Propozycje aktywności-tydzień 10

Wróć do głównej galerii

Propozycje aktywności dla grupy „Aniołki”

Kochane Aniołki w tym tygodniu będziemy mówić o RODZINIE. 15 maja obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Rodziny, a już niebawem Dzień Mamy i Taty.

 

Zachęcamy całą rodzinę do wspólnego oglądania zdjęć i albumów rodzinnych, wspominajmy różne sytuacje z uroczystości, wycieczek, wakacji, omawiajmy z dzieckiem miejsca, w których zostały one zrobione, zachęćmy dziecko, aby podawało imiona swoich bliskich oraz powiedziało kto wchodzi w skład ich najbliższej rodziny. W czasie oglądania niech używają określeń: mama, tata, siostra, brat, babcia, dziadek, wujek, ciocia, starsze rodzeństwo, młodsze rodzeństwo. Dziecko poznaje określenia: rodzina ze strony taty, rodzina ze strony mamy.

 

  1. Na początek zapraszamy do rozwiązania zagadki B. Szelągowskiej „Rodzina”.

  • Razem mieszkamy: ja, mama, tata.

Mam młodszą siostrę, starszego brata…

Każdy pamięta o urodzinach,

bo taka właśnie jest ma… (rodzina)

  • Wysłuchanie opowiadanie pt. „Dzień rodziców” E. Stadmüller.

Link: https://www.youtube.com/watch?v=N1anfxUstn0

  • Zachęcamy do rozmowy na podstawie wysłuchanego opowiadania. Rodzic zadaje dziecku pytania: Co się działo podczas spotkania rodziców w przedszkolu? Jakie postacie występowały w tym przedstawieniu? Jaką niespodziankę moglibyśmy przygotować na Święto Rodziny? Kto wchodzi w skład twojej rodziny? Co lubisz robić z mamą? Co lubisz robić z tatą? Zapytajmy czy dziecko wie, kto niebawem będzie obchodził swoje święto 26 maja?

 

  • Rodzic prezentuje dziecku przykładowe ilustracje, przedstawiające rodziny. Dziecko nazywa osoby na ilustracjach, rodzic demonstruje wyrazy do globalnego czytania (MAMA, TATA) i głośno czyta, dziecko dzieli rytmicznie (na sylaby) z wyklaskiwaniem wyrazów na sylaby.

Załącznik nr 1 (9)

 

  1. Osłuchanie z piosenką „Moja wesoła rodzinka” – zapraszamy do wysłuchania piosenki i rozmowy o jej treści, następnie dziecko podczas nagrania podskakuje po całym pomieszczeniu. Na przerwę w muzyce dziecko na polecenie Rodzica dotyka przedmiotów we wskazanym kolorze (czerwony, zielony itd.)

https://www.youtube.com/watch?v=zC9jbgmeoLc&feature=youtu.be

 

  1. Zabawa paluszkowa „Rodzinka” – zaciskamy lekko pięść, wyciągamy i pokazujemy po kolei palce, zaczynając od kciuka. Rodzic wygłasza wiersz, zachęcamy do nauki na pamięć:

Ten pierwszy to dziadziuś- pokaż kciuk

A przy nim babunia-pokaż palec wskazujący

Największy to tatuś-pokaż palec środkowy

A przy nim mamunia-pokaż palec serdeczny

A to ja dziecinka mała-pokaż mały palec

I oto moja rodzinka cała -pomachaj palcami

 

  1. Praca z obrazkiem „Co lubi…?” – dziecko wykonuje polecenie wg instrukcji w załączniku.

Załącznik nr 2 (11)

 

  1. Rozmowa kierowana na temat: Co robi moja mama?  Co robi mój tata? – poznawanie zawodów rodziców, rodzic opowiada dziecku o swojej pracy, czym się zajmuje, jaką prace wykonuje.

  • Przeczytajmy dziecku wiersz pt. „Zawody” B. Forma.

Różne są zawody:

ekspedientka, lekarz,

listonosz, fryzjer,

sekretarka, piekarz.

Mama jest śpiewaczką,

a tato pilotem –

wiezie pasażerów

szybkim samolotem.

Babcia jest krawcową,

a strażakiem dziadek,

karetką pogotowia

jeździ wujek Tadek.

A kim ja zostanę?

Kierowcą rajdowym,

spikerem, piekarzem

lub posterunkowym.

  • Pytania do wiersza: Kim była mama, a kim tato w wierszu? Jaki zawód wykonywała babcia, a kim był dziadek? Czym jeździł wujek? Kim ty zostaniesz?

  • Zachęcamy do obejrzenia filmu edukacyjnego „Poznajemy miejsca pracy i różne zawody”

https://www.youtube.com/watch?v=zYkJUgCDdyc

  1. Praca strażaka” – układanie historyjki obrazkowej według kolejności zdarzeń. Poprośmy dziecko, aby opowiedziało o emocjach jakie odczuwa dziecko na obrazku (np. czy jest smutne, wesołe, szczęśliwe i dlaczego, itp.)

Załącznik nr 3 (7)

  1. Praca plastyczna „Moja rodzina” – praca do wykonania dla całej rodziny (dwa warianty-do wyboru)

  • Zachęcamy do wykonania rodzinnego drzewa genealogicznego.

  • Poprośmy dziecko, aby wykonało portret rodziców dowolną techniką (może rysować, malować, wyklejać itp.). Rodzice mogą usiąść wygodnie przed dzieckiem i pozować podczas, gdy „artysta” będzie odtwarzał ich wygląd.

Załącznik nr 4 (6)

Propozycje wykonania drzewa genealogicznego lub skorzystajcie z szablonu w załączniku:

https://www.youtube.com/watch?v=0LcaNs688W8

https://ekodziecko.com/drzewo-genealogiczne

  1. Praca plastyczna „Laurka dla mamy” – dziecko koloruje wybraną laurkę, którą będzie mogło podarować swojej mamie.

Załącznik nr 5 (5)

  1. Grafomotoryka” – dziecko wykonuje karty pracy i rysuje po śladzie.

Załącznik nr 6 (8)

  1. Zabawa „Kto jest wyższy, kto jest niższy” – utrwalenie określeń wyższy, niższy (do zabawy zapraszamy domowników). Dziecko określa kto z domowników jest wyższy, niższy. (np. mama jest niższa od taty, ale wyższa ode mnie)

 

  1. Zabawa konstrukcyjno-dydaktyczna „Buduje dom dla mojej rodziny” – dziecko buduje dom z klocków dla swojej rodziny, nazywa pomieszczenia w domu, liczy pokoje.

 

  1. Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę. Potrzebne jest lusterko dla dziecka.

Demonstrujemy prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie.

  • Powitanie – dziecko dotyka czubkiem języka każdego zęba osobno. Unosi język raz za górnymi, raz za dolnymi zębami.  

  • Pyszny obiad – dziecko oblizuje językiem wargę górną i dolną, jak po zjedzeniu pysznego, rodzinnego obiadu.

  • Spacer – przy szeroko otwartej jamie ustnej, język idzie na spacer w stronę nosa i w stronę brody.

  • Rodzinna zabawa – dziecko naśladuje dmuchanie baloników: wciągają powietrze nosem i wypuszczają ustami.

  • Karuzela – dziecko naśladuje ruch językiem w koło,  od wewnętrznej strony jamy ustnej. Język porusza się raz w jedną, raz w drugą stronę, zataczając duże koła.

  • Całusy – dziecko wypycha wargi do przodu i naśladują wysyłanie pocałunków mamie i tacie.

  • Drzwi – dziecko pokazuje, jak zamykają się i otwierają drzwi do domu – rozwierając i zwierając wargi wyciągnięte do przodu.

 

  1. Zabawy ruchowe:

  • Spacer z rodziną” – dziecko pokazuje ruchem historyjkę opowiadaną przez rodzica:

Jest piękna pogoda, idziemy całą rodziną do parku. (dz. maszeruje w miejscu)

Na ścieżce błyszczy kałuża, po wiosennym deszczu, (dz. przeskakuje z nogi na nogę)

przy alei stoi parkowa ławeczka. (dz. wykonuje przysiad)

Idąc dalej, spotykamy skaczącą po drzewach wiewiórkę. (dz. podskakuje tak jak wiewiórka)

Przysiadamy na kolejnej ławce (dz. wykonuje przysiad)

i nie możemy się zdecydować, czy odpocząć, czy iść dalej. (dz. wykonuje kolejne przysiady)

Idziemy jednak dalej. (dz. maszeruje w miejscu)

Wśród gałęzi drzew śpiewa ptak. (dz. rozgląda się z ręką przy czole)

Wracamy do domu i odpoczywamy (dz. siada lub kładzie się na dywanie)

  • Taniec z gazetami”- zabawa muzyczno-ruchowa.

Dzieci i rodzice dobierają się w pary. Włączamy dowolną muzykę, wówczas pary muszą w dowolny sposób zatańczyć na rozłożonych gazetach, nie schodząc poza nie. Kiedy nagranie jest zatrzymywane, dzieci i rodzice przybierają jak najbardziej dziwne pozy, nie wykraczając poza linię gazet.

  • Zabawa muzyczna „Przytul rodzica” – zachęcamy do wspólnych tańców w rytm ulubionych piosenek. Zabawa polega na tym, aby co jakąś chwilę wcisnąć pauzę sygnalizującą przerwę na przytulanie….różnymi częściami ciała: nosami, plecami, stopami, brzuchami, uszami itd.

Dodatkowo:

  • Zabawy naszych rodziców i dziadków – Drogi przedszkolaku zadzwoń do babci, dziadka, cioci, wujka i zapytaj jak się czują, powiedz im, że bardzo ich kochasz i przy okazji zapytaj w jakie zabawy bawili się, gdy byli tacy mali jak ty.

 

 

  • Drodzy rodzice prosimy na koniec o krótką rozmowę z dzieckiem, że rodziną nie zawsze jest mama, tata, dzieci. W rodzinach czasami bywa, że dziecko wychowuje tylko mama, tylko tata czasami babcia itp. Nie ma jednego modelu rodziny…

    Język angielski

W tym tygodniu poznajemy słownictwo związane z rodziną – family.


Słowniczek:
mommy- mama
daddy – tata
sister – siostra
brother – brat
baby – dziecko


Aby sprawdzić prawidłową wymowę słówek można skorzystać z internetowego słownika:
www.diki.pl

Teraz spójrzmy na obrazek. Spróbujmy nazwać wszystkich członków rodziny w języku angielskim.

Na koniec posłuchajmy piosenki o paluszkowej rodzinie (Finger Family). Spróbujmy wskazywać poszczególne paluszki – tak jak w piosence.

link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=BSUjPAT4v2c