Propozycje aktywności- tydzień 11

Wróć do głównej galerii

Drodzy Rodzice i Kochane Stokrotki!

W tym tygodniu, w związku ze zbliżającym się Dniem Dziecka, zajmujemy się tematem dzieci zamieszkujących w różnych zakątkach świata. Dowiemy się jak wyglądają, gdzie żyją oraz jakie zwyczaje mają dzieci z innych kontynentów.
Gotowi na wspólną podróż? Zapraszamy

  • Zachęcajmy dziecko w dowolnym momencie dnia do określenia emocji (swoich i pozostałych członków rodziny). Można skorzystać z kart obrazkowych przedstawiających różne emocje dostępnych w załączniku. Ich wykorzystanie jest dowolne: można wskazywać odpowiednie obrazki, kolorować je, a kiedy wydrukujemy je podwójnie – zagrać w grę memory – szukanie i odkrywanie par.
    Załącznik nr 1 – emocje
  • Zapytajmy dziecko w jakiej miejscowości mieszka? Jak nazywa się kraj w którym mieszkamy? Poprośmy dziecko, aby się przedstawiło używając poniższych zdań.

Mam na imię…
Moje nazwisko to….
Mieszkam w …..
Mój kraj to Polska.
Mówię po polsku.

Zabawy ruchowe:

  • ,,Przeprawa przez rzekę” wyobraźmy sobie, że przez pokój przepływa rzeka. Długi, rwący potok rozciąga swoje brzegi od stołu, aż do kanapy lub od ściany do ściany, w zależności od rozkładu mieszkania. Musicie przejść na drugą stronę skacząc po kamieniach, ale tak, aby nie wpaść do wody. Czym są kamienie? Poduszkami jaśkami lub innymi kawałkami materiału. Rozłóżcie je na podłodze. Po każdym prawidłowym przedostaniu się na drugi brzeg zmieniajcie ustawienie na trudniejsze.
  • ,,Rzucamy do celu” na podłodze ustawiamy wiaderko lub miskę, wyznaczamy linię rzutu, której nie można przekroczyć (ok. 1,5-2m od celu). Rzucamy do celu piłki lub zmięte w kulki gazety. Rodzic i dziecko wykonują po 10 rzutów (lub więcej). Wygrywa ten komu uda się wykonać najwięcej rzutów, nie przekraczając wyznaczonej linii startu.
  • ,,Butelkowy slalom z zakrytymi oczami” – ta zabawa doskonali koncentrację, ćwiczy zapamiętywanie i koordynację ruchową. Zaczynamy od rozstawienia dwóch butelek w pokoju. Dziecko ma chwilę na przyjrzenie się i zapamiętanie gdzie stoją. Następie przewiązujemy dziecku oczy chustą. Zadanie polega na przejściu w taki sposób, aby nie przewrócić żadnej z butelek. Gdy dziecku uda się przejść dostawiamy kolejne butelki i wchodzimy na kolejny poziom gry.

1. ,,Murzynek Bambo” – praca plastyczna.

Na początek przeczytajmy wierszyk pt. ,,Murzynek Bambo’’ Juliana Tuwima.

Murzynek Bambo w Afryce mieszka ,
czarną ma skórę ten nasz koleżka.
Uczy się pilnie przez całe ranki
Ze swej murzyńskiej pierwszej czytanki.
A gdy do domu ze szkoły wraca ,
Psoci, figluje – to jego praca.
Aż mama krzyczy: „Bambo, łobuzie!’
A Bambo czarną nadyma buzię.
Mama powiada: „Napij się mleka”
A on na drzewo mamie ucieka.
Mama powiada :”Chodź do kąpieli”,
A on się boi że się wybieli.
Lecz mama kocha swojego synka.
Bo dobry chłopak z tego murzynka.
Szkoda że Bambo czarny , wesoły
nie chodzi razem z nami do szkoły.

Teraz zachęcamy do wykonania pracy plastycznej inspirowanej wierszem.

Do jej wykonania będzie potrzebny nam szablon z załącznika.
Załącznik nr 2 – kontur

Naszym zadaniem jest pokolorowanie farbami konturu chłopca – murzynka Bambo. Oczy wykonamy z dwóch płatków kosmetycznych i małych kół wyciętych z papieru. Malujemy chłopcu czerwone usta i nos, a także włosy – bujne i czarne (włosy można namalować farbami lub wykleić czarnymi kuleczkami z bibuły). Na koniec można ozdobić szyję naszego murzynka kolorowymi koralami – w tym celu używamy techniki stemplowania np. korkiem. Poniżej przykładowe prace.

2. Rozmowa kierowana na podstawie wiersza A. Widzowskiej pt. ,,Dzieci na Ziemi”. (źródło: Przewodnik metodyczny: Nowe przygody Olka i Ady cz. 4)

A. Widzowska ,,Dzieci na Ziemi”

Na kuli ziemskiej bawią się dzieci,
cieplutkie słonko dla nich wciąż świeci,
a księżyc mruga oczkiem na niebie
do wszystkich ludzi, również do Ciebie.
Zulu z Afryki chodzi po drzewach,
a Chinka Inka jak ptaszek śpiewa.
Eskimos Bubu gra w piłke z foką,
Na słoniu jeździ Hindus Namoko.
Dzieci się różnią kolorem skóry,
jednak są dumne ze swej kultury
i choć w dziwacznych mówią językach,
pragną się bawić tańczyć i brykać!
Inka i Zulu, Bubu, Namoko –
chcą być kochane, śmiać się szeroko,
jeść smakołyki, dbać o zwierzęta,
a zamiast wojen mieć tylko święta!
Niech Wam się spełnią wszystkie marzenia –
tak, robiąc obrót, powiada Ziemia.

Pytania do wiersza:
– Jakie są dzieci na całym świecie?
– Co znaczy, że dzieci na całym świecie są takie same?
– Co najbardziej lubią robić dzieci?
– O jakim święcie mowa w wierszu?
– Jakie imiona miały dzieci z wiersza? (dzieci wypowiadają imiona i dzielą je rytmicznie na sylaby).

3. ,,Dzieci z dalekich zakątków świata” – zabawa dydaktyczna.

Obejrzyjmy teraz ilustracje przedstawiające dzieci zamieszkujące na różnych kontynentach (Azja, Afryka, Ameryka Północna). Jeśli mamy globus możemy wskazać dzieciom poszczególne kontynenty lub skorzystać z mapy dostępnej w załączniku. Wskażmy kontynent na którym mieszkamy – Europa. Podzielmy na sylaby nazwy kontynentów.

Zapraszamy do wspólnego oglądania ilustracji oraz czytania ciekawostek. Wysłuchajmy też piosenek związanych z różnymi miejscami na świecie.

1. Indianin – Ameryka Północna

Ciekawostki:

Indianie byli pierwszymi mieszkańcami Ameryki. Żyli oni w plemionach, na czele których stali wodzowie. Indianie najczęściej mieli czarne długie włosy, śniadą cerę, nosili głównie ubrania uszyte ze skóry, a mężczyźni zakładali pióropusze. Obecnie Indianie żyją w rezerwatach i chociaż ich życie nie przypomina dawnych czasów, to jednak niektóre zwyczaje zachowali do dziś.

Piosenka dla dzieci Indiański taniec: https://www.youtube.com/watch?v=ZKslipdC-sY

2. Eskimos – Ameryka Północna (Grenlandia)

Ciekawostki:

Eskimosi żyją w rejonie Bieguna Północnego. Ubierają się w kurtki i spodnie uszyte z foczej skóry, które doskonale chronią przed zimnem i wiatrem. Tam gdzie mieszkają Eskimosi, lody nie topnieją przez większą część roku, dlatego poruszają się oni głównie skuterami śnieżnymi i saniami ciągniętymi przez psy.

Piosenka dla dzieci Foka: https://www.youtube.com/watch?v=UfBfGqDqDME

3. Japonka – Azja

Ciekawostki:

Daleko na wschodzie Azji leży Japonia. Nazywamy ją Krajem Kwitnącej Wiśni, gdyż niemal w całym państwie możemy spotkać mnóstwo tych drzew. Japonia zwana jest również Krajem Wschodzącego Słońca. Japończycy słyną na świecie z wielu pięknych tradycji. W czasie świąt i uroczystości zakładają swoje tradycyjne stroje – kimona, które przypominają szlafroki. Jedzą potrawy z ryżu i posługują się pałeczkami.

Posłuchajmy teraz tradycyjnych japońskich melodii: https://www.youtube.com/watch?v=suUsDNq4WtM

4. Murzynek Bambo – Afryka

Ciekawostki:
Afryka zamieszkiwana jest w większości przez ludność rasy czarnej. Jest tam bardzo ciepło, wręcz gorąco. W samym sercu afrykańskiej dżungli mieszkają najmniejsi ludzie świata – Pigmeje. Jako osoby dorosłe mają oni około 130 – 150 cm wzrostu.

Jak śpiewają dzieci z Afryki? Posłuchajmy: https://www.youtube.com/watch?v=YbTNH7pDDLc

4. Uzupełnijmy teraz karty pracy dostępne w załącznikach.
Załącznik nr 9 – Kwitnąca Wiśnia
Załącznik nr 10 – Kimono
Załącznik nr 11- Afryka

5. ,,Tygrys” – praca plastyczna.

Dziecko koloruje obrazek, z pomocą rodzica wycina po śladzie tygrysa, następnie zgina i skleja wg. wzoru.

Załącznik nr 12 – tygrys

6.„Kolorowe dzieci” – zabawa ruchowo-naśladowcza do fragmentu piosenki z repertuaru Majki Jeżowskiej. Dziecko ilustruje tekst zwrotki ruchem i gestem według poniższej propozycji. W miarę możliwości włącza się w śpiew. Zachęcamy do nauczenia się fragmentu tej piosenki.

Kolorowe dzieci

(sł. Jerzy Bielunas, muz. Majka Jeżowska)

Gdyby, gdyby moja mama

pochodziła z wysp Bahama,

(falowanie rękami – raz z prawej strony, raz z lewej strony )

to od stóp po czubek głowy

byłabym czekoladowa.

(przykucnięcie i dotknięcie dłońmi stóp;

w pozycji stojącej dotknięcie głowy )

Mogłam przyjść na świat w Cejlonie,

na wycieczki jeździć słoniem.

(złączenie dłoni i falowanie przedramionami )

I w Australii mieć tatusia

i z tatusiem łapać strusie.

(przeskakiwanie z nogi na nogę w miejscu )

Ref. Nie patrz na to, w jakim kraju

jaki kolor dzieci mają

i jak piszą na tablicy –

to naprawdę się nie liczy!

Przecież wszędzie każda mama,

każdy tata chce tak samo,

żeby dziś na całym świecie

mogły żyć szczęśliwe dzieci. (…)

Link do piosenki:

https://www.youtube.com/watch?v=XMnJupsJnm8

Źródło: miesięcznik ,,Bliżej Przedszkola”, maj 2016.

7.,,Ludzie z różnych stron świata” – gra doskonaląca pamięć i percepcję wzrokową.

Karty przedstawiają twarze dzieci z różnych stron świata, którzy pomimo innego wyglądu, innej kultury mają takie same prawa. Odkrywamy po dwie karty, starając się odnaleźć parę.

Możemy również porównać z dzieckiem odkryte ilustracje, czym się między sobą różnią.

Poniżej link do aplikacji:

https://learningapps.org/watch?v=pi3f50n4c20

Źródło: miesięcznik ,,Bliżej Przedszkola, maj 2016.

8.,,Banany”- zabawa inspirowana treścią wiersza.

Banany przypływają do nas z Afryki. Są zdrowe, zawierają mnóstwo witamin. Lubią je jeść pawiany. Zachęcamy do zabawy inspirowanej treścią wiersza.

 

Banany

(Izabela Mikrut)

Raz, dwa, pawiany jadły banany.

Jeden zjadł osiem, jęknął: „O rany!”

i poszedł sobie drzemać przy głazie.

Drugi bananów zjadł pięć na razie,

a trzeci pawian zjadł dwa banany,

więc wszystkie obiad miały udany.

Jadły banany, aż patrzeć miło.

Ile bananów na obiad było?

Układamy sylwety trzech pawianów na stole, a pod nimi talerze. Następnie czytamy wiersz „Banany” Izabeli Mikrut, przerywając w momentach, w których jest mowa o tym, ile bananów zjadł dany pawian. W tym czasie dziecko układa na talerzach odpowiednią liczbę bananów (prawdziwe owoce, sylwety wycięte z żółtego papieru lub klocki/patyczki).

-Porównujemy, który pawian ma najwięcej bananów, który najmniej.

-Przeliczamy ile bananów zjadł każdy pawian oraz ile bananów zjadły razem wszystkie banany.

-Rozdzielamy banany tak, aby każdy pawian miał ich tyle samo.

Załącznik nr 13-  sylwety pawianów (,,Bliżej Przedszkola, magazyn specjalny 2016.)

Źródło: miesięcznik ,,Bliżej Przedszkola” magazyn specjalny 2016.

9.,,Afrykański lew”- praca plastyczna.

Do wykonania tej pracy będą nam potrzebne:

-szablon głowy lwa;

-kredki żółta/pomarańczowa;

-klej;

-nożyczki;

-kolorowe paski papieru.

Kolorujemy głowę lwa, która znajduje się w Załącznik nr 14 . Następnie rozcinamy kolorowe kartki papieru na małe paski, które będziemy składać na pół. Tak złożone paski przyklejamy wokół głowy lwa- będzie to je grzywa.

 – zdjęcie pracy plastycznej.

 

10.„Moje prawa” – wysłuchanie wiersza, rozmowa na jego temat oraz podejmowanie prób pamięciowego opanowania jego treści.

Moje prawa

(Dominika Góra)

Moje prawa – ważna sprawa!

Ja się bawić prawo mam.

Mam też prawo do rodziny,

żebym nigdy nie był sam!

Mogę uczyć się i pytać,

bo nie wszystko jeszcze wiem.

I bezpieczny powinienem

być, by rosnąć dzień za dniem.

Nikt nie może mnie poniżać,

krzywdzić też nie może mnie.

Dzieci wszystkich krajów świata

pamiętajcie prawa swe!

Po przeczytaniu wiersza, można zadać następujące pytania:

-Jakie prawa mają dzieci? (Co mogą robić?)

-Czy można krzywdzić dzieci?

Język angielski

Przywitajmy się – zaśpiewajmy naszą powitalną piosenkę – Hello, hello

 

Teraz przypomnimy sobie słownictwo związane z rodziną przy piosence poznanej w ubiegłym tygodniu:
link do piosenki:
https://www.youtube.com/watch?v=BSUjPAT4v2c

Zapraszam do zapoznania się ze słownictwem – Actions

Słowniczek:

clap your hands – klaśnij w dłonie
stomp your feet – tup nogami
turn around – obróć się
jump up high – podskocz wysoko

Aby sprawdzić prawidłową wymowę słówek można skorzystać z internetowego słownika:
www.diki.pl

Poniżej znajdują się karty obrazkowe ilustrujące powyższe słownictwo. Zachęćmy dziecko do wykonywania poszczególnych czynności z wykorzystaniem ilustracji. Mówimy np. clap your hands – dziecko spogląda na dany obrazek, klaszcze w dłonie i powtarza: clap yor hands, clap your hands itd.
Załącznik nr 2

Na koniec łatwa i wesoła piosenka – pomoże nam zapamiętać dzisiejsze wiadomości.