Propozycja aktywności- tydzień 13

Wróć do głównej galerii

Propozycje aktywności dla grupy „Aniołki”

Temat kompleksowy: „Nadchodzi lato”

Drodzy Rodzice i Kochane Aniołki, w tym tygodniu przybliżmy sobie nadchodzącą i najcieplejszą porę roku, jaką jest LATO!!! 🙂 W 2020 roku pierwszy dzień kalendarzowego lata przypada 22 czerwca, lato astronomiczne wypada dzień wcześniej, czyli 21 czerwca. Zaczynamy odliczać dni realizując letnie tematy.

  1. Na początek zagadka :
    Cieszy się dziecko , mama i tato ,
    że w końcu zaczęło się gorące … ( lato ).
    Dzieci dzielą nazwę lato na sylaby.

  • Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej „Tato, czy już lato?”

Tato, czy już lato?
Powiedz, proszę!
Powiedz, tato, po czym można poznać lato?
Skąd na przykład wiadomo, że już się zaczyna?
Po prostu:
po słodkich malinach,
po bitej śmietanie z truskawkami,
po kompocie z wiśniami,
po życie, które na polach dojrzewa,
po słowiku, co wieczorami śpiewa,
po boćkach uczących się latać,
po ogrodach tonących w kwiatach,
po świerszczach koncertujących na łące,
po wygrzewającej się na mleczu biedronce,
po zapachu skoszonej trawy i róż,
I… już!

Rozmowa na temat utworu – dzieci wymieniają cechy charakterystyczne dla lata na podstawie utworu oraz własnych obserwacji. Wymieniają takie cechy jak: słońce, truskawki, wiśnie, motyle, bociany, słowiki, żyto, zielona trawa, mlecz, biedronka, róże itp. Swobodne wypowiedzi dzieci na temat „Czy lubię lato?”- uzasadnianie swojej wypowiedzi.

Rodzic zwraca dziecku uwagę, że lato, to najcieplejsza pora roku, to czas kiedy słońce świeci najmocniej i najdłużej. Lato jest jedną z najpiękniejszych pór. Przyroda rozkwita, dojrzewają owoce i warzywa. Pachną kwiaty i zieleni się trawa. Zwierzęta, owady wydają na świat swoje potomstwo.

  1. Cztery pory roku” – zabawa dydaktyczna – Rodzic pokazuje dziecku obrazki przedstawiające cztery pory roku, prosi aby opowiedziało o każdej z nich.

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/08/PLANSZE-PORY-ROKU.pdf

Załącznik nr 1

  • Następnie dziecko dopasowuje odpowiedni symbol obrazka, do danej  pory roku:

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/08/PLANSZE-PORY-ROKU-2-ETYKIETY.pdf

  1. Praca plastyczna pt. „Kolorowe lato” – swobodne malowanie 10 palcami. Rodzic przygotowuje arkusz szarego papieru (na przykład w ogrodzie) i gęstą farbę w miseczkach takiej wielkości, aby dziecko mogło zanurzyć palce, a nawet całą dłoń. Bawiąc się farbą dziecko pokonuje lęk przed pobrudzeniem się, przezwycięża niechęć do malowania. Radosne żółte, intensywne pomarańcze, głębokie czerwienie, wyciszające zielenie i orzeźwiające błękity to barwy, które dominują na naszych zdjęciach i wspomnieniach lata.

  1. Cienie” – zabawa plastyczno-badawcza. Na początek zachęcamy do obejrzenia filmu instruktażowego podanego w linku. Dziecko obrysowuje kredą, flamastrem cienie przedmiotów, obserwuje jak po pewnym czasie zmieniają one swoje położenie. https://www.youtube.com/watch?v=weWjiEKXz-I

  1. Zachęcamy do wysłuchania wiersza B. Formy pt. „Kapryśna pogoda” oraz do obejrzenia filmu edukacyjny „Pogoda dla dzieci – zjawiska i pory roku”. Dziecko określa pogodę i zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla danej pory roku.

Link do filmu: https://www.youtube.com/watch?v=lbBbi_ds4eU

 „Kapryśna pogoda”

Siedzi natura i myśli sobie.
Och ja tu zaraz porządek zrobię.
Wnet pory roku do niej przygnały
i różne aury zaplanowały.
Właśnie jest wiosna, wietrzyk powiewa,
słoneczko coraz mocnej przygrzewa.
Często śnieg z deszczem i grad popada,
jednak dni ciepłych znaczna przewaga.
Lato przychodzi zaraz po wiośnie.
Wszyscy witają lato radośnie.
Czyściutkie niebo, upały duże
zachody słońca i groźne burze.
Razem z jesienią ulewne deszcze.
Mgły wczesnym rankiem, przymrozki pierwsze.
Coraz mniej ciepła, smutno, ponuro,
słońce ukryte ciągle za chmurą.
A kiedy zima sroga przybędzie,
lekki, puszysty śnieg sypać będzie.
Siarczyste mrozy, śnieżne zamiecie,
będą panować wtedy na świecie.

  1. Co ubieramy latem?” – rodzic prezentuje dziecku ubrania i razem je nazywają.

Załącznik nr 2

  1. Karta pracy „Letnie ubrania” – dziecko wskazuje letnie ubrania a następnie je koloruje.

Załącznik nr 3

  1. Zabawa dydaktyczna „Szukamy pary” – dziecko wykonuje kartę pracy wg polecenia.

Załącznik nr 4

  1. Zabawy matematyczne „Kamyki” – zapraszamy do zabawy, w której dzieci muszą nazbierać na podwórku różnej wielkości kamieni, a następnie:

  • Rodzic daje dziecku kilka kamieni (na początek trzy, cztery) wyraźnie różniących się wielkością. Pokazuj je mówiąc: ,,Ten kamyk jest duży, ten mały”, ,,Ten jest największy , a ten najmniejszy”. Dziecko układa kamienie od największego do najmniejszego, wskazuje, który kamyk jest duży, a który mały.

  • Rodzi pokazuje jak z trzech, czterech płaskich kamieni zbudować wieżę, dziecko robi swoją wieżę. Dziecko musi wybrać kamyki według wielkości, od największego, inaczej wieża się zawali-rodzic pomaga dziecku.

  •  Rodzic grupuje kamyczki na dwa zbiory. W każdym ma być inna liczba kamyków, różnica powinna być wyraźna. Prosi dziecko, by pokazało, w której kupce jest ich więcej.

  • Teraz możecie pobawić się w dodawanie: Rodzic pyta: ,,Jeśli ja mam jeden kamyk, a ty dwa, to ile mamy ich razem? A jeśli ja teraz zabiorę tobie jeden, ile ci zostanie? Ile ja będę miał?

  1. Zachęcamy do wysłuchania piosenki pt. „Lato na dywanie”, porozmawiajmy na temat piosenki: O czym jest piosenka? Co lubisz robić latem? Nauka refrenu na pamięć. Zachęcamy do wyklaskiwania rytmu piosenki według pomysłu dziecka: klaskanie w dłonie, tupanie nogami, uderzanie w kubeczek, pokrywkę itp.

Link: https://www.youtube.com/watch?v=JY2LxTIkWyQ

Wysłało po nas lato swój dywan latający.
Buchnęło ciepłym wiatrem, ogrzało buzię słońcem.
Drzewami zaszumiało, ptakami zaśpiewało
I nasze ukochane wakacje zawołało.

Ref: Lato, lato, lato, lato baw się z nami.
Lato, lato, lato, bądźmy kolegami.
Lato, lato, lato, lato z przygodami.
Obiecaj, że zawsze zostaniesz już z nami.

Będziemy w morzu pływać i w piłkę grać na plaży.
Piosenki razem śpiewać i razem w nocy marzyć.
I co dzień na dywanie będziemy razem latać.
Do wszystkich najpiękniejszych zakątków tego świata.

Ref: Lato, lato, lato, lato baw się z nami…

Zabawy ruchowe:

  • My jesteśmy Krasnoludki” – dzieci poruszają się w rytm znanej piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=2Gyc2h3Kjfo

  • Zabawa ruchowa z elementami dźwiękonaśladowczymi „Sowa i dzięcioł”. Rodzic rozkłada kartony w 2 kolorach: brązowym i czerwonym. Dziecko „fruwa” po dywanie, na hasło „Sowa” staje na brązowy karton, zwija dłonie w pięści i przystawia do oczu i naśladuje dźwięk sowy „uchu, uchu, uchu”, a na hasło „dzięcioł” staje na czerwony karton , klaszcze i mówi „stuk – puk, stuk – puk”. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.

  • Tor przeszkód” – wykorzystujemy do tego różne przedmioty, które mamy pod ręką. Może to być wiaderko od klocków, piłki, zabawki, cokolwiek. Ustawiamy z nich slalom, między którym dziecko biega i małe przeszkody, które musi ominąć skokiem (tu warto zwracać uwagę na to, żeby dziecko skakało w prawidłowy sposób, nie obciążając nadmiernie kolan). Można zrobić również mini równoważnię, tworząc linię do przejścia (np. z grubego sznurka, szalika) Dodatkowo przydaje nam się tunel, przez który dziecko musi się przeczołgać tuż przed metą. Zabawę można sobie urozmaicać np. woreczkami z grochem, szarfami i innymi przedmiotami.

  • Drodzy rodzice zachęcamy do „szukania lata”, wybierzcie się na spacer w pobliżu domu połączonym z obserwacją cech lata w najbliższej okolicy (w przyrodzie, ubiór ludzi, wystawy sklepowe itp.). Zapytajmy dziecko, jakie zmiany zauważyło w przyrodzie, w życiu roślin i zwierząt?

  • Zachęcamy do wspólnego przygotowania sałatki warzywnej z serem feta, poniżej przepis obrazkowy:

https://akademia.pwn.pl/view/5068205f-a381-3a8e-ab2a-59f8f2138080/36693/Zdrowy%20przedszkolak_Salatka%20warzywna%20z%20serem%20feta_przepis%20obrazkowy.pdf

  • Pamiętajmy, żeby rozmawiać z dziećmi o ich emocjach, pytajmy jak się czują, co ich smuci, a co sprawia im radość. Pobawmy się w zabawę „Kocham Cię, gdy … „ – codziennie przed snem rodzice wypowiadają zdanie – Kocham Cię, gdy… i następnie podają trzy powody. Potem przychodzi kolej na dziecko. Wszyscy starają się szukać nowych odpowiedzi, co wymaga przypominania sobie różnych szcze­gółów z całego dnia.

    Język angielski

Zbliża się lato, wraz z latem podróże…. A czym można podróżować?

W tym tygodniu poznamy nowe słownictwo związane ze środkami transportu.

Słowniczek:

bicycle – rower
car – samochód
boat – łódź
helicopter – helikopter
airplane – samolot

Aby sprawdzić prawidłową wymowę słówek można skorzystać z internetowego słownika:
www.diki.pl

W załączniku znajdują się ilustracje, które ułatwią nam naukę nowych słówek.
Nazywajmy wspólnie pojazdy, określmy ich kolor oraz policzmy je w języku angielskim.

Załącznik nr 1

Zapraszam do zapoznania się z piosenką, w której występują poznane pojazdy. Nauczmy się naśladować gesty zgodnie z teledyskiem.

Link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=FVYYCWLq0pM