, dziurki w nosie żabki.
10. Możemy też pociąć bibułkę na cienkie paski i przykleić jako trawę.
Załącznik nr 2 (8) – wykonanie – zdjęcia krok po kroku
(źródło: www.ekodziecko.com)
2. Rozmowa kierowana na podstawie wiersza E. Pasławskiej pt. ,,Na łące”.
Na łące, na łące, jest kwiatów tysiące:
są tam stokrotki białe
i dzwonki pachnące, i dużo innych kwiatów.
Na łące, na łące, jest ssaków tysiące:
są krety czarne, co kopią kretówki
i zajączki szare, co mają ziemne kryjówki
i różne inne zwierzaki…
Na łące, na łące, lata owadów tysiące:
są tam motyle różnokolorowe,
w paseczki i kropeczki,
po kwiatach skaczą pszczółki,
które w chowanego bawią się
i śpiewają sobie tak:
„La, la, la, jestem pszczółka pracusia,
La, la, la, jestem pszczółka pracusia…”
Nad łąką, nad łąką
świeci żółte słonko,
latają tam ptaszki:
jaskółki i sójki i małe kukułki.
Śpiewają piosenki, stukają w bębenki.
I jeszcze na tej łące
jest zielonych potworów tysiące!
Mają oczy takie duże,
a nóżki jak serdelki.
Siedzą sobie cicho w trawie,
lub rechoczą tak:
„Re-re kum, kum. Re-re kum, kum…”
Pytania do wiersza:
1. Jakie kwiaty można spotkać na łące?
2. Jakie zwierzęta można spotkać na łące?
3. Czy na łące spotkamy owady?
4. Co świeci nad łąką?
5. Jakie zwierzątko siedzi w trawie i rechocze?
3. ,,Co w trawie piszczy?” – rozwiązywanie zagadek słownych i słuchowych.
Na początek dziecko przygląda się ilustracji przez około 1 min, jego zadaniem jest zapamiętanie i wymienienie jak największej ilości zwierząt mieszkających na łące (bez pomocy obrazka).
Zapraszamy do wspólnej zabawy przy zagadkach.
Zagadki słowne:
1.Jest pracowita,
a cały jej trud,
z pewnością docenisz,
jeśli lubisz miód.
2. Powrócił do nas
z dalekiej strony
ma długie nogi
i dziób czerwony.
3. Wystarczy, że dojrzy
bociana z daleka –
przerywa kumkanie,
w podskokach ucieka.
4. Małe zwierzątko,
ale sił ma wiele,
by kopać w ziemi
długie tunele.
5. Nie liść – a na łące i zielony.
Nie zegar – a cyka, jak szalony!
Nie w stajni – skacze wolny!
Już wiemy – to …!
6. Jest to mały owad
bardzo pracowity,
buduje z siostrami
dom w kopcu ukryty.
7. Skrzydła piękne ma we wzory,
wszystkie na nich są kolory.
Kiedy nastają dni gorące,
dzieci biegają za nim po łące.
8. W norce mieszka i ucztuje,
sera sobie nie żałuje.
Mała, szara i drobniutka,
zawsze bardzo jest cichutka.
(odpowiedzi: 1. pszczoła; 2. bocian; 3. żaba; 4. kret; 5. konik polny; 6. mrówka; 7. motyl;
8. mysz)
Zagadki słuchowe:
(odpowiedzi: 1. bocian; 2. żaba; 3. konik polny; 4. pszczoła; 5. skowronek)
4. ,,Płatki na kwiatki” – zabawa matematyczna.
W zabawie można wykorzystać gotowa planszę z kwiatem (bez płatków) z załącznika lub narysować go samodzielnie. Łodygę i środek kwiatka kolorujemy.
Potrzebujemy również jedną lub dwie kostki do gry i małe kółka wycięte z papieru – będą to nasze płatki.
Dziecko rzuca kostkami i przelicza ile oczek wypadło – umieszcza taką samą liczbę papierowych płatków na planszy – tworząc różnorodne kwiaty.
5. ,,Mieszkańcy łąki” – lepienie z plasteliny.
Teraz czas, aby stworzyć z plasteliny uroczych mieszkańców łąki. Ślimak, biedronka, żaba… Z poniższych filmików dowiemy się jak łatwo można je wykonać.
– ślimak
– biedronka
– żabka
(źródło: mojedziecikreatywnie.pl)
6. Posłuchaj piosenki „Co piszczy w trawie?”(słowa U. Kozłowska, muz. J. Zając).
-Czy pamiętasz, co piszczy w trawie?
-Wymień wszystkie nazwy stworzeń, które pojawiły się w piosence.
-Spróbuj nauczyć się I zwrotki i refrenu.
-Tempo piosenki jest wolne, czy szybkie?
Link do piosenki:
https://www.youtube.com/watch?v=-BUOhWf14Qo
Co piszczy w trawie?
(sł. Urszula Kozłowska, muz. Jerzy Zając)
Przyleciała mucha z miasta na łąkę,
zapytała piegowatą biedronkę:
– Powiedz, powiedz, biedroneczko kochana,
co tam piszczy wiosną w trawie od rana?
Ref. Co piszczy w trawie? Oto pytanie!
Warto by znaleźć odpowiedź na nie.
– Droga mucho – biedroneczka powiada.
– W trawie mieszka mych przyjaciół gromada.
Jeśli ze mną zanurkujesz dziś w trawie,
to ci wszystkich z przyjemnością przedstawię.
Ref. Co piszczy w trawie?…
Oto pszczółka pracowita na kwiatku,
a tuż za nią tłum komarów – gagatków,
konik polny, osa, bączek, pajączek.
Wszyscy razem piszczą w trawie na łące!
Ref. Co piszczy w trawie?…
(Źródło: „Przedszkolne nutki. Piosenki dla dzieci w wieku przedszkolnym”, wyd. CEBP 24.12, Kraków 2017).
7.,,Kto mieszka na łące?”- zabawa rozwijająca percepcję wzrokową.
Naszym zadaniem będzie znalezienie par owadów, które można spotkać na łące. Gdy wszystkie pary zostaną odkryte, podajemy jej nazwę i dzielimy ją na sylaby (biedronka, pszczoła, motyl, konik polny).
Link do zabawy:
https://learningapps.org/watch?v=pfe6cbcuk20
8.,,Gdzie ukryły się biedronki?” – doskonalenie orientacji na kartce papieru.
Dziecko otrzymuje kartę pracy z kwiatkami (lub może samo narysować kwiatki). Rysuje biedronki zgodnie z instrukcją rodzica: jedną biedronkę narysuj nad najwyższym kwiatkiem (w prawym górnym rogu), drugą biedronkę narysuj w lewym dolnym rogu na najmniejszym kwiatku, trzecią biedronkę narysuj na trawie w prawym dolnym rogu, a czwarta biedronka powinna się znaleźć w lewym górnym rogu – jakby chciała uciec z obrazka.
Źródło zabawy: miesięcznik ,,Bliżej Przedszkola, kwiecień 2017).
Wierszyk do narysowania biedronki
Rysujemy już kółeczko i na pół dzielimy.
Obok jeszcze małą główkę sprawnie dołożymy.
Krótkie kreski się przydadzą na czółka i nóżki.
Bardzo dobrze się spisujesz! Sprawne masz paluszki!
Teraz sprawa najważniejsza- na skrzydłach kropeczki.
Na czerwono pokoloruj resztę biedroneczki.
Źródło wierszyka: Wierszyki do rysowania, Arkadiusz Maćkowiak
Załącznik nr 8 -Kwiaty na łące (Karta pracy pochodzi z miesięcznika ,,Bliżej Przedszkola”, kwiecień 2017).
9.,,Ślimak-mieszkaniec łąki”- praca plastyczna inspirowana fragmentem piosenki.
Ślimak może być nagi (bez muszli) lub nosić na grzbiecie muszlę, w której może się schować, gdy zagraża mu niebezpieczeństwo. Porusza się bardzo wolno. Możemy spotkać go w lesie, na łące, a nawet i w naszym przydomowym ogrodzie. Bardzo lubi środowisko wilgotne, chętnie wychodzi na żer podczas deszczu.
Dzielne ślimaki (sł. i muz. Adam Wacławski)
Idą ślimaki, rogi pokazują,
ślimakowym tempem w lesie spacerują.
Z muszelek domki na grzbietach dźwigają,
powolutku idą, radę sobie dają. (…)
(Źródło: Płyta CD „Śpiewające Brzdące – Zwierzaki cudaki”, dystrybutor Akord, nr 3/2016), miesięcznik ,,Bliżej Przedszkola”, kwiecień 2017.
Możemy zadać następujące pytania:
Jak chodzą ślimaki? Co niosą na swoim grzbiecie? Jak wygląda ślimak? Po co ślimakowi muszla? Czy wszystkie ślimaki mają muszlę?
Można skorzystać z szablonu Załącznik nr 10- Szablon ślimaka lub samodzielnie narysować nogę ślimaka, którą wycinamy i przyklejamy do papierowego talerzyka. Na rogach, pisakiem rysujemy oczy. Następnie potrzebujemy kilka pasków w 3 kolorach np. żółty zielony, niebieski. Paski te, rozcinamy na małe kwadraty. Będziemy je naklejać na muszli ślimaka określonym rytmem, złożonym z kwadratów: żółty- zielony-niebieski- żółty- zielony- niebieski- żółty-zielony- niebieski itd.
10.,,Nikt mnie więcej nie zobaczy”- rozmowa na podstawie opowiadania i historyjki obrazkowej.
Załącznik nr 13- Historyjka obrazkowa Nikt mnie więcej nie zobaczy
,,Nikt mnie więcej nie zobaczy”
(Walentyn Bieriestow)
Gąsienica uważała się za bardzo piękną, nie ominęła ani jednej kropli rosy, żeby się w niej nie przejrzeć.(…)
Aż raz zdarzyło się, że po łące chodziła dziewczynka i zbierała kwiaty. Gąsienica czym prędzej wypełzła na największy kwiatek. Dziewczynka spostrzegła ją i zawołała:
– Co za brzydactwo!
– Ach tak – syknęła obrażona gąsienica. – Wobec tego nikt nigdy, nigdzie, za nic na świecie w żadnym wypadku i w żadnych okolicznościach więcej mnie nie zobaczy! (…) I gąsienica wypełzła na drzewo. (…) Wyciągnęła z pyszczka jedwabną niteczkę i zaczęła się nią owijać. Snuje się niteczka, owija gąsienicę raz, drugi, dziesiąty, setny… i wreszcie gąsienica zniknęła w miękkim jedwabnym kokonie.
– Och, jaka ja jestem zmęczona! (…) Gąsienica ziewnęła raz, potem drugi i zasnęła. Mijał dzień za dniem. (…) Obudziła się wreszcie. (…)
– Muszę przewietrzyć trochę mój domek – postanowiła i wyskrobała małe okienko w kokonie.
– Ach, jak pięknie pachną kwiaty! – gąsienica wychyliła się nieco. – „Nikt mnie tu wśród listków nie zauważy, co mam sobie żałować powietrza” – pomyślała. Wychyliła się jeszcze troszeczkę, znowu troszeczkę i… wypadła ze swej kryjówki! Ale zamiast spaść z drzewa na ziemię, uniosła się do góry! I nagle na tej samej łące zobaczyła tę samą dziewczynkę. „Co za wstyd – pomyślała – że jestem brzydka to nie moja wina, gorzej, że teraz wszyscy będą mnie nazywać kłamczuchą”. (…) A wtedy nadbiegła dziewczynka i zawołała:
– Ach jaki piękny!
– Czyżby to o mnie mowa? – szepnęła zdziwiona gąsienica – zdaje się, że o mnie. (…)
Na wszelki wypadek przejrzała się jednak w kropelce rosy.
– Cóż to takiego? W lustereczku ktoś nieznajomy z długimi, bardzo długimi wąsami!
Wygięła grzbiet. Na grzbiecie są dwa piękne kolorowe skrzydła! – Patrzcie, patrzcie, stał się cud, jestem motylem! – i kolorowy motylek poszybował wysoko nad łąką, bo przecież on nie dawał motylkowego słowa honoru, że nikt go nie ujrzy.
(Źródło: Walentyn Bieriestow, „Nikt mnie więcej nie zobaczy”, wyd. Nasza Księgarnia, Warszawa 1963)
Pytania do opowiadania:
-Kogo dziewczynka spotkała na łące?
-Jak nazwała dziewczynka gąsienicę?
-Jak czuła się gąsienica?
-Gdzie schowała się gąsienica?
-Kim stała się gąsienica, gdy wyszła z kokonu?
-Czy dziewczynka rozpoznała gąsienicę?
Zachęcamy dziecko do ułożenia ilustracji zgodnie z treścią bajki i opowiedzenia, co się wydarzyło. Na koniec zadajemy pytanie: ,,Czy to, co zostało opisane w bajce jest możliwe?”
Źródło historyjki obrazkowej i opowiadania: miesięcznik Bliżej Przedszkola, kwiecień 2017.
Dodatkowe propozycje aktywności:
– zobaczmy jak larwa zmienia się w pięknego motyla – https://www.youtube.com/watch?v=zNeizTuJCgg
– zabawa twórczo-logopedyczna ,,Uciekające gąsienice” –http://szymonkowerozmaitosci.blogspot.com/2019/06/uciekajace-gasienice.html
– znajdź 10 różnic – https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2020/05/ZnajdzRozniceLaka.pdf
Język angielski
Zapraszam do zapoznania się z piosenką, która przypomni dzieciom liczenie do 10 w języku angielskim.
W tym tygodniu przypomnimy sobie słownictwo z minionego tygodnia, a także poznamy nowe, związane z mieszkańcami łąki.
Słowniczek:
meadow – łąka
butterfly – motyl
spider – pająk
caterpillar – gąsienica
ant – mrówka
mosquito – komar
grasshopper – konik polny
snail – ślimak
ladybug (ladybird) – biedronka
dragonfly – ważka
Zachęcam do odtworzenia piosenki dostępnej w linku. Dzięki niej poznamy prawidłową wymowę słówek. Zadaniem dziecka jest powtarzać za lektorem.
https://www.youtube.com/watch?v=qXiaC1TjTXU
Poniżej znajduje się karta pracy. Poszukajmy odpowiedniej drogi dla mrówek (Find the right path).