Propozycje aktywności- tydzień 11

Wróć do głównej galerii
Witamy w czerwcowy, słoneczny ranek, tyle dzisiaj niespodzianek, tyle przygód czeka nas. Dzisiaj 1 czerwca Święto Wszystkich Dzieci – to szczególny dla nas dzień. Z okazji dzisiejszego święta Wszystkim Dzieciom, a szczególnie naszym Kochanym Biedroneczkom składamy serdeczne życzenia. Niech Pan Jezus Was błogosławi i udziela hojnie wszelkich potrzebnych Łask.
A Wam Drodzy Rodzice przypominamy, iż najpiękniejszym prezentem dla dziecka jest Wasza obecność. Dziękujemy za Wasz trud i poświęcenie wkładane w wychowanie…

W tym tygodniu wybierzemy się w podróż poznając dzieci z różnych kontynentów…

1. Jako wprowadzenie w omawianą tematykę proponujemy film edukacyjny pt: ” Kontynenty świata”

https://www.youtube.com/watch?v=hyYmyG0SugU

2. Zachęcamy do rozmowy na temat dzieci z różnych stron świata. Pomogą nam w tym ilustracje zawarte w poniższej prezentacji i przykładowe pytania: Dzieci z różnych krajów świata prezentacja

– Czy wszyscy na świecie jesteśmy tacy sami?

– Czy dzieci z obrazków różnią się od nas?

– Czym różnią się dzieci z ilustracji? (kolor skóry, ubiór)

3. Zabawa ruchowa „Skoki kangurów”.

Dziecko może zamienić się w kangura i skakać tak, jak on.

4. Słuchanie wiersza W. Fabera ,, Dzieci świata

W Afryce w szkole na lekcji,

Śmiała się dzieci gromada,

Gdy im mówił malutki Gwinejczyk,

Że gdzieś na świecie śnieg pada.

A jego rówieśnik Eskimos,

Tez w szkole w chłodnej Grenlandii,

Nie uwierzył, że są na świecie

Gorące pustynie i palmy.

Afryki, ani Grenlandii

My także jak dotąd nie znamy,

A jednak wierzymy w lodowce,

W gorące pustynie, w banany.

I dzieciom z całego świata,

chcemy ręce uścisnąć mocno

i wierzymy, że dzielni z nich ludzie,

jak i z nas samych wyrosną.

Rozmowa na temat wiersza:

– Z czego śmiały się dzieci afrykańskie i dlaczego?

– Gdzie mieszkają Eskimosi?

– O czym nie wiedziały eskimoskie dzieci?

– Co łączy dzieci na całym świecie?

5. Zabawa ruchowa „Witamy się różnymi częściami ciała”

Dziecko porusza się podskokami po pokoju bądź ogrodzie, na umówiony sygnał rodzica np. gwizdek lub bębenek zatrzymuje się i wykonuje polecenia:

Powitaj – dotknij prawą ręką czoło.

Powitaj lewą ręką brzuch.

Powitaj rękami łydki.

Powitaj rękami stopy(łokcie, uda, plecy, uszy)

6. „Z czego jestem zadowolony?” – określanie emocji.

Dziecko dostaję kopertę, którą może ozdobić wg własnego pomysłu. Potem rysuje na kartce, to co zrobiło wczoraj dobrze, z czego jest zadowolone. Rodzic może napisać datę na karteczkach, a dziecko chowa je do koperty. Ćwiczenie te wykonujemy przez tydzień, a potem je podsumowujemy. Wspólnie z dzieckiem oglądamy karteczki, a dziecko mówi, co przez tydzień robiło dobrze, z czego było zadowolone. Możemy również zapytać dziecko, nad czym powinno popracować w przyszłym tygodniu? Co chciałoby poprawić?

7. „Co jest cięższe, a co lżejsze? „– zachęcamy do zabaw z zastosowaniem wagi szalkowej, jeżeli takiej nie mamy możemy wykonać ją sami w domu. Poniżej zamieszczamy małą podpowiedź😊

http://mamozrobtosamo.blogspot.com/2016/06/waga-z-wieszaka.html

https://ekodziecko.com/waga

 

8. Opowieść ruchowa pt. „ Wycieczka rowerowa”. Przeczytajmy dziecku tekst opowieści.

Wybierzemy się dzisiaj na wycieczkę rowerową, aby podziwiać piękno przyrody. To będzie taka niezwykła podróż, bo będziemy mogli się zamienić we wszystko, co zobaczymy. (Połóżmy się na dywanie, nogi do góry i ruszamy).Najpierw powoli, uważnie, a teraz coraz szybciej. Zwalniamy, bo właśnie przed nami droga pod górkę, ciężko nam się jedzie, ale jeszcze chwila i będziemy na szczycie. Jest ! Udało się, a teraz szybko zjeżdżamy w dół. Schodzimy z rowerów. Jak tu pięknie. Przed nami ogromna łąka, za nią piękny las. Spójrzmy na te drzewa w dali, na ich gałęzie. Wyobraźmy sobie, że jesteśmy tymi drzewami, nasze gałęzie i liście poruszają się na wietrze. Teraz zmieniamy się w sarny, które z lasu przybiegły na łąkę. Popatrz na te piękne motyle i zwinne zające. (Możemy wymienić inne nazwy zwierząt, które dziecko naśladuje ruchem). Teraz wsiadamy z powrotem na rower i wracamy do domu.

9. Słuchanie tekstu Jolanty Kucharczyk „Moje uczucia”.

Zachęcamy do rozmowy nt. tekstu:

Co mieszka w sercu?

Czy zawsze jest nam wesoło?

Czy zdarza się, że coś Was zasmuci?

Czy zdarza się ,że coś was złości?

Możemy przypomnieć dziecku, o tym iż emocje są czymś normalnym, naturalnym, co zawsze towarzyszy ludziom – zarówno dorosłym, jak i dzieciom. Ale należy pamiętać o tym, że po burzy zawsze wychodzi słońce, a po chwilach trudnych i smutnych znowu szczęśliwe są dzieci.

Możemy wyjaśnić dziecku, co to jest tolerancja ? Polega na akceptowaniu u innych osób innego wyglądu, innych zainteresowań, innego sposobu ubierania się .

Być tolerancyjnym znaczy , że nie wolno śmiać się z nikogo ,jak ktoś wygląda , jakie lubi zabawy ,jak ktoś potrafi rysować, śpiewać itd.

10. Zabawa ruchowa ”Nosimy dzbany z wodą”.

Przenieśmy się na chwilę do jednego z zakątków świata, by dostarczyć wodę do wioski. Naszym zadaniem będzie pokonanie wyznaczonej trasy z książką na głowie(dzban).

11. A teraz w ramach relaksu po całym dniu ciężkiej pracy proponujemy „Masażyk afrykański”.

Afrykańskie słońce mocno w plecy piecze ( rysowanie koła)

Nasz dżip po pustynnym piasku wolno jedzie ( małe koła)

Wtem widzimy słonia, który wolno człapie (naśladowanie chodu słonia)

Przy palmie siedzi małpa po głowie się drapie (drapanie)

A ja przytulam się mocno do mojego taty (gest objęcia partnera)

Bo właśnie biegną do nas ogromne żyrafy(uderzanie pięściami)

Wtem burza piaskowa niebo przesłoniła (rysowanie chmur)

Cała nasza rodzina w namiocie się skryła. (rysowanie trójkąta).

12.W ramach uzupełnienia wiedzy dla wszystkich małych odkrywców ciekawych świata proponujemy prezentacja multimedialną pt.” Dzieci świata”.

https://slideplayer.pl/slide/10808711/

 

13. „AFRYKAŃSKA PRZYGODA” – zabawy z bębnem. Do przeprowadzenia tej zabawy będziemy potrzebować bębenek, który możemy wykonać samodzielnie w domu.

https://ekodziecko.com/bebenki-z-puszek-i-balonikow

Krokodyl – dłonie ułożone płasko na bębnie, podnoszą się jak paszcza krokodyla;

Słoń – uderzanie pięściami w membranę;

Lew – naśladowanie drapania opuszkami palców;

Myszka – drapanie delikatnie palcami;

Zebra – uderzanie naprzemienne palcami, jak przy galopie koni;

Wąż – pocieranie otwartą dłonią o bęben jak pełzanie węża.

 

14.„Nazwij swoje uczucia” – dokończ zdania.

Dziecko tworzy dalszą część rozpoczętego przez rodzica zdania, np.

Jestem smutny , gdy …..

Czuję się szczęśliwy , ponieważ …..

Boję się , gdy …..

Jestem zły, ponieważ …..

Czuję się zadowolony , gdy …..

Jest mi wesoło, kiedy ….. itp.

 

15. O tym, że świat jest piękny, bo różnorodny opowie nam piosenka „Kolorowe dzieci”.

https://www.youtube.com/watch?v=Y_kIVuTfVk4 P

 

16. „Dar 5 zmysłów” – doświadczanie świata przez zmysły. Rozmowa kierowana w oparciu o ilustracje. Rozmowę z dzieckiem możemy rozpocząć od myśli, iż w oczach Boga każdy z nas jest piękny i ważny, niezależnie od tego jaki jest i jak wygląda. Omówmy wspólnie z dzieckiem plansze zwracając uwagę na osoby niepełnosprawne i rodzaje niepełnosprawności. Ważne jest to, by powiedzieć dziecku, że osoby niepełnosprawne pomimo swoich ograniczeń osiągają sukcesy, są szczęśliwi i sławni.

Podczas rozmowy z dzieckiem nt. niepełnosprawności możemy wykorzystać poniższy tekst opowiadania.

 

  

 

17.Zabawa ruchowa „ Rzucam do celu”

Do przeprowadzenia tej zabawy będziemy potrzebować kilka reklamówek jednorazowych i pogniecione gazety, którymi wypełnimy siatki( możemy poprosić dziecko, by uformowało z gazety kulki). Zadaniem dziecka jest trafienie wypełnioną reklamówką do kosza – tekturowego pudła, które należy umieścić kilka metrów przed nim. Zamiast reklamówek z gazetami można także wykorzystać papierowe samoloty.

 

18. Jak swoje prawa widzą dzieci, niech świadczy wiersz Jarosława Poloczka „Mam prawo do”.

Po przeczytaniu wiersza porozmawiajmy z dzieckiem na temat tego co to są prawa? Kto ma swoje prawa? Jakie prawa mają dzieci? Jakie prawo jest najważniejsze?

Wyjaśnijmy dzieciom, że są na świecie rzeczy jednakowe dla wszystkich ludzi to są prawa. Każdy człowiek ma swoje prawa, normy, które go chronią i pozwalają funkcjonować w społeczeństwie, państwie. Prawo to znaczy, że komuś coś wolno lub czegoś nie wolno.

– Czy na świecie (w przedszkolu w domu podczas zabaw) można działać bez praw?

– Co działoby się gdyby ludzie nie przestrzegali prawa? (chaos, bałagan, zamieszanie)

Po rozmowie z dzieckiem możemy stwierdzić, iż:

Prawa człowieka zaczynają się od praw dziecka”.

Czasami dorośli zapominają o prawach dziecka lub nie traktują ich poważnie.

Warto jest zapoznać się z nimi i znać swoje prawa.

Świat należy do wszystkich ludzi i należy ich przestrzegać (trzeba je szanować).

Mam prawo do życia, do bycia, do chcenia.

Mam prawo do miłości, radości, tworzenia.

Mam prawo do nauki, wiedzy i wiary.

Mam prawo do marzeń, do snu i zabawy.

Mam prawo do gniewu i złego nastroju.

To wszystko jest takie poważne, dorosłe,

Powiem to jak dziecko, zwyczajnie, najprościej.

Chcę się bawić w piaskownicy,

dom zbudować dla dżdżownicy.

Z kolegami w piłkę grać

i niczego się nie bać.

Latem lizać zimne lody,

stać na deszczu dla ochłody

Chcę na łące zrywać kwiaty

i przytulać się do taty.

Zimą toczyć śnieżne kule,

i się z mamą pieścić czule.

Chcę by mi czytano bajkę,

o kocie, co palił fajkę.

Chcę też domek mieć na drzewie,

i co jeszcze chcę mieć nie wiem.

Ale jedno wiem na pewno, to chcę mieć:

Prawo do godnego życia,

Bez wojen, głodu i bicia,

Bez strachu, smutku i łez.

Cześć!!

 

19. Praca plastyczna „ Mój przyjaciel”. Poprośmy dziecko, by wybrało jeden z interesujących je obrazków i wykonało pracę wg własnego pomysłu, wykorzystując różnorodne techniki (wyklejanka, wydzieranka, malowanie farbą).

20. Zabawa ruchowa „Ścieżki indiańskie”.

Dziecko zdejmuje buty i wyobraża sobie ,że jest Indianinem, który podąża przez las. Stara się poruszać bardzo cicho, żeby nikt nas nie słyszał po ułożonych na dywanie kartkach z gazety. Najpierw dziecko chodzi, później biega, a na końcu skrada się na czworakach.

 

21. Nauka wiersza „Mały człowiek”.

Dziecko ilustruje ruchem treść wiersza:

Mały człowiek, duża sprawa. (dziecko przykuca, wstaje i zatacza rękami koło)

Mały człowiek ma swe prawa. (dziecko rękami wskazuje siebie)

Strzegąc praw tych należycie, (dziecko krzyżuje ręce i przykłada do siebie)

układamy dziecku życie. (dziecko klaszcze).

 

22. „ Kolorowy świat dziecka” – rozwiązywanie zagadek dotyczących zabawek.

Kolorowa i okrągła,

skacze prawie tak jak zając.

Chłopcy kopia ja po trawie,

a dziewczynki podrzucają. (piłka)

 

Siedzą w sklepie z zabawkami –

uśmiechnięte maja minki,

piękne suknie, złote loki.

Bardzo lubią je dziewczynki. (lalki)

 

Możesz z nich zbudować

razem z kolegami

kolorowy domek

z dachem i oknami. (klocki)

 

Pluszowy przyjaciel

z oklapniętym uszkiem

wskakuje wieczorem

pod twoją poduszkę. (miś)

 

Podobna do łyżki,

lecz nikt nią nie jada.

Chętnie do wiaderka

żółty piasek wkłada. (łopatka)

 

23. A teraz mały sprawdzian zdobytej wiedzy i umiejętności 😊

  • Karta pracy „Palma tropikalna” – ćwiczenia grafomotoryczne Mac s.45
  • Zagubione przedmioty” – karta pracy. 
    Język angielski

Hello!

Na początek zaśpiewajmy piosenkę ,,Hokey Pokey Shake” – wykonujmy wszystkie czynności – tak jak w teledysku.

 

Teraz czas poznać nowe słownictwo….A może niektóre z poniższych zwrotów w języku angielskim są Wam już znane?

Słowniczek:

clap your hands – klaśnij w dłonie
touch your toes – dotknij palców u nóg
turn around – obróć się
put your finger on your nose – połóż palec na nos
flap your arms – machaj rękami
touch your eyes – dotknij oczu
wiggle your fingers – poruszaj palcami
jump up high – podskocz wysoko
sit down – usiądź
stand up – wstań

Aby sprawdzić prawidłową wymowę słówek można skorzystać z internetowego słownika:
www.diki.pl

 

Poniżej, w załączniku, znajdują się karty obrazkowe ilustrujące powyższe słownictwo. Spójrzcie na nie i zastanówcie się, które ze zwrotów są dla Was nowe, a które już znacie np. z naszych zajęć?
Załącznik nr 2 (16)

Let’s play charades! – Pobawmy się w kalambury. Zadaniem dziecka jest odgadnąć czynność, którą wykonuje rodzic (rodzic tylko pokazuje – nic nie mówi) i nazwać ją w języku angielskim – zacznijmy od prostych czynności np. clap your hands, sit down, turn around. Następnie zamieniamy się rolami – dziecko pokazuje, a rodzic nazywa czynność.

Jeśli mamy możliwość wydrukowania kart (nawet w wersji czarno-białej) możemy zagrać w grę Spin the bottle. Układamy karty obrazkowe w kole, w środku kładziemy butelkę. Na zmianę kręcimy butelką nazywając obrazek, który wskazała zakrętka. Jeśli nie pamiętamy wyrażenia, prosimy o pomoc mówiąc Help – wówczas pomaga nam przeciwnik/przeciwnicy.

Zapoznajmy się też z piosenką, która będzie doskonałym sposobem na utrwalenie wszystkich poznanych wyrażeń.

link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=E7GiYRJY7Cw